Åka fast utan kort?

När jag var ung o dum o vild så övningskörde jag (själv) på 125.a innan jag tog A1.. Några år senare när jag var äldre dummare o vildare så övningskörde(själv) jag till lysekil med bil innan B.kortet.. Idioti..Mmmm.. jag vet.. Men men.. hähä ..Så går det till på bygda..

Nu är det så här!
Polisen drar inte in körkort.
Dom ger böter.

Körning utan körkort:
Har man annan behörighet = Grov Olovlig Körning.
Har man ingenting alls = Olovlig Körning.

Nej, så är det inte alls det.
Om du inte har fakta klart för dig så undvik att kommentera. Du är nämligen helt ute och cyklar i den här tråden.

Här får du en gratislektion i vad som gäller för olovlig resp. grov olovlig körning: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19510649.htm §3

Vad gäller körkortsindragning är det länsstyrelsen som mycket riktigt tar dessa beslut, men polisen har rätt att dra kortet på plats vid en del trafikförseelser. Men det är fortfarande LS som formellt beslutar om körkortsindragningen och spärrtidens längd.

Nu kanske inte alla har samma argument och åsikter som just dig, även om du önskar det.. :krama

Nu tror jag du missförstod mig lite. Jag menade att samma ämne var uppe för ca ett år sedan och nästan alla inlägg var idetiska då, som nu i denna tråd. Vissa är mer liberala än andra i denna fråga.

Till trådskaparen, ska du bara ut en runda på parkeringen och öva lite blir inte jag sur på dig i alla fall :)

Ett körkort innebär bara att du har tillstånd att få öva på egen hand - det är inget bevis på att du kan köra som en "gud".

Har man inte det tillståndet ska man ge fan i att öva å detta sätt. Regeln är ju till för att skydda oss andra eftersom ingen kan veta vilken kunskapsnivå den körkortslöse faktiskt har.

Att sen inte utbildning tar på dig (eller vad du vill antyda med ditt inlägg) är ju bara att beklaga... :D

Du är så klok och duktig. Next president for SMC kanske:tummenupp

Jag har nyligen flyttat ner till uppsala och har nog igen att köra med.. ev en jobbarkompis men har låter inte så sugen =/
Du kan kanske tex göra en hövlig förfrågan i Uppsala rr till att börja med? Bra sätt att lära känna andra hojjare i nya stan om inte annat. ;) Själv byggde jag mig en egen bana på bakgården vid jobbet för att öva krypkörningen (ingen handledare har väl lust att stå å glo på när man föser konor framför sig ändå), men trafikvanan fick jag tack vare alla köpaglassrundor med min handledare.

Hur faen kan man ens komma på att starta en tråd om detta ämne, det hela skvallrar ju bara om den befrielse av intelligens som TS har.:huvet :huvet

Hur faen kan man ens komma på att starta en tråd om detta ämne, det hela skvallrar ju bara om den befrielse av intelligens som TS har.:huvet :huvet

Nu förstår jag inte? vad är det för fel att fråga det? Jag tycker det är ett relevant ämne såhär i början av sommaren... Väldigt många som kör utan körkort! Jag har hört så många olika teorier om vad som gäller vid olovlig körning.
Sen att jag skrev inlägget idag kom bara mer som en tanke då jag rullade ut hojjen för första gången idag.

Likaså skjuts det,flygs det och dyks det utan licens eller cert,kanske vore idé att ta upp det där oxå så de som tänker vet vad som gäller?
Äh. Inte flygs det outbildat/-certifierat, vapenhantering utan tillstånd är det i princip bara grovt kriminella som sysslar med, och dykning utan utbildning och cert ses inte heller med blida ögon av etablerade utövare - av förklarliga skäl, eftersom man i praktiken är varandras livförsäkring. Och det är just synen hos etablerade utövare som är grejen. Flygare, skyttar, dykare och andra utövare av sysselsättningar som kräver specialkompetens skulle aldrig ens diskutera möjligheter och kryphål kring att gå runt utbildnings- och certifieringskrav, utan sådana initiativ idiotförklaras ganska omgående av den "etablerade" communityn - med rätta, naturligtvis. Men inte sporthojsåkare, nejdå. Vi diskuterar ingående frågor som att köra utan skylt, köra oförsäkrat, köra utan körkort eller andra lika begåvade uppslag. Det menar jag ställer sporthojsåkare i ett litet... speciellt fack.

Last edited:
Äh. Inte flygs det outbildat/-certifierat, vapenhantering utan tillstånd är det i princip bara grovt kriminella som sysslar med, och dykning utan utbildning och cert ses inte heller med blida ögon av etablerade utövare - av förklarliga skäl, eftersom man i praktiken är varandras livförsäkring. Och det är just synen hos etablerade utövare som är grejen. Flygare, skyttar, dykare och andra utövare av sysselsättningar som kräver specialkompetens skulle aldrig ens diskutera möjligheter och kryphål kring att gå runt utbildnings- och certifieringskrav, utan sådana initiativ idiotförklaras ganska omgående av den "etablerade" communityn - med rätta, naturligtvis. Men inte sporthojsåkare, nejdå. Vi diskuterar ingående frågor som att köra utan skylt, köra oförsäkrat, köra utan körkort eller andra lika begåvade uppslag. Det menar jag ställer sporthojsåkare i ett litet... speciellt fack.

Så du tror att bara för att man inte pratar (eller får prata) om vissa ämnen så förekommer det inte? hmm :va

Så du tror att bara för att man inte pratar (eller får prata) om vissa ämnen så förekommer det inte? hmm :va

En bra grej med t.ex gevär som hagelbössa m,m är att man inte får köpa dem utan att inneha jägarexamen.
Man kanske skulle kunna ha något liknande för motorcyklar.
Givetvis måste man ju kunna köpa en hoj att övningsköra med.
Men man skulle kanske ha att man bara fick köpa vissa effektsvaga hojar för övningskörning och sen när man har kortet får man köpa vad man vill.

När jag var i den åldern så man tyckte det var kul så lekte man med pumpluftpistol/gevär,armborst och även salongsgevär och tyckte inte det var något farligare eller brottsligare än det gamla lagliga luftgeväret man hade men det var det ju om man kollar vad det krävs(med rätta)licens på.
Den som skrattar åt pumpluftvapen har inte någon erfarenhet av dom,dom ÄR farliga.

Har bekanta som dök utan cert,skaffade utrustning och kollade om det var kul och något för dom,var aldrig intresserad själv annars hade jag varit en av dom jag med.

Var inte så länge sedan ett ultralätt trillade ner här i mina trakter med pilot utan cert,hade byggt själv och var väl på provtur om jag minns rätt.

Ingen av dessa lär väl vara isolerade enskilda fall utan händer lite här och var bara att ingen av utövarna vet vad som gäller.

Likaså här,i ungdomligt oförstånd eller kalkylerad risk väljer någon att övningsköra själv och utan att veta vad som gäller så bestämmer han/hon sig för att dra när herr polisman vill kolla upp honom/henne och ev smaskar i backen eller kör på någon bara för att han/hon är rädd för att bli av med sina andra behörigheter.
Eller så informerar man om vad som gäller så personen ifråga antingen tar beslutet att det inte är värt risken och väntar tills kortet är landat eller stannar för man vet att risken att bli av med lappen första gången är i det närmaste obefintlig om man har ett rent trafiksamvete sen tidigare.

Jag har valt sida här,information är bra sen är det upp till var och en att använda den till vad man vill men på egen risk.

Henrik

Inte alls, du missar fortfarande hela poängen.
Det jag säger är att etablerade utövare av exempelvis de andra sysselsättningar jag nämner i allmänhet håller rent i egna led, vilket [sport]hojåkare nog inte gör i samma utsträckning.
Undantag finns förstås, jag tror t.ex inte att en tråd i racingforumet om att mygla in sig på tävling utan licens skulle utvecklas i samma riktning. Men det är förstås bara ett antagande.:)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman