Åka till bilprovningen ostrypt?

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Tjenare
Nu är besiktning på hojjen snart pågång, registreringsbesiktade som 25kW från original 43kW.
Nu kan man ju ställa sig frågan "Vad har bilprovningen att säga till om, om dom tycker motorn är lite för frisk?" det gjorde jag och nu frågar jag er.

Alltså om man åker dit med ostrypt hoj och dom vid besiktningen tycker att den går friskare än vad den borde vad händer då?
-Kan dom gå på känslan och ge nedslag
-Kan dom göra en bänkning(knappast va?)
-Släpper dom bara iväg en pga avsaknad på bevis
 
När jag besiktigade min 125:a så blev den inte godkänd pga för hög effekt. Fick sätta i pluggen och boka en ny tid. Sen om man får göra så eller inte vet jag ej.
 
besiktade min cbr 900 som va strypt i papprena, det var inga problem. Dock e de väl lättare å känna att en 25kW inte är just 25kW, men tror inte dom bryr sig så mkt.
 
Besiktigade min ZX9R ninja ostrypt trots att den står som stryp i papprena. De va inga problem, dock vet jag inte om jag hade tur eller om de bryr sig. Beror nog på tillfället.

/Micke
 
Tja! När kompisen besikta om sin cbr 600 till 25kw sa besikningskillen bara att "detta stämmer inte" men kompisen hade då satt i brickor och fick stå och övertala killen att allt stämde. men det var inte lätt!

Sen besiktade han den flera gånger utan brickor i. men då var det bara kontrollbesiktning och då brydde dom sig inte nått om det.
 
Jag besiktade min 125a ostrypt, besiktningsmannen frågade om jag pillat någonting på motorn eftersom den gick mycket friskt.
Självklart svarade man med tummen i mun att man endast bytt olja och tändstift och frågade om detta kunde vara problemet.
Han skickade iväg mig för att köpa en reflex att sätta bakpå och när jag kom tillbaka och visade upp min fina nya röda reflex skrev han på papprena och allt var klart.

Men det hör inte till poängen.
Som alltid är "valet" av besiktningsman precis som på uppkörningen helt avgörande för godkänt eller icke godkänt.
Någon som vet vad dom har för principer?

Tja! När kompisen besikta om sin cbr 600 till 25kw sa besikningskillen bara att "detta stämmer inte" men kompisen hade då satt i brickor och fick stå och övertala killen att allt stämde. men det var inte lätt!

Sen besiktade han den flera gånger utan brickor i. men då var det bara kontrollbesiktning och då brydde dom sig inte nått om det.

Okej då kanske det finns hopp om att sätta i dom där tråkiga brickorna igen.
När jag reg.besiktade för 25kW så orkade jag inte göra någon kontrollbesiktning, och han brydde sig inte för fem öre om att kolla i avgasröret, se på några bilder eller testköra. Hon tog bara intyget från mckompaniet och skrev under.
 
Last edited:
Minn förra moppe, en CBR 900 -97 var reggad på 43kW och det var det inte i den maskinen, nämligen 94kW men han sade inte ett jota så det är nog inga problem...
 
Är försäkringen billigare på en 25kW hoj mot en ostrypt?
Skulle kunna tänka mig att bilprovningen är ett mindre problem i det stora hela än eventuella problem med försäkringsbolaget om det kommer fram att hojen är ostrypt vid en olycka.
 
Besiktade utan strypning förra året och det var inte några problem.
Men som andra skrivit så kan det kanske bero på beiktiningsman, vad vet jag.
 
Jag har aldrig haft bekymmer med att besikta en ostrypt motorcykel som varit strypt på pappret. Dom har inte ens kommenterat det.

:)
 
Så kallade försäkrings-strypningar skiter dom i men om hojen är nedstrypt för att klara körkortsklasserna, dvs lätt eller mellan så brukar dom va lite mer nogranna.
 
Samma sak för mig, jag åkte och besiktade min fzr600r reggad som 25kw. Det ligger på ca 70kw samt Yoshimura helsystem. De gav inte ngn kommentar alls på det.

Som sagt, det är nog ingen fara om man inte får ngn sur gubbe som kontrollerar hojjen...
 
Är försäkringen billigare på en 25kW hoj mot en ostrypt?
Skulle kunna tänka mig att bilprovningen är ett mindre problem i det stora hela än eventuella problem med försäkringsbolaget om det kommer fram att hojen är ostrypt vid en olycka.

Det hjälper inte längre att regga som 25kw bara för att pröjsa mindre pengar i försäkring, alla försäkringsbolag kollar nämligen på den ursprungliga effekten. Sen vet jag inte om det kanske finns ett bolag som fortfarande gör det. Men majoriteten gör det INTE!
 
Det hjälper inte längre att regga som 25kw bara för att pröjsa mindre pengar i försäkring, alla försäkringsbolag kollar nämligen på den ursprungliga effekten. Sen vet jag inte om det kanske finns ett bolag som fortfarande gör det. Men majoriteten gör det INTE!

så varför tar man sej tid och ork för att regga in en hoj som strypt ifall det inte ger några försäkringsfördelar?
frågan är naturligtvis inte riktat enbart till dej, utan mer generellt ;)
 
Möjligt att försäkringsbolagen skiter i om hojen är stryp eller inte, men jag tror att lagens långa arm inte gör det vid någon eventuell olycka eller någon annan händelse i trafiken som resulterar att man blir rapporterad för olovlig körning. Och hur kul är det?
 
criss:
1. man har tagit körkort för tung begränsad.
2. man ska ta körkort för tung begränsad och behöver en hoj att göra det med.
simple as that =)

PS Besiktningen i nyköping brydde sig inte om att jag hade 75kw istället för 25 iaf =) DS
 
dom skall inte kunna säga något om effekten,,i sådanna fall måste dom bromsa den ,o det kan dom inte
 
så varför tar man sej tid och ork för att regga in en hoj som strypt ifall det inte ger några försäkringsfördelar?
frågan är naturligtvis inte riktat enbart till dej, utan mer generellt ;)

Tex så vill någon köpa en R6 men inte får det pga åldern. Så då stryper man hojen så effekten blir lägre och på så sätt så kör man lagligt.
 
criss:
1. man har tagit körkort för tung begränsad.
2. man ska ta körkort för tung begränsad och behöver en hoj att göra det med.
simple as that =)

PS Besiktningen i nyköping brydde sig inte om att jag hade 75kw istället för 25 iaf =) DS

Tex så vill någon köpa en R6 men inte får det pga åldern. Så då stryper man hojen så effekten blir lägre och på så sätt så kör man lagligt.

såklart :) tänkte inte så långt! hoppas det går bra för alla er som försöker få igenom hojjen!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top