Åkgräsklippare onödigt bullriga?

Honda gör en jävligt bra V-twin på 12hk till åkgräsklippare, givetvis tystare än Harley Davidsons lillebror Briggs&Stratton.

I övrigt stör det lågmälda gräsklipparmullret mig mindre än alla jävla byggsågar folk startar klockan 7 prick hela semestern, problemet mångfaldigas av att under hela sommaren är det alltid någon som har semester och ska bevisa sin manlighet genom att bygga altan....

I övrigt stör det lågmälda gräsklipparmullret mig mindre än alla jävla byggsågar folk startar klockan 7 prick hela semestern, problemet mångfaldigas av att under hela sommaren är det alltid någon som har semester och ska bevisa sin manlighet genom att bygga altan....
Givetvis så måste dessutom sågen köra mitt ute på gräsmattan så att alla grannar ska kunna se att man köpte en såg för 4000kr till sitt altanbygge.

Det som är lite fascinerande i ett villaområde är hur sällan det är fler än en åt gången som klipper sin gräsmatta. Först drar någon igång en gräsklippare som tuggar omkring i en timme. En kvart efter att den tystnat så kommer någon annan på att det är dags att klippa gräset. Och vid lunch dagen efter är det en tredje som kommer på att gräset börjar bli lite långt. Vilket i sin tur väcker någon av granens ohängda tonåringar som kommer på att gräset inte är klippt på tre veckor och att morsan och farsan snart kommer hem från semestern. Och så fortsätter det som i en ond cirkel. :va

Häromåret höll jag på att få tuppjuck när en granne satte igång med markarbeten på sin tomt. Klockan nio en lördagmorgon. Med en mindre diskret frontlastare. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Timme ut och timme in. :huvet

Annars så har vi en granne nu som inte riktigt verkar ha fattat det där med att det inte är så nyttigt att köra på stenar med gräsklipparen. Och de verkar ha en väldigt stening tomt. Så fort de är ute och klipper gräset så låter det "skraaap" följt av lite vanligt tuggande, "skraaapskraaap" återigen. Och så fortsätter det. De enda avbrotten är när de får motorstopp på gräsklipparen. Jag bara väntar på att de ska köra sönder axeln på den stackars lilla klipparen. :tungan

Jag vet inte varför jag kommer att tänka på Team Starköl Racing från årets lelle. :D

Mycket kreativa killar! :yoparty

Bifogat

• TSR.jpg
    TSR.jpg
    34.5 KB · Visningar: 243
Motorn låter ju inte sådär fasligt mycket, det mesta ljudet kommer från kniven eller knivarna under klippkåpan!
Köp öronproppar!

Jag kör själv elklippare, men funderar på att skaffa en begagnad bensinklippare med sönderrostad ljuddämpare att använda dom dagar min byggsågande granne dukar för att äta ute...

Nog borde man väl klara en 40/60 blandning diesel/bensin om man hjälper till med lite startgas?
Eller 6% tvåtaktsolja kanske är bättre, fast det luktar ju mest gott...

Jag såg att Husqvarna kör med Briggs & Stratton i alla sina åkgräsklippare utom den dyraste som har motor från.....

..tada..
Kawasaki :banana

AppAppApp!

De största Ridrarna har Kawa-motor, men PT26an har en Perkins-diesel :fakta Och den är nästan dubbelt så dyr som 21an :arsele

AppAppApp!

De största Ridrarna har Kawa-motor, men PT26an har en Perkins-diesel :fakta Och den är nästan dubbelt så dyr som 21an :arsele

Å den låter som fan själv när han skriker! Fast de gör ju alla klippare tycker jag.

Radiolurar och öronproppar sen hör man inte oljudet fast klockan är sju på morgonen :D Självklart är de inte jag som blir väckt utan de är jag som väcker folk. De är bara rika mäniskor som har semster och sover länge på vardagarna. En äkta knegare som jag har ingen semester.

PS De suger att vara säsongsanstäld :gråta

Jag kör själv elklippare, men funderar på att skaffa en begagnad bensinklippare med sönderrostad ljuddämpare att använda dom dagar min byggsågande granne dukar för att äta ute...

Nog borde man väl klara en 40/60 blandning diesel/bensin om man hjälper till med lite startgas?
Eller 6% tvåtaktsolja kanske är bättre, fast det luktar ju mest gott...

Vi testade en klippo med samma soppa som polaren körde sin radiostyrda glödstiftsbil med :banana
När den väl startade (efter ett antal bakskott) var den skapligt mycket mer varvvillig än på vanlig bensin :tummenupp

[YOUTUBE-ID]b1CHGvmDykc[/YOUTUBE-ID]

Inte vårat test på tuben dock!

Last edited:
Ni hade en jäkla tur att inte svänghjulet exploderade, det gjorde det för mig och min kusin när vi klippte bort lite för mycket av varvtalsregulatorn på en briggs, i hopp om att få den att varva mera...

Visst varvade den, men inte så länge....

De allra flesta motordrivna gräsklippare är fyrtaktare.

Och ja, de väsnas onödigt mycket.

En motor till en vanlig handdragen klippare har en encylindrig motor på ca 150-200cc som man plockar ut 3-5hk ur. Hade något sånt suttit på en mc så hade den låtit som en fis i rymden med de bullerregler som finns.

Åkgräsklippare av storlek och modell som man använder i en normal villaträdgård kan iofs ha en tvåcylindrig motor på uppåt 750cc och 30hk. Men oftare handlar det om upp till 20hk och 350-500cc encylindrigt. Inga effektmonster direkt.

Jag går väl på samma linje som Jörgen ungefär: Det är amerikanska motorer. :rolleyes:
De va då ingen dålig klippare du har,,dom flesta ligger mellan 11-15,5 hk

Häromåret höll jag på att få tuppjuck när en granne satte igång med markarbeten på sin tomt. Klockan nio en lördagmorgon. Med en mindre diskret frontlastare. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Timme ut och timme in. :huvet

Klockan nio? Då fick du ju sovmorgon! Mina grannar började med det klockan sju. 2,5 meter från mitt sovrumsfönster. Givetvis på min första lediga lördag på 8 veckor.. :huvet

Edit: Sorry för OT..

Last edited:
Motorn låter ju inte sådär fasligt mycket, det mesta ljudet kommer från kniven eller knivarna under klippkåpan!
Så då väsnas en elklippare lika mycket som en klippare med förbränningsmotor?

De va då ingen dålig klippare du har,,dom flesta ligger mellan 11-15,5 hk
Ja. För att citera mig själv:
"Åkgräsklippare av storlek och modell som man använder i en normal villaträdgård kan iofs ha en tvåcylindrig motor på uppåt 750cc och 30hk. Men oftare handlar det om upp till 20hk och 350-500cc encylindrigt. Inga effektmonster direkt."

Anledningen till att jag nämnde de siffrorna är för att om jag bara gett ett exempel på en klippare med 15hk motor så hade någon direkt kommit och sagt "jag har minsann en Walker med 26hk motor hemma på min 200kvm tomt och det går så bra så...".

Alltså vad folk KAN råka få för sig att köpa till sin villaträdgård om de blir lurade av någon oärlig försäljare som får mycket provision kan vara en maskin med uppåt 25-30hk. Därmed inte sagt att de behöver en maskin med ens hälften av den effekten.

Å den låter som fan själv när han skriker! Fast de gör ju alla klippare tycker jag.

Radiolurar och öronproppar sen hör man inte oljudet fast klockan är sju på morgonen :D Självklart är de inte jag som blir väckt utan de är jag som väcker folk. De är bara rika mäniskor som har semster och sover länge på vardagarna. En äkta knegare som jag har ingen semester.

PS De suger att vara säsongsanstäld :gråta

Har inte klippt med 26an, bara kört med den, går som fan!
Ett plus är att den spekar på rätt bra vid full sväng och plattan i mattan.

Öronproppar under lurarna tycker jag bara är obekvämt, man hör inte musiken och det gör ont i örona..
Har kännt lite medlidande nångång när man dundrat igång med klippandet sexpå morgonen (ännu värre när man tjör trimmer) men sen kommer jag på att grannarna är före detta bönder så de är nog redan vakna...

Att prata gräsklippare på ett forum är nästan toppen av nördighet

Gräsklippartillverkare behöver en billig motor.
Briggs & Stratton lägger inga pengar på utveckling i onödan.
Sidventilskonstruktioner fram tills miljökrav tvingade dem att konvertera till toppventiler.
Husqvarna går över mer och mer till Kawasaki, efter att (främst jänkare) folk klagat på låg effekt i trädgårdsredskapen.
En B&Smotor på "12 hästar" kan mätas upp till mellan 7 och 12 verkliga, beroende på fyllnadsgraden.
På produktionspersonalen.
När de provade alternativa motorer, ansågs Honda vara bäst, men för dyr.
Kawasaki är nästan lika bra, men betydligt billigare.
Jag har hondamotorer på båda mina klippare.
Mycket tystare och bränslesnålare än B&S.

Jag är inte bitter för att jag bytt Duccen mot en Versys, hojarnas motsvarighet till Octavia. Jag ler varje gång Kawa-parallelltvinnens motorsång når mina öron. Duccemuller mysigare? Inte då...:näsblod

:rofl Surt sa korvgubben :rofl

Kawas parallelltwin låter som en hes, skadskjuten kråka i jämförelse med en riktig ducce, men du åkte 'la fjollmonster med tidigare, fjollhoj som fjollhoj? :fakta :D

Och ja, det är ett förbannat liv på gräsklippare, i betydligt mer tätbebyggda områden än jag väljer att köra min välljudande ducce - och inte fan ser jag någon springa runt med dB-mätarn' i högsta hugg och moralpanika.

Men det är Sverige det gott folk...

/J

Back