Åker du fullmunderad på sommaren?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Igår öppnade jag garderoben där jag har bl.a. mc-kläder, och när jag såg byxor, jackor, skor, handskar, etc. så fick jag en flashback från det fria 80-talet då man (ja, fler än jag) for runt i hjälm t-shirt, jeans och gympaskor på sommaren.
Vem ville stövla in på ett fik eller en badstrand i mc-kläder? Det var bara gubbar som haltade runt svettiga med öppnade mc-stövlar och axelbreddade skinnjackor på allmänna platser i värmen.

Numer åker jag inte ens till gymet utan jackan och åtminstone handskarna på. Har iof kevlarjeans och skyddade streetdojor, men det är skönare o svalare med gymbrallor o gympaskor.


Hur väl påklädd är du när du drar iväg en kortare sväng på sommaren? Är det avgörande om du kör i stan eller ute på vägarna?
 
Alltid väl klädd, dvs allt på... Sätt hur illa de kan gå även i låga farter samt typ en provtur..
 
Jag läste nån siffra om fotledsskador så jag åker aldrig i lågskor. Inget tunnare på benen än kevlarjeans, men slarvar och använder jacka med inbyggt ryggskydd istället för separata ryggskyddet med bröstbensplatta.
Sen kompletterar jag med att köra försiktigt...
 
Jag läste nån siffra om fotledsskador så jag åker aldrig i lågskor. Inget tunnare på benen än kevlarjeans, men slarvar och använder jacka med inbyggt ryggskydd istället för separata ryggskyddet med bröstbensplatta.
Sen kompletterar jag med att köra försiktigt...

- Samma här med inbyggt ryggskydd. Vuxen mognad och därmed kontrollerad körning, använder jag som argument för att slippa powersuiten/extraskelettet.
 
Jag cyklar inte ens med hjälm, än mindre går med broddar vintertid. Integral sommartid på MC är för att skydda mot oundvikligt splatter från getingar och bin - ecco nätluftade skor, arbetsbyxor och bomberjacka med getingsjal. Jo, jag har vurpat rejält och åkt plingplongdroska - inte ens comboybootsen höll sig kvar på fötterna - obligatoriskt skodon i slutet av 70-talet på en Norton-chopper. Tänker man åt alla andra i trafiken blir det väldigt få överaskningsmoment.
 
Hjälm och ryggskyddet är alltid på oavsett. Sen försöker jag att alltid ha stövlarna på. Resten anpassar jag efter målet med resan. Kör jag t.ex till gymmet så anpassar jag farten istället för att dra på mig hela munderingen.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Jag har en rätt stor variation på mcutrustning.
Racestället åker mest bara på för bankörning eller inspirerad körning.
Allväderställ kör jag i till/från jobbet för att hålla mig torr.
Kevlartröja med en skyddsjacka under och kevlarjeans riktigt varma dagar.
Alltid hjälm med visir, sporthandskar och stadiga hojstövlar, samt ryggskydd i någon form.
Jag har tre olika par stövlar, tre olika hjälmar och lite annat diverse. :hihi
 
Krockade mitt första år med hoj, iförd jeans och gympadojor, sen dess har det alltid varit full mundering på oavsett körsträcka.
Helställ, stövlar, handskar och ryggskydd, det suger så otroligt hårt att kasa på asfalt utan rejäla skydd...

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Skillnaden mellan 80-talet och nu, är att nu är du en av gubbarna som haltar runt... :7peta

Jag lägger nog utrustning efter typ av körning. Avvägd risk. Däremot hade jag velat ha lite bättre utrustning att bläddra mellan, men plånboken säger skarpt ifrån.
 
Skillnaden mellan 80-talet och nu, är att nu är du en av gubbarna som haltar runt... :7peta

Jag lägger nog utrustning efter typ av körning. Avvägd risk. Däremot hade jag velat ha lite bättre utrustning att bläddra mellan, men plånboken säger skarpt ifrån.

- :lol jag kör ju i gympadojor till vardags just för att slippa halta omkring i stövlar.
Fullkittad är jag bara när jag åker till kvinnan i Karlskrona o måste lok-köra på E22:an.
 
Jupp även om det bokstavligen lett till solsting, just den gången var det dock på väg från banan på ett soligt Gotland så inte helt i ämnet :)

Under några år använde jag mig endast av skinnställ och man blev om inte annat bra snabb på att klämma in sig i det för körde gjorde man 8 dagar i veckan. Nu för tiden har jag dock latat ner mig till allväders men fortfarande bästaste räserstövlarna och övriga tillbehör, alltid fullkittad mao även om jag inte tror lika mycket på allväders men känner mig safe enough.
 
Kör alltid med full mundering. Dels för att det är snyggt med "rätt" kläder och för säkerheten förstås.
Köra mc handlar nog mycket om attityd. Jag hade en bobber en kort period för ett antal år sedan och då körde man i fleeceskjorta, öppen hjälm och jeans. Just för att man tyckte att den stilen passade. Säkerheten struntade man i då.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Tvådelat och annars fullutrustad, tar inte mer tid att ta på än vanliga kläder.
Sen får jag leva med att jag ibland är är klädd helt optimalt för alla tillfällen men jag tänker att det är bättre att kanske vara lite obekväm på ett fik än när man gosar asfalt.
 
Kompromissar inte, annat än att jag undviker att stå still eller köra för långsamt riktigt heta sommardagar. Ingen idé att ge sig ut i rusningen i stan. Oftast blir det helstället, men av praktiska skäl ibland Gore-tex. Det senare har en massa vädringsdragkedjor som går att öppna om det är riktigt varmt. Alltid hjälm, ryggskydd, skyddsshorts, racehandskar och racestövlar.
 
Tummar aldrig på säkerheten. Varit frestad många gånger i 35 graders hetta under semesterresor. Hjälper inte att tänka åt alla andra när man blir nermejad bakifrån. Hände mig i höstas och hade jag inte haft full säkerhetsutrustning av toppklass hade det nog gått åt helvete. Nu blev det bara jävligt ont och 6 månaders rehab.
 
När man kanat på asfalten i 90 km/h, då finns det bara ett alternativ, tack vare ordentliga kläder så hade jag inte ett enda skrubbsår på kroppen, däremot en öppen fraktur som jag fortfarande hoppar på kryckor av, krockade med ett vildsvin i 90 km/h, vildsvinet dog på fläcken och cykeln blev det skrot av, kommer aldrig att tumma på säkerheten, som någon sa i ett tidigare inlägg, det är aldrig planerat att klota. :tummenupp
 
Anpassar helt efter syftet med resan. Kör jag till jobbet i rusningstrafik håller jag långa sträckor lägre medelhastighet än med vanlig trampcykel. Inbillar mig att kevlarjeans och jacka/tröja med inbyggt ryggskydd fortfarande skyddar bättre än två mm tjock MEMIL-mundering...

Allvädersställ för touring/grus/kyla. Skinnställ (dock tvådelat) vid Knix eller den där sällsynta inspirerade körningen. Fast faktiskt alltid handskar (kallt utan) och aldrig gympadojor. (De känns inget skönt vid växling).
 
Ni som kör fullskydd även i stan, vad har ni på er när ni cyklar? (det finns ju inte cykelbanor överallt, menar jag)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top