Äre bra att nästan bara övningsköra manöverbanan innan uppkörningen?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hejsan, va inne på körskolan och skulle boka körlektioner när dom säger att dom nästan bara kör manöverbanan innan uppkörningen för att "det är ändå samma saker du gör som när du kör i trafiken". Jag tycker själv att det låter märkligt att dom inte tycker att det är fullt så viktigt att vara ute i trafiken och öva, vad tycker ni om det hela stämmer det som han säger? Har aldrig övningskört mc tidigare så jag vet inte.

Tilläggas kan ju göra att på körbanan kör man två och två och på vägarna en och en så dom tjänar ju mer på att man kör på manöverbanan även fast dom lektionerna är 300kr billigare (tror ja det var)

Stämmer väl ganska bra, tycker i och för sig att de kunde ta bort lågfartsprovet helt och satsa mer på att lära sig köra hoj. Man får ju lägga 80% av utbildningen till lågfarten, lite smått puckat tycker jag, dårå..

De flesta har betydligt större problem med banorna än i trafiken. Att skolan lägger upp det så tycks för mig närmast en indikation på att de vill att du ska klara kortet så billigt som möjligt snarare än något annat. Om det nuvarande smått tramsiga systemet renderar bättre förare låter jag emellertid vara osagt.

Jag övade nästan enbart på manöverbanan, hade dock en bana på farsans jobb som jag kunde träna bäst jag ville på. Körde kanske 50 mil privat och ganska många timmar konbana innan uppkörningen :krama.

Lycka till!

Byt körskola...

Uppkörningen är ju i två delar. Dels manövergård där det finns en massa regler som skall följas för att man inte skall kugga. Det handlar om färdighet och balans.

I trafiken finns det en massa andra regler som bygger på riskmedvetenhet, fantasi och insupande av intryck och oförutsägbara händelser som du skall parera, undvika, använda eller strunta i. Det är med andra ord två hela saker.
Du skall naturligtvis träna färdighet i manövebanan men du blir en urusel trafikant om du inte tränar trafik med motorcykel.

På uppkörningen kollas bägge världar så det är ju rätt dumt att inte träna på bägge världar...:)

Jag körde nog 90% lågfartsbana. Det var nog bara när man skulle till och från lågfartsbanan som vi körde i trafik i princip.

Men jag är tacksam för det. Det var lågfarten jag hade problem med.
Trafikregler kunde jag sedan innan då jag haft b-kort i snart 10år.

Jag körde nog 90% lågfartsbana. Det var nog bara när man skulle till och från lågfartsbanan som vi körde i trafik i princip.

Men jag är tacksam för det. Det var lågfarten jag hade problem med.
Trafikregler kunde jag sedan innan då jag haft b-kort i snart 10år.

För min del var det nästan sex år med B-kort innan det blev dags för A, så jag håller med dig fullt ut. Och, det är väl därför det ser ut som det gör kanske.

De flesta (inte alla, men de flesta) har väl B-kortet och ett gäng mil i bagaget när man skaffar hojkort, varför trafikbiten känns mer naturlig än att lirka en motorcykel genom en konbana i 2 km/h.

Vi körde nästan bara konbana, kugga i trafiken.

Har inget B

Jag har uppkörning om en månad och körde i höstas 5 lektioner på bana, gick ganska bra, och började med en lektion i trafiken i förrgår.. aldrig använt blinkers och placeringen i vägen var usel.. borde vara mer trafikkörning faktiskt..

Jag har uppkörning om en månad och körde i höstas 5 lektioner på bana, gick ganska bra, och började med en lektion i trafiken i förrgår.. aldrig använt blinkers och placeringen i vägen var usel.. borde vara mer trafikkörning faktiskt..

Jag håller med dig på ett sätt. Jag skrev ovan att jag tyckte det var
bra att köra mycket konbana för min del. Det var där jag hade problem.
Å andra sidan har jag nog aldrig fått användning av att kunna körs så sakta som man ska i konbana. Högfartsdelen kan vara bra men lågfartsdelen tycker jag är lite löjlig. Ska jag köra på en så pass begränsad yta kan jag göra det med fötterna i marken.

Det enda jag lärde mig på lågfartdelen var att jobba med blicken högt.

Men detta är ju bara vad jag tycker.:)

Den trafikkörningen jag körde i skolan var till och från banan ca 15-20 min totalt.. så dom lägger helt klart mycket krut på konbanan.

När jag körde körde vi cirka 3 timmar i trafik och kanske 12-15 timmar på manöverbanan. Jag hade b-kort sen ett par år tillbaka så det var inga problem. Har man inte B-kort behöver du säkert MINST lika mycket tid i trafiken....

Jävligt beklämmande hur trafikskolorna tydligen bedriver sin utbildning.

Man blir förbannad.:mad:

Hojkörning i trafik och på olika sortes väglag är en djävla skillnad mot att fisköra bil.

Att hojförare tycker att man kan det där med att köra hoj pga B-kort, gör det ännu tydligare att utbildning på mc är undermålig och mer krav behövs.

Riskutbildningen kanske inte är så dum ändå...

/Badger

Är ju jäkla konstigt av trafikskolorna att göra en sådant antagade. Det ska ju bedömmas efter elevens prestationer inte bara "det är så".

När jag tog mina båda hojkort (lätt och tung, hade lite uppehåll och mellanlandade aldrig på mellan :) ) så sa jag faktiskt till läraren att långsamma manöverbanan kunde jag vingla omkring på som privatist gratis, lär mig istället alla trafikknep och högfartsknep. Lågfarten kollar vi att jag kan innan uppkörningen.

Det funka, och båda gångerna klarade jag uppkörningen på första försöket. Det är iofs bra att gå igenom lågfarten med körläraren i början så man lär sig hur man ska öva, men att harva dyra lektioner på lågfarten föll mig inte in.

Jävligt beklämmande hur trafikskolorna tydligen bedriver sin utbildning.

Man blir förbannad.:mad:

Hojkörning i trafik och på olika sortes väglag är en djävla skillnad mot att fisköra bil.

Att hojförare tycker att man kan det där med att köra hoj pga B-kort, gör det ännu tydligare att utbildning på mc är undermålig och mer krav behövs.

Riskutbildningen kanske inte är så dum ändå...

/Badger

Gjorde den utbildningen igår och måste säga att den var väldigt bra, fick köra större delen av tiden och hade två lärare som kollade och bad en testa olika saker och diskuterade vad vi gjorde osv =) Blev ju nästan som en körlektion fast man pratade mer omkring vad man gjorde och vilka risker det innebar.

Åker man ner på manöverbanan och sätter alla moment klockrent lär dom väl knappast hålla en kvar där, blir man kvar där så hör man hemma där.. Har man inget kk innan så lär man givetvis köra mycket trafik också, men har man trafikerfarenhet förutsätts att man kan trafikregler mm, är väl bara typ offensiv körning och placering man behöver anpassa gentemot bilkörning..

Jag fick ta om mina behörigheter för många år sedan, en lektion på manöverbanan och fyra i trafik för att skolan skulle kunna sätta betyg inför uppkörningsgubben då jag helt saknade kort sedan två år tillbaka, på 90 bromsprovet lyfte jag bakdäcket rejält bara för att stila och läraren tog så illa upp att han wheelade jämsides på väg från manöverbanan, rätt cool snubbe.. Och för B behövde jag inte köra halkbana eftersom jag hade haft kk innan..

Åker man ner på manöverbanan och sätter alla moment klockrent lär dom väl knappast hålla en kvar där, blir man kvar där så hör man hemma där.. Har man inget kk innan så lär man givetvis köra mycket trafik också, men har man trafikerfarenhet förutsätts att man kan trafikregler mm, är väl bara typ offensiv körning och placering man behöver anpassa gentemot bilkörning..

Jag fick ta om mina behörigheter för många år sedan, en lektion på manöverbanan och fyra i trafik för att skolan skulle kunna sätta betyg inför uppkörningsgubben då jag helt saknade kort sedan två år tillbaka, på 90 bromsprovet lyfte jag bakdäcket rejält bara för att stila och läraren tog så illa upp att han wheelade jämsides på väg från manöverbanan, rätt cool snubbe.. Och för B behövde jag inte köra halkbana eftersom jag hade haft kk innan..

Kan ju vara så också att körskolorna vill pumpa ur en så mkt pengar som möjligt och säger att dom tycker man ska ta fler lektioner än vad man behöver. Tråkigt men sant men dom vill ju tjäna pengar dom också.

Har man B-kort så har man otroligt mkt gratis.. (iaf om man har B-kort och kan trafikreglerna+köra).

Jag tog 1 en lektion på trafik/stadskörning för att nöta placering i korsning samt vid rödljus.

Mina tips om du vill sätta uppkörningen.. kör så mkt konbana du bara kan.
MEN tänk på att det finns en högfartsdel oxå.

Man kan tycka att krypkörningen är sjukt svår, men efter alla år på moppe så hade jag nästan mer problem med högfarten.

Högfarten är lite knepig innan man får till det där med motstyrning ordentligt.

Det enda man generellt behöver öva på när det gäller trafik är landsvägskörningen och där främst kurvteknik som dom är kinkiga med.

70km/h kan kännas jävligt fort på en riktigt kurvig väg innan man fått till det.

Har man B-kort så har man otroligt mkt gratis.. (iaf om man har B-kort och kan trafikreglerna+köra).

Jag tog 1 en lektion på trafik/stadskörning för att nöta placering i korsning samt vid rödljus.

Mina tips om du vill sätta uppkörningen.. kör så mkt konbana du bara kan.
MEN tänk på att det finns en högfartsdel oxå.

Man kan tycka att krypkörningen är sjukt svår, men efter alla år på moppe så hade jag nästan mer problem med högfarten.

Högfarten är lite knepig innan man får till det där med motstyrning ordentligt.

Det enda man generellt behöver öva på när det gäller trafik är landsvägskörningen och där främst kurvteknik som dom är kinkiga med.

70km/h kan kännas jävligt fort på en riktigt kurvig väg innan man fått till det.

Trots moppe och cross i ryggsäcken hade jag toksvårt i början med garagevändningen och krypkörningen första gången jag tog A, men när
läraren var tvungen att åka iväg en sväng så provade jag att nypa åt bakbromsen och dra med kopplingen och voila så satt det perfekt, sen var det bara att släppa mer och mer på bromsen. Har man bakbromsen ligger på, pumpgasar oblygt och använder kopplingen hela tiden i dragläge kan man resa cykeln med gyroeffekt genom att släppa lite på kopplingen när den börjar falla, svårt att beskriva men det kan vara värt att prova om man har problem med balansen..

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back