Är verkligen gixxern's register så här kasst?! (gsx-r750 -96)

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
zx7r
Tjena!

Jag sitter och plöjer igenom ett 750 test i en gammal Mc-nytt från 1996.

Där ger dem Gixxer'ns motor svidande kritik.
Det klagas på att den svarar dåligt på gasen från låga varv, "mkt svag i låg & mellan-registret"... "och den tog sig inte ordentligt förrän uppåt 10.000 rpm".

Sen hade den en svacka mellan 5000-6000 rpm, samt att "ett gapande hål vid 8500rpm förbättrar knappast läget och blir till en plåga vid landsvägskörning".

Däremot skriver de att de misstänker att någonting inte stod rätt till med deras provexemplar, och det får man ju verkligen hoppas.

Ur det perspektivet så befinner vi ju oss i framtiden nu, och sitter därför med facit i hand.
Så hur är det nu???
Jag har svårt att tro att det skulle vara så illa, inte kan väl Suzuki ha släppt iväg en sån halvmiss när de skulle lansera den nya versionen av gixxern?!

Ni som redan äger en sån, vad har ni att säga om dem i övrigt? (Ris/Ros)

Fighterized skrev:
Tjena!

Jag sitter och plöjer igenom ett 750 test i en gammal Mc-nytt från 1996.

Där ger dem Gixxer'ns motor svidande kritik.
Det klagas på att den svarar dåligt på gasen från låga varv, "mkt svag i låg & mellan-registret"... "och den tog sig inte ordentligt förrän uppåt 10.000 rpm".

Sen hade den en svacka mellan 5000-6000 rpm, samt att "ett gapande hål vid 8500rpm förbättrar knappast läget och blir till en plåga vid landsvägskörning".

Däremot skriver de att de misstänker att någonting inte stod rätt till med deras provexemplar, och det får man ju verkligen hoppas.

Ur det perspektivet så befinner vi ju oss i framtiden nu, och sitter därför med facit i hand.
Så hur är det nu???
Jag har svårt att tro att det skulle vara så illa, inte kan väl Suzuki ha släppt iväg en sån halvmiss när de skulle lansera den nya versionen av gixxern?!

Ni som redan äger en sån, vad har ni att säga om dem i övrigt? (Ris/Ros)
Jag hade en -96 en gång, visst det var min först "moderna" sporthoj, tyckte då att det var rätt friskt att köra med, men nu när jag plöjt i genom ett gäng R1:or så är ju 750 en moped. Men strunta i det nu. Minns nu att den var rätt död under 9000 rpm 750. Så det kan nog stämma lite grann

Påtaglig skillnad i ork när man kommer över 10 000 rpm. Alltså rätt toppig i karaktären.
Dessutom klen motor.

Nu har jag iofs bara ägt en -98 men den var ljusår bättre i mellanregistret än vilken av alla 600:or jag provkört. Drog som jag tyckte det jämt speciellt med effektutaget i åtanke. 180hk/liter är inte att förakta.

Nu är iofs min modernare, men på 04:ans 750 känns motorn helt klart användbar i lägre varv och det går fint att hänga på R1:or äldre en -04:a på raktfram race med.

Var 96:an verkligen ett sånt missfoster?? var det inte samma rova fram till -00 elr generationsskifte däremellan?

/F

Sprutet kom -98 och gjorde att mellandraget vart betydligt bättre.

96an är inget missfoster, den behöver bara varv för att det ska hända saker. Hade skitkul på min men jag har haft betydligt roligt på min(a) R1(or).

Jag skulle rekomendera den till "nybörjare", det var min första sporthoj förrutom 125. Gick som fan men ändå snäll att köra om man inte varvade över 10 000.

e nöjd med min 97 en kul hoj som e bekväm o köra på touring o kurviga vägar

fast man får jobba en del med växlarna o köra på höga varv för att den skall gå som man vill när man kör kurvigt
men det e bara skoj :yoparty

R1 Uffe skrev:
Jag hade en -96 en gång, visst det var min först "moderna" sporthoj, tyckte då att det var rätt friskt att köra med, men nu när jag plöjt i genom ett gäng R1:or så är ju 750 en moped.
"så VAR 750 en moped". Nya R750 piskade allt utom ZX10R i MasterBike, inklusive nya R1:an och Bladen :7peta :hihi

Jag har enbart kört 750 med sprut, men skillnaden mellan 99 och 00 är enorm, 00 har mycket bättre register, helt användbart långt under tvåsiffrigt varvtal. Jag kan tänka mig att 96-97 är drögiga under 10000 varv, 98-99 är inte världens kralligaste under det.

Så då stämmer det ändå alltså.
Då blev man ju lite besviken eftersom den i övrigt verkar vara en kanon hoj. Har den så dåligt register så väljer jag nästan bort den pga. det. Jag vil ju ha en motor som är stark över hela registret, med bra punch redan från botten och uppåt.

Enl. Mc-nytt så var registret sämre än vad man ska behöva leva med på en 750, och bra mkt. sämre än de övriga 750 hojarna från respektive fabrikant.
Spec. YZF750 som är lite äldre konstruktion har ju fått endel beröm för sin motor.

En nyare gixxer med insprutning har jag nog inte råd med, anser mig kunna lägga upp 45kkr, inte mer. Så man kanske får kika efter en YZF750 istället, eller en zx7r.

Ja, man får varava för att det skall hända något, men då händer det grejer med!

Fighterized skrev:
Då blev man ju lite besviken eftersom den i övrigt verkar vara en kanon hoj. Har den så dåligt register så väljer jag nästan bort den pga. det. Jag vil ju ha en motor som är stark över hela registret, med bra punch redan från botten och uppåt.

Enl. Mc-nytt så var registret sämre än vad man ska behöva leva med på en 750, och bra mkt. sämre än de övriga 750 hojarna från respektive fabrikant.
Spec. YZF750 som är lite äldre konstruktion har ju fått endel beröm för sin motor.

En nyare gixxer med insprutning har jag nog inte råd med, anser mig kunna lägga upp 45kkr, inte mer. Så man kanske får kika efter en YZF750 istället, eller en zx7r.

Tycker absolut inte att du ska välja bort gixxern. Det är en 8 år gammal hoj vi pratar om och den kan inte jämföras med dagens modeller. Dock var den en racer på sin tid och en sån ska köras med varv...Är man ute efter vrid så kan man ju köpa en gammal 1000 cc...Köp gixxern, var min första hoj, kanonrolig....

Fighterized skrev:

Köp yzf750r -95 billig o bra

köp INTE yzf750... har ägt en och provkört gixxern... en mycket roligare hoj, satsa på en insprutare... dom är rappare i mellan registret... ett dynojet på 96-an gör ju oxå lite skillnad.

tycker jag...

Hulken_1 skrev:
Köp en ZX9R-98 eller en 99, dom får du för ca 40 till 45 lakan. Vrid så det räcker för dom flesta.

Jämfört med 750 SRAD är den dock en buss.
Varför inte satsa på en 98-99 SRAD istället? Fast är det punch i botten och på topp du är ute efter så är en 750 fel val.

tjo!

jag sitter o hattar runt på en gixxer 750 från -96. de är såklart skillnad på hojens "bästa" varv och dom uppe på toppen. Kan inte påstå att den är klen i dom lägre heller men tro fan att de händer mer mellan 10k rpm o 15 rpm än >10k rpm. Så ska de ju va.

tog mitt kort i sommar, dvs det är min första hoj o jag inte så mkt att jämföra med men jag är toknöjd med den. Du kan hjula o leka som om de var det den var till för. Eller piska en förvånad asfalt tillbaka till 70-talet. Allt beror ju på föraren. De är ju inte alltid bara hojens fel om man nu mot förmodan skulle bli frånåkt nångång. Har hört att den är bland dom billigaste att äga oxå. med driftkostnader, service osv. Delar hittas lätt oxå. Vill nu inte såga ditt val av en annan hoj, bara rosa gixxern för det jag kan nåt om!

över och ut!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...