Åka skidor, var?

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Jag och tjejen tänkte ägna en vecka åt skidåkning, men frågan är vart? Eftersom det troligtvis bara blir jag och tjejen så vill vi (iaf. jag) bo nära backe och restauranger och dyl. Åre faller bort då det blir för långt att köra. Har kollat på sälen men det var dyrt med boende. Vad finns det mer för ställen? Tänkte åka i mars någongång.

Funäsdalsfjällen. Ramundberget min favoritort i Sverige, men du kan bo och åka i Funäsdalen och fortfarande vara kanonnöjd. Sjukt trevlig ort, trevliga människor och bra åkning.

Vemdalen och dem områden som finns däromkring tycker jag är bra. Har inget vidare koll på restauranger och sånt men helt ok skidåkning och vettigt med folk. Framför allt Klövsjö, litet folk och bra backar! Sen är det visserligen litet dött i övrigt, men va fan. Åka skidor och ligga, vad mer kan man begära? :tummenupp

Vemdalen och dem områden som finns däromkring tycker jag är bra. Har inget vidare koll på restauranger och sånt men helt ok skidåkning och vettigt med folk. Framför allt Klövsjö, litet folk och bra backar! Sen är det visserligen litet dött i övrigt, men va fan. Åka skidor och ligga, vad mer kan man begära? :tummenupp

Håller med, vemdalen är riktigt schysst! Om jag inte minns fel så ska
vemdalen ha näst högst fallhöjd också :tummenupp
Annars är ju flyg ett alternativ också....

Jag skulle rekommendera att ni åker till Alperna. Kolla på t.ex. Flaine - det ligger 150 mil från Malmö enligt ViaMichelin.
Ja, det är en bit att åka men det går att köra hela sträckan på en dag om man är två som kör och jag skulle säga att det är mer än dubbelt så bra än valfri skidort i Sverige.

Vill man ha det lite mera turistigt så kan man åka till Chamonix istället, det är väl sju, åtta mil kortare väg från Sverige.

Tänkte rekommendera Hemavan/Tärnaby. Men det är ju aningens längre norrut än åre :hihi

Ett tips för de som ska dit är dock att fixa boende i hemavan (enklare) men åka i tärna. Tärnas anläggning är lite mindre men har nästan inga köer jämfört med hemavan.

Hemsedal. Backar i klass med Åre tycker jag och köravstånd som sälen. Dock dyrt på restauranger..

Om ni vill åka uppåt och hålla er inom SE så kan jag rekomendera Björnrike. Finns billiga 1:or med pentry i hotellet som ligger mitt i backen, ni behöver inte röra bilen på en vecka. Bar, restaurang och sportaffär finns i samma byggnad. Hyr ni sön-tors så blir det lite billigare iom att de flesta hyr tors-sön. Annars har Idre rätt sköna backar då dom har stora sittliftar vart du än väljer att åka, finns stugor vid/i backen även där.

Vemdalen rekomenderar jag inte då jag lyckades med konsten att flyga rakt ut för en kant och landa i skogen... :rolleyes:

Om ni vill åka uppåt och hålla er inom SE så kan jag rekomendera Björnrike. Finns billiga 1:or med pentry i hotellet som ligger mitt i backen, ni behöver inte röra bilen på en vecka. Bar, restaurang och sportaffär finns i samma byggnad. Hyr ni sön-tors så blir det lite billigare iom att de flesta hyr tors-sön. Annars har Idre rätt sköna backar då dom har stora sittliftar vart du än väljer att åka, finns stugor vid/i backen även där.

Vemdalen rekomenderar jag inte då jag lyckades med konsten att flyga rakt ut för en kant och landa i skogen... :rolleyes:

Bjrönrikes liftkort gäller väll i vemdalen också va?
Så om man vill så kan man ju åka till vemdalen över dagen för lite omväxlande backar :tummenupp

Skönt att man bor så pass nära att man kan åka upp över dagen :)

Min erfarenhet av Härjedalen är att det e kallt som faaaan. Tillbringade ett sportlov där på 80-talet och kvicksilvret var aldrig över -20. :gnissla

Min erfarenhet av Härjedalen är att det e kallt som faaaan. Tillbringade ett sportlov där på 80-talet och kvicksilvret var aldrig över -20. :gnissla

Beror på tiden på säsongen. December/januari, ja, resten, inte så farligt.

Funäsdalsfjällen är bättre än Vemdalen, förresten. Inte fy skam det heller, men tråkigare åkning, mindre möjligheter och sämre by.

Har, för vad det är värt, haft kåk i Härjedalen i princip hela mitt liv, så jag har spenderat åtminstone kring en månad om året där uppe i snart 30 år. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg