Är NOS vätska i tuben?

GSXR1100R skrev:
En vanlig bic tändare är fylld med gas, men i behållaren är det i vätskeform, det gasas när det kommer ut, på ett NOS system så vet jag inte.

Komprimerad gas blir vätska :va

En tändare har så liten flödeshastighet att all vätskeformig butan hinner övergå till gasform innan den kommit ut ur munstycket.
Tar man en gasflaska som är till för att fylla på tändare och sprutar ut rakt i luften så ser man att det sprutar ut vätska som snabbt omvandlas till gas i luften.
Om det hinner omvandlas till gas innan det kommer ut i luften beror bara på hur snabbt gasen/vätskan flödar ut ur tuben.

Enkelt uttryckt så motsvaras värme av att molekylerna i ämnet vibrerar, dvs. rör sig fram och tillbaka, ju högre tempratur desto snabbare rör dom sig.
Det är därför det finns en absolut nollpunkt, det är då molekylerna står helt stilla.
Men hur mycket dom kan röra sig beror också på hur högt trycket är, om trycket är högt så kan molekylerna inte röra sig lika mycket vid samma tempratur som dom skulle kunna om trycket var lägre.

Därför kan ett ämne (NOS, butan mm.) som är gasformigt vid rumstemratur och normalt lufttryck vara flytande vid rumstempratur om trycket är tillräckligt högt.

Jag vet egentligen inget om NOS-system men det funkar väl i princip genom att gasen som består av kväve och syre delar upp sig vid den höga tempraturen som är i cylindern och därför gör att mer syre finns tillgängligt som tillsammans med en lämplig mängd extra bensin gör att effekten ökar.
Jacke, du sa att motorn kan skadas om bensinmängeden är fel, det borde väl bero på att om man inte får tillräckligt mycket bensin för det extra syret så blir det samma sak som att köra motorn väldigt snålt vid kraftig belastning?
Jag antar att det är därför motorn kan ta skada av att man inte har rätt blandning mellan NOS och extrabensin?
 
Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
En tändare har så liten flödeshastighet att all vätskeformig butan hinner övergå till gasform innan den kommit ut ur munstycket.
Tar man en gasflaska som är till för att fylla på tändare och sprutar ut rakt i luften så ser man att det sprutar ut vätska som snabbt omvandlas till gas i luften.
Om det hinner omvandlas till gas innan det kommer ut i luften beror bara på hur snabbt gasen/vätskan flödar ut ur tuben.

Enkelt uttryckt så motsvaras värme av att molekylerna i ämnet vibrerar, dvs. rör sig fram och tillbaka, ju högre tempratur desto snabbare rör dom sig.
Det är därför det finns en absolut nollpunkt, det är då molekylerna står helt stilla.
Men hur mycket dom kan röra sig beror också på hur högt trycket är, om trycket är högt så kan molekylerna inte röra sig lika mycket vid samma tempratur som dom skulle kunna om trycket var lägre.

Därför kan ett ämne (NOS, butan mm.) som är gasformigt vid rumstemratur och normalt lufttryck vara flytande vid rumstempratur om trycket är tillräckligt högt.

Jag vet egentligen inget om NOS-system men det funkar väl i princip genom att gasen som består av kväve och syre delar upp sig vid den höga tempraturen som är i cylindern och därför gör att mer syre finns tillgängligt som tillsammans med en lämplig mängd extra bensin gör att effekten ökar.
Jacke, du sa att motorn kan skadas om bensinmängeden är fel, det borde väl bero på att om man inte får tillräckligt mycket bensin för det extra syret så blir det samma sak som att köra motorn väldigt snålt vid kraftig belastning?
Jag antar att det är därför motorn kan ta skada av att man inte har rätt blandning mellan NOS och extrabensin?
Exakt,glömde skriva att i ett system med nosslar så har du ett munstycke för bränsle o ett för n2o i samma spridare,så där börjar ju blandningen redan i nosseln.Ett drysystem kan ju knappast ge nånting om man inte tillför nån extra bränsle ju?Vitsen med gasen försvinner ju lixom,gasen är inte effekthöjande i sig,den frigör bara mer syre o kyler dessutom blandningen så att extra tillfört bränsle kan blandas med gasen o därvid få en effekthöjning.Har sett ett drysystem till en goped i staterna som hette "sneeky peet" eller nåt sånt,det bestod i stort av en tub o ett munstycke.Dessutom tycker jag gas överhuvudtaget är en dålig trimmetod för gatbruk då man vill ha kontinuerligt effektuttag.
 
1) Klart man måste tillföra mer soppa; det är den som ger extra effekten.
2) Ca 40 % mer effekt kan man få som max har jag för mig.
3) Trycket i tuben är väldigt temperaturberoende. Det betyder att antingen måste man temperaturreglera tuben eller dosera soppa efter trycket. Annars stor risk att blåsa motorn.
4) tuben ska sitta så att man tar vätska ur den, hela tiden, även vid max.ax.

Verkar kul, men svårhanterligt, tycker
/u
 
ulf_lundin skrev:
1) Klart man måste tillföra mer soppa; det är den som ger extra effekten.
2) Ca 40 % mer effekt kan man få som max har jag för mig.
3) Trycket i tuben är väldigt temperaturberoende. Det betyder att antingen måste man temperaturreglera tuben eller dosera soppa efter trycket. Annars stor risk att blåsa motorn.
4) tuben ska sitta så att man tar vätska ur den, hela tiden, även vid max.ax.

Verkar kul, men svårhanterligt, tycker
/u

Man kyler ner bränsle/luftmängden och då får man in mera mängd tror jag :va
 
Det flytande N2O't förgasas direkt vid spridarens utlopp, dvs när den kommer ut i det vanliga atmostfärstrycket. Lyftblandningen kyls då våldsamt och får en högre densitet. Dvs mera bränsleblandning ryms i cylindern. En modern 4-cylindrig 1100-kubikare kan leverera ca 350 hästar med enbart lustgas som effekthöjare. Det kräver dock smidda stakar, smidda kolvar och en hel hopers andra heavy-duty komponenter för att motorn ska hålla ihop.

Man behöver inte ha ett högt tubtryck på gasen för att det ska funka perfa, huvudsaken är att viktförhållande (förbrukningsmässigt) mellan gas och soppa är 5:1. Dvs man ska förbränna 1 viktdel bensin med hjälp av 5 viktdelar lustgas. Då spelar det ingen roll om gasen är 0-gradig eller 30-gradig, huvudsaken man ser till att viktmängden bensin som tillförs är proportionerlig.

Jag själv trimmar in mina system så att soppaflödet är optimalt för ett tubtryck om 700 PSI, då kan jag kyla ned tuben under varma sommardagar och jag behöver inte värma upp den så mycket under kyliga kvällar. Vill jag har mer eller mindre effekt byter jag bara munstyckena och ser bara till att tubtrycket är konstant (700 PSI är ca 20 grader). Sålunda, ett ännu högre tubtryck än normalt ger inte mer effekt, bara brända kolvar - om man inte ser till att ha rätt blandningsförhållande.
 
andersbrink skrev:
Det flytande N2O't förgasas direkt vid spridarens utlopp, dvs när den kommer ut i det vanliga atmostfärstrycket. Lyftblandningen kyls då våldsamt och får en högre densitet. Dvs mera bränsleblandning ryms i cylindern. En modern 4-cylindrig 1100-kubikare kan leverera ca 350 hästar med enbart lustgas som effekthöjare. Det kräver dock smidda stakar, smidda kolvar och en hel hopers andra heavy-duty komponenter för att motorn ska hålla ihop.

Man behöver inte ha ett högt tubtryck på gasen för att det ska funka perfa, huvudsaken är att viktförhållande (förbrukningsmässigt) mellan gas och soppa är 5:1. Dvs man ska förbränna 1 viktdel bensin med hjälp av 5 viktdelar lustgas. Då spelar det ingen roll om gasen är 0-gradig eller 30-gradig, huvudsaken man ser till att viktmängden bensin som tillförs är proportionerlig.

Jag själv trimmar in mina system så att soppaflödet är optimalt för ett tubtryck om 700 PSI, då kan jag kyla ned tuben under varma sommardagar och jag behöver inte värma upp den så mycket under kyliga kvällar. Vill jag har mer eller mindre effekt byter jag bara munstyckena och ser bara till att tubtrycket är konstant (700 PSI är ca 20 grader). Sålunda, ett ännu högre tubtryck än normalt ger inte mer effekt, bara brända kolvar - om man inte ser till att ha rätt blandningsförhållande.
Vi körde med 900 psi på comp-biken.Funkade bra.Blev märkbart sämre när tuben höll runt 500psi så jag förstår inte vad du menar riktigt med att tubtrycket ej är viktigt?eller missförstår jag ditt inlägg?
 
GSXR1100R skrev:
Man kyler ner bränsle/luftmängden och då får man in mera mängd tror jag :va
Jo, skrev jag nåt som motsäger det ?
Däremot glömde jag skriva att tändläget oxå ska justeras, sänkas.

För att få in markant mer gas måste den kylas rätt mycket, räknat relativt temp i Kelvin. 30 graders kylning är ca 10 %. Vet inte hur mycket lustgasens förgasning kan tänkas kyla ner. (En turbo höjer tempen rejält, spec, vid höga laddtryck, sänker syreinnehållet kanske 20-30 %; därför (bl.a) laddluftkylare nästan obligatoriskt. Samma fenomen.)

Luft innehåller ca 23 % syre (räknat i vikt), lustgas 36 %, så nån enorm skillnad är det inte, 56 %. Men, som sagt, nedkylningen gör sitt till.
/u
 
ktmjacke skrev:
Vi körde med 900 psi på comp-biken.Funkade bra.Blev märkbart sämre när tuben höll runt 500psi så jag förstår inte vad du menar riktigt med att tubtrycket ej är viktigt?eller missförstår jag ditt inlägg?
Ändras tubtrycket så ändras även mängden lustgas, om man inte samtidigt ändrar mängden bensin så har man ett ganska rejält motorras att vänta.
Därför kan ett ämne (NOS, butan mm.) som är gasformigt vid rumstemratur och normalt lufttryck vara flytande vid rumstempratur om trycket är tillräckligt högt.
Det var konstigt... Jag trodde inte att ett varumärke kunde vara i gasform? Möjligtvis gasen som används i deras lustgassystem. :rolleyes: Sorry, men kan inte låta bli när alla F&F-fjortisar börjar snacka NOS utan att veta vad dom egentligen pratar om. Därmed säger jag inte att du är en av dom, bara att det finns för många som säger så...
 
Flummo skrev:
Jag trodde inte att ett varumärke kunde vara i gasform? Möjligtvis gasen som används i deras lustgassystem.

Ibland måste man prata med bönder på bönders vis. :tungan

Det finns väl regulatorer som man kan koppla till en gastub så att man får konstant flödesmängd oavsett tryck i tuben, eller inom ett visst tryckintervall iaf.

Vad använder man för typ av reglage för att styra hur mycket lustgas som man vill ha in i motorn till ett lustgassystem som ger mycket extra effekt?
En av/på-knapp som gör att man antingen har all extra effekt eller ingen alls borde ju göra hojen rätt svårkontrollerad.
Kopplar man ihop en steglös givare med gashandtaget eller?
 
*puh!*

:Bugar åt alla kunniga människor här inne...och *suckar* åt diverse tidningar som brukar skriva att lustgas är ett "enkelt" sätt att få upp effekten...
 
Flagga skrev:
*puh!*

:Bugar åt alla kunniga människor här inne...och *suckar* åt diverse tidningar som brukar skriva att lustgas är ett "enkelt" sätt att få upp effekten...

Det är ju både lättare och billigare än att turbo konvertera eller att kompressormata (än ett fordons som inte har turbo eller kompressor från början), om man vet vad man gör (som med allt annat).
principen är ju den samma.
 
Last edited:
ktmjacke skrev:
Vi körde med 900 psi på comp-biken.Funkade bra.Blev märkbart sämre när tuben höll runt 500psi så jag förstår inte vad du menar riktigt med att tubtrycket ej är viktigt?eller missförstår jag ditt inlägg?

Vi missförstår nog varandra lite. Det finns ju egentligen ingen anledning att justera in systemet för rätt viktblandningsförhållade, 5:1, vid en så pass hög temperatur som ger 900 PSI tryck, runt 30 grader. Monterar du större gasmunstycken men samtidigt sänker gastrycket får du ju samma mängd lustgas som tidigare - och därmed samma bränslemix, 5:1.

Jag tycker det är mycket enklare när flaskan bara behöver vara 20 grader än 30 grader, speciellt när man står uppställd och precis ska till att köra. Med 6 PSI (äkta, inte enligt dom små Dinkey-Toy mätarna man brukar köpa till) på bränsletrycket får jag en lite udda munstyckskombination. T.ex. 32 på gas men bara 30 på soppa, istället för mer "normala" 30 på soppa och 28 på gas.
 
andersbrink skrev:
Vi missförstår nog varandra lite. Det finns ju egentligen ingen anledning att justera in systemet för rätt viktblandningsförhållade, 5:1, vid en så pass hög temperatur som ger 900 PSI tryck, runt 30 grader. Monterar du större gasmunstycken men samtidigt sänker gastrycket får du ju samma mängd lustgas som tidigare - och därmed samma bränslemix, 5:1.

Jag tycker det är mycket enklare när flaskan bara behöver vara 20 grader än 30 grader, speciellt när man står uppställd och precis ska till att köra. Med 6 PSI (äkta, inte enligt dom små Dinkey-Toy mätarna man brukar köpa till) på bränsletrycket får jag en lite udda munstyckskombination. T.ex. 32 på gas men bara 30 på soppa, istället för mer "normala" 30 på soppa och 28 på gas.
He he he,anledningen att vi körde med så högt tryck var att vi fick en hel lista med olika bestyckningar av två norrmän som kört med gas i många år,så vi körde på deras lista rakt av,funkade bra.Sen blir man ju lite fundersam på dom som jämför turbo,kompressor o lustgas o säger att det blir billigare o mindre krångel att gänga på ett lustgassystem.Det går inte att jämföra med varandra ens.Med turbo o kompressor har man ett kontinuerligt effektuttag varje gång du gasar o erhåller laddtryck.Du kan åka runt o gasa o bromsa o ha dig precis som det passar.Lustgas används bara vid full gas o max effektuttag.Tror det skulle bli en ganska kortvarig upplevelse att åka omkring med ett lustgassystem aktiverat hela tiden som ger max effekt så fort du ger full gas.Enbart för strippen eller rödljuskörningar alltså,inget för vardagsbruk.Det här med nos är oxå ett vanligt error,folk tror att lustgas heter nos.Nos är ett fabrikat på lustgassystem.Har t.o.m stått bredvid en kille som hade huven öppen på sin smälla som sa"o så har man ju klämt dit lite nos oxå".Grejen va bara att han hade ett annat fabrikat på sitt system.Så jag tror knappast att han skruvade själv så lite insatt som han var.
 
ktmjacke skrev:
He he he,anledningen att vi körde med så högt tryck var att vi fick en hel lista med olika bestyckningar av två norrmän som kört med gas i många år,så vi körde på deras lista rakt av,funkade bra.Sen blir man ju lite fundersam på dom som jämför turbo,kompressor o lustgas o säger att det blir billigare o mindre krångel att gänga på ett lustgassystem.Det går inte att jämföra med varandra ens.Med turbo o kompressor har man ett kontinuerligt effektuttag varje gång du gasar o erhåller laddtryck..

Jag tror lätt att du kan grymmt mkt mer än mig när det gäller lustgas, det som jag menade (det jag skrev iaf) var att principen är den samma, för att få ut så mkt effekt som möjligt är ju teoretiskt sett bara att få in så mkt bränsleluftblandning som möjligt, med överladdning (dyrt kortsigtigt sätt :d) så trycker du ju in luft vilket gör att du kan safta på med soppan, lustgasen tillför du ju också syre (kanske var en dum gämförelse, men principen för att få ut effekt är ju fortfarande den samma) lustgas är ju billigare om och änklare att kränga på än att överladda en motor som inte har öerladdning från början. men i det långa loppet så blir det ju bara dyrt... sen att du inte kan åka omkring med det som du gör med t ex turbo, är ju en annan sak.
 
shoik skrev:
Jag tror lätt att du kan grymmt mkt mer än mig när det gäller lustgas, det som jag menade (det jag skrev iaf) var att principen är den samma, för att få ut så mkt effekt som möjligt är ju teoretiskt sett bara att få in så mkt bränsleluftblandning som möjligt, med överladdning (dyrt kortsigtigt sätt :d) så trycker du ju in luft vilket gör att du kan safta på med soppan, lustgasen tillför du ju också syre (kanske var en dum gämförelse, men principen för att få ut effekt är ju fortfarande den samma) lustgas är ju billigare om och änklare att kränga på än att överladda en motor som inte har öerladdning från början. men i det långa loppet så blir det ju bara dyrt... sen att du inte kan åka omkring med det som du gör med t ex turbo, är ju en annan sak.
Jag syftade inte på dig bara faktiskt,det har dykt upp samma tankegångar i en massa trådar både på s-h o på andra motorforum jag brukar va inne på. mvh//jacke
 
ktmjacke skrev:
fick en hel lista med olika bestyckningar av två norrmän som kört med gas i många år,så vi körde på deras lista rakt av,funkade bra.

Enda problemet man har då är att man måste ha exakt samma system, helst samma (dvs deras) system, för distributionsblock och slangar är inte helt identiska. Jettningstipsen man får när man köper ett färdigt system är väldigt fett och bra, på den säkra sidan. Siffran 5:1 (egentligen 4.75:1) kommer från Shawn Garrigan från sin "barndom" http://garrigans.com/topfuel/ . Det var en intressant tråd på dragbike.com för nåt år sedan när jag hade som mest problem med smälta kolvar.

För absolut max effekt ligger siffran närmare 7:1, men då leker man med kolvdöden pga den våldsamma värmutvecklingen då man inte tar tillvara den kylande effekten som blir när man förgasar (extramängden) bensinen. Effektkurvan är väldigt flack när man ligger på den feta sidan medans det kommer som en våldsamt brant dipp om man närmar sig en för klen blandning. Bäst (i längden) är nog att lägga sig så fett så att den nästan bluddrar. Det är iaf så jag skruvar in mina lustgassystem. Skruva tills den bluddrar och sen backa av lite soppa så att den går rent igen. Nu är det bara säten, ventiler och annat krafs som stökar till det. :D
 
Lurch skrev:
Med anledning av:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35042

Jag har pratat med en engelsman för några år sen, han hade lustgas på sin Blackbird. Jag har ett svagt minne av att han hade problem eftersom tuben satt för upprätt. Kan det stämma? Är gasen i vätskeform inne i flaskan?

Edit: Stavfle...

Japp tuben ska monteras vinklad och med ventilen uppåt vilket helt solklart står i monteringsanvisningarna, efter som pickuppen i tuben alltis ska vara i botten av flaskan.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top