Är vissa här blåsta eller är det jag som är det? :)

Deimos skrev:
2681292 Om du har en kropp i viloläge, vilka krafter påverkar den? Den störta kraften är tyngdaccelerationen. Om du trycker in helium i denna kropp kommer heliumet pga sin extrent låga dencitet röra sig uppåt. Alltså utövar heliumet en motkraft mot tyngaccelerationen. Annars hade ju tex inte en heliumballong lyft från marken. Sen om det beror på att helium har låg dencitet eller ej är irrelevant eller att den pressar undan en massa luft när den rör sig uppåt. Lyfter den är det en motkraft mot tyngdaccelerationen.

Precis som luft i vatten!

Glocalnet skrev:
2681274 Heliumet är för luften vad luften i gummiankan är för vattnet!
Helium är ingen motkraft till jordens tyngdacceleration? Helium är bara lättare än luft.. Det har ju knappast nån negativ vikt som gör att i totalvakum så lyfter det endå! Heliumet lyfter ju för att det har lägre densitet (lägra atomtyngd?) än luften!
Så det är ju samma sak! Dessutom.. så pressar helium bort lika mycket av gas X som väger mindre än helium med :va

Låt min tråd vara?

:corn
Jag tycker faktiskt att det här är ganska underhållande!
Beträffande tyngd så är det en vektorstorhet (storlek och riktning)

Glocalnet skrev:
2681340 Precis som luft i vatten!

Suck. Du skrev tidigare "Helium är ingen motkraft till jordens tyngdacceleration"
Jo så fort du stoppar in det i en ballong. Ballongen lyfter, och så fort den gör det utveckals en motkraft till tyngdaccelerationen. Annars hade för bövelen ballongen legat platt kvar på marken. Jag förstår inte att du drar likheter med det till luft och vatten :va

Deimos skrev:
2681491 Suck. Du skrev tidigare "Helium är ingen motkraft till jordens tyngdacceleration"
Jo så fort du stoppar in det i en ballong. Ballongen lyfter, och så fort den gör det utveckals en motkraft till tyngdaccelerationen. Annars hade för bövelen ballongen legat platt kvar på marken. Jag förstår inte att du drar likheter med det till luft och vatten :va

Glöm inte bort att ballongen också utövar en viss dragningskraft på jorden. Och solen... och......

Starstriker skrev:
2681506 Glöm inte bort att ballongen också utövar en viss dragningskraft på jorden. Och solen... och......

He he he så sant. Det är en nice tanke. Min "batong" utövar en viss dragningskraft på tex Scarlett johansson. Extremt liten men dock...:D

Last edited:
Deimos skrev:
2681491 Suck. Du skrev tidigare "Helium är ingen motkraft till jordens tyngdacceleration"

Så du menar att helium inte påverkas av gravitation?
Påverkas inte luft av gravitation under vatten?

Glocalnet skrev:
2684576 Så du menar att helium inte påverkas av gravitation?
Påverkas inte luft av gravitation under vatten?
Trodde inte det skulle hända med här får jag någ säga att jag är på din linje.

Heliumballongen stiger väl till en viss gräns. Precis som en luftkudde stiger till vattenytan.
Kan någon som har läst på förklara?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...