Åka kollektivt/Trängselskatt?

KZ skrev:
Annars kan du köpa en rejäl gammal 60-tals amerikanare med fet V8 utan katalysator, de är också befriade från trängselskatt. :kocko

Veteranare är fordonsskatt-befriade dock inte trängselskatt-befriade!

KZ skrev:
Annars kan du köpa en rejäl gammal 60-tals amerikanare med fet V8 utan katalysator, de är också befriade från trängselskatt.
Mmm, nja, stora amerikanare trängs lika mycket som moderna bilar så det där stämmer tyvärr inte, men det hade varit ballt om det gjort det :)

KZ skrev:
Tar man ut en dosa så kommer den bilen inte att fotas, pengarna dras direkt och de behöver inte bry som om vilken nummerplåt bilen hade.
Alla bilar fotas, oavsett om de har transponder eller inte, men visst är det så att det är enklast om alla bilar har transponder, för då blir det färre fel och man behöver man inte manuellt granska skyltarna.

Harrysson skrev:
Funkar det så att alla bilar utan transponder blir fotade framifrån och sen ska någon sitta och studera bilderna och registrera detta manuellt?
Alla bilar fotas framifrån och bakifrån, dessa foton beskärs automatiskt och registreringsskyltarna datortolkas. Om datortolkningen inte lyckas (skitig skylt, dålig sikt, etc, etc) så kommer en manuell tolkning att ske, men det sker alltså bara om datortolkningen misslyckats.

de vill ju såklart inte att folk ska bo i sthlm, så det är bara att inse, flytta därifrån ;)

bara en fundering....

...om alla eller tex 75% kollektivt totalvägrade att skaffa sig en transponder, skulle försöket palla för det? Det skulle ju bli en rätt maffig uppgift för myndigheten att skicka böter till alla tiotusentalsbilister som skiter i att pröjsa...

Wiseguy skrev:
Var det inte bara framifrån dom fotades ?
Varför då inte beskatta hojar ifall dom nu fotas bakifrån ?
Nej, det fotas från båda håll.

Hojar trängs inte, jag gissar att miljöpartiet och Vägverket skulle få svårt att förklara varför hojar skulle betala en trängselskatt :).

sgtpepper skrev:
Nej, det fotas från båda håll.

Hojar trängs inte, jag gissar att miljöpartiet och Vägverket skulle få svårt att förklara varför hojar skulle betala en trängselskatt :).
Jobbigt. Då måste man ju montera nedvikbara skyltar både fram och bak på bilen. :D

Jag tänkte mer som så att varför skulle dom inte beskatta en till fordonskategori.
Mer fordon = mer pengar. En sådan chans missar man ju bara inte.
Motiveringar, bortförklaringar och sådant hittar man ju ändå på senare..

OK, nu vill man gärna ha lite bra tips på att lösa detta med skyltförvrängningen.....
Falskskylta är straffbart, så det kanske inte är en bra idé :rolleyes:
Men npgon sorts James Bond skylt som helt enkelt roterar & blir svart?

Kom igen nu! låt oss spåna! :tummenupp

HönaPower skrev:
Kom igen nu! låt oss spåna! :tummenupp
Varför inte "osynlighetsspray" eller reflex bredvid skylten (straffbart?), så slipper man mekaniken och risken att åka dit på en kontroll...

Vad är viktigast: den egna plånboken, bekvämligheten med bil eller att vi ska kunna lämna över jorden till våra barn i det skick vi fick den av våra förfäder(?!)

//Emil

Last edited:
Typiskt att man inte bor i stockholm, jag vill me ut i garaget o göra bondbil av min gamla toyota...

begge skrev:
Varför inte "osynlighetsspray" eller reflex bredvid skylten (straffbart?), så slipper man mekaniken och risken att åka dit på en kontroll...
Haha, ja kör du med osynlighetsspray och reflexer, det kommer att fungera alldeles perfekt! (OBS, notera min iskalla och cyniska ironi).

Det kommer bli ett drastiskt antal MINDRE besökande till stockholm. Tänk på alla turister och sådant.

SKRATT i ansiktet på de som kom på iden.

Swedie skrev:
Det kommer bli ett drastiskt antal MINDRE besökande till stockholm. Tänk på alla turister och sådant.

Turister som propsar på att åka in till stan mellan 0630 och 0900 vardagar kan vi lika gärna vara utan... De tar plats, hittar inte och åker i mittfilen...

Seriöst, jag är j-kligt ambivalent, å ena sidan hatar jag köerna, å andra sidan vill jag kunna köra som jag vill.

Har en polare som bor i London. När de införde sina avgifter där, skrev tabloiderna krigsrubriker om hur korkat det var, namninsamlingar etc (gissa om Expressen/Aftonbladet ligger i stratgroparna...). Nu har det tydligen funkat bra i London, mindre trafik, bättre luft, bättre allmänna kommunikationer, och tabloiderna har övergått till att hetsa mot Svennis. Enligt polaren är de han känner motvilligt positiva såhär i efterhand. Vi får väl se, satsar de inte på infartsparkeringar och utbyggd kollektivtrafik så faller det nog helt i alla fall.

Sweet_Yaa skrev:
Nu har de infört en trängselskatt då man kan få betala upp mot 60kr per dag!!! det räcker inte med att dom får in 10 miljoner kr EXTRA skatt på bensinhöjningen...
så panta hojarna n ualla o åk kollektivt! :kocko

MC äger, det är inga extra avgifter!

Swedie skrev:

Jag tror inte att turisterna låter bli att åka in till stan bara för en liten avgift..

Jobbigare för dom som ska betala den varje dag :(

Wiseguy skrev:
Jag tänkte mer som så att varför skulle dom inte beskatta en till fordonskategori.
Mer fordon = mer pengar. En sådan chans missar man ju bara inte.
Motiveringar, bortförklaringar och sådant hittar man ju ändå på senare..

De har ju indirekt gjort en dubbel beskattning redan.

Det jag tänker på är förmånsbeskattning av gratis parkering vid arbetsplatsen.

Det var en sosse som kom på att det var ett smart sätt och mer rättvist än trängselskatten. Om folk var tvungna att betala för sina parkeringsplatser på jobbet så skulle X% inte ta bilen till jobbet. Och på så sätt skulle det onödigt att inverstera en massa penar på trängselskatten.

Detta fick någon miljöpartist reda på och tyckte det var en jätte bra ide, vi tar båda det måste ju vara ännu bättre.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP