Ålder på er och vad ni gjort 😁

18/20 Jag har aldrig skrivit ut en check och jag har själv aldrig ägt ett uppslagsverk, men jag växte upp med Nordisk Familjebok, fjärde upplagan hemma. Fantastisk kunskapskälla, finns on-line numera.

View attachment 530948
Jag har Nordisk Familjebok från 50-talet. Fick hela bandet av en polare vars föräldrar skulle slänga. Mycket kunskap i de böckerna

19 om man ska vara petig, för checkar skrev jag aldrig ut även om jag kunde. Men betalat räkningar med postgiroblanketter varje månad.

Om man inte beställde "en halv böj" som var en halvflaska Explorer vodka på hyllan direkt under kassan 🙂
I Mora fanns en "speciell" farbror som kallades Kråk-Anton eller Kråkbergs-Anton.
Han samlade burkar och flaskor och hade eget "konto" på bolaget.
När alla andra stod i kö så gick han och ställde sig längst bort till vänster vid disken.
Så fort någon expedit såg honom tog dom fram "en halv böj"och gav honom.

Det gick många rykten om Kråk-Anton men ovan bevittnade jag själv ett par ggr. 😊

Jag hittade en bild på Systembolagets ölprislista för april 1978. Det här är alltså det butikerna kunde välja bland att ha i sina hyllor.
View attachment 531054

Jag såg en lista från runt 1990 för ett tag sen där till och med Guinness fanns med.
Där ser ni, det VAR bättre förr!
Öl för 10kr litern.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form