Är strandad... Gäller Yamaha maskinservice i hela Europa?

Lämnar du in en hoj och felet inte går på garantin får du ju alltid betala, det är ju som vanligt eller?
 
Men ursäkta, bor du inte i Tyskland?

Kör du en tyskreggad hoj och är på besök i Sverige?

Fråga dem om tyskarna hade gillat att du bor i Tyskland och köper hoj i Sverige! :7peta

Och jag hade gjort det på tyska! :tummenupp

Warum sagt man dumme Schwede? :huvet

Service? Nä, vi jobbar inte på det viset... :huvet

För nu är du i Sverige och handlarna krusar inte så det är bara att låta dem förödmjuka dig! :mad:

Lycka till och hoppas det går att lösa! :)

PS
Har du kollat med Tyskland? Påtryckningar därifrån brukar fungera! DS

Ja jag är på besök i Sverige...
Förvörigt är ditt argument ett väldigt svagt och fattigt argument.
1. Om jag köper en väldigt dyr motorcykel av ett välkänt märke så har garanti och kvalité vägt tungt i val av modell och fabrikat.
2. Om du som Yamaha/återförsäljare säljer en motorcykel med en Europeisk täckande garanti så ska du leverera efter det annars är der falsk marknadsföring.
3. En 5års garanti är inget jag får gratis. Yamaha har nog tagit höjd för det och med det prissatt Motorcykeln efter det som jag valt att betala.
4. Hur hade du känt om du och din helt nya svensk registrerade hoj var i ett annat land och stod strandad pågrund av ett fel som täcks av garantin men blir nekad för att den inte är köpt i det landet du blev strandad i?
5. Hört talas om ett kollektiv? Alla tar sitt ansvar, alla hjälps åt och med det blir bördan lättare för alla?
 
Kollade just, oljepumpen är separerad från vattenpumpen på din hoj så det finns inte många ställen trycksatt olja kan tränga ut...
1. oljekylaren
2. oljefiltret
3. plugg till "huvudgalleriet

Är det 1, behövs en ny o-ring och e.v en stål-gummitätning till skruven.
Är det 2 behövs bara ett nytt oljefilter.

Oavsett vilket borde kostnaden stanna under 1500kr.
 
Ja jag är på besök i Sverige...
Förvörigt är ditt argument ett väldigt svagt och fattigt argument.
1. Om jag köper en väldigt dyr motorcykel av ett välkänt märke så har garanti och kvalité vägt tungt i val av modell och fabrikat.
2. Om du som Yamaha/återförsäljare säljer en motorcykel med en Europeisk täckande garanti så ska du leverera efter det annars är der falsk marknadsföring.
3. En 5års garanti är inget jag får gratis. Yamaha har nog tagit höjd för det och med det prissatt Motorcykeln efter det som jag valt att betala.
4. Hur hade du känt om du och din helt nya svensk registrerade hoj var i ett annat land och stod strandad pågrund av ett fel som täcks av garantin men blir nekad för att den inte är köpt i det landet du blev strandad i?
5. Hört talas om ett kollektiv? Alla tar sitt ansvar, alla hjälps åt och med det blir bördan lättare för alla?

Du har rätt.
I teorin.

Gamle Grävlingen har rätt.
I praktiken.

Importraseriet på 90-talet rev upp hela garantieuropa.
Tyvärr.

Situationen kompliceras av att generalagenter och tillverkare trycker ner ersättningen för garantijobb till ett absolut minimum. Under minimum, faktiskt.
Speciellt eftersom det kan ta månader och år att faktiskt få pengarna på kontot...


Argumenten är att ÅF får ställa upp och bära del av kostnaden - dom har ju sålt cykeln och tjänat pengar där, och vill väl sälja ny cykel igen...?

Alltså är intresset för att ta åt sig ett garantiärende på en utländsk hoj nere på noll.
Speciellt när det står kunder på kö med hojar dom köpt i huset, och som betalar fullt pris med kort direkt när hojen hämtas.

Att snacka svenska med en tysk hoj direkt med verkstäderna är ett klockrent recept för att hamna sist i kön.
Rätt metod hade varit att ringa till den handlare där du köpte hojen:

”Hjälp, hojen har gått sönder. Vad skall jag göra?”

Den som är utställare av garantin får helt enkelt kratsa kastanjerna ur elden.
Händer det inget på en dag eller två så får du ringa igen och fråga var du kan hämta ut din lånehoj.
 
Last edited:
Ja jag är på besök i Sverige...
Förvörigt är ditt argument ett väldigt svagt och fattigt argument.
1. Om jag köper en väldigt dyr motorcykel av ett välkänt märke så har garanti och kvalité vägt tungt i val av modell och fabrikat.
2. Om du som Yamaha/återförsäljare säljer en motorcykel med en Europeisk täckande garanti så ska du leverera efter det annars är der falsk marknadsföring.
3. En 5års garanti är inget jag får gratis. Yamaha har nog tagit höjd för det och med det prissatt Motorcykeln efter det som jag valt att betala.
4. Hur hade du känt om du och din helt nya svensk registrerade hoj var i ett annat land och stod strandad pågrund av ett fel som täcks av garantin men blir nekad för att den inte är köpt i det landet du blev strandad i?
5. Hört talas om ett kollektiv? Alla tar sitt ansvar, alla hjälps åt och med det blir bördan lättare för alla?

Punkt 1 -3 borde betyda att punkt 4 inte ska inträffa. :fakta

Vilken tur att jag aldrig kommer att köpa en ny Yamaha! :)

Hoppas det löser sig för dig! :tummenupp

F.ö. är punkt 5 något som många skulle kalla kommunism. :tungan
 
Vad tror ni om att ringa generalagenten för Yamaha i Sverige då? Det hade hade varit det logiska nästa steget för mej i en sån här härva. Om inte annat för så för råd och vägledning?
 
Yamaha o bmw är ju dom som är bäst på att vara generösa med garanti åtagande. När vi hade mc butiken gav yamaha godvill tillomed på rena crossar o enduro hojar.
 
Rätt metod hade varit att ringa till den handlare där du köpte hojen:

”Hjälp, hojen har gått sönder. Vad skall jag göra?”

Den som är utställare av garantin får helt enkelt kratsa kastanjerna ur elden. Händer det inget på en dag eller två så får du ringa igen och fråga var du kan hämta ut din lånehoj.

Jag tror också att detta hade varit en bättre metod.

Jag vet att man får något slags kreditkortsliknande garantibevis då man köper en ny Yamaha, men det verkar vara högst oklart vad detta egentligen skall användas till och vad som händer om man springer omkring och spelar Allan med detta hos vilken handlare som helst.

Samtidigt säger ju alla former av konsumentskyddslagstiftning att garantier och konsumentskydd skall avhandlas hos den säljare som sålt fordonet.

Så - ring handlaren som sålt hojen som sätter press på Yamaha Tyskland som sätter press på Yamaha Sverige. Då blir det nog bättre fart på de enskilda handlarna runt Stockholm.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top