Micke_Lindstrom
Ny medlem
GSXR1100R skrev:En vanlig bic tändare är fylld med gas, men i behållaren är det i vätskeform, det gasas när det kommer ut, på ett NOS system så vet jag inte.
Komprimerad gas blir vätska![]()
En tändare har så liten flödeshastighet att all vätskeformig butan hinner övergå till gasform innan den kommit ut ur munstycket.
Tar man en gasflaska som är till för att fylla på tändare och sprutar ut rakt i luften så ser man att det sprutar ut vätska som snabbt omvandlas till gas i luften.
Om det hinner omvandlas till gas innan det kommer ut i luften beror bara på hur snabbt gasen/vätskan flödar ut ur tuben.
Enkelt uttryckt så motsvaras värme av att molekylerna i ämnet vibrerar, dvs. rör sig fram och tillbaka, ju högre tempratur desto snabbare rör dom sig.
Det är därför det finns en absolut nollpunkt, det är då molekylerna står helt stilla.
Men hur mycket dom kan röra sig beror också på hur högt trycket är, om trycket är högt så kan molekylerna inte röra sig lika mycket vid samma tempratur som dom skulle kunna om trycket var lägre.
Därför kan ett ämne (NOS, butan mm.) som är gasformigt vid rumstemratur och normalt lufttryck vara flytande vid rumstempratur om trycket är tillräckligt högt.
Jag vet egentligen inget om NOS-system men det funkar väl i princip genom att gasen som består av kväve och syre delar upp sig vid den höga tempraturen som är i cylindern och därför gör att mer syre finns tillgängligt som tillsammans med en lämplig mängd extra bensin gör att effekten ökar.
Jacke, du sa att motorn kan skadas om bensinmängeden är fel, det borde väl bero på att om man inte får tillräckligt mycket bensin för det extra syret så blir det samma sak som att köra motorn väldigt snålt vid kraftig belastning?
Jag antar att det är därför motorn kan ta skada av att man inte har rätt blandning mellan NOS och extrabensin?
Last edited: