Är vissa här blåsta eller är det jag som är det? :)

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
Hittade en gammal tråd när ja googlade..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108688

Alla verkar dumförklara han RF_racing för att han påstog att en hoj inte vart lättare för att man fyllde den med helium..

Kan nån förklara liksom varför ni dumförklarade honom? :huvet Ja ä fan på hans sida!

Eller är det verkligen så att utomstående påverkan "tar bort" vikt som bara försvinner i tomma intet så att föremålet som blir påverkat inte väger lika mycket? Det skulle isåfall innebära att så fort man lyfter nått från en våg så slutar det väga? :rolleyes:

Är jag trög?

//Robert J

Edit.. byt ut "vikt" mot "tyngd".. Visseligen är det tyngden man väger.. så det kan stå vikt! men med vikten kan man mena massan.. Enligt Wiki

Last edited:
Alla hojj-komponenter har fortfarande samma massa, men kraften på underlaget minskar. (

Det finns ingen del på hojjen som blir lättare av helium i däcken. Själva gummit väger fortfarande lika mycket etc etc.)

Glocalnet skrev:
2680901 Hittade en gammal tråd när ja googlade..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108688

Alla verkar dumförklara han RF_racing för att han påstog att en hoj inte vart lättare för att man fyllde den med helium..

Kan nån förklara liksom varför ni dumförklarade honom? :huvet Ja ä fan på hans sida!

Eller är det verkligen så att utomstående påverkan "tar bort" vikt som bara försvinner i tomma intet så att föremålet som blir påverkat inte väger lika mycket? Det skulle isåfall innebära att så fort man lyfter nått från en våg så slutar det väga? :rolleyes:

Är jag trög?

//Robert J

Zee skrev:

Jag tycker faktiskt att RF's frågor i vissa fall är befogade. Att trådarna senare spårar ur är en annan femma.

Jag är tex själv ingen hejare på digitalteknik och skulle gärna få beskrivet för mig hur det VERKLIGEN funkar med optisk överföring. Den där dioden/lasern eller vad det är måste blinka något fruktansvärt snabbt........

Är jag korkad nu?

Hittade det, Rock ´n Robin hette han ett tag. Kolla gärna in tråden om raketmotorer och den om jetmotorer som sagt.

Glocalnet skrev:
2680901
Alla gillar att dumförklara honom för ingen gillar honom,
han var inte sen med att idiotförklara folk när HAN hade fel.

Han hade mig i sin signatur med ett felcitat om att gravitationen upphörde i vatten eller något sånt.

Bara för att han inte gillade att ha fel. Den killen vet precis hur man skaffar sig vänner :tummenupp

SuperMicke skrev:
2680914 Grattis, nu är du också på min ignorelista.

Synd..

Starstriker skrev:
2680943 Alla hojj-komponenter har fortfarande samma massa, men kraften på underlaget minskar. (

Det finns ingen del på hojjen som blir lättare av helium i däcken. Själva gummit väger fortfarande lika mycket etc etc.)

Nej precis! Så tänker jag med.. o han med som jag förstog det.. men folk verkade inte hålla med han o sa att han hade fel! O sa tex att helium inte väger nått.. förutom kanske under 1000bar eller vad det var nån sade.. O sen dumförklarar dom HONOM.. :va

Liksom.. Om man fyller en ballong med helium, så slutar ju inte ballongen att väga! Är det nån annan än jag som får nån annan uppfattning än att det var det han menade! Medans andra då menade på att den inte alls väger nått då..?

Zee skrev:

I praktiken så måste man ju endå dela upp ljudet för sig.. liksom man delar upp 1or och 0or.. så att i teorin så kan man inte sända olika information samtidigt då man måste göra en serie 1or o 0or.. För kvantfysik finns väl inte så mycket av nu än tror ja inte.. Så att han är ju inte ute o cyklar där direkt heller? :va

Men varför länkade du till dem? Vad har de med den förra tråden att göra? O varför var han så hatad?

Starstriker skrev:
2680991 Jag tycker faktiskt att RF's frågor i vissa fall är befogade. Att trådarna senare spårar ur är en annan femma.

Jag är tex själv ingen hejare på digitalteknik och skulle gärna få beskrivet för mig hur det VERKLIGEN funkar med optisk överföring. Den där dioden/lasern eller vad det är måste blinka något fruktansvärt snabbt........

Är jag korkad nu?

Jag med är korkad antar jag! O sen bara för att jag nu säger emot en del.. så blir ja nog extra korkad..:gnissla

Last edited:
Jag skulle tippa på att de flesta som läste första kapitlet i högstadiets fysikbok om massa och tyngd vet hur det ligger till. Visar en våg massan eller tyngden? Vad visar den i jymden? :hihi

Man måste skilja på vikt och massa. Vikten kan förändras men inte massan.

Ex.
Säg att man har en tankbil där man fyller tanken med tex vätgas eller helium. Då kommer vikten att minska men inte massan.
Då kommer genast frågan, kommer tankbilen får bättre accelerationsprestanda??
Svar nej. Massan är oförändrad.

Thermal skrev:
2680996 Hittade det, Rock ´n Robin hette han ett tag. Kolla gärna in tråden om raketmotorer och den om jetmotorer som sagt.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128441
Den antar jag att du menar?

Thermal skrev:
2316521 Har du inte ens så mycket koll på vatten, ånga och tryck att du inte vet att vatten expanderar under tillförd värme ska du nog låta bli det där projektet.
Ett enkelt experiment, ta en tom treotub, fyll i lite vatten och sätt på korken. Värm upp, vad händer? Jo korken åker upp. Varför? Läs ovan.

Vet du inte skillnaden på vatten o ånga? :va

Thermal skrev:
2316686 Vad du beskriver om en termos med 100% vatten och ingen luft är fel. Först och främst så har inte luft något som helst med ångbildning att göra. Sen så kommer värmen man tillför denna termos med 100% vatten börja att värma vattnet. När vattnet kommer upp till sig 100 grader så kommer det att börja koka (förångas).

Den lilla röken som kommer upp ur kastrullen är Vattenånga med små små vattendroppar i.

Sen att kokpunkten ökar med trycket har inget med saken att göra.

Men kan du göra mig en tjänst? Fyll ett kärl fullt med vatten. Gärna ett som är tryckklassat till 40-50 bar, värm upp det kraftigt medans du håller huvudet intill. Är du villig att dö för din övertygelse? Det är nästan att jag hoppas att du testar.

Alltså med risk för att dra upp nått gammalt.. Så att vatten expanderar vid värme.. och att ånga skapar övertryck vid inneslutning.. är inte samma sak.. inte för att vara dum.. men jag tycker att DU verkar lite korkad :rolleyes:

Vattenånga med små vattendroppar i? :D

Sen att kokpunkten ökar med trycket har väl MYCKET att göra med det? Typ.. allt? Han menade ju på att har du en sluten behållare med 100%syrefritt vatten i.. så kommer det ju inte börja koka för att trycket hindrar det från de.. :va

Jag börjar bli orolig.. denna kille som ni / du slänger så mycket skit på o säger är så korkad.. tycker jag har en del vettiga frågor o synpunkter :gnissla

Sen att önska att nån ska dö.. de ä väl rätt töntigt?

Edit.. i inlägg 22.. så näms det väl att ingen gasbildning kommer att ske vid fullständig inneslutning av en vätska? Utan att endast vätskans egna utvigdning påverkar inneslutningen..? Så han säger ju med att du har fel o ingen gasbildning uppstår? Eller fattar jag inte? :näsblod

Edit.. 24 ennu bättre.. så den här tråden du länkade till.. där du ennu förut påstog var kul för att han var korkad? Är väl snarare rolig för att du tror du har rätt? Han FRÅGAR ju faktiskt..

HanneZ skrev:
2681049 Jag skulle tippa på att de flesta som läste första kapitlet i högstadiets fysikbok om massa och tyngd vet hur det ligger till. Visar en våg massan eller tyngden? Vad visar den i jymden? :hihi

Jo men vadå.. Att vågen visar nått o att nått väger nått är ju inte samma sak.. slutar en båt väga nått när den är i vatten? Vad väger ett flygplan?

Deimos skrev:
2681062 Man måste skilja på vikt och massa. Vikten kan förändras men inte massan.

Ex.
Säg att man har en tankbil där man fyller tanken med tex vätgas eller helium. Då kommer vikten att minska men inte massan.
Då kommer genast frågan, kommer tankbilen får bättre accelerationsprestanda??
Svar nej. Massan är oförändrad.

Massan o vikten är samma sak.. o de är olika ord för mängden massa.. o lasbilens massa är den samma.. så där har du fel?

Jag börjar bli jävligt orolig för mig asså? Är ja lika dum som han? :D

Last edited:
Glocalnet skrev:
Jag börjar bli jävligt orolig för mig asså? Är ja lika dum som han? :D

Ha ha ha. Du har faktiskt rätt. Jag blandade ihop vikt med tyngd vilket man absolut inte får göra.
Vikt är en uppmät mängd massa, dvs mängden materia.
Massan och vikten är ihopkopplade.
Tyngden som jag tänkte på är något helt annat.
Massa mäts i Kilo och tyngd i Newton (har jag för mig). Då är alltså tyngd en kraft, i detta fall jordens dragningskraft.

Deimos skrev:
2681113 Ha ha ha. Du har faktiskt rätt. Jag blandade ihop vikt med tyngd vilket man absolut inte får göra.
Vikt är en uppmät mängd massa, dvs mängden materia.
Massan och vikten är ihopkopplade.
Tyngden som jag tänkte på är något helt annat.
Massa mäts i Kilo och tyngd i Newton (har jag för mig). Då är alltså tyngd en kraft, i detta fall jordens dragningskraft.

Men.. Om man fyller en ballong med helium.. så ändrar man väl inte ballongens tyngd endå? ( nu ska de nog fan stå tyngd tror ja :D ) Jordens dragningskraft till ballongen är ju fortfarande den samma!

(Som en avstinkare nu när vi vet de där me vikt o massa.. Kan man då säga vilken som "väger" ( i sin rätta betydelse ) mest genom att se vilken som är störst, dvs.. har mest massa? Så det där med "vad väger mest, i kilo dun.. eller ett kilo järn" eller vad man säger.. så är det dunet? (om man pressar de så borde ju massan bli större då fjäder väger mindre än järn) :huvet :gnissla :D )

Glocalnet skrev:
2681127 Men.. Om man fyller en ballong med helium.. så ändrar man väl inte ballongens tyngd endå? ( nu ska de nog fan stå tyngd tror ja :D ) Jordens dragningskraft till ballongen är ju fortfarande den samma!

(Som en avstinkare nu när vi vet de där me vikt o massa.. Kan man då säga vilken som "väger" ( i sin rätta betydelse ) mest genom att se vilken som är störst, dvs.. har mest massa? Så det där med "vad väger mest, i kilo dun.. eller ett kilo järn" eller vad man säger.. så är det dunet? (om man pressar de så borde ju massan bli större då fjäder väger mindre än järn) :huvet :gnissla :D )
Hej RF_Racing :hej

Glocalnet skrev:
2667511 O du VET att ja inte har varit här innan med nån annan användare? Det är du 100% säker på? Ja kanske var här innan dig!
Har förstått att du talade sanning där, du har varit här både som RF_Racing och Rock 'n Robin.

Last edited:
Glocalnet skrev:
2681127 Men.. Om man fyller en ballong med helium.. så ändrar man väl inte ballongens tyngd endå? ( nu ska de nog fan stå tyngd tror ja :D ) Jordens dragningskraft till ballongen är ju fortfarande den samma!

Ja jordens dragningskraft är den samma, men om du har helium i ballongen så får du ju en motkraft mot dragnigkraften. Och eftersom tyngden = (massan) x (tyngdaccelerationen - heliumets lyftkraft) så blir svaret att tyngden blir mindre. Inget helium och du får högre tyngd.....:yoparty

Glocalnet skrev:
2681040
Liksom.. Om man fyller en ballong med helium, så slutar ju inte ballongen att väga! Är det nån annan än jag som får nån annan uppfattning än att det var det han menade! Medans andra då menade på att den inte alls väger nått då..?

Eftersom helium är lättare än luft så pressas heliumet uppåt. Detta motverkar ballongens tyngd med effekten att ballongen vill uppåt istället för neråt.

Glocalnet skrev:
2681040
I praktiken så måste man ju endå dela upp ljudet för sig.. liksom man delar upp 1or och 0or.. så att i teorin så kan man inte sända olika information samtidigt då man måste göra en serie 1or o 0or.. För kvantfysik finns väl inte så mycket av nu än tror ja inte.. Så att han är ju inte ute o cyklar där direkt heller? :va

Jag förstår inte frågan.Sända olika information samtidigt? Kvantfysik? Vad menar du? Formulera din fråga lite vettigare så ska jag försöka svara bra.

Glocalnet skrev:
2681040
Men varför länkade du till dem? Vad har de med den förra tråden att göra? O varför var han så hatad?

Jag tror inte Rock n' Robin / RF_Racing är hatad. Snarare tvärtom. Han var som en frisk fläkt på forumet. Eller kanske mer som en iskall skruvmejsel som man trycker in i örat och kliar sig på insidan av ögongloben, eller nått.

Jag länkade till trådarna för att
a) de är så jeffla roliga.
b) Det är RF_Racing som startat trådarna.
c) se a).

Jag har dessutom försökt (bitvis) svara seriöst eftersom han kanske faktisk vill veta och lära sig. Sånt ska man inte göra narr av hur som helst. Även dumma frågar kan ha bra svar. Det hela utförs endå med spraket i tändstiftet som ligger på cyllen. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg