Är turbo-trenden på väg tillbaka?

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Att mjölka tokmånga hästkrafter ur 1000cc utan överladdning går ju bevisligen fortfarande men det ser allt mörkare ut med miljökraven och bullerkarv som värsta fiende. Bränsleekonomin går ju med åt skogen.

som rubriken antyder så tror ni att de stora tillverkarna skulle få för sig att släppa turbohojar igen för att göra det enkelt? Känns som att en nytillverkad turbohoj idag skulle vara lika sällsynt och exotiskt som när GPZ750 Turbo kom. Men efterfrågan är jag övertygad om :kär

en turbo motor är ju klart dyrare men bortsätt från gasrespons och vikt så är den överlägsen.

jag har enorma förhoppningar på tex Suzukis concept Recursion turbo :-)

http://www.youtube.com/watch?v=pAbWNQGL4pI
 
Last edited:
Det finns ju såklart en anledning till varför turbohojar försvann från marknaden för 30 år sedan. Exotiskt, jovisst. Men bra? Nja...
 
Det finns ju såklart en anledning till varför turbohojar försvann från marknaden för 30 år sedan. Exotiskt, jovisst. Men bra? Nja...

Var väl ganska tunt med turbobilar till och från åxå, men nu kan du ja knappt hitta en modern bil det inte sitter någon slags turbo i. Lägger man ner lite tid och utveckling på det går det nog att få att lira, men eftersom förbrukning och avgasvärden osv. inte är så intressant för de flesta hojåkare lär det nog dröja ett tag.
 
Största anledningen till att det försvann var ju att de kunde plocka tillräckligt med hk ur en vanlig sugmotor med små kostnader.

nu när miljökraven hugger hej vilt så kan man undra hur långt överladdning och direktinsprut är? Skulle tex mc fått samma miljökrav som bilar hade de direkt blivet tvungna om de ska ha kvar samma liter effekt. Det är så jag tänker iaf.

ett exempel är tex kungen av sugmotorer har ju kastat in handuken. Med andra ord Honda. Deras nya Civic type R har tvunget gått över till Turbo nu för att kunna tävla med sina rivaler. Inget jag tror är en slump precis. Samma gäller BMW dom var så stolta över sina M bilar utan överladd
 
Last edited:
Miljömedvetenheten kräver ju nya tag och på bilsidan är det ju tydligt hur man bygger små, överladdade motorer. Jag tror säkert att den trenden kommer på hojsidan också.
Utvecklingen på motorstyrning- och turbosidan de senaste 30 åren har ju varit enorm. En 500-600cc motor med en liten turbosnurra och väl justerad insprutning är säkert jätteskoj att köra, speciellt om de jobbar ner vikten ordentligt...

Marknaden för chiptrim på hoj skulle ju också explodera... :tummenupp:)
 
Kan bara hålla med.

tex recursion har en 588cc motor och har vridet som en gixxer 1000cc precis i mellanregistert.

Den gixxer 1000 med mest vrid är 06 med 121Nm vid 9000rpm
recursion har 100Nm vid 4500rpm. Bara för att sätta en fördel i perspektiv:-)

med lite övertalning har du säkert toppeffekten också :yoparty
 
Last edited:
Som nämnts, 80 talets turboteknik var väldigt primitiv mot dagens så det går inte riktigt att jämföra.

Det som kommer bli en sannolik skillnad är motorstyrsystemet som kommer vara betydligt närmre bilarnas
 
Kan bara hålla med.

tex recursion har en 588cc motor och har vridet som en gixxer 1000cc precis i mellanregistert.

Den gixxer 1000 med mest vrid är 06 med 121Nm vid 9000rpm
recursion har 100Nm vid 4500rpm. Bara för att sätta en fördel i perspektiv:-)

med lite övertalning har du säkert toppeffekten också :yoparty

Det svåra är nog att få det riktigt körbart ..

det gäller att man har gått ur apex och rest upp hojen innan 4500 rpm .
 
Inga problem att få det körbart. Dagens hojar kör man ju ändå inte själv längre, utan man ger motorstyrningen en signal via gashandtaget vad man vill att motorn ska göra och så bestämmer motorstyrningen vad som ska ske.
Ska det bli så mycket gaspådrag som föraren signalerar via gashandtaget, eller ska spjället öppnas 62,4% istället för 75% för att det är mer optimalt?
 
Hela grejen med supersportkategorin är väl att hojarna ska ha sina vassare motsvarigheter i SBK WSBK och MotoGP. Dvs 1000cc sugradfyra eller de lite större sugtwinnarna.
Så en turbohoj kommer ju automatiskt hamna i Sporttouringklassen (Busa, Blackbird ZX14 mfl) och anses gubbig av en kepskille?
Nya Kawa H2 med kompressor riskerar ju också att hamna där. Alla sporthojar som inte speglar de knarrar som Bayliss, Rossi mfl åker på, lär väl få gubbstämpel oavsett effekt? Lite som det redan idag är med tex de sportigare radfyrehojarna med över 1000cc, Busa, ZX14, Blackbird etc.
 
Last edited:
Hela grejen med supersportkategorin är väl att hojarna ska ha sina vassare motsvarigheter i SBK WSBK och MotoGP. Dvs 1000cc sugradfyra eller de lite större sugtwinnarna.
Så en turbohoj kommer ju automatiskt hamna i Sporttouringklassen (Busa, Blackbird ZX14 mfl) och anses gubbig av en kepskille?
Nya Kawa H2 med kompressor riskerar ju också att hamna där. Alla sporthojar som inte speglar de knarrar som Bayliss, Rossi mfl åker på, lär väl få gubbstämpel oavsett effekt? Lite som det redan idag är med tex de sportigare radfyrehojarna med över 1000cc, Busa, ZX14, Blackbird etc.

Tills reglerna ändras och WSBK och MGP släpper in motorer med överladd.
 
Ja precis, lite såsom skett i F1. Där är det ju tysta turbotråkmotorer nu.

Japp, misstänker att det kommer börja hända allteftersom att tillverkarna pressas av miljökrav, och i sin tur pressar Dorna att ha regler som gör tävlingarna till en utvecklingsplattform för nya teknologier.
Jag är ganska sugen på att el-hojar ska bli ett gångbart alternativ för tävling istället egentligen.
 
Japp, misstänker att det kommer börja hända allteftersom att tillverkarna pressas av miljökrav, och i sin tur pressar Dorna att ha regler som gör tävlingarna till en utvecklingsplattform för nya teknologier.
Jag är ganska sugen på att el-hojar ska bli ett gångbart alternativ för tävling istället egentligen.

Ja då går det ju också att köra överladdat. Jättemånga volt!

Elhojar tror jag skulle vara bra såsom banåkningen har blivit nu i Sverige. Det är ju inte längre så många motornördar som kör. Såsom det var under 250-tvåtaktstiden. Där ägarna bytte kolvringar och bestyckning mellan heaten. Lika duktiga mekaniker som dragracefolket fortfarande är.

Idag, med vanliga gatsportisar, så har ju banåkningen blivit möjlig för en helt annan typ av förare, som primärt är intresserade av körningen. Samtidigt måste dessa av grupptryck mm, kitta om hojarna med QS, bullrigt avgasystem, högflödesluftbox, slipper clutch etc. Allt detta på hojar som tex 1000rr, som allaredan måste vara överstark på de svenska slingriga banorna. Redan efter en säsong och några vurpor blir det snabbt mycket meck och felsökningshuvudvärk enär hojarna är rätt komplicerade och vid det laget halvt sönderskruvade/sönderkrashade.

För nuvarande förarkategori så skulle ju enklare och mer crashtåliga elhojar (ingen växellåda, koppling, waterwetter eller bullerprobelm etc) vara en lösning. Gärna entypshojar, så att det inte måste börja amatör"förbättras" igen.
Att det inte blir ngt motorljud tror jag inte gör ngt, till skillnad från Speedway och Dragracing så är ju inte svensk roadracing ngn publiksport längre.
 
Last edited:
Ja då går det ju också att köra överladdat. Jättemånga volt!

Elhojar tror jag skulle vara bra såsom banåkningen har blivit nu i Sverige. Det är ju inte längre så många motornördar som kör. Såsom det var under 250-tvåtaktstiden. Där ägarna bytte kolvringar och bestyckning mellan heaten. Lika duktiga mekaniker som dragracefolket fortfarande är.

Idag, med vanliga gatsportisar, så har ju banåkningen blivit möjlig för en helt annan typ av förare, som primärt är intresserade av körningen. Samtidigt måste dessa av grupptryck mm, kitta om hojarna med QS, bullrigt avgasystem, högflödesluftbox, slipper clutch etc. Allt detta på hojar som tex 1000rr, som allaredan måste vara överstark på de svenska slingriga banorna. Redan efter en säsong och några vurpor blir det snabbt mycket meck och felsökningshuvudvärk enär hojarna är rätt komplicerade och vid det laget halvt sönderskruvade/sönderkrashade.

För nuvarande förarkategori så skulle ju enklare och mer crashtåliga elhojar (ingen växellåda eller koppling eller bullerprobelm etc) vara en lösning. Gärna entypshojar, så att det inte måste börja amatör"förbättras" igen.
Att det inte blir ngt motorljud tror jag inte gör ngt, till skillnad från Speedway och Dragracing så är ju inte svensk roadracing ngn publiksport längre.

Jo, och en modern sporthoj är ändå rätt mycket el, så steget till en effektleveransmässigt bättre motor borde komma ganska naturligt, tycker iaf jag.
Det är inte många som ägnar sig åt den kvaliten på mek som du, och andra byggare här på forumet visar upp nuförtiden. Själv är jag uppvuxen med bonnmeck, svetsa på nåt som funkar och kör vidare. Inte vackert alls. :gnissla
 
Släpper Suzuki nåt som är överhuvudtaget i närheten av Recursion så bokar jag en, DireCkt!!!11
Ööörn öööörn, pschhh! :yoparty
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top