Åka till däckhandlaren med däck köpta från nätet

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Vad är den allmänna bemötandet från däckhandlarna då ni har bett dom montera däck köpta från nätet? Har ni blivit ut slängda pga att ni bett om montering eller skiter de i det och byter utan att fråga varför du inte köpte från oss.

Nifa tog emot utan problem. Nu köper jag alla mina däck där bara för att dom är trevliga.

Dom som byter brukar ta rejält betalt,förståeligt när dom inte får vinsten på däcken istället.

Henrik

Min erfarenhet är att dom tar en massa extra betalt.
T.ex. betalade jag 350 kr för krängning+balansering av ett internetdäck.
Han sa att om jag hade köpt däcket där hade det gått på en hundring.

Beror ju jäkligt mycket på... men som nån sa, om de gör det brukar de ta duktigt betalt för att på nåt sätt kompensera skamvinsten de annars gjort på däcksförsäljningen. Utan att försöka göra reklam, kan jag säga att Vianor lägger om däck köpta på webben. Du vet säkert vilken adress... :rolleyes:

Säger du till i tid kan jag säkert fixa det åt dig annars för ett par hundringar. Men jag behöver kvällen på mig och du måste lämna rubbet till mig i centrala Uppsala... :gnissla

Last edited:
Min erfarenhet är att dom tar en massa extra betalt.
T.ex. betalade jag 350 kr för krängning+balansering av ett internetdäck.
Han sa att om jag hade köpt däcket där hade det gått på en hundring.

Men de brukar väl ta rejält mycket mer än de 250 extra för monteringen, så man tjänar väl mycket ändå på att inte köpa hoj dem?

Men de brukar väl ta rejält mycket mer än de 250 extra för monteringen, så man tjänar väl mycket ändå på att inte köpa hoj dem?

Sig att du har en kompis som importerar däck så du köpte dem billigt från han. Funkar för mig. Men dyrt blir det alltid=P

Beror på hur många gånger du byter däck per säsong. 350 per däck x 3 blir 2100,- bara för byte... det är vad en uppsättning Maxxis kostar...

Här i Götet brukar det inte vara några problem, och inte speciellt dyrt heller. 100-200:- tar de flesta.

Ring innan för pris.

Dock brukar traditionella mc-firmor bli lite snea och ge pris därefter, så kolla gärna med övriga däckkrängare...

Wheeler dealer och Gummicentralen på Tegeluddsvägen fixar detta i Stockholm utan knot
:banana

En däckhandlare som jag dessutom känner påtalade att han skulle ha 750:- för att lägga om och balansera då han som "påkrängare" får stå för garantier och andra "risktaganden", osv "Nya regler" hette det... trist får alla däckhandlare sådana fall... Hm... Hade vart bättre att vara ärlig och sagt att man inte vill... Köper alla däck från däckonline nu, och har en egen däckkrängare och balanseringsställ... blir ju en del däck då hela familjen (5 st hojar) åker.

Astro skrev:

Njaa, han va jäkligt butter, den där snubben på däckfirman. Han tog upp sin katalog o gav mig ett pris o så frågade han va mitt däck hade kostat på internet. Hade jag köpt det hos han hade det blivit ungefär samma pris.

Ett ställe som jag kan rekomendera är annars däckshopen i Haninge. Där är det bara att glida in med cykeln som den är så både monterar och kränger dom däcket åt dig. Det tar dom 200:- för.

En däckhandlare som jag dessutom känner påtalade att han skulle ha 750:- för att lägga om och balansera då han som "påkrängare" får stå för garantier och andra "risktaganden", osv "Nya regler" hette det...
Det tror jag är pure and utter BS. Självklart behöver han garantera jobbet, men den marginalen måste han ju räkna med även när han lägger på däck som han själv sålt. Att han skulle stå en större risk eller ta något garantiåtagande för produkten, tror jag inte en sekund på.
(Även i vår källare krängs det sedan flera år internetdäck hemmavid.)

Jag har åkt till en däckhandlare utan problem då jag haft däcken med mig, självklart har han passat på att göra reklam för "sina" däck och kanske klanka ner på däcken man har med sig, men det får man ta..men jag brukar o andra sidan köpa däck till mina bilar med så jag är en "bra" återkommande kund för honom.

Förstår inte varför de skulle vägra? De får ju jävligt bra betalt även för den lilla arbetsinsatsen, vägrar de skulle jag aldrig åka dit för andra däckaffärer heller....

När jag frågade Skövde Bilringar om de var intresserade av att sälja däcken till mig för samma pris som näthandlaren sa de att det va under deras inköpspris men att de gärna kränger på däcken. Inget gnäll och inget konstigt pris.

För pengarna kan man annars köpa en enkel manuell däckkrängare (eller däckjärn + skydd) och biltemas balanseringskit (279.-). Sen byter man lätt däcken själv. Jag hade gjort det om jag hade haft ett garage och dona i.

Beror på hur många gånger du byter däck per säsong. 350 per däck x 3 blir 2100,- bara för byte... det är vad en uppsättning Maxxis kostar...

Du behöver ju inte byta däck mer sällan för att du köper dom hos
däckhandlaren iom att det är samma däck som du köper över nätet.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra