Äre bra att nästan bara övningsköra manöverbanan innan uppkörningen?

Vad går högfartsdelen ut på? Är det enbart att bromsa rån 70-90 eller äre nån manöverdel också?

Vad går högfartsdelen ut på? Är det enbart att bromsa rån 70-90 eller äre nån manöverdel också?

Manöverdel oxå. Köra en "konbana" i 50kmh. sen göra en snabb, kontrollerad vändning, accelerera upp till 50 igen, och göra en kontrollerad bromsning till stillastående mellan koner på vägen tillbaka.

När man fått in motstyrningstekniken så går det förhållandevis enkelt, dock lyckades jag riva ner en kon med ljuddämparen på första försöket. Utan motstyrning så är det mer eller mindre omöjligt.

Det verkar vara lite olika från plats till plats, men jag fick iaf inte välja åt vilket håll undanmanövern skulle ske utan blev anvisad. Normalt sett är man bättre på att vända åt ena hållet, så se till att öva båda.

Manöverproven hittar du här:

http://www.korkort.se/manoverprov/

När det gäller lågfart så är det i 9 fall av 10 "figur A" man råkar ut för.

Edit: den här länken http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf har en bättre bild på högfartsbanan, där man även ser undanmanövern i början. Öppna länken och gå till slutet av dokumentet:

Last edited:
Äre bra att nästan bara övningsköra manöverbanan innan uppkörningen?

Frågan du bör ställa dej är om du övningskör endast för att klara uppkörningen, lr för att så bra så möjligt förbereda dej för att köra hoj på riktigt ute i trafiken?

Förvisso.

Å andra sidan är ett körkort enbart ett intyg på att du får övningsköra på egen hand.

Förvisso.

Å andra sidan är ett körkort enbart ett intyg på att du får övningsköra på egen hand.

Helt riktigt!

Och något som jag starkt kan rekommendera efter att du tagit lappen (eller som övningskörning oxå, men då men handledare på plats, kan inte reglerna riktigt) är att köra på bana med t ex SMC.

Tycker man att det är dyrt/bökigt/läskigt med storbana, så kör någon körning på gokartbana. (faktum är att det är svårare att köra fort på gokartbana än storbana).

Min bankörning, i början bara gokartbana, har gett mig obeskrivligt mkt bättre teknik och kontroll än vad någon körskola någonsin hade kunnat ge mig.

och som att det inte räckte så är det grymt kul oxå!
bara att hänga i depån och snacka runt bland ett 60-tal hojfanatiker i blandade åldrar med blandade hojar är riktigt kul.

En körning på bana borde nästan ingå i utbildningen.

Jag körde 1 lektion i trafik och resten på bana. Som några andra hade jag haft kk i 8 år innan jag tog för A. För mig var det utmärkt att härja på en avskild bana, för helt ärligt så vill jag visa för allmänheten hur grym jag är trots att jag är noob och på en tom bana med en till noob och 1-2 lärare så släpper den pressen. Jag klarade uppkörningen på första försöket och så skjutsade jag den andra killen som oxå körde för samma skola och hade klarat uppkörningen tillbaka.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back