Äta levande ap-hjärna?

Vet du om man äter levande apa någonstans?

• Antal röstningar
    0
Hittade nu den här sidan som innehåller i princip samma argument som jag funderat på:

http://maxent.org/ch/monkey_brains.html

Bl.a.

Eating live monkey brains as a delicacy is highly unlikely and the canonical tale is almost certainly not true. Key elements are unbelievable and undocumented. This includes that the monkey is live (and conscious), strapped below the table and that the diners excitedly bop the screaming, kicking monkey on the head, while blood squirts all around. Then they presumably wipe off the blood, have a good laugh and enjoy the delicious brains. Yum!

Det är helt enkelt osannolikt att det är trevligt även om man skiter i apans välbefinnande, jag tror inte på det.

Argumentet att apan skulle bråka så att den inte gick att äta den köper jag inte riktigt. Naturen är full av paralyserande ämnen som säkerligen praktiserats genom tiderna för att slippa bråkiga luncher.

Inga organ i kroppen är självständigt levande. Det är fel att kalla hjärnan levande. hundra miljarder hjärnceller som får syre bildar ett _fungerande_ organ - hjärnan.

Det där får du utveckla för att det ska kunna bli rätt, för som du skrivit nu är det fel.

Till TS:
Detta var på tapeten för några år sen och då var det i Taiwan där några turister räddade en apa som skulle få hjärnan plockad.
Detta är dock förbjudet i Taiwan, så det som skedde var i nån håla där om jag inte är ute och simmar.
http://www.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_id=31&art_id=qw1089957960168B235

Hjärna äts som delikatess på många ställen i världen.
Här hemma äts den som pölsa.

I indianjonas fallet var det ju en lösplockad och nedkyld hjärna som serverades, det är ju inte konstigare än att äta valfri annan lösplockad kroppsdel, som tex ett kycklinglår.

Det är "levande" grejen som är tvivelaktig, det är genomförbart, man kan gegga runt i hjärnan på levande, vakna varelser vid operationer av olika slag, det gör tydligen inte ont, men att såga loss kraniet gör ont och det blöder nog en hel del, så det borde vara en jävligt sölig tillställning hursomhelst.

Och jävligt osmaklig.

Hade inte den där tysken som mördade någon som ville bli mördad ätit av hjärnan på det frivilliga offret?

Last edited:
Argumentet att apan skulle bråka så att den inte gick att äta den köper jag inte riktigt. Naturen är full av paralyserande ämnen som säkerligen praktiserats genom tiderna för att slippa bråkiga luncher.

Sammantaget verkar det oavsett det inte så trevligt, undantaget det uppenbara med lidandet alltså.
Det finns väl en massa blod och gegga runt hjärnan? Det skall man äta alltså? Rått? Blod? För att?

Nä.

En annan bra grej ur länken:

•Others do it in other places. This is universal in every version I have ever heard or seen. Americans say the Taiwanese do it. Indonesians say the Taiwanese do it. Taiwanese say that Hong Kongers do it. Hong Kongers say it is rural Chinese on the border with Vietnam. Historical versions by officials from Beijing (in the North) report that it is Southerners who do it. Variations might get as close as another ethnic group in the same area or even that Grandfather did it once in the old days, but you rarely hear a reliable first hand account, which brings us to...

•A friend of a friend told me. The story is often claimed true because a friend had a friend who was in Asia during the Vietnam war who ate monkey brains or saw tables with holes while traveling. Occasionally, someone does tell this as a first hand story, but (with two anecdotal exceptions) everyone I have ever challenged has backed down or has been unable to provide convincing details. Extraordinary claims require extraordinary proof.

Men som sagt, jag har tre bekanta eller fd bekanta som påstår att de varit rätt nära det här var av en skulle ätit själv. Jag skall fråga, är skyldig honom en middag. :gnissla

Äta död apa är väl inget fel, det är den levande grejen som låter skum - och förmodligen inte sann.

På bilderna var det typ som en träskiva med skallen upp genom och överdelen av kraniet borta. Men som sagt om dom var döda eller levande kunde man inte se. Han sa att dom var levande men det kan varit för att öka äckelfaktorn. Tyvärr kan jag inte fråga.

Jag känner en som åt levande languster. Dem hade plockat bort skalet så man kunde äta dem levande och antennerna spelade sådär snyggt. Sjukt

Skulle med glädje göra det samma mot en människa som gjort det mot en apa. Och jag skulle njuta av det.

Hjärnan är inte något levande i sig öht

Inga organ i kroppen är självständigt levande. Det är fel att kalla hjärnan levande. hundra miljarder hjärnceller som får syre bildar ett _fungerande_ organ - hjärnan.
Nublev det lite bättre, men jag vill fortfarande invända mot det påståendet. Att diskutera enkilda organ i begrepen levande/död blir bara fel på så många sätt.
Ja, organen i fråga klarar sig inte utanför kroppen, men de utgörs av levande celler och kan således anses vara levande.

Dock så är det bättre att använda bergeppet vital, det är mer korrekt när man pratar organ.

Edit: såg nu att vi egentligen säger samma sak, dvs att det är fel att betrakta organ ur levande/icke-levande synsätt.

Last edited:
Sammantaget verkar det oavsett det inte så trevligt, undantaget det uppenbara med lidandet alltså.
Det finns väl en massa blod och gegga runt hjärnan? Det skall man äta alltså? Rått? Blod? För att?

Nä.

En annan bra grej ur länken:

•Others do it in other places. This is universal in every version I have ever heard or seen. Americans say the Taiwanese do it. Indonesians say the Taiwanese do it. Taiwanese say that Hong Kongers do it. Hong Kongers say it is rural Chinese on the border with Vietnam. Historical versions by officials from Beijing (in the North) report that it is Southerners who do it. Variations might get as close as another ethnic group in the same area or even that Grandfather did it once in the old days, but you rarely hear a reliable first hand account, which brings us to...

•A friend of a friend told me. The story is often claimed true because a friend had a friend who was in Asia during the Vietnam war who ate monkey brains or saw tables with holes while traveling. Occasionally, someone does tell this as a first hand story, but (with two anecdotal exceptions) everyone I have ever challenged has backed down or has been unable to provide convincing details. Extraordinary claims require extraordinary proof.

Men som sagt, jag har tre bekanta eller fd bekanta som påstår att de varit rätt nära det här var av en skulle ätit själv. Jag skall fråga, är skyldig honom en middag. :gnissla

Skulle du äta alkfåglar som legat och jäst i ett sälskinn i ett stenröse i flera månader ? Det är ett sätt eskimåer använt sen urminnes tider för att lagra mat.

Tror du en kines som äter hund skulle kasta sig över surstömming ?

Nä vad som är äckligt har nog bara med tradition och kultur att göra så argumentet att det är äckligt och därför inte trovärdigt köper jag inte heller.

Mer troligt är att det förekommit/förekommer (antagligen inte som på film dock) och anledningen till att det inte finns dokumenterat är att det varit en alldaglig grej som nu blivit lite hemlig och mystisk (skämmig ?).

När jag är ute och reser så brukar jag alltid äta samma sak som mina värdar äter (MacDonalds finns hemma) och givetvis vill dom bjuda på specialiteter. Det är bara att hålla god min och åtminstone smaka. Det har blivit en del levande grejer genom åren (dock inte aphjärna) och djävligt många grejer som för mig upplevts som äckliga men i en majoritet av fallen har det varit helt Ok när man väl tagit steget.

Levande Fugi var rätt spännande:skrämd

1000 åriga vaktelägg är väl sådär vill jag påstå:rolleyes:

Stora rostade kackerlackor i en strips"mugg" var lite knepigt att få ner.

Last edited:
I filmvärlden händer allt

Detta var ett riktigt sjukt ämne. Har aldrig hört talas om att någon skulle äta levande hjärnan från en levande apa eller människa för den delen.

Kom att tänka på Indiana Jones filmen som redan nämnts i tråden. Det var nog mest tänkt att chockera publiken. Hela den middagen var för övrigt i äcklighetens tecken.

En annan film jag direkt associerar ämnet med är Hannibal. Där äter han hjärnan från en levande person. Enligt Darwin härstammar vi från Apan så det är så nära vi kommer ;)

[YOUTUBE-ID]noupHDxmUTE[/YOUTUBE-ID]

Nublev det lite bättre, men jag vill fortfarande invända mot det påståendet. Att diskutera enkilda organ i begrepen levande/död blir bara fel på så många sätt.
Ja, organen i fråga klarar sig inte utanför kroppen, men de utgörs av levande celler och kan således anses vara levande.

Dock så är det bättre att använda bergeppet vital, det är mer korrekt när man pratar organ.

Precis, usch nu börjar man bli sugen på mat när man läser denna tråd..
Kan inte koppla av. haft tenta i medicinkurs idag, sedan vart på ett psykboende och gjort kvällen. Ingen tid för mat mer än nån schabbig fryspizza.

Har ni missat länken jag klistrade in som styrkte den här påstådda myten?

Jag läste den, och jo jag tror säkert man ätit/äter "levande" aphjärna men antagligen inte så spektakulärt som på film.

Floo Market i Taipe var riktigt exotisk innan den byggdes in, kaklades och designades som Gallerian i Stockholm.

Fanns mycket kul att äta där :)

Om ni inte provat Koreanska kackor ännu,....var glada för det.

Last edited:
fAn vAd äCkLiGt.....man kan ju få hiv/aids. Men vad gör det när man får tungaste potensen YAAAOOO!

De e ju machostämpel på det där... vem vill inte kunna tala om att man ätit rykande färsk aphjärna! Vart åker vi?! Gruppresa? :)

Det finns säkert flera ställen på jorden där du kan få tag på människokött så nog tror jag säkert det finns. Däremot tror det det är fruktansvärt ovanligt att någon skulle ha gjort det.

Det kommer från filmen faces of death som är gammal som gatan där någon får äta aphjärna från en levande apa. Uppenbart fejkat som mycket annat i den filmen.

Någon säger att dom sett det i filmen, någon säger att dom känner en som sett någon göra det i filmen, någon säger att dom känner någon som känner någon som gjort det, och så vidare.

Äta levande grejer är ju frEcKt..
[YOUTUBE-ID]ivstO1Nv0rY[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]zcICk4FbPt4[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...