Åkhayabusa on a budget?

  • Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
Jeg har en "trim"avgaskamaksel med justerbart drev som jeg kan selge for en billig penge...
 
Jeg er på hytta nå men kan ta bilde og måle løft på den i morgen.
Minnes at denne har relativt lavt lyft men selvsagt mere enn std Hayabusa Gen 1.

Du får beskjed i morgen...
 
Dette er en Kent Cams SUZ 24 avgaskam.
Løft 8,15 Originalt 7,5
Duration:234 Originalt 220

Det står et Yoshimura justerbart kamdrev på.

Jeg ser at på eBay går billigste justerbare kamdrev for ca 1000kr +++ for 2 stk.

1500Svkr er vel en grei pris for kamaksel med kamdrev inkludert frakt til sverige ?
 
Jeg har også en innsugskamaksel ( uten kamdrev ) som kan brukes på avgas. Dette har vært en populær mod å gjøre men mange mener man mister mere i mellomregisteret enn man får på topp. Har aldri testet det selv og er skeptisk til levetiden da kamlobene er lengre frahverandre på innsug enn på avgas. I USA rapporteres det ikke om noen problemer men de kjører jo mindre enn meg :)

700 + porto for 1 innsugskam ( uten kamdrev ).
 
Dette er en Kent Cams SUZ 24 avgaskam.
Løft 8,15 Originalt 7,5
Duration:234 Originalt 220

Det står et Yoshimura justerbart kamdrev på.

Jeg ser at på eBay går billigste justerbare kamdrev for ca 1000kr +++ for 2 stk.

1500Svkr er vel en grei pris for kamaksel med kamdrev inkludert frakt til sverige ?


Jeg har også en innsugskamaksel ( uten kamdrev ) som kan brukes på avgas. Dette har vært en populær mod å gjøre men mange mener man mister mere i mellomregisteret enn man får på topp. Har aldri testet det selv og er skeptisk til levetiden da kamlobene er lengre frahverandre på innsug enn på avgas. I USA rapporteres det ikke om noen problemer men de kjører jo mindre enn meg :)

700 + porto for 1 innsugskam ( uten kamdrev ).

Haha, nu bara regnar det kamaxlar, BeemerS1000rr har varit snäll och skickat en insugskam häromdagen:tummenupp:tummenupp

Om man jämför kent Suz24 med en orginal insugskam, vad är skillnaden? Bredare register, bättre körbarhet? Jag vet att brock`s usa säljer en kam under eget namn som är nästan identisk med std insugskam. Tack för erbjudandena, kanske är det nån som läser tråden som nappar?
 
Orginal avgas kam til Hayabusa er kjent for å være for "slapp". Den har lite løft og lite durasjon. Nå hjelper det heller ikke at avgaskanalen også er "dårlig". Den avgaskammen jeg har ( Kent ) gir både mere løft og mere durasjon.
Hvor mye det hjelper på DIN motor kan jeg ikke svare på men hvis du allerede har gått opp på innsug så er det vel ofte naturlig å gå opp på avgas også.

Mange bruker bare å flytte innsugskammen over på avgas og på den måten klare seg med bare å kjøpe en innsugskam men som jeg skrev tidligere er innsugskammen kanskje litt for "vass" hvis motoren er relativt STD.

Helt erlig så gir vel denne kammen ikke så mange mere hester på topp alene men sammen med en bra innsugskam og rett lobesenter så gir den nok er bredere register og noe mere på topp.
 
Kanske dags att sparka lite liv i tråden igen!

Det hände en grej som kastade planerna lite överbord, eller, kanske mera rätt, utvecklade planerna en del:gnissla

IMG_1544.JPG

Jag fick tag i ett 1397-kit, ape-kamdrev, kamaxlar och lite tuffare dragstänger. Nu visade sig cylinderraden ha en mindre skada som det känns dumt att förbise, så det blir nog ny nicasil och mest troligt nya kolvar. Ska försöka mäta upp kolvarna som följde med och se om dom går att använda igen, känns surt att köpa nya rakt av bara.

Försöker lista ut vad jag ska välja för kolvar om jag måste köpa nya, det finns en del issues man kan råka ut för om man tar i för hårt med kompression, till exempel att skrotet inte startar med bara ett batteri. Detta vill jag ju såklart undvika. Tanken är fortfarande att det ska gå att använda hojen som brukshoj.

Dom kolvar jag har (je), har jag räknat lite på. Med 1mm squish (på säkra sidan) blir det ett kompförhållande på 12.9:1, vilket borde ge bra med effekt men är lite tungstartat. Wiseco har kolvar med angivet kompförhållande 12:1 men det är helt omöjligt att hitta några siffror så man kan räkna själv.
APE säljer ett 1397kit med CPkolvar 12:5 för "hot rod street applications" så att gå så värst mycket högre är nog ingen ide. Det verkar skilja en del vad som anges och hur det blir när det väl är inmätt och sitter i en motor.

1397 är en jättevanligt i US of A, men det är rätt svårt att försöka bilda sig en uppfattning om vad som är bra och dåligt genom div. forum då åsikterna spretar som en jäävligt spretig igelkott.

Vi får se som man säger....:näsblod

Kamaxlarna är omslipade orginal, som motsvarar yoshimura stage one, ska ge bättre effekt än dubbla insug.

Åsikter, ideer, hejarop och rena sågningar emottages som vanligt tacksamt, det är faktiskt första motorn som byggs med detta "helhetstänk" annars har jag gjort mängder med underhållsjobb av mer vanlig karaktär.

Ps. Jag vill tacka BeemerS1000RR för att du står ut med många dumma frågor:)ds.
 
Last edited:
Kanske dags att sparka lite liv i tråden igen!

Det hände en grej som kastade planerna lite överbord, eller, kanske mera rätt, utvecklade planerna en del:gnissla

View attachment 427497

Jag fick tag i ett 1397-kit, ape-kamdrev, kamaxlar och lite tuffare dragstänger. Nu visade sig cylinderraden ha en mindre skada som det känns dumt att förbise, så det blir nog ny nicasil och mest troligt nya kolvar. Ska försöka mäta upp kolvarna som följde med och se om dom går att använda igen, känns surt att köpa nya rakt av bara.

Försöker lista ut vad jag ska välja för kolvar om jag måste köpa nya, det finns en del issues man kan råka ut för om man tar i för hårt med kompression, till exempel att skrotet inte startar med bara ett batteri. Detta vill jag ju såklart undvika. Tanken är fortfarande att det ska gå att använda hojen som brukshoj.

Dom kolvar jag har (je), har jag räknat lite på. Med 1mm squish (på säkra sidan) blir det ett kompförhållande på 12.9:1, vilket borde ge bra med effekt men är lite tungstartat. Wiseco har kolvar med angivet kompförhållande 12:1 men det är helt omöjligt att hitta några siffror så man kan räkna själv.
APE säljer ett 1397kit med CPkolvar 12:5 för "hot rod street applications" så att gå så värst mycket högre är nog ingen ide. Det verkar skilja en del vad som anges och hur det blir när det väl är inmätt och sitter i en motor.

1397 är en jättevanligt i US of A, men det är rätt svårt att försöka bilda sig en uppfattning om vad som är bra och dåligt genom div. forum då åsikterna spretar som en jäävligt spretig igelkott.

Vi får se som man säger....:näsblod

Kamaxlarna är omslipade orginal, som motsvarar yoshimura stage one, ska ge bättre effekt än dubbla insug.

Åsikter, ideer, hejarop och rena sågningar emottages som vanligt tacksamt, det är faktiskt första motorn som byggs med detta "helhetstänk" annars har jag gjort mängder med underhållsjobb av mer vanlig karaktär.

Ps. Jag vill tacka BeemerS1000RR för att du står ut med många dumma frågor:)ds.

Ibland kan även norskar vara bra att ha... :hihi
 
Förresten, är det någon som vet vad som gäller när kolvtillverkarna anger kompförhållande för sina kolvar? Man måste ju utgå från något eller? Noll i squish eller 1mm eller vad? Det säger egentligen ingenting om man inte vet förutsättningarna:va:va
 
Det verkar lite godtyckligt, jag räknade bara iskallt med att det de anger original stämmer så jag tog och jämförde den uträknade volymen med uppmätt på de nya kolvarna och det verkar stämma rätt bra. De stämmer inte alls med vad JE anger kunde jag konstatera. Men nu har ju du bigbore och då blev det genast klurigare när man inte har någon volym att jämföra med..
 
Det verkar lite godtyckligt, jag räknade bara iskallt med att det de anger original stämmer så jag tog och jämförde den uträknade volymen med uppmätt på de nya kolvarna och det verkar stämma rätt bra. De stämmer inte alls med vad JE anger kunde jag konstatera. Men nu har ju du bigbore och då blev det genast klurigare när man inte har någon volym att jämföra med..

Lite märkligt är det att man får gissa på mc-sidan, när man som wiseco till exempel, anger allt man kan tänka sig på bilsidan. Liten ledtråd är att man troligen anger komp med noll i deckhöjd, men det lämnar ändå en del att fundera kring gällande packningshöjd och vilken volym man har i ventilfickorna. På bilsidan finns allt sånt beskrivet.

Det är ju surt att köpa kolvar som inte riktigt blir det man tänkt, på grund av luddigt angivna specar.
 
Lite märkligt är det att man får gissa på mc-sidan, när man som wiseco till exempel, anger allt man kan tänka sig på bilsidan. Liten ledtråd är att man troligen anger komp med noll i deckhöjd, men det lämnar ändå en del att fundera kring gällande packningshöjd och vilken volym man har i ventilfickorna. På bilsidan finns allt sånt beskrivet.

Det är ju surt att köpa kolvar som inte riktigt blir det man tänkt, på grund av luddigt angivna specar.

Var i kontakt med Motospeed igår och enligt dom så anger JE det komp man får om deras kolvar stoppas i en motor med samma förutsättningar som orginal (förutom ev. överborr) I mitt fall stämmer det ganska bra enl dom siffror för std squish som finns att hitta på nätet. Kolvarna jag har, och inte ska använda verkar vara JE 172945 12.8:1 och dom har motospeed på hyllan, så det lutar åt att det blir ett set nya såna.

(Skiljer nästan inget i pris om man köper från usa och åker på tull&moms, vilket man troligtvis gör, så då kan man lika gärna handla i Sverige.)

Jag får då med 1.3mm squish (vanlig siffra för en orginalmotor) ett kompförhållande på 12.5:1 Med squish på 1mm blir det 13:1 Tightare än 1mm verkar det bli risky business med orginalstakar. (Kunde mäta volym på ventilfickor eftersom jag redan har ett set såna kolvar:tummenupp)

Ska bli intressant att mäta vad jag har i min egen motor. Tacksamt med hayabusa, det finns både topp- och cylinderfotspackningar i olika tjocklekar att köpa för att få det som man vill.
 
Last edited:
Det är inte stakarna som går vid för tajt squish utan kolvbultarna som knäcks. Resultatet blir dock detsamma, väldigt dyrt. Jag har 3 st hela 1340-kolvar på hyllan där kolvbultarna har "hairline" sprickor, den fjärde kolven helt mosad. Be careful out there! <tm_spanarna_på_hill_street>
 
Det är inte stakarna som går vid för tajt squish utan kolvbultarna som knäcks. Resultatet blir dock detsamma, väldigt dyrt. Jag har 3 st hela 1340-kolvar på hyllan där kolvbultarna har "hairline" sprickor, den fjärde kolven helt mosad. Be careful out there! <tm_spanarna_på_hill_street>

Nejnej, det jag menar är att man kan gå tightare med eftermarknadsstakar för att dom sträcker sig mindre. Sen finns det ju fler faktorer som hur mycket kolvarna sväller och hur mycket dom vickar i loppen vid vändning. Det verkar vara nåt man får testa sig fram till, trial and error med risk för mycket error:huvet
Dock överkurs för åka-till-jobbet-abiliteten:)
 
Nu borde jag egentligen ändra trådnamn, för budgeten har gått åt skogen:brinnerup ett set nya kolvar och cylindern lämnades för ny ny nicasil idag. Lika bra att göra det ordentligt.
 
Det är inte stakarna som går vid för tajt squish utan kolvbultarna som knäcks. Resultatet blir dock detsamma, väldigt dyrt. Jag har 3 st hela 1340-kolvar på hyllan där kolvbultarna har "hairline" sprickor, den fjärde kolven helt mosad. Be careful out there! <tm_spanarna_på_hill_street>

På 80 tallet når jeg begynte med "trimming" så var kolvbultarna hemsk dårlige. Har kun brukt originale siden da og har aldri problemer.... ( Når man leser "Made in Taiwan" på Wiseco sine bultar blir man ikke lysten på å sette dem i..... )
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top