Åka till irland?

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
jag och polaren tänkte dra till irland om några veckor, vi blir väl där i 4 - 5 dagar eller nåt sånt. dock vet vi inte vart vi ska :va

vi är lite sugna att dra ut på landsbygden och sitta på pub hela dagarna och dricka guiness :yoparty och kanske gå utomhus och kolla på den fina naturen en snabbis. vart ska man åka då?

I så fall Galway... Men jag skulle rek Dublin, mindre än sthlm men dubbelt så många pubar.

I så fall Galway... Men jag skulle rek Dublin, mindre än sthlm men dubbelt så många pubar.

det blir nog att landa i dublin, men vi vill gärna komma ifrån "storstaden" lite var tanken. i stil med nån håla som i filmen P.S i Love you. :rolleyes:

Galway verkar sjukt nice! hur långt från dublin ligger det tro? :va
01_galway.jpg

edit: vi ska inte träffa irlänska män som i filmen. bara för att klargöra.

Ska ni till Irland är Galway ganska fint, men det finns massor av andra ställen med!

Fin fiskarstad med massor av pubbar är Kinsale, precis vid Cork.
Fint surfställe med massor av pubbar är Bundoran.
Sen finns det, Wexford, Waterford, Rosslare, Drogheda m.m.

Alla har massor av pubbar!!!

Bed and Breakfast ställen kan variera i pris och standard. Standarden på vissa kan vara verkligen dålig. Jag personligen använder hotell, dom är lite dyrare (typ 10€ per natt) men o andra sidan så vet man vad man får.

Maten suger så vänta er inger kulinarisk upplevelse, ölen är desto godare. En pint öl kostar va 4€ en drink ca 6€.

Pubbar stänger ganska tidigt på vardagarna 22.30 och 23.30 på fredag o lördag. Klubbar har öppet längre och det är väldigt lätt att komma in om man inte är altför berusad!!!

Ni bör hyra bil för att ta er runt lite, en vecka kostar ca 1000-2000 kr med fria mil och då är det en mellanklass bil.

Irland är inte stort från dublin är de ca 250-350km upp eller ner tvärs över är det ca 200.

Tiden man spenderar i trafiken är enorm! Från Cork till Dublin kan det ta allt mellan 3 till 6 timmar beroende på ruschen och då är det 220km i avstånd. Public transport suger och är dyr.

Vägarna är i stort sett smala och dåliga, fotkörningsböter är 80€ oavsett vilken hastighet du kör, se upp för kameror.

Just nu sitter ja på Irland och ska precis börja jobba så ingen öl för mig tills ikväll!!!

Hör av er när ni ska dit, chansen att jag är här är ganska stor!!!

Mina tips:
* Undvik inlandet om ni vill se något (för transportsträckor kanske det funkar). Inlandet består i stort sett av ganska tråkig jordbruksbygd. Kusterna är mera sevärda.
* Om ni ska vara på Irland bara 4-5 dagar så klarar ni er långt med att bo i Dublin och ta lite utflykter med hyrbil i trakterna. Eller sitta på en pub och titta på folk.
* Kolla t.ex. http://www.discoverireland.ie/ och liknande innan ni åker så ni får ett grepp om vad som finns.

Bed and Breakfast ställen kan variera i pris och standard. Standarden på vissa kan vara verkligen dålig. Jag personligen använder hotell, dom är lite dyrare (typ 10€ per natt) men o andra sidan så vet man vad man får.

Maten suger så vänta er inger kulinarisk upplevelse, ölen är desto godare. En pint öl kostar va 4€ en drink ca 6€.

...

Tiden man spenderar i trafiken är enorm! Från Cork till Dublin kan det ta allt mellan 3 till 6 timmar beroende på ruschen och då är det 220km i avstånd. Public transport suger och är dyr.
Jupp. Hotell är lite dyrare. Men då vet man iaf att man får sån lyx som varmvatten i duschen t.ex. Vilket man inte ska ta för givet på ett B&B.

Maten håller sig ungefär till saker som är feta, torra, salta eller sånt som är torrt och salt men har blivit dränkt med vinäger för att inte kännas lika torrt. Vilket även gäller potatischipsen. Men det uppvägs av att en Guiness på Irland är godare än i Sverige.

Vi fick hålla på i ungefär tre timmar för att ta oss från Tullamore till Dublin. Vilket är en sträcka på ca nio mil. Då åkte vi iofs inte de stora vägarna, men det hade ändå gått snabbare på en EU-moppe i Sverige. :tungan

Jag och en polare drog dit för något år sen.

Vi hyrde en bil och det rekomenderar jag verkligen.

Tog första dagen i Dublin. Temple Bar district är kanon på kvällen för att bli kanon :tungan

Dag två körde vi till Killkenny, strosade runt där och käkade lunch, sedan vidare till Tullamore, kikade på whisky distilleriet och runt i stan, sedan vidare till Galway.
Galway var riktigt jävla nice, med härliga krogar och resturanger :tummenupp

Dag 3 vidare mot Cliffs of Moher, lunch i någon liten by på en jävligt nice pub precis vid stranden, och sen tillbaka till Dublin.

Dag 4 strosade vi runt i Dublin för att senare dra hem på kvällen.

Sketa kul hade vi hela tiden!
Skulle bra gärna vilja åka dit med hoj, underbara vägar :tummenupp

Kom hem från Galway för någon vecka sedan. var där och hälsa på syrran som pluggar där.
Rätt mysig stad att knata i och pubbar finns det i mängder.
Mer än att gå på pubben finns det inte :)
sedan att köra bil på irland på deras småvägar är livsfarligt. de kör rally med alla fordon :näsblod

Cliffs of moher är väll ett måste att se med det egna ögat. Finns nära Sligo som är på västkusten. Bra vägar dit. Ska man uppleva den äkta Irländska puben är det att stanna i en liten byhåla och sök up puben o ta en pint. Brukar ofta vara liveband (Irländsk folkmusik) som spelar inne i veckan på pubarna. Finns även The Giant's Causeway som finns i Norra Irland som är sevärt.
När man kör in i NordIrland blir det hastigheter i mph samt de Engelska flaggorna flaggar i varenda lyktstolpe.
Kan tillägga att det finns inte så liten väg på Irland att den inte är asfalterad = intressant körning bara man kommer underfund med vänstertrafiken:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg