Är sporthojen en dinosaurie?

990sm är inte samma sak som en "supermotard" nä. Men i mitt fall så gillar jag känslan av sitta högt upprätt med brett styre i kombination med motor/låda som passar för de flesta vägar, även större. Det är ingen kompromiss för mig utan snarare den perfekta maskinen.
690:in har jag inte provat men det är kanske där jag hamnar om något år.. Känner 3 som väntar nya.
För långsam för sporthojsgänget? Det beror på hur kurvig vägen är och vilka man kör med. Jag stressar ingenstans när jag är ledig och njuter av livet.

Ja räven. så är det när man ser ljuset :hihi
Kan skriva nuda 900r, 690smc, hypermotard mm. (har inte testat 690 eller hyp)

Jag har haft en SD -07 men var missnöjd, ångrade mig på hemvägen efter att ha bytt från en FZ1-N... Vill jag ha ett jättekort register så köper jag en sån igen! :tungan
Effekten räcker ju på dom flesta småvägar men man ska ju ta sig dit med!
Smaken är ju som bekant olika, alla skulle ju åka turbohoj annars eftersom det är the shit! :yoparty
 
"Att det säljs försvinnande få CBR 1000 RR och CBR 600 RR"

Hur få är "försvinnande få"?

Mvh,

Buy-curios

2011 och 2012 togs inga nya CBR600RR in till Sverige av Honda Sverige. Man hade för många stående som var osålda av 2009 och 2010 modell.

Suzuki sålde 4st GSX600R 2011. Varav 3 gick till racing.
 
2011 och 2012 togs inga nya CBR600RR in till Sverige av Honda Sverige. Man hade för många stående som var osålda av 2009 och 2010 modell.

Suzuki sålde 4st GSX600R 2011. Varav 3 gick till racing.

Det är ju bara tjejjor som tjör 600 eller hur, och hur många tjejjor har du sett på sh.com? :va
 
2011 och 2012 togs inga nya CBR600RR in till Sverige av Honda Sverige. Man hade för många stående som var osålda av 2009 och 2010 modell.

Suzuki sålde 4st GSX600R 2011. Varav 3 gick till racing.

Har du fler siffror på sporthojsförsäljning de senaste åren? Intressant.
 
Jo tack jag förstod att det var menat med en "viss" ironi, bara att det här med att 600 är "mesigt" börjar kännas ganska gammalt. Men visst det sägs ju att vissa håller sig till liter klubben för att kompensera för annat :hihi
 
Om 10-20 år kommer det se ut som det gör i Japan idag. Sporthojen finns kvar men nästan alla kör 250 upp till 600 kubik. Literklubban finns givetvis kvar men kommer att vara till för en väldigt exklusiv skara och jag tänker vara en av dom.

Fast nu är det iofs up 400cc som är populärt. Anledningen är de olika körkortsklasserna där den enklaste formen av hojkort tillåter upp till 400cc och att proven för obegränsat är relativt svåra.
Att 250 är populärt beror mestadels på att 250 och under inte har samma krav på besiktning som större maskiner.

I sak har du rätt, literhojar är relativt ovanliga och första frågan man alltid får är hur många cc motorn har. 1000 och upp ger stora ögon av avund och snigelspåren ligger som klister på marken... :)
 
Fast nu är det iofs up 400cc som är populärt. Anledningen är de olika körkortsklasserna där den enklaste formen av hojkort tillåter upp till 400cc och att proven för obegränsat är relativt svåra.
Att 250 är populärt beror mestadels på att 250 och under inte har samma krav på besiktning som större maskiner.

I sak har du rätt, literhojar är relativt ovanliga och första frågan man alltid får är hur många cc motorn har. 1000 och upp ger stora ögon av avund och snigelspåren ligger som klister på marken... :)

Sssssccchhhh. Slå nu inte sönder illusionen om att nordbor är kubikfixerade genom att komma dragandes med fakta.
Dessutom: hur skulle det se ut med ett folk-mckort tror du? Folk skulle dö som flugor.
Eller en klass med låga besiktningskrav? Här? Glöm det.
 
Jag har haft lyckan att hamna i en sits där jag kan äga en av varje... En MV F4, en Duc SF och en Husky SM400R.

MV'n är den absolut vackraste hoj jag ägt. 100% sportmaskin med aggressiv körställning, som passar bäst på bana eller i ett vardagsrum. Det är också på bana den spenderar mest tid. Ibland blir det en sväng på kurviga vägar, men det hamnar alldeles för ofta i bantempo för min smak.

Husqvarnan är en nyförvärv och klart billigast av de tre. Passar bäst för kortare svängar i stan, till och från jobbet, osv. Otroligt rolig maskin - kompromisslös racinganda, med känsla från moppetiden (hur ofta glömmer man tex bensinkranen på en modern hoj? Eller funderar på när det är dags för kolvbyte?). Perfekt när man behöver gena på gångbanor, ner för trappor, eller över gräsmattor.

Ducatin... Hjärta, själ, värme... Ni har hört det förr.
I stort sett en 1098 utan kåpor och med annat styre. Otroligt med kraft, som passar bäst på heldagsetapper, utflykter, hooliganism, dejt med böna, och powerwheelies.

Skulle jag bli tvungen att sälja skulle MV'n gå först, följd av Husqvarnan. Ducatin var min första hoj i Japan och har körts på bana, långa motorvägsetapper, dagslånga repor på krokiga vägar, och hänger med de flesta sporthojspiloterna på bana, på landsväg, och på motorväg upp till 180-200.

För mig är det inte en kostnadsfråga när det kommer till val av hoj. Det handlar om körglädje, vilken hoj jag tänker på när jag sitter på kontoret och tittar ut mot vårsolen, och de minnen som associeras med de olika hojarna.

Jag hoppas jag aldrig behöver sälja någon.
ImageUploadedByTapatalk1363413151.869991.jpg
ImageUploadedByTapatalk1363413209.208555.jpg
ImageUploadedByTapatalk1363413395.027915.jpg
ImageUploadedByTapatalk1363413469.593960.jpg
ImageUploadedByTapatalk1363413535.072598.jpg
ImageUploadedByTapatalk1363413566.978529.jpg
ImageUploadedByTapatalk1363413636.492095.jpg
ImageUploadedByTapatalk1363413770.458308.jpg
 
Hojförsäljning

Tyvärr bara fram till 2010 och för alla sorters hojar, de visar inga detaljer förutom kubik och då bara för 2010

Jag vet i tusan vad som hände 2007, om det inte är så att de har med fyrhjulingar i statstiken och det var då de blev tokpopulära. I så fall har förmodligen de maskerat nedgången hos hojförsäljningen under åren efter det.

http://www.svmc.se/upload/SMC centr...erade diagram 2010/Nyregistreringar ägare.pdf

De här verkar ha bättre statistik men tyvärr bara för januari, jag hittar inget förutom märkesstatistik i någon längre tidsserie. Fyhjulingar verkar vara majoriteten i januari, kanske ser annorlunda ut under sommarmånaderna?

http://www.mcrf.se/
 
Last edited:
Om 10-20 år kommer det se ut som det gör i Japan idag. Sporthojen finns kvar men nästan alla kör 250 upp till 600 kubik. Literklubban finns givetvis kvar men kommer att vara till för en väldigt exklusiv skara och jag tänker vara en av dom.

Tror du inte skillnaden beror på olika befolkningstäthet i Sverige och Japan? Japan är ju, med Sverigemått, en enda stor stad med undantag för någon kulle och Sverige är, med Japanmått, i stort sett obefolkat :)

Literhoj är kul på öde vägar, mindre hojar är roligare i stan.
 
Tack för länkarna!
Här kommer ett diagram jag hittade, antar att det är 2010 då artikeln den fanns i publicerades januar 2011.
View attachment 381195

Här är artikeln
http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/3796-kawasaki-er-6-populaerast-i-sverige

S1000RR säljer ju verkligen som smör!

Mycket är ju säkert pga den förmånliga försäkringen vilket hjälper på kort sikt men den bara gäller de första åren som jag förstått det. Det kan ju betyda att folk köper många nya hojar men tre år senare är de svåra att sälja beggade så nyförsäljningen sjunker igen.

Edit: jag tänkte inte på det förrän nu men BMW dominerar ju Sverige totalt, hälften av de tio mest sålda hojarna och fyra av de sex mest sålda är BMW. En mer relevant fråga är kanske; är japanska hojar dinosaurier? :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top