Åka fast utan kort?

Bra, då vet man... Losade kortet för 3 dar sen med bilen... 3km/h över indragningsgränsen...:mad:
Men jag kör ju BMW-hoj så man ser ju ut som farbror blå själv... :hihi

Bra, då vet man... Losade kortet för 3 dar sen med bilen... 3km/h över indragningsgränsen...:mad:

Du måste självfallet ha minst B-kort för att klara dig undan med en dask på fingrarna och böter första gången,med indraget kan du nog kallt räkna med ett par månader till.

Henrik

popcorn-hkc-handpopped.jpg

Så det upp till polisen att avgöra om b-kortet ryker?
Kör man som en idiot så kanske b-kortet ryker men om man kör vettigt så kanske det stannar vid en botlapp?

Så det upp till polisen att avgöra om b-kortet ryker?
Kör man som en idiot så kanske b-kortet ryker men om man kör vettigt så kanske det stannar vid en botlapp?

Nej,det är länsstyrelsens kk-avd. som avgör.

Håller du hastighetsgränsen och i övrigt sköter dig så ska det enligt praxis stanna med böter och en varning första gången men det är inte självklart utan är upp till länsstyrelsen att avgöra.
Din historik kan nog påverka utgången oxå,kört utan bälte och någon fortkörning tätt inpå kan nog få bägaren att tippa över till en återkallelse men det ska vara lugnt om du är ren i pappren och sköter dig vid körningen första tillfället.

Henrik

Nu är det så här!
Polisen drar inte in körkort.
Dom ger böter.

Körning utan körkort:
Har man annan behörighet = Grov Olovlig Körning.
Har man ingenting alls = Olovlig Körning.

Ja, historik avgör... Polisen sa att länsstyrelsen kollar 2 år bakåt i tiden om man har något på sig och utgår från det..

Hitta en sjysst handledare, är ju ändå roligare att köra om man är fler. =)

Håller med!! Egentligen helt idiotisk tråd!!
Ska väl inte va så svårt att ha 1 eller 2 polare med som sig handledare!!
Åka lagligt och säkert, och få massa tips av polarna om vad som funkar och vad du kanske behöva förbättra:huvet

Hejsan..

Körde Själv utan kort i ett par år.
Inget jag är så där stolt över.
Men jag ringde och prata med polisen och dom tyckte att det va bäst att ha kort men om man har b-kort och inte gör någon förseelse så finns det stor chans att man bara får böter vid första tillfället.
Risken är att man försöker komma undan genom att gasa om polisen vill prata med en.
Åker man dit då är man utan.
Själv valde jag att ta kort när jag köpte ny hoj.
tog det på hösten 07.

Skrev och körde upp som privat.Tror jag klara mig under 3,5K
Det va nog det lättaste jag gjort och den friheten va värt allt.
Slippa få ett slag i magen så fort man ser en målad bil är så d***l skön.

Vill man känna den så kan man söka det på andra sätt:glömdet

Enklast är väl att följa regelverket? Har du problem med det tycker jag du säljer hojen och köper dig ett busskort istället... :hihi

Vi behöver ju knappast ytterligare en outbildad trafikant ute på vägarna :D

Folk på dykforum underhåller inte draveltrådar kring att dyka outbildat och -certifierat. På flygforum diskuteras inte flygning utan utbildning och cert. Ett sportskytteforum diskuterar inte skytte medelst olaga vapeninnehav. Men nog fan dyker trådarna upp säkert som amen i kyrkan på hojforumen om att köra motorcykel utan körkort...
Man upphör aldrig att förvånas över hur mycket större behovet än tillgången är på omdöme.

Last edited:
Enklast är väl att följa regelverket? Har du problem med det tycker jag du säljer hojen och köper dig ett busskort istället... :hihi

Vi behöver ju knappast ytterligare en outbildad trafikant ute på vägarna :D

I princip så har du ju rätt, men inte fan lärde jag mig ett skit av 1,5 lektioner, 10 mcfrågor +uppköring. Man hade exakt lika noll koll dan efter som dan före.

Dom ser alvarligare på det om du har blivit av med körkortet än om du aldrig tagit något körkort.

Är inte helt säker på vokabuläret men tror det första är grov olovlig körning och det andra bara olovlig körning.

Personligen ser jag inte logiken bakom det utan vill ju gärna tro att en person som haft men blivit av med kortet är en säkrare förare än han som aldrig tagit körkört.

Att köra MC med bara bilkörkort resulterade åtminstone inte tidigare i indraget körkort så jag misstänker att det finns några här som i vanlig ordning skriver utan att veta.

Folk på dykforum underhåller inte draveltrådar kring att dyka outbildat och -certifierat. På flygforum diskuteras inte flygning utan utbildning och cert. Ett sportskytteforum diskuterar inte skytte medelst olaga vapeninnehav. Men nog fan dyker trådarna upp säkert som amen i kyrkan på hojforumen om att köra motorcykel utan körkort...
Man upphör aldrig att förvånas över hur mycket större behovet än tillgången är på omdöme.

Likaså skjuts det,flygs det och dyks det utan licens eller cert,kanske vore idé att ta upp det där oxå så de som tänker vet vad som gäller?

Henrik

I princip så har du ju rätt, men inte fan lärde jag mig ett skit av 1,5 lektioner, 10 mcfrågor +uppköring. Man hade exakt lika noll koll dan efter som dan före.

Ett körkort innebär bara att du har tillstånd att få öva på egen hand - det är inget bevis på att du kan köra som en "gud".

Har man inte det tillståndet ska man ge fan i att öva å detta sätt. Regeln är ju till för att skydda oss andra eftersom ingen kan veta vilken kunskapsnivå den körkortslöse faktiskt har.

Att sen inte utbildning tar på dig (eller vad du vill antyda med ditt inlägg) är ju bara att beklaga... :D

Nu får jag en liten deja vu känsla :P...folks argument och åsikter har inte förändrats nämnvärt det senaste året.

Jag har nyligen flyttat ner till uppsala och har nog igen att köra med.. ev en jobbarkompis men har låter inte så sugen =/
Varför jag frågade var mer att jag fick en ide att ta hojjen och åka till övningsbanan själv och köra lite... ev en parkering och öva med min mc...
Visst det låter kanske dumt :rolleyes:
Skulle bara kännas riktigt skönt att få rullat ett par mil innan man kliver in på körskolan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT