Är verkligen gixxern's register så här kasst?! (gsx-r750 -96)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jämfört med 750 SRAD är den dock en buss.
Varför inte satsa på en 98-99 SRAD istället? Fast är det punch i botten och på topp du är ute efter så är en 750 fel val.

Iofs så tycker jag min ZX9R är lika trögstyrd som min gamla Suzuki GSX750f-92, så din poäng är tagen.

Fighterized skrev:
Så då stämmer det ändå alltså.
Då blev man ju lite besviken eftersom den i övrigt verkar vara en kanon hoj. Har den så dåligt register så väljer jag nästan bort den pga. det. Jag vil ju ha en motor som är stark över hela registret, med bra punch redan från botten och uppåt.

Enl. Mc-nytt så var registret sämre än vad man ska behöva leva med på en 750, och bra mkt. sämre än de övriga 750 hojarna från respektive fabrikant.
Spec. YZF750 som är lite äldre konstruktion har ju fått endel beröm för sin motor.

En nyare gixxer med insprutning har jag nog inte råd med, anser mig kunna lägga upp 45kkr, inte mer. Så man kanske får kika efter en YZF750 istället, eller en zx7r.

Men nu på höst kanten såå kan du ju få tag i R1 -98 i den prisklassen om du bjuder på nån, denna kan du ju börja läsa, och detta är ju en -99

http://www2.blocket.se/view/3166727.htm?l=0&c=1&city=0

Mark:
Ta det lite piano med att rekommendera -96/-97 för bakhjulsåka. Snurrande vevlager är dyyyrt att åtgärda. Och -96/-97 är känsliga på vevlager. Dippar oljetrycket pga långt wheelande så är risken för haveri antagligen ännu större.

Tack för alla svar!
Vilken fart det var på forumet här!

Nja, alltså det här med R1'or är inte riktigt nödvändligt ännu. Toppeffekten i en 750 räcker gott åt mig å mina behov. Sedan finns det en ekonomisk aspekt på det hela också...som student har jag inte råd att lassa iväg högvis med försäkringspengar. Men nog om det, låt oss inte snöa in på försäkringar.

Jag tvivlar inte på att effekten räcker till när man drar ut hojen på de högra varvtalen. Det är ju bra när det verkligen ska piskas. Men det gör man ju inte hela tiden. Ett spetsigt register passar helt enkelt inte ihop med min körstil, jag gillar att köra på en hög vxl och låta vridet slita iväg mig (för "normalt" pendlartempo, vanlig körning osv..)
Jag vill inte gärna behöva kugga ner en vxl när det ska köras om, ett litet vrid på gasen och jag ska vara förbi - thats my melody.

När sedan hornen växer ut så finns det ju bara ett läge, så då var det inte lika noga med ett brett register..hehe, men det är ju en annan sak.

Funderar starkt på en zx-7r 96/97. De verkar ha bra motor, och dessutom är de mördande snygga. (Synd bara att man allltid haft Kawa & enbart Kawa, skulle va roligt att prova nått annat).

Men innan det är dags för hojköp så får man nog ta och provköra själv och bilda sig en egen uppfattnig utifrån det. Därefter får man ta beslut. Gillar jag den - köperjag den, och varom inte så finns det andra.

Visst jag kan hålla med om att registret inte kan mäta sig med en mordern maskin, men jag tycker å andra sidan inte att det är såå kasst som det beskrevs på en -96:a.

Jag upplever att det finns nästan inget att hämta under 4.000, och den är rätt slö under 8.000, därefter piggnar till ordentligt upp till 12.000. Jag upplever inte några dalar i effekten.

När jag köpte min så var det ett par saker som jag ville ha ur min:

-fin knuff (kul o busa ibland o den saknar ju inte effekt)
-bra att köra kurvigt med (lite bana, mycket kringellikrok o har ett nästan självstyrande chassi)
-billig (vill inte spendera 70.000 o så klotar man)

Jag prövade lite olika maskiner och tyckte om förgasaren som var mycket mer förlåtande med små misstag på rullen än med insprutet (96 vs 98). Visst insprutet bidrog med ett par hästar och kanske genererar lite bättre mellanregister men det märkte jag inte så mycket utav.
Skillnaden mellan gsxr jmf yzf var chassiet. Yzf är inte lika lätt att svänga med.

Vill du ha något med bottendrag då du slipper växla ner för att få lite punch så tror jag att du vill ha en annan hoj. Jag tycker att du ska ut och provköra, det är det enda sättet. Bilda din egen uppfattning och se vad som passar dig!

MVH

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph