Åldersdiskriminering förbjuden?

Frisören kan väl motivera sitt beslut med att det är svårare att klippa tjejer och därför är det dyrare... eller menar du att du inte blev anställd som frisör...eller??
Tjejtaxa på taxi blev ju förbjudet eftersom det inte är svårare att skjutsa brudar hem från krogen än killar...

Nu var väl den främsta orsaken till att man införde tjejtaxa att man ville att tjejer skulle kunna ta sig hem säkert? Vad resultatet blivit efter det att reglerna ändrades låter jag vara osagt. Har aldrig själv utnyttjat det men tror man även földe med / hämtade ända till dörren, allt för att försäkra sig om att tjejeni fråga inte skulle behöva gå själv. Tjejtaxi gällde väl bara inte till och från krogen ;)

Last edited:
Är inte detta lite fönigt? Det krullar sig i nacken, nästan.:spammer

Nu var väl den främsta orsaken till att man införde tjejtaxa att man ville att tjejer skulle kunna ta sig hem säkert? Vad resultatet blivit efter det att reglerna ändrades låter jag vara osagt. Har aldrig själv utnyttjat det men tror man även földe med / hämtade ända till dörren, allt för att försäkra sig om att tjejeni fråga inte skulle behöva gå själv. Tjejtaxi gällde väl bara inte till och från krogen ;)

Löste inte taxibolagen det med att införa en sk. singeltaxa istället?

Försäkringsbolagen diskriminerar inte utifrån ålder och/eller kön.
Precis som Stig säger så bestäms premiekostnaderna primärt utifrån olycksrisk, vilken sekundärt visar sig ha ett samband med ålder och kön.

Kan skilja tiotusentals kr, länsförsäkringar har t ex s k tjejförsäkring
Försäkeingsbolag är som sagt "undantaget" reglerna om diskriminering.

Syrran ska troligen köpa hoj till våren då hon fick tillbaka hojbehovet efter att ha övningskört med mig (tack syster). Vi kikade på en Daytona 675 och kollade försäkringen via länsförsäkringars hemsida. På henne med tjejförsäkring så skulle det bli ca 7000 halv/helår och för skoj skull så kikade vi även på mig och då skulle det bli över 13 000 :huvet

Så nog är detskillnad allt. Hon är -71 och jag -73 så det är ingen större skillnad på ålder heller.

Hur menar du trådskaparen. Menar du att alla personer oavsett ålder, vart man bor, kön, antal körkortsår och oavsett bil eller mc-modell ska betala lika mycket i premie?

LOOOOL, det var nog inte helt genomtänkt va? :hihi :D

Exempel:

Kille 18 år, haft körkort 3 månader bor i stockholms innerstad och har en BMW M3 värd 450 000kr.

Ska betala lika mycket som:

Maud 50 år, haft körkort sen hon var 21, bor i skogen utanför umeå och har en Ford Fiesta värd 45 000 kr...

... Tänk om tänk rätt. Alla dessa olika parametrar spelar extremt stor roll vad man får betala. Alla olika personer betalar för sin risk. Dvs.

körkort länge= krockar mindre
Äldre= krockar mindre
Kön= tydlig skillnad beroende på ålder
bil= många HK krockar oftare.
dyr bil = dyrare att laga
bor i stan/landet = fler stöld/skadegörelseskador i staden

Hur menar du trådskaparen. Menar du att alla personer oavsett ålder, vart man bor, kön, antal körkortsår och oavsett bil eller mc-modell ska betala lika mycket i premie?

LOOOOL, det var nog inte helt genomtänkt va?

Eh det var väl ingen som sa oberoende av bil eller mc-modell?

Vi har ju redan konstaterat att försäkringsbolag får sätta sina premier hur fan dom vill, det mest troliga senariot ifall de måste rätta sig efter samma regler som alla andra är ju att premierna för kvinnor och äldre höjs.

Försäkringsbolagen finns inte till för att "hjälpa" trafikanter, dom skall bara tjäna så mycket pengar som möjligt.

intressant tråd, o intressant att se hur olika det kan vara. här i ert östra grannland är beloppet för försäkringspremien densamma, oavsett ålder, stad eller kön.

Eh det var väl ingen som sa oberoende av bil eller mc-modell?

Vi har ju redan konstaterat att försäkringsbolag får sätta sina premier hur fan dom vill, det mest troliga senariot ifall de måste rätta sig efter samma regler som alla andra är ju att premierna för kvinnor och äldre höjs.

Försäkringsbolagen finns inte till för att "hjälpa" trafikanter, dom skall bara tjäna så mycket pengar som möjligt.

Ok, vi låtsas att du driver ett försäkringsbolag nu...

Skulle du sätta samma premie på kunder som krockar 0.3ggr/år som en person som krockar 0.6ggr/år?

Det är ju inte så att försäkringsbolagen bara höftar till med en premie. Tror ni att de sätter en premie bara för att jävlas? Drömscenariot för ett FBolag är väl att ha varenda svensk som kund. Däremot måste de ju sätta premien efter vad de försäkrar för typ av risk.

Ang. olika bilmodeller så är det ju exakt samma princip. De har olika risker, precis som kön och ålder har olika risker. Könet är en faktor. Bilmodell en annan, årsmodell, pris, vart du bor, körkortsår mm mm mm...

Varför är det så många som inte fattar att det är olika premier på olika typer av kunder????????? Vad är det som är så konstigt med det???

Ok, vi låtsas att du driver ett försäkringsbolag nu...

Skulle du sätta samma premie på kunder som krockar 0.3ggr/år som en person som krockar 0.6ggr/år?

Det är ju inte så att försäkringsbolagen bara höftar till med en premie. Tror ni att de sätter en premie bara för att jävlas? Drömscenariot för ett FBolag är väl att ha varenda svensk som kund. Däremot måste de ju sätta premien efter vad de försäkrar för typ av risk.

Ang. olika bilmodeller så är det ju exakt samma princip. De har olika risker, precis som kön och ålder har olika risker. Könet är en faktor. Bilmodell en annan, årsmodell, pris, vart du bor, körkortsår mm mm mm...

Varför är det så många som inte fattar att det är olika premier på olika typer av kunder????????? Vad är det som är så konstigt med det???

Ok, vi låtsas att du är krögare nu.....
Ok, vi låtsas att du driver frisörsalong nu....
Ok, vi låtsas att du är arbetsgivare nu....

Har det klickat ännu??

I alla dessa fall finns ju rimliga skäl att ta olika betalt, använda olika åldersgränser eller anställa någon yngre framför någon äldre men det är altså ej tillåtet enligt lag.

Försäkringsbolagen är undantagna vilket i alla fall jag tycker är märkligt.

Jag fattar inte varför det är så mycket tjafs runt ett solklart faktum.

Variabler som spelar in i hur mycket du får betala i premie är tex:
Hur ung försäkringstagaren är.
Hur ny hojen är (relaterat till stöldbegärlighet)
Var försäkrningstagaren bor.
Hur kraftig hojen är. (en Hayabusa är dyrare än tex en honda 250)

Om ni sen ser det som diskriminering kan jag bara beklaga eller råda er till att hitta lösningar på problemet.

Jag kanske förstör den intressanta diskussionen men här kommer i alla fall utdrag Diskrimineringslagen:

Varor, tjänster och bostäder m.m.

12 § Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.
Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första stycket ska likställas med denne.
Förbudet gäller dock inte diskriminering som har samband med ålder. Förbudet mot diskriminering som har samband med kön gäller inte tillhandahållande av försäkringstjänster och hindrar inte heller att kvinnor och män i fråga om andra tjänster eller bostäder behandlas olika, om det har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Har det klickat ännu??

Läs igen och tänk efter nu... Please!

Ett till exempel så får vi se då:
Jag driver ett försäkringsbolag och har två kunder. Pelle och Eva. Och nedan är vad vi VET om kunderna:

Pelle 25år, krockar 1 gång varje år och har en hoj värd 100kr.
Eva 29år, krockar vart tredje år och har en hoj värd 100kr.

Jag sätter en premie på 100kr/år för Pelle och för Eva kostar det bara 33.33kr per år.

(och ja jag jobbar ideellt med detta försäkringsbolag och tar inte ut någon lön)

Fast du kanske tycker att alla ska ha lika lön oavsett yrke osv osv osv oxå?

Jag driver ett försäkringsbolag och har två kunder. Pelle och Eva. Och nedan är vad vi VET om kunderna:

Jag sätter en premie på 100kr/år för Pelle och för Eva kostar det bara 33.33kr per år.

(och ja jag jobbar ideellt med detta försäkringsbolag och tar inte ut någon lön)

Men så är det inte, du vet bara att "Nisse 25 år" krockar 1 gång per år...
Vad Pelle 25 år sysslat med hos sina gamla försäkringsbolag spelar ingen roll, utan bara vad tidigare "kamrater" har sysslat med...

Med andra ord generaliserar de, min personliga statistik spelar mindre roll tyvärr :(

/Jocce

Vi har ju redan konstaterat att försäkringsbolag får sätta sina premier hur fan dom vill...

Men är det inte så i alla branscher då?

Som någon redan har tagit upp tidigare så är det statistiskt bundet så alla grupper ska "bära" sina egna kostnader. Det är ju inte specifikt för försäkringar på något sätt. Ta en frisör som exempel, de kan ta precis vilka priser de vill 1000:- klippningen om ägaren så önskar. Sen om salongen får kunder eller inte bestämmer kunderna själva. Salongen kan även ta olika pris beroende på hur långt hår du har (vilket är direkt relaterat till arbetsinsattsen och tidsåtgången då längre hår kräver mer arbete) så länge det inte är könsbundet. Konstigt? Nej, inte speciellt.

Nästa exempel, pizzeria. De har tre storlekar på pizzan: Barn, standard och familj. De kostar olika av den anledningen att de just kostar olika att producera. Svår logik? Nej, inte speciellt.

Så för att återknyta till försäkringsvärlden. Kille 20, nytaget kort, R1 -09. Sannolikt kommer han krascha, därav hög premie. Tjej 55, gammalt kort, Sukki GS500. Inte så stor risk eller kostnad vilket genererar en låg premie. Inte så svårt nej.

En sjuk variabel de har på bilsidan är om bilen är importerad.
Varför är det större risk att råka ut för en olycka eller bli av med bilen om den är privatimporterad eller om generalagenten importerat den?

Och om det nu finns en bra förklaring till detta.
Varför kostar inte vissa färger på bilen olika mycket att försäkra? Det måste ju finnas någon statistik över vilken färg som krockar mest. :)
Automat/Manuell
osv osv

Så då har du fått in 200 kr i premier och eftersom Pelle krockar varje år har du betalat ut 100 kr i ersättning till honom nu återstår bara att göra som Skandia för ett par år sen, betala ut 110 kr i bonus till dig själv så att företaget går back 10 kr sen är det bara att höja premierna nästa år...

Nu lägger jag ner den här diskutionen, du gillar försäkringsbolag och jag gör inte det. Vi får vara överens om att vi inte är överens.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman