Åka långt hojj för 70k

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Har suttit och i lösaste laget funderat på att åka på en längre resa med mc, eftersom varken min husa eller ducati är lämpad för det så började jag fundera på vad för cykel som är det.
blackbird/hayabusa är inte aktuellt då man ska kunna ta sig fram på både motorväg men även grus- och lerväg.
En ny BMW GS är väl det smartaste valet antar jag, men nu är en sådan för dyr.
Vad är bäst lämpat med en budget på max 70k för cykeln?

Funderat lite på följande

KTM adventure - För den pengen får man en äldre med mil, driftsäker?
Honda varadero - Honda-motor=skottsäker? Tung?
Honda Transalp - klen motor?
Honda Africa twin - går ju bevisligen att köra långt på http://www.destination-africa.net/swe/utrustning.asp#fordon
Triumph tiger - ?
Suzuki v-strom - ?
Ducati Multistrada - väldigt skeptisk

Det jag undrar är väl egentligen vilka cyklar som har hög driftsäkerhet och tål att köras i allehanda miljö men som även kan ta packning.
Vad säger experterna?

Kan tillägga att budgeten baseras på värdet av mina två hojjar, så 70k kanske är väl optimistiskt.

Last edited:
Kör på Varaderon över 8000 mil på originaltändstift,hjulager osv...

Tung och bör inte tas ut i skogen.

Det kan du med Transalpen och African men speciellt på den förstnämda är motoreffekten lite klen+att den är liten.

Köper du en africa se till att fixa bränslepumpen innan om den inte är åtgärdad annars lär du stå nånstans o lipa blod.
Har toatlt desperat en freedag kväll på väg mot fiske och bärs fått stå o pissa på den överhettade pumpen...och mycket annan skit pumpen suger original....

Jag skulle vänta till våren o se om det dyker upp nån KTM smt beggad. ligger npn ny på blocket nu för 90k, så där bör du kunna plocka nån bra.

Köper du en africa se till att fixa bränslepumpen innan om den inte är åtgärdad annars lär du stå nånstans o lipa blod.

Läste om det problemet i senaste bike tror jag? Vekar ju mindre kul.

Det verkar vara dåligt med kompromisser mellan packningsmöjligheter och smidig cykel.

Hur ska man se på milen, finns ju en del BMW som gått runt 5000 mil. Har inte stenkoll men dom ska väl orka upp mot 10 000? Vågar man chansa på en bättre hojj men som har mer mil på mätaren?

Någon mer som har förslag, råd och ideér? :)

Jag skulle vänta till våren o se om det dyker upp nån KTM smt beggad. ligger npn ny på blocket nu för 90k, så där bör du kunna plocka nån bra

KTM smt, hur är dom med driftsäkerheten? Antar att det är en markant skillnad mot enstånkorna men det är ju fortfarande en KTM, fördomar?

Last edited:
Med en fin Varadero är 10000 ingeting - du kan antagligen köpe en som gått uppåt 20K mil.
Men då måste du vara mer observant på hjulager och massa liknande - så kolla på mellan 5000-10000 mil så du slipper dessa servicepunkter.

Med transalpen och african bör du hålla dig på 5000 mil och se att punkterna är servade.

Men allt beror ju på hur långt du ska köra - ska köra jorden runt

Samma motor (LC8) som suttit i Superduke'n sen 2005, skottsäker konstruktion!

ok! Det är driftsäkerheten som är a och o då haverier inte är nåt som ligger på plus-sidan
Andra saker som lång räckvidd är också plus!

Så honda varadero säger du, ingen annan som har nåt att tillföra?

En gubbe på mitt jobb har en Bmw F650gs -01 som gått 12000mil. Han brukar åka på ensamsemester där han citat: "åker tills jag tröttnar" vilket resulterat i resor på ca 200-250mil.
så ja, det verkar onekligen som en bra hoj...det här är ju dock bara nått han berättat om som jag inte bekräftat på något sätt.
Lycka till i letandet :)

Mina kort skulle jag satsa på AT´n eller Adventure´n men inte insatt i driftsäkerhetens vara eller ej för den. Transalpen funkar men som sagt trött maskin och 5 petad fast det kanske AT´n också är btw.

Annars är det väl ändå en del som tar sig fram hyggligt på grus och någorlunda lervägar på lite sporttouring/touring hojar. Bara det går att få dit däck o den inte är väldigt låg i buken så kanske utbudet blir lite större.

Ett exempel (konceptet och kanske inte specifikt den motorcykeln):

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234799

Transalpen skulle nog vara klockren, (bränslesnål, skottsäker osv), om det inte vore för att den är fruktansvärt trött. Om du är inne på en sån, ta dig en ordentlig funderare om du verkligen kan leva med den klena effekten.

Strunta i dom trötta tråkiga Hondorna och försök hitta en fräsh gammal Super Tenere istället.

Lika skottsäker motor men betydligt roligare samt snyggare!

Med några enkla, relativt billiga modifikationer har du en klockren äventyrstourer.

för 65-70 lök brukar det väl finnas BMW1150GS med lite prut ?

Spelar ingen större roll om de gått 5-6000mil, BMW-boxrarna är kända för att gå länge så vid 10000 är de knappt inkörda
Finns knappt någon plast på dem som kan gå sönder om man skulle lägga den på sidan(fast motorbågar kan ju vara bra). Kardan är en fördel, liksom tillgången till packväskor och andra tillbehör.

Annars skulle jag nog satsa på en africatwin och byta bränslepumpen till en vacuumdriven, gärna någon av de sista årsmodellerna (fast då börjar de närma sig BMW:n i pris). Tror det är ett bättre val än Yamaha Super Tenere 750 då de börjar bli ganska gamla nu.

KTM? , tja de sägs ju ha billiga delar...

Last edited:
några polare o jag ska åka på mc semester till alperna och hem igen runt 300mil jag på min R1 polarna kör R6 K5 och K2 =) Touring is the shit !

Mycket nämnande om trötta motorer. Med tanke på att jag har en bil som har 50 kusar, så verkar ju en Transalp 700(60 kusar) och V-strom 650(67) vara rena raketen i jämförelse. Nåja, dom gör ju 0-100 bara på ca 4,5 sek :)

Förmodar att det inte är marshfart 150+ man ska ligga på. Båda toppar ju en ca 190 på mätaren dessutom. Bränslesnåla(nej, gamla 600 o 650 transalper är inte bränslesnåla) är dom också.

Tycker att chassit är viktigare när man snackar mindre hojar och full packning. V-strom 650:an är mer fullblod i chassit.

Mindre maskin är lika med billig i inköp, billig att äga, men framför allt, mer lätthanterlig när man ska tajta in på olämpliga ställen.

Sen om man köper begat...mycket kan man ju förbereda och underhålla. Motorena funkar väl, en packbox i framgaffeln är ju inte hela världen om dom ryker på en resa, det går ju att köra vidare ändå. Elektronik(cdi-boxar o sånt) kan man väl inte göra så mycket åt, pajjar väl när som helst, ny eller gammal. Som Klockringaren nämner....bra om hjullagren är bytta om milen börjar närma sig dom magiska 5-8000 milen, eller om du vet att förra ägaren misshandlat dom med högtryckstvätt.

Ang Africa Twinnen. Den som känner till problemet har på sina längre turer med sig en extrapump(pirat). Tar bara några minuter att byta.

Varadero är tung, men framför allt hög. Tycker inte att tyngden är några problem, utan mer höjden. Jag med mina 174 centimeter når knappt ner på backen och det blir lite jobbigt när man har full packning på semestrarna. Torr väger den 241 kg med ABS och till det 25 liter soppa och....

Jo, en semesterbild från Finland med full packning på Varaderon :)
041211b5.jpg

Dessutom tycker du har en alldeles utmärkt långtourer redan om du läser denna TS tankar om ämnet :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235461

Last edited:
Läste om det problemet i senaste bike tror jag? Vekar ju mindre kul.

Det verkar vara dåligt med kompromisser mellan packningsmöjligheter och smidig cykel.

Någon mer som har förslag, råd och ideér? :)

KTM smt, hur är dom med driftsäkerheten? Antar att det är en markant skillnad mot enstånkorna men det är ju fortfarande en KTM, fördomar?

Jag skulle tro att i princip alla soppapumpar är bytta på AT. De borde redan ha pajjat på alla. Lätt åtgärdat annars.

Jag har varit ute och snurrat med både AT och Ktm950 och det är gott att ha de extra hästarna som finns i Ktmen. Men till AT finns delar och kunnande i massor. Xrv750.net är bra. Jag hade rekomenderat AT men provkör allt möjligt och bestäm dig sen.

Jag kan bara svara för BMW, och 5000 mil (eller ens 10000) är mycket på en boxermotor som är välunderhållen. Jag sålde min 06:a med 5000 mil på mätaren och den motorn och växellådan var verkligen silkeslen (med BMW-mått mätt)

För 70k borde det inte vara några problem att hitta en fin 1150GS.
Det är mitt tips.

Som ovan eller Varaderon - då får du viss prestanda och garanterad kvalite.

Ktmen bör dom me serviceteam och sponsorer hålla sig med.

V Stormen kan mycket väl vara som varaderon och bmwen - och desutom lättare
med bra effekt - ett bra ess - kolla bara var den ärvt komponenterna ifrån och kolla där.

Samma motor (LC8) som suttit i Superduke'n sen 2005, skottsäker konstruktion!

På Adventure-modellen verkar den iofs inte vara fullt så skottsäker. Många får problem med kopplingens slavcylinder, samt att vattenpumpen rasar (läckande packbox, pumprotor som kaviterar, läckage vid o-ringen runt huset), men det är förstås bara vad jag läst, har inte haft någon själv. Ändå värt att nämnas, tyckte jag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park