Är sporthojen en dinosaurie?

Jag testar sporthoj nu för att jag tyckte det var bedrövligt jobbigt att få till en bra svängpose på en fazer1000 på bana.
Fotpinnarna tog i ibland också, ekklit.

Tror inte det går direkt fortare men jag har betydligt roligare.
Jag har också betydligt ondare i kroppen när jag kommer fram till jobbet förstås.
Favoritrundan med halvdålig asfalt och hästskitsrisk har nog alltid gått fortast och säkrast på motarden.
 
Jag tror sporthojen alltid kommer ha en stor del av marknaden även om marknadsandelen minskar för att det i dag finns alternativ som passar vissa bättre motard, äventyr och street bl a. Själv så trivs jag med något mer upprätt körställning och det finns naturligtvis grader i detta nu menar jag inte som på en guldvinge. Anledning till att detta funkar bättre för mig är att jag åker mest på de kurviga vägarna i min närhet. Dessa tillåter sällan den högre farten som gör en sporthoj bekväm, nacke handleder känns alldeles för mycket och tar udden av körglädjen. Jag blir helt enkelt för framtung i låg fart. Att det börjar blåsa lite i högre hastigheter är iaf för mig ett mindre besvär än vad sporthojen ger. På banan finns inget som passar bättre än sporthojen men jag och många med mig följer nog inte trenden med fler bandagar även om det är det roligaste och säkraste umgänget med hojen, alla har nog inte tid eller råd och skulle hela eller stora delar av hojåkat placeras/baseras på någon bana skulle det bli för lite av den varan helt enkelt. Jag tror att fler än mig passar på att ta en extra sväng på väg till jobbet eller på kvällen för att få åka så mycket som möjligt säsongen är kort och då blir det varken bana eller motorvägen. Men naturligtvis skulle jag också vilja ha en banhoj, äventyrarshoj och kanske en enduro men nu måste man ju välja det som ger flest fördelar utifrån den situation och kropp man är utrustat med.
 

Bifogat

  • Lika.jpg
    Lika.jpg
    82.1 KB · Visningar: 259
Last edited:
Jämför min Daytona 675 mot en Street Triple nu...

På papper är det i princip identiska, sida vid sida är de otroligt lika förutom kåporna självklart!

Men när det kommer till kritan så är det HÄSTLÄNGDER i skillnad mellan de!

Daytonan är SNYGG, Låter fantastiskt och... Ja... I jämförelse är det fördelarna tycker JAG!

Streeten är en MYCKET bättre hoj på alla andra sätt!
Billigare i inköp, drift, försäkring och service! Den är lättare att handskas med i stan, på landsvägar och på snabba spurtar tack vare mer upprätt och rakt styre!
Den har skönare sittställning och kan tänka mig att den är MYCKET roligare att åka på en knixbana.
Sen kostar den inte MULTUM att ha omkull med alla dessa kåpor som Daytonan har vilket också är lite knepigt då jag ÄNNU inte hittat kraschkåpor till min Daytona!

Min åsikt är egentligen att Daytonan sticker ut med utseendet och liiiite annorlunda ljud, annars är lillebror minst lika bra om inte bättre på alla andra punkter! Trist bara att jag är kär i den andra... The Heart wants what the heart wants! ;)

Åkte en KTM 450 på is häromdan, Det va bara att köra, tappa den, resa den upp igen och FORTSÄTTA GAAAASA!!! AAAAH SÅ KUUUUL! Roligare än så har jag ALDRIG eller kommer ALDRIG ha på en Sporthoj!


Till Er som pratar om att "cruisa" i 250-300...
Med handen på hjärtat nu... VEM gör sånt utan att skita knäck så fort man åker över ett gruskorn!?
 
Last edited:
Fighter (vtwin) + ljudet + sittställning för dom som har dårliga axlar rygg e.l. problem
Sporthoj + sexiness, får brudarna direCt. + sköna p.wheelies + rock steady i hastigheter som hojarna trivs i

Har erfaring ifrån tuono och div sporthojar. Käns som man åker skolhoj på en fighter. händer ingenting över 150, lyfter framhjulet är det enbart för att det sitter en vindfångare på toppen.
 
Om det handlade om att ha kul på bandagar och ha en rimligt praktisk hoj så tror jag TS har rätt. Hojar som hypermotard, superduke, street triple är väl skitkul på bana, eller?

Det där med att ligga bakom rutan o dra var växel till rödmarkeringen på på rakorna är inget jag funnit tjusningen i. (det blir ju skitläskigt sedan när man skall ha stopp på skiten...)

Har ju inte detta problem då jag har möjligheten att ha två hojar. Men annars hade det blivit en fräck nakenhoj, kommer KTM komma med superduken med enkelsving som man sett bilder av?
 
Jag har själv valt en sporttourer, tycker den är tillräckligt pigg och den är mer praktisk än en renodlad sporthoj, samt att den duger till att köra ifrån folk med. Förra sommaren fick den gå alldeles för mycket europaväg med, blev en hel del turer mellan karlskona och stockholm. Då ofta i hastigheter som låg en god bit över hastighetsbegränsningen så kåporna var bra att ha.
Den har typ alla fördelar som motards och fajters har, förutom att kåporna är jävligt dyra, plus några till. :D

Fast, jag ska fan skaffa mig en riktig offroadhoj att leva rövarjävel på om vintrarna (och sommarn med) också, för grusväg är sporttourern inte helt mysig på, och jag saknar att kana runt på grusväg en del...
 
Man får inga Cheyyer på SveaDonken om man kör SuperRetard :fakta

(och så kan man inte Påweruuiila på Nynan vid Skogis) :crash
 
Man får inga cHeyyEr med cameltoe heller... Vettefan vad man ska hitta på...
 
En stor anledning till varför jag tror att det säljs så lite sporthoj runt om i världen är att det är snuskigt dyrt att äga sportis runt om i världen - och det finns andra alternativ nu som man kan ha kul på, men inte riktigt drömhojen. Blir en kompromiss.

Sen vet jag inte hur man ska kalla sporthoj för dinousarier då det är där mest krut läggs på innovativa lösningar, senaste tekniken osv.
 
Sen vet jag inte hur man ska kalla sporthoj för dinousarier då det är där mest krut läggs på innovativa lösningar, senaste tekniken osv.

Mjaeh, elektroniska hjälpmedel verkar ju först ha kommit i touringsegmentet tex.
 
Sen tror jag att så jävla många mer hade ägt sporthoj om de hade haft råd att försäkra. Min alldeles egna uppfattning är att de flesta streethoj förarna valde street istället för sportis mest pga det.

Sporthoj kommer alltid vara det man strävar efter iaf.
 
Kanske blir som med bilar, dvs riktiga sport/super/hyperbilar. Sporthojarna blir små serier som inte alla har råd med, vare sig man vill eller inte, och med ännu mer teknisk innovation som sedan hamnar på andra hojar (typ BMW HP4 även om jag vet att fjädringen kommer från en 7-serie), ännu mer inriktad mot banåkning och racing och som fungerar främst som en andrahoj, inte den enda hojen.

Desmosedici, Hondas nya V4 osv.

Gatåkat täcks istället upp av hojar med mer gatanpassade egenskaper och lite enklare komponenter, typ Z1000SX.

Frågan är ju vad som händer med försäkringspremierna när unga män börjar köra och krascha de hojarna istället för sporthojar.

Eller så kanske de delar upp serierna ännu mer i en enklare variant och en svindyr variant med extra allt, typ Panigale/Panigale R, RSV4R/RSV4 Factory, S1000RR/HP4 men där den billigare varianten använder ännu enklare komponenter och kommer ned mer i pris än dagens varianter. Det viktigaste brukar ju trots allt vara att den har lika mycket effekt :fakta
 
Gatåkat täcks istället upp av hojar med mer gatanpassade egenskaper och lite enklare komponenter, typ Z1000SX.

Frågan är ju vad som händer med försäkringspremierna när unga män börjar köra och krascha de hojarna istället för sporthojar.

Det tycker jag de ska skita i, jag gillar min premie!:6surkart

:hihi
 
Mja att kalla sporthojar dinosaurier är väl att ta i och de grövsta. Största anledning uteslutande måste vara att premierna för en sporthoj är alldeles för höga som gör att man inte har råd att ha en, speciellt inte en ny sporthoj.

Är nog i sverige största anledning till att man ser svikande trender i köp av sporthojar, sen så är de som många sagt att premierna är mycket mer generösa i segmentet Motard/street, men vem vet vad som händer där om ett par år när olycksstatistiken ökat inom de segmentet pga att allt fler kör dessa hojar.

Om man följer Sporthojs trenden så lär premien öka där med till slut och kost mycket att äga en sån hoj med, säger inte att de är så de blir men de finns ju en anledning till att de är dyrt att köra sporthoj om man ska vara försäkrad.
 
Om 10-20 år kommer det se ut som det gör i Japan idag. Sporthojen finns kvar men nästan alla kör 250 upp till 600 kubik. Literklubban finns givetvis kvar men kommer att vara till för en väldigt exklusiv skara och jag tänker vara en av dom.
 
I år hade premien på min 05a r1 sjunkigt ifrån 9600 till 7600 hel hel och min nya 12a kostar 10k hel/hel och förra året hade den kostat 12 "länet" så än sålänge har jag inga försäkringsbekymmer och i mitt fall verkar försäkringskostnaderna sjunka men jag är lite äldre och bor några mil ifrån storstan.

Körde hem en GSR ifrån skåne åt en polare i höstas "600" och efter några mil satt jag med benen nästan i split jag orkade helt enkelt inte hålla ihop knäna pga fartvind.... så nej kåplöst är inte ett alternativ i alla fall inte en sån !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top