Åkte fast för fortkörning vid framsläppande av ambulans

Man slutar alldrig förvåna sej..
Hade han gett faan i o gasa på hade han väl fått böter för att han hindrade utryckningsfordon..

Den uppsatta kvoten av böter innan semestern var väl inte uppnådd..

Snacka om idioti. Lite fingertoppskänsla borde polisen i fråga visat tycker jag. Vem som helst hade antagligen gjort detsamma.

Här om dagen körde jag på rött och lade mig i fel fil av samma anledning. Tänk om polisen sett mig.

Bra signaler det här sänder ut till bilisterna.

Jag hoppas verkligen på ändring i domen, men om det sker så lär det ju inte komma ut i tidningen...

Ett resultat av det här kan ju bli att folk inte flyttar sig i köer heller, man får ju inte passera dubbeldraget eller rödljus, då kan man ju få böter... och hur kommer en ambulans förbi om man inte får gör det?

Man får hoppas att karma drabbar snuTTen, förslagsvis att en brådskande ambulanstransport med svinet själv i blir stoppad så det hinner göra ont lite längre än det borde ha.

Fy fan, skall vi bara ta sådant här skit? Demokrati?

Vilket jewla rikspucko! :mad:

Det där kan väl aldrig hålla i en högre instans, alltså att mannen blir fälld och får betala böterna?

Edit:

Står det inte t.o.m i körkortsboken att man i möjligaste mån (eller motsv) skall underlätta för utryckningsfordon?

Hur förbannat felavlad måste man vara som länsman för att inte fatta att han gjorde rätt som ökade farten. I sådana här fall så tycker jag nästan att det är synd att föraren inte var oberäknelig och drog till med en redig rallarsving. :huvet

Ja, vad skall man säga... man blir ju trött.

Bilen gasar på att ge en ambulans friväg så att dom så snabbt som möjligt kan komma till den nödställda (kanske tom räddar livet på nån?)

Vad hade alternativet varit, köra 90,1 km/h och låta ambulansen ligga bakom med blåljusdiscot på och bara hålla händerna tio i två?

Idiotiskt... jag hade gjort precis likandant.

Perfekt. Nästa gång jag ser en snut blinka kommer jag defenetivt INTE flytta på mig.
Sicka jefla dårar. O så skriver dom att dom kan förmildra straffet pga omständighetarna :huvet

Jag tycker att bilföraren gjorde helt rätt, har gjort precis samma sak själv för både ambulanser och poliser.

För någon månad sen låg jag i ca 120km/h i vänsterfilen på motorvägen och passerade en ganska lång rad bilar som låg och segade i högerfältet, plötsligt såg jag något blinkande fordon som närmade sig jävligt fort bakifrån. Jag trampade på för fulla muggar förbi bilarna och blinkade in i högerfältet, sekunden efter jag flyttade mig kommer snuten förbi i en jävla fart och blinkar en gång med varningsblinkersen. Tog inte länge innan det kom två bilar till som körde på rätt friskt. En bit längre fram har dom tre polisbilarna stoppat en utlandsreggad långtradare, när jag passerar spektaklet så fick jag en glad vinkning från en av snutarna.

Jag kommer fortsätta flytta på mig för att underlätta för utryckningsfordon, allt annat vore idioti.

Jag hoppas innerligt att föraren i artikeln blir friad. Jag hoppas även att snuten som stoppade honom kommer på hur jävla korkad han faktiskt är och byter till ett jobb som passar honom, Samhall är nog ett bra alternativ.

Finns inte på den typen av vägar

Svea rike i ett nötskal - en Lag får Aldrig tummas på oavsett omständigheter!

Jodå, ibland tummar dom på lagarna.
Jag blåste förbi en snutkontroll ganska ordentligt för ett gäng år sen när jag hade en person i bilen som höll på att förblöda. Jag ringde 112 när jag åkte och uppgav namn, personnummer, bilmodell samt registreringsnummer och talade om att det var riktigt bråttom och ifall det finns någon poliskontroll efter vägen så ska dom hålla sig undan för jag stannar inte. Efter några mil när jag kommer på en raka så ser jag ju givetvis en hög blåbär en bit fram men jag tänkte att jag släpper då fan inte. Dom stod kvar vid vägkanten när jag blåste föbi. Efter en stund på sjukhuset så kommer två blåbär in och frågar om det var jag som blåste förbi dom och det var det ju. Dom kollade med sjukhuspersonalen så att allt stämde och sen åkte dom.

Dom kanske inte hade varit riktigt lika glada om jag inte hade ringt in och meddelat innan jag kom farande.

Last edited:
Vore intressant att strunta i att flytta sig eller köra fortare om man fick en polisbil bakom sig. Gissar att de gör en annan bedömning då.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park