Åker till Monaco med kawasaki 600 gpx

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej har funderingar på att dra till Monaco med min gamla betta,, Den är i bra skick har 3000 mil på sig nya däck osv, vad tror ni erfarna touring killar? e det en smart ide eller borde jag satsa på någon annan båge har en xt660 hemma men men den är inte så skön att åka långt med, vad bör man tänka på?..tack i förväg

Blir kannon,, kolla vs, alla resor han ju kört med massor av olika biks, o även sjukt långa resor med Moped :Bugar = alltså inga problem. Fan va kul du kommer att få. Lycka till:tummenupp

Bara att tuta och köra. Nyservad hoj och en kedjespray lättillgänglig i packningen så slipper du hjärnspöken.

Punkaspray! Det glömde jag när jag var i UK och hämtade hoj....
Annars är det bara att köra, rena touringloket ju.

Se till att hojjen är i bra skick innan du åker. Det är inte värre att åka genom europa än att köra 500 mil här hemma.

Om du nu skulle ha otur att något går sönder så kan man fixa det ändå. Det finns alltid någon som kan hjälpa till.
Det är lättare som turist att få hjälp än i sitt eget land.

Tack så mycket killar! Man blir erssam det är ju ändå en rätt gammal hoj 1993 men servad varje år på verkstad! Nya däck, stift, filter men inte ställda ventiler! Blir väl ca 800 mil på ca 20 dagar, har även funderingar på att byta in denna o köpa en bmw 1100 eller en diversion 900! Xt660 går fan ju inte köra 50 mil utan man är död :)

Det som dödar dig på en XT 660 är avsaknaden av vindruta vilket gör färden till en pina. Sedan jag slängde på vindruta så började jag äta mer mil med per automatik.
I sommar har jag och polaren en resa inplanerad som innefattar 1200+ mil på 3 veckor bl a till Afrika och jag ser inga konstigheter med det längre, innan vindrutans tid var det otänkbart!
Jag köpte min XT den 26 mars 2011 ny och efter resan i juni i år passerar den 3000 mil!

Ska du byta in hade jag dock satsat på en BMW F800GS, lättare att hantera än en 1000+ och riktigt bra ekonomi.
Vad du än väljer så satsa på ordentliga hårda väskor som är lätta att ta av och på samt går att låsa, folk har riktigt snabba långa fingrar ute i Europa.

En tankväska är ett måste för att ligga på när armarna/ryggen tröttnar, ett par extra handskar mn det har du väl redan tänkt på, trevlig resa :)

Fan vad nice tror fan det blir GPX en som får hänga med på resan nu efter era rekomendationer.. Är det någon som vet vart jag kan få tag på bra och givetvis billiga väskor till den skulle behöva ett framdäck med men måste vara pirelli? En dum fråga kanske ska jag byta olja i den om den har gått 20 mil men är nästan 3 år gammal är Motul om jag inte minns fel.:Bugar

Tjena!

GPX:erna är schyssta hojar, väldigt mångsidiga. Som en lite sportigare VFR från den tiden! Jag vet, körde en
GPX 750R -92 och-93, och hade den både till Alperna, med donna och tattarlass, Nürburgring, Sviestad plus all annan vanlig (svin)körning. Funkade till allt!
Visserligen hade jag toppat upp den med både Öhlinare och ISR-skivor, men jag kan inte komma på något riktigt dåligt med den!

Se bara till att kolla ventilspelet innan du drar. Ventilerna på Kaworna från den tiden hade en tendens att hamra sig in i sätet i toppen, tyvärr.

Väskor (mjuka) finns från Biltemapris och uppåt, Givi, Kappa och så vidare. Du kommer till Monaco oavsett vilka väskor du väljer, men packa och provkör i god tid innan resan!

En sak till glömde jag fråga om ang resan såg igår att mitt framdäck är ganska gammalt och det finns en heldel sprickor i gummit. Det är bra möster i den men verkar vara hårt och gammalt. Var kan man beställa ett billigt pirelli däck då jag har det på bakdäcket. Va inne på Kawasaki i Kalmar och han ville ha 1700 för allt. Känns dyrt.

En sak till glömde jag fråga om ang resan såg igår att mitt framdäck är ganska gammalt och det finns en heldel sprickor i gummit. Det är bra möster i den men verkar vara hårt och gammalt. Var kan man beställa ett billigt pirelli däck då jag har det på bakdäcket. Va inne på Kawasaki i Kalmar och han ville ha 1700 för allt. Känns dyrt.

Rodamoto.es är riktigt bra. Billiga och serviceminded. Har köpt därifrån i sex år nu och det har aldrig strulat.

Sprickor i gummit = byt däck; långresa & sprickor i däcket = ett måste att byta däck! Jag vill inte sänka din entusiasm men enl. lagen om alltings jävlighet är risken stor får en pyspunka i en av sprickorna i däcket. Det inträffar gärna på autobahn på kvällen i ösregn & full storm. Du får ingen hjälp utan alla tutar ilsket eller försöker köra över dig.
3 år gammal olja & sprucket framdäck? Har du överhuvudtaget servat hojen de senaste 2 åren?? Om inte gör det. Sen är inte en lite högre vidruta en dålig investering vid en planerad lång tur. Lycka till!

Vart i sverige bor du? Om du bor i gävle har du 2542 km till monaco, om du bor i malmö har du 1762 km, dvs 8 mil kortare än till kiruna vilket kan vara en dagsetapp om du smetar banan mellan skinkorna innan du sätter dig i sadeln.

Vad jag vill ha sagt är att det är inte så himla långt till t o m södra europa, många åker längre för nöjes skull på småvägar på bara någon dag. Fast iofs, bor du i kiruna kan det ju bli en bit att åka, 3604 km till monaco, men bor du i kiruna är du väl van med korta tiomilaresor till närbutiken..

Nya däck, stift, filter men inte ställda ventiler! Blir väl ca 800 mil på ca 20 dagar

Jag hade kollat ventilerna på den hojen innan resan. Det är 1000 milsintervall på ventilkoll om jag inte minns fel, så ska du köra 800 mil är det bra att kolla ventilerna innan. Lelle är billigare på service än däck!

Byt däck, serva hojjen och glöm inte kolla kedjan. Inte för att olje bytet gör stor skillnad inflör resan men det låter som att du inte kommer byta den på dom närmaste 3 åren. Billig investering och sen har du gjort vad du har kunnat. varför ta risken med att inte kolla över fordonet innan du åker?

Det går att få tag på däck på lokala firmor till nästan samma pris som onlinefirmor(om man tar med kostnaden för montering/ballansering). Kolla runt med olika vanliga däcksfirmor angående däckspriser, somliga går endast på listpris medan andra per automatik ger 30% rabatt på hojdäck (De resonerar oftast som så att förmodligen kommer du som nöjd kund sedan in på samma firma för att byta 4 däck på bilen, vilket de tjänar mera på). Mc-firmor brukar ta fullpris på däcken enligt min erfarenhet.
Kolla även så drivpaketet är friskt, kan gå ganska fort mot slutet av ett drivpakets livstid från ok till gnissel och gnek från kedjan.
Jag brukar resonera som så att om jag redan hunnit köra några hundra mil på säsongen INNAN långresan så lär det inte hända nåt under resan heller. För min del har de flesta mekaniska missöden hänt under försäsongen...
Ta med punkasprej, då kan man ta sig några mil från obygden eller motorvägen till någon däckfirma för att laga ordentligt.
För din egen del, ta med försäkringskassans plastkort om du behöver uppsöka sjukhus i annat EU-land samt kolla upp hemförsäkringen etc.

Tack för alla svar ni gett mig. Jag bor i Kalmar, det är inte så jätte långt bort förstår jag men jag har inte gjort så långa resor förut.. Aja men då ser jag till att byta framdäcket och gör ett oljebyte på den får se vad jag gör med ventilerna på den.. har som sagt åkt mest min xt660 så den har varit stilla dvs GPx´n annars är den i sjukt fint skick har den mest för att den är min första hoj som jag började på så den har ett litet sentimentalt värde för mig..hehe..har för mig att kedjan har gått 500 mil föresten...:hihi

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti