Åldersdiskriminering förbjuden?

Inget av ovan är spekulationer, utan rena fakta baserade på allmän och egen statistik.
Jag håller med ditt inlägg med undantag för ovanstående meningen.

Det finns inga fakta baserade på statistik. Statistik kan aldrig visa hur det blir utan kan bara visa hur troligt det är att en viss händelse kommer att inträffas.

[Tillägg]
Varför har man inte som i vissa deltstater i USA: där försäkrar man personen och inte fordonet. Eftersom jag inte kan köra alla mina fordon samtidigt verkar det ett mer rimligt sätt att försäkra mig, eller?
[/tillägg]

Last edited:
Har du verkligen tänkt igenom det där inlägget??

En försäkrings syfte är att sprida en risk. Ingen tjänar på att teckna en försäkring OM inte olyckan är framme.

Var i mitt inlägg ifrågasattes det? Att sprida risken över en grupp är grundstenen i alla försäkringar. Däri ligger inte problematiken. Det svåra är istället hur man skapar en grupp som är acceptabel.

Jämförelsen med mekanikern håller just för att det handlar om moral. Det är fel att säga "Tyvärr stumpan, flickor kan inte meka bil så du får inte jobbet.", så varför är det inte fel att säga "Tyvärr grabben, killar kan inte köra säkert så du får betala mer för din försäkring."?

Var i mitt inlägg ifrågasattes det? Att sprida risken över en grupp är grundstenen i alla försäkringar. Däri ligger inte problematiken. Det svåra är istället hur man skapar en grupp som är acceptabel.

Jämförelsen med mekanikern håller just för att det handlar om moral. Det är fel att säga "Tyvärr stumpan, flickor kan inte meka bil så du får inte jobbet.", så varför är det inte fel att säga "Tyvärr grabben, killar kan inte köra säkert så du får betala mer för din försäkring."?

Nej.. En korrekt jämförelse skulle det vara om mekanikern sa:

"Tyvärr stumpan, tjejer kan inte köra bil så ditt kamremsbyte tar vi 28 000 för!"

Om det (som i fallet med FSK) är så att ett tjejkörtkamremsbyte tar sååå mkt längre tid pga av X så är det synd, men inte diskriminerande.

Det är inte tillåtet at diskriminera pga kön eller ålder i sverige, men av nån obegriplig anledning gäller detta inte försäkringsbolag. Jo det är sant dom är undantagna regler som alla andra måste följa.

Helt naturligt eftersom staten lånar massa flis av försäkringsbolagen.
Man biter normalt inte den hand som föder en.

Du missar grundstenen i företagande.

Bolag ger erbjudanden, kunder accepterar eller låter bli!

Ingen tvingar dig att följa ett visst bolags regler. Det är ditt val att acceptera eller inte. Men OM du nu har rätt i att det finns en hållbar struktur som får dig och många andra nöjda, varför tror du att ingen anammat det och tagit hela hojmarknaden för?

Om du kan selektera en grupp unga, manliga hojåkare med hojar som gör 300+ på ett sätt som gör gruppen närmast skadefri så tycker jag att du plitar ner det på ett papper och säljer in det till bolagen. Jag lobbar gärna för att "vi" ska ta in det i fall..

Men det skulle vara intressant att läsa kriterierna.

Vad folk inte verkar fatta är att många bolag straffar ut sporthojar av en anledning, inte förakt. Hade sporthojsförsäkrningar varit bra affärer hade alla velat erbjuda dem. Idag FÅR man inte neka trafik-FSK, däremot får man sätta vilken premie man vill.

Intressant läsning. Tack.

En sak som mitt rättvisepatos vänder sig emot är att en försäkring som är LAGSTADGAD kan prissättas fritt. Obligatoriska avgifter anser jag ska sättas centralt och sedan får man konkurrera på den frivilliga biten.

Men ingen håller nånsin med mig.

Nej.. En korrekt jämförelse skulle det vara om mekanikern sa:

"Tyvärr stumpan, tjejer kan inte köra bil så ditt kamremsbyte tar vi 28 000 för!"

Om det (som i fallet med FSK) är så att ett tjejkörtkamremsbyte tar sååå mkt längre tid pga av X så är det synd, men inte diskriminerande.

Ok, vi kan köra på den varianten istället. Är det alltså okej att säga "Eftersom du är tjej kostar din frisering 1100 kr."?

Intressant läsning. Tack.

En sak som mitt rättvisepatos vänder sig emot är att en försäkring som är LAGSTADGAD kan prissättas fritt. Obligatoriska avgifter anser jag ska sättas centralt och sedan får man konkurrera på den frivilliga biten.

Men ingen håller nånsin med mig.

Trafikförsäkringen ÄR ekonomiskt lagstadgad.. Tecknar du inte frivilligt ett avtal med ett fristående bolag debiteras 104,20 / dag för personbil, och 273,26 / dag för tung MC.

Därifrån har du ett fritt val att göra "bra" affärer med vilket bolag du vill!

Ok, vi kan köra på den varianten istället. Är det alltså okej att säga "Eftersom du är tjej kostar din frisering 1100 kr."?

OM tjejers hår i regel tar så mkt längre tid att klippa, och priset ska avtalas innan utförd tjänst så ja, det är helt ok.

Eftersom man kan prissätta insatsen på en klippning i kostnad/tid så är det fortfarande en annan sak.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...