Åka på bakhjulet

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hej på er undrar en sak har köpt mig en gammal hoj suzuki gsxr 750 88år modell som är en streetfighter. Jag vill lära mig åka på bakhjulet och det går inte han bara spinner. Vad gör jag för fel det är tort ute nu men kan det vara så att det är vägen som är kall eller är det jag som är värdelös.
 
Kassa däck på kall asfalt, med saltrester gör det ganska halt.
Vad sitter det för däck på hojen?
Hur gör du när du försöker få upp den på bakhjulet?
Vad är marktempen?
Hur skitig är asfalten?
 
Det är ett sommar däck heheh. Hade offroad innan men det spinner så trodde att det kunde vara det men inte nu bytte jag till sommardäck men samma sak där.. jag åker på 1a rätt sakta sen gasar jag lite, trycker på kopplingen men inget händer det spinner. Det är väl ca 3-5 grader ute. Däcket är bra skick det måste vara något med vägen menar det har ju kraft så det borde klara av att resa sig
 
Att koppla upp på bakhjulet brukar börja bli jobbigt vid 6-8 grader även med bra däck. Brukar vara till att köra lite teknik alt ren motorkraft och gasa upp den då.

Men din gsxr kanske är lite för lång för det. Annan drevning kanske skulle vara en idé när den är fightad.
 
Btw 3 grader i backen så är det risk att det spinner bara vid gaspådrag. Helst ska du har en bit över 10+ iaf.
 
Jo både enklare och säkrare att träna när du har så pass bra grepp att position på hojen och annat inte har lika stor påverkan.
 
...å sedan har ju en sådan gammal bÄst förgasarhästar också.
Inte lätta att tygla.

Du får 10 för engagemang i vart fall!
Gott slut på det gamla året, och gott nytt!
 
Var fanken är RoLLer när man behöver hans bakhjulsskola. :)
 
Ta på en ryggsäck med tegelsten och sätt dig på bromsljuset. Varva upp till 11k varv och dumpa kopplingen medans du rycker i styret utav bara satan.
 
Om det är torrt så ska det inte vara några problem. Även under +5c, såklart lite värme i bakdäcket måste du skapa och det försvinner snabbt också.
Men du måste kunna ha känslan för att inte ge för mycket gas. Tryck ner framgaffeln samtidigt sitt längre bak osv.
Men finstilen i sämre grepp på större/kraftigare hoj är att man ska bara försöka komma upp en bit och sen gasa för att ta upp den mer. För mycket gas vid uppkoppling eller powerwheelie så spinner det lätt.

Så balansen är att försöka ge så lite kraft som möjligt men ändå få upp framhjulet och sen kan man börja justera vinkeln.

Det är så jag gjort när det är lite blött/fuktigt osv. Spinner 1-2 gånger sen kommer den upp vid tredje försöket. Hittar jag ett torr spår så tar jag upp den alltid. Torr asfalt är som en naken tjej...den kommer alltid upp då!
 
Nu är ju inte jag duktig slangare. Men förutom de korrekta råden om temperatur (denna årstiden är FEL !) så ska du tömma ur bakdäcket rätt mycket i början, i alla fall när du lär dig. Sedan är tyngdpunkten viktig....och sist men inte minst - Lär dig "dutta" med bakbromsen (viktigt), och luta kroppen längre bak än du tror (men låt inte huvudet titta upp i skyn).

Börja med 10-15 cm upp och ta det sakta därifrån. Även om du kopplar upp dig så kan det ändå vara bra i början att bromsa innan så att framfjädringen komprimeras.

Practice makes perfect !
 
Nu är ju inte jag duktig slangare. Men förutom de korrekta råden om temperatur (denna årstiden är FEL !) så ska du tömma ur bakdäcket rätt mycket i början, i alla fall när du lär dig. Sedan är tyngdpunkten viktig....och sist men inte minst - Lär dig "dutta" med bakbromsen (viktigt), och luta kroppen längre bak än du tror (men låt inte huvudet titta upp i skyn).

Börja med 10-15 cm upp och ta det sakta därifrån. Även om du kopplar upp dig så kan det ändå vara bra i början att bromsa innan så att framfjädringen komprimeras.

Practice makes perfect !

Tack för tipset vill ju inte ge upp så lätt. Ska bara kära mig ger mig inte förän jag lärt mig köra 100m
 
som sagt det spinner pga kalla däck, under 10 grader och kalla däck så är det omöjligt att få upp min SD med kopplingen, gastekniken funkar dock.

om du inte kört bakhjul innan så skulle ja nog vänta tills det är lite varmare ute alternativt vara säker på att du har bra temp i däcket, är lite snuskigt att dra upp den på bakhjulet om man inte vet om det kommer spinna lr resa sig tycker ja.
 
Så är det nog tror att det klarar av bakhjul men som du säger måste nog vara rätt temp speciellt när jag aldrig åkt bakhjul. Sen vet jag när jag åker på sommaren med min cbr1000 så behöver man inte ha koppling han reser sig själv
 
Dumpa till kopplingen så däcket spinner ~2-3 gånger för att få upp värmen i de, sen borde de bara vara att försöka koppla upp den :) dra styret mot dig/bakåt när du släpper kopplingen, och luta dig inte framåt mot styret.
Och glöm inte foten på bromsen som redan nämnt

Spinner det så kopplar du för mesigt, mindre gas och mer koppling!
Spinner oavsett kopplande ibland, och de är riktigt snuskigt när hojen spinner upp på sig bakhjulet och sen greppar när den är halvvägs upp till balanspunkten.. :näsblod :död
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top