Åldersdiskriminering förbjuden?

egentligen är all diskriminering laglig om den går att motivera genom tex en arbetsbeskrivning. Det är inte diskriminerande att tex som arbetsgivare söka en stor stark karl om tjänsten gäller herrbrottning, eller en lite nätt tjej om det gäller dansaerobics. Den ena kan inte klara av den andras jobb. Försäkringsbolagen kan motivera sina premier med statistik frisörer kan inte motivera sina priser för det finns tjejer med kort hår likaväl som killar med långt. Många frisörer har löst det genom att ta ett pris för långt hår och ett pris för kort. Mer rättvist tycker jag.
 
Problemet är inte att försäkringsbolag tar olika betalt för olika grupper, problemet är kriterierna för dessa grupper. På samma sätt som att generaliseringen "alla kvinnor har långt hår och alla män har kort" är fel så är försäkringsbolagens "alla män har högre olycksrisk än alla kvinnor" fel. Generaliseringen fungerar om man jämför grupperna i helhet, men individer kommer alltid avvika. Lagen säger dock att man inte får gruppera på detta sätt (förutom försäkringbolagens specialundantag).

Vad de borde göra är att fokusera mer på antal år med körkort, val av motorcykel, medverkande i säkerhetsfrämjande utbildning, osv.
 
För frisören måste det vara enkelt. Ta betalt i tim tid!
På krogen före lagändringen kunde det vara killar 23 tjejer 20 så får det inte vara idag!
 
Men så är det inte, du vet bara att "Nisse 25 år" krockar 1 gång per år...
Vad Pelle 25 år sysslat med hos sina gamla försäkringsbolag spelar ingen roll, utan bara vad tidigare "kamrater" har sysslat med...

Med andra ord generaliserar de, min personliga statistik spelar mindre roll tyvärr :(


/Jocce

Precis när jag tänkte att jag itne kunde bli mer tydlig...

Exemplet är ju iofs ganska konstigt då det inte är många förs.bolag som bara har två kunder, skrev det för att det skulle bli så tydligt som möjligt. men ändra de siffrorna till 10 000st istället på samma exempel.

Och statistiskt VET förs.bolaget att "Pelle"(10 000 kunder med "samma förutsättningar) krockar 1 gång per år. Och vad det gäller "Eva"(10 000 kunder med "samma förutsättningar") bara krockar vart tredje år...

Nej bolagen skiter i din historik från tidigare bolag, men har väldigt stor kundbas och kan göra en extremt bra analys av olika kunder. Statistiskt vet de att "pelle" krockar 1 gång per år och Eva vart tredje.
 
Så då har du fått in 200 kr i premier och eftersom Pelle krockar varje år har du betalat ut 100 kr i ersättning till honom nu återstår bara att göra som Skandia för ett par år sen, betala ut 110 kr i bonus till dig själv så att företaget går back 10 kr sen är det bara att höja premierna nästa år...

Nu lägger jag ner den här diskutionen, du gillar försäkringsbolag och jag gör inte det. Vi får vara överens om att vi inte är överens.

känns som att de skulle gå back 110kr då, inte 10 ;) Men ja nu lägger vi ner, med en sista kommentar: Jag gillar inte mer än nån annan att betala in pengar till förs.bolagen, men jag tycker däremot att det är rimligt att kunder som krockar oftare än andra betalar mer i premie.
 
Problemet är inte att försäkringsbolag tar olika betalt för olika grupper, problemet är kriterierna för dessa grupper. På samma sätt som att generaliseringen "alla kvinnor har långt hår och alla män har kort" är fel så är försäkringsbolagens "alla män har högre olycksrisk än alla kvinnor" fel. Generaliseringen fungerar om man jämför grupperna i helhet, men individer kommer alltid avvika. Lagen säger dock att man inte får gruppera på detta sätt (förutom försäkringbolagens specialundantag).

Vad de borde göra är att fokusera mer på antal år med körkort, val av motorcykel, medverkande i säkerhetsfrämjande utbildning, osv.

Då jag jobbar på ett större FSK-bolag numer känner jag mig lite manad att svara på det här.

Premieargumenten tar upp allt statisk fakta. Dvs ålder, kön, geografi, antal år med kk, antal tidigare polisanmälda skador, antal fsk-ärenden och typer av dito. Försäkrat objekt (ålder, typ, miltal, körsträcka/år, effekt, vikt osv). Vidare tas också viss hänsyn till ekonomisk stabilitet, folk med ärenden hos fogden har avsevärt högre skaderisk än andra och därmed en högre premie.


Inget av ovan är spekulationer, utan rena fakta baserade på allmän och egen statistik.

Jag tycker också att det är förjävligt att betala så höga premier som man gör, för jag vet att jag inte är lika riskbenägen som de som drar upp priserna. Ett FSK-bolag kan dock inte göra en subjektiv bedömning på det, därmed premierna.


Som svar på din kritik följer allså:

Ung = mer riskbenägen än äldre
Få år med kk = Mindre erfaren --> mer riskbenägen.
Man = mer riskbenägen än kvinna
Storstad = mer riskbenägen än landsbygd
Betalningsanmärkningar = mer vårdslös och riskbenägen än snittet

Folksam är det väl som har rabatt om man gått BKK? Vilket svarar på ett av dina önskemål.


Vad många inte fattar är att ett dödsfall i trafiken kostar miljoner och åter miljoner på sista raden. Det är inte bara en sanering och bärgning... Jag har hört en siffra för några år sen från en polis på 13 msek / dödsolycka.


Så att kalla FSK-bolagen diskriminerande känns jäkligt orättvist. Sen är det surt att det blir dyrt, men tacka din coola polare med tribaltatuering för det!

Nej bolagen skiter i din historik från tidigare bolag, men har väldigt stor kundbas och kan göra en extremt bra analys av olika kunder. Statistiskt vet de att "pelle" krockar 1 gång per år och Eva vart tredje.

*Host*

Njae.. Eftersom alla trafikolyckar renderar i en polisanmälan vilka blir offentliga dokument så vet man ganska mkt om konkurrenternas kunder också.. Statistiken är alltså ganska korrekt i de fallen. Vad som är svårare att kontrollera är kostnaderna för skadorna utanför det egna bolaget, men där finns kanske 3 miljoner kunder att basera den statistiken på så det behövs inte riktigt.

Sen handlar allt om kunskap inom försäkring. Moderna (Bilsport&MC) kan hålla låga premier genom att de KAN motorcyklar och på 300 meters håll se vilken hoj som lockar vilken köpare och hur riskbenägen denna är. De har också valt bort de mer riskbenägna förarnas förstaval av hojar, vilket får ner deras pengaflöde ut, och därmed minskar risken vilkt tillåter dem mindre marginaler och därmed kanske mer rättvisa premier.

Bolag som Folksam, IF, Läns- och TryggH.. vågar inte riktigt det. Och väljer att straffa ut de kunder man inte vill ha..

Jag betelar ex idag 3850 för en H-fsk helår.. Bara trafik hos ett av ovan nämnda bolag skulle landa på 37´..
 
Last edited:
Då jag jobbar på ett större FSK-bolag numer känner jag mig lite manad att svara på det här.

Premieargumenten tar upp allt statisk fakta. Dvs ålder, kön, geografi, antal år med kk, antal tidigare polisanmälda skador, antal fsk-ärenden och typer av dito. Försäkrat objekt (ålder, typ, miltal, körsträcka/år, effekt, vikt osv). Vidare tas också viss hänsyn till ekonomisk stabilitet, folk med ärenden hos fogden har avsevärt högre skaderisk än andra och därmed en högre premie.


Inget av ovan är spekulationer, utan rena fakta baserade på allmän och egen statistik.

Jag tycker också att det är förjävligt att betala så höga premier som man gör, för jag vet att jag inte är lika riskbenägen som de som drar upp priserna. Ett FSK-bolag kan dock inte göra en subjektiv bedömning på det, därmed premierna.


Som svar på din kritik följer allså:

Ung = mer riskbenägen än äldre
Få år med kk = Mindre erfaren --> mer riskbenägen.
Man = mer riskbenägen än kvinna
Storstad = mer riskbenägen än landsbygd
Betalningsanmärkningar = mer vårdslös och riskbenägen än snittet

Folksam är det väl som har rabatt om man gått BKK? Vilket svarar på ett av dina önskemål.


Vad många inte fattar är att ett dödsfall i trafiken kostar miljoner och åter miljoner på sista raden. Det är inte bara en sanering och bärgning... Jag har hört en siffra för några år sen från en polis på 13 msek / dödsolycka.


Så att kalla FSK-bolagen diskriminerande känns jäkligt orättvist. Sen är det surt att det blir dyrt, men tacka din coola polare med tribaltatuering för det!

kostnaden för ett f-bolag verkar drunkna väldigt lätt i deras vinster per år så
hur mycket mer tjänade ditt f-bolag mer 08 mot 07? Sen kan man jämnföra det mot hur många fler som förolyckades mellan 07-08 och hur mycket det kostade innan man talar om att f-bolagen dras med kostnader.Tror att de dras med sjukdommen "girighet" mer än sina kosnader. Tribaltatuering borde nog inte öka en premie om den inte är j-vligt dyr att ersätta:hihi
 
intressant tråd, o intressant att se hur olika det kan vara. här i ert östra grannland är beloppet för försäkringspremien densamma, oavsett ålder, stad eller kön.


Intressant.
Ca hur många försäkringsbolag finns det hos er ?
Vad liggen en vanlig fordonsförsäkring på , bil , mc.

Tex Volvo 245 -76 vs BMW M3 -05
Honda CB400 vs Yamaha R1 -09
 

bra att nån mer försöker förklara hur det ligger till... :tummenupp

(men ang. att man tar in statistik från tidigare bolag som du säger... Det är ju dock endast typ 1% av alla försäkringsskador där det finns en polisanmälan att ta in info ifrån)
 
:D ...det vore mer på plats med flera ålderskvoteringar....:yoparty

Bara unga, snygga brudar på snabba hojar....
 
kostnaden för ett f-bolag verkar drunkna väldigt lätt i deras vinster per år så
hur mycket mer tjänade ditt f-bolag mer 08 mot 07? Sen kan man jämnföra det mot hur många fler som förolyckades mellan 07-08 och hur mycket det kostade innan man talar om att f-bolagen dras med kostnader.Tror att de dras med sjukdommen "girighet" mer än sina kosnader. Tribaltatuering borde nog inte öka en premie om den inte är j-vligt dyr att ersätta:hihi

Man räknar i FSK-branschen CR (Combined Ratio), alltså den totala kostnaden i procent mot intäkterna i premier. Vi hade under flera år runt millenieskiftet ett CR över 100%, vi gick alltså back på varje kund vi tog in.

Idag ligger vi i häraden 94-96%.. Jämför den vinstmarginalen med övriga branscher så kanske girighetsjiddret dämpar sig lite..

Visst gör vi stora pengar, men vi pratar om bolag med tusentals anställda och mångmiljardbelopp i omsättning. Klart att det blir stora pengar, men det är inte särskilt bra affärer i ett strikt företagsekonomiskt perspektiv då marginalerna är små och gränsen mellan vinst/förlust är tunnare än isen i april.

-------------------------------
Vad jag kan sakna är kundorienterade försäkringar för bl.a. hojåkare. Det krävs inte såå mkt att ta fram en avställningsförsäkring som täcker stöld, skadegörelse och transport (för banåka), och är påställningsbar mot whatever premie de få dagar om året man vill åka "gathoj" på bana..

Idag erbjuder inget bolag en sån möjlighet, men jag lovar att jag ska lobba intern för det :)!

Samma sak gäller massa andra omständigeter med konstigt använda byggnader, båtar och special-FSK.

Jag har valt moderna försäkringar (bilsport och mc).
Känns skönt att min premie inte går till de värsta högriskgrupperna.


Tack :)

Jag kör också BilsportMc.. 12% av kosten hos "mitt" bolag trots bra personalrabatt.. Lite galet.

Men de vill helt enkelt inte ha den kunden.. Världen är full av fria val!


Vad folk inte verkar fatta är att många bolag straffar ut sporthojar av en anledning, inte förakt. Hade sporthojsförsäkrningar varit bra affärer hade alla velat erbjuda dem. Idag FÅR man inte neka trafik-FSK, däremot får man sätta vilken premie man vill.

bra att nån mer försöker förklara hur det ligger till... :tummenupp

(men ang. att man tar in statistik från tidigare bolag som du säger... Det är ju dock endast typ 1% av alla försäkringsskador där det finns en polisanmälan att ta in info ifrån)


Tack du med :tummenupp

Och förlåt, polisanmälan menade jag inte.. Men alla trafikolyckor registreras och förs in i statistiken och blir offentliga handlingar. Nu behöver man ju inte tillkalla polis för att man lkrachsar. Men jag tror inte att FSK-bolagen ersätter om det inte anmäls, och annars för bolaget själva in det så det blir same same iaf.

Poängen är att man vet ganska mkt numer.. Jag väntar fortfarande på att det blir dyrt att åka motard, är helt chockad över att det går att offroadförsäkra så billigt som det gör..

(Och nej, jag tänker INTE lobba för DET internt :hihi )
 
Last edited:
Man räknar i FSK-branschen CR (Combined Ratio), alltså den totala kostnaden i procent mot intäkterna i premier. Vi hade under flera år runt millenieskiftet ett CR över 100%, vi gick alltså back på varje kund vi tog in.

Idag ligger vi i häraden 94-96%.. Jämför den vinstmarginalen med övriga branscher så kanske girighetsjiddret dämpar sig lite..

Visst gör vi stora pengar, men vi pratar om bolag med tusentals anställda och mångmiljardbelopp i omsättning. Klart att det blir stora pengar, men det är inte särskilt bra affärer i ett strikt företagsekonomiskt perspektiv då marginalerna är små och gränsen mellan vinst/förlust är tunnare än isen i april.

-------------------------------






)

Jag vet ju inte om jag skall gråta eller skratta längre men visst har du rätt i att bolaget säkert har tusentals anställda och mångmiljard belopp i omsättning!Men försök förklara då för mig hur tex trygghansas halvårs redovisning 2008 uppgick till 584mkr efter skatt.Skadekostnadsprocent netto blev 72,8% och driftkosnaden 15,3% =88,1% med andra ord ca 12% avkastning av premieintäckten.tycker det verkar som en miljard i vinst per år är ganska hyfsat.Girighet kommer bli alla bolags fall till slut är min gissning.Hoppas jag har fel!
 
Jag vet ju inte om jag skall gråta eller skratta längre men visst har du rätt i att bolaget säkert har tusentals anställda och mångmiljard belopp i omsättning!Men försök förklara då för mig hur tex trygghansas halvårs redovisning 2008 uppgick till 584mkr efter skatt.Skadekostnadsprocent netto blev 72,8% och driftkosnaden 15,3% =88,1% med andra ord ca 12% avkastning av premieintäckten.tycker det verkar som en miljard i vinst per år är ganska hyfsat.Girighet kommer bli alla bolags fall till slut är min gissning.Hoppas jag har fel!

Du har fel, så var lugn..

TH gick i så fall bra, riktigt bra. Men jämfört med övriga branscher är det inte särskilt imponerande. 10% är ett normalt minimikrav från de flesta aktieägare och allt under det stagnerande om inte fallande kurser.

Att försäkringsbolag skulle vara nån välgörenhetsinrättning som därigenom skulle göra nollresultat för folkets bästa förklarar du hur då? Marginalen på hjälmen du har på dig ligger sannolikt närmare 40%, borde du inte fokusera på dem istället?
 
Ung = mer riskbenägen än äldre
Få år med kk = Mindre erfaren --> mer riskbenägen.
Man = mer riskbenägen än kvinna
Storstad = mer riskbenägen än landsbygd
Betalningsanmärkningar = mer vårdslös och riskbenägen än snittet

Nu är inget av ovan fakta för en given individ utan bara generalisering (dock statistiskt stödd sådan). Diskriminering behöver inte vara grundlös, det handlar snarare om moral. Vårt samhälle anser inte att det är okej att neka en tjej anställning som t.ex. bilmekaniker bara för att hon är just tjej. Statistiken säger säkert att i genomsnitt är en man mer trolig att vara bra på att skruva med bilar än en kvinna, men det anses moraliskt fel att ta ett beslut enbart på det underlaget.

Jag säger inte att försäkringsbolagen har en lätt uppgift i att sköta sina premier, men man undrar ibland varför det är okej att dra alla personer i en viss grupp över en kam i vissa sammanhang, men inte i andra. :)
 
Jag vet ju inte om jag skall gråta eller skratta längre men visst har du rätt i att bolaget säkert har tusentals anställda och mångmiljard belopp i omsättning!Men försök förklara då för mig hur tex trygghansas halvårs redovisning 2008 uppgick till 584mkr efter skatt.Skadekostnadsprocent netto blev 72,8% och driftkosnaden 15,3% =88,1% med andra ord ca 12% avkastning av premieintäckten.tycker det verkar som en miljard i vinst per år är ganska hyfsat.Girighet kommer bli alla bolags fall till slut är min gissning.Hoppas jag har fel!

Vet inte vart du har fått dina uppgifter ifrån, men dom stämmer inte.
Trygghansa tjänar inte i närheten av dom pengarna som du uppger, utan mer i närheten av vad "hund" nämnde innan.
 
Vet inte vart du har fått dina uppgifter ifrån, men dom stämmer inte.
Trygghansa tjänar inte i närheten av dom pengarna som du uppger, utan mer i närheten av vad "hund" nämnde innan.


lite fakta för dem som är intresserade.
http://www.newsdesk.se/pressroom/tr...rygg-hansacodan-foersta-halvaaret-2008-229983

Du har fel, så var lugn..

TH gick i så fall bra, riktigt bra. Men jämfört med övriga branscher är det inte särskilt imponerande. 10% är ett normalt minimikrav från de flesta aktieägare och allt under det stagnerande om inte fallande kurser.

Att försäkringsbolag skulle vara nån välgörenhetsinrättning som därigenom skulle göra nollresultat för folkets bästa förklarar du hur då? Marginalen på hjälmen du har på dig ligger sannolikt närmare 40%, borde du inte fokusera på dem istället?

Här är det som är problemet! 10% var inte normalkravet för 10år sedan det var 5% som ansågs vara ett gott resultat. Och du har helt rätt...försäkringsbolag är inga välgörenhetsinrättningar.
 
Last edited:
Nu är inget av ovan fakta för en given individ utan bara generalisering (dock statistiskt stödd sådan). Diskriminering behöver inte vara grundlös, det handlar snarare om moral. Vårt samhälle anser inte att det är okej att neka en tjej anställning som t.ex. bilmekaniker bara för att hon är just tjej. Statistiken säger säkert att i genomsnitt är en man mer trolig att vara bra på att skruva med bilar än en kvinna, men det anses moraliskt fel att ta ett beslut enbart på det underlaget.

Jag säger inte att försäkringsbolagen har en lätt uppgift i att sköta sina premier, men man undrar ibland varför det är okej att dra alla personer i en viss grupp över en kam i vissa sammanhang, men inte i andra. :)


Har du verkligen tänkt igenom det där inlägget??

En försäkrings syfte är att sprida en risk. Ingen tjänar på att teckna en försäkring OM inte olyckan är framme.

Syftet är att dela en stor risk med låg sannolikhet med så många andra som möjligt för att inte behöva oroa sig för sånt som egentligen inte borde hända.

Skulle du betala din premie utan att dela risken och sannolikheten med andra skulle premien vara på några miljoner per år då det är kostnaden för ett dödsfall. Sen skulle du kunna få tillbaka pengarna när du avslutar försäkringen. Verkar det vara en bättre lösning kan du säkert ta den diskussionen med nån mindre bolag.

En mekaniker å andra sidan syftar till att utföra en tjänst, det finns inga andra värden i priset på det än kvalitet och effektivitet.

Mekanikerns prislista ser olika ut beroende på om det är ett olje- eller kamremsbyte. På samma sätt som ett fsk-bolag tar olika betalt för en 22-åring på en sporthoj och en 43-årig kvinna på en Dragstar. Den ena kostar mer än den andra.
 
Här är det som är problemet! 10% var inte normalkravet för 10år sedan det var 5% som ansågs vara ett gott resultat. Och du har helt rätt...försäkringsbolag är inga välgörenhetsinrättningar.

Jag ser fortfarande inte varför FSK-bolagen är rävarna när det gäller hela europas näringsliv.

Det känns som att det är Pärssons pågar du ska skrika på!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top