Är ni nöjda?`

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
Vår kära statsministern har tydligen sagt i en intervju, för skitlängesedan :tummenupp, och detta är Göran Persson vi snackar om, att det svenska folket INTE är missnöjda med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.
Ett intelligent svar kommer lastat-
"Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset."

Nu får det vara nog! Dags *Igen* att kanske göra något åt detta.

:mad: Bensinskatteuppror :mad:

Lite fakta:

-8 av 10 resor görs med bil.
-Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.
-När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
-Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
-Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt
-74 miljarder om året.
-När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
-En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i
bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.

Fyll på Listan, nu får det väl fan ändå vara nog :gnissla

Klicka :finger

Can ju riid tis ?
*Hittade detta på ett annat forum så skäll inte ifall det är fel info :pannkyss*

Last edited:
Missnöjd är jag men dock skriver jag inte på listan eftersom förra gången hände det ingenting när de lämnade över den och jag misstänker att det kommer bli en liknande situation :gnissla

för min del får de gärna dubbla skatten om cashen går till nåt vettigt... bensinen har ju två nasty bieffekter: miljön och att för Sveriges del importberoende från (oftast) lite iffy demokratier... när skiten kostar skjortan så börjar ju folk snegla på andra alternativ. Typ ganska många bilresor går att undvika. Inte alla. Och man behöver ju inte ha en bil som drar 2 liter milen eller för den delen drar bensin heller. Bara bra att det kostar. Höj!

Sen så har jag i mina resor i östeuropa konstaterat att skiten kostar cirka lika mycket där, är det skatt där också? Eller är det bensinföretagen som tar vad de kan ta och tjänar multum? gissar att det ändå kommer att ske i Sverige, varför skulle de inte försöka ta tolv/litern när det har funkat liksom?

Last edited:
Vår kära statsministern har tydligen sagt i en intervju att det svenska folket INTE är missnöjda med bensinpriset!
Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande.
Ett intelligent svar kommer lastat-
"Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset."

Nu får det vara nog! Dags att protestera!
:mad: Bensinskatteuppror :mad:

Lite fakta:

-8 av 10 resor görs med bil.
-Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt.

-När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre.
-Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre.
-Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt
-74 miljarder om året.
-När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
-En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i
bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.

Fyll på Listan, nu får det väl fan ändå vara nog :gnissla

Klicka :finger

*Hittade detta på ett annat forum så skäll inte ifall det är fel info :pannkyss*
Hur mycket motsvarar 4 öre år 1924 i dagens penningavärde? Och vad kostade en liter soppa då?

Sen så har jag i mina resor i östeuropa konstaterat att skiten kostar cirka lika mycket där, är det skatt där också? Eller är det bensinföretagen som tar vad de kan ta och tjänar multum? gissar att det ändå kommer att ske i Sverige, varför skulle de inte försöka ta tolv/litern när det har funkat liksom?

Detta fenomen har även jag noterat, hur går det ihop? Literpriset i Kosovo låg runt en euro när jag åkte därifrån senast och det är ju rätt så dyrt med tanke på att en lärare har ca 180 euro i månaden och en läkare hade ungefär 200-300 euro... Skümt :va

Last edited:
Detta ämnet har vi ju behandlat bara förra veckan nu ju. Ingen skriver på listorna och innerst inne VET alla att priset borde höjas.
Vilken värld ska vi lämna till våra barn?

För mig kvittar det helt&hållet om bensinen kostar 20kr litern.

Ju mer dom höjer ju större motor köper jag, höjer de igen så gasar jag mer. Klimatförändringar är ändå bara skitproppaganda från massa muppar.

för min del får de gärna dubbla skatten om cashen går till nåt vettigt... bensinen har ju två nasty bieffekter: miljön och att för Sveriges del importberoende från (oftast) lite iffy demokratier... när skiten kostar skjortan så börjar ju folk snegla på andra alternativ. Typ ganska många bilresor går att undvika. Inte alla. Och man behöver ju inte ha en bil som drar 2 liter milen eller för den delen drar bensin heller. Bara bra att det kostar. Höj!

Det var tamigfan bland det dummaste jag hört på hela året. Å med tanken på att 9 av 10 är helt dumma ihuvudet och säger korkade saker i parti och mminut så har du en speciell liten stjärna i min himmel.

Last edited:
Uh... Är inte detta från ett par år gammalt e-mail som sprang runt? Det var ju Das Fhat One, Göran Persson som stod o sa inför valet att vänsterpacket inte skulle göra något åt bensinskatten, pga det inte fanns någon som tyckte den var för hög.

Men återkom gärna med källa där Fredde står o säger detta.

Edit, en snabb googling, http://maktskifte.blogspot.com/2006/04/bensinskatteuppror.html

Postat 19:e April 2006, mest så det inte blir några missförstånd om vem som var lite småkorkad i sina utalande..

Last edited:
Det var då ett jävla gnäll på en del fram och tillbaka, förbannade dubbelmoral.
Det finns inte en jävel som tvingar någon att skriva på något, det är upp till var och en. Så lägg ner stafettpinnen och kom in i matchen.

Tack för infon L-Beck, har ändrat lite :tummenupp

*Reserverar mig för stavfel och diverse onödiga ord*

Last edited:
Den nya regeringen lovande ju sänkt bensinskatt.

Men det hette ju att man hade en bra lösning men hittade en bättre.

Den nya regeringen lovande ju sänkt bensinskatt.

Men det hette ju att man hade en bra lösning men hittade en bättre.
Ja, det ska vi inte börja med ens. Att gå till val med löfte om sänkt bensinskatt är lite smådumt, som tur var så var det inte det löftet som var det viktiga. Är säker på att dom örena som skatten stiger har man råd sen jobbavdraget infördes.

Vågar inte tänka på hur det hade sett ut med en vänsterregering dock, där allt måste gå genom 4.1%-miljöpartiet för att få det godkänt. Konstigt att ett så litet parti har så mycket att säga till om!

Skriver inte på någon lista. Kostar soppan tillräckligt mycket så kommer till sist Herr Svensson inte längre kunna skryta för grannen att hans bil minsann har en V70 med en 2.5 liters femma med 275hk (till vilken nytta?) för han har inte råd/vill inte lägga så mycket pengar på soppa längre. Köpa familjebilar som drar mer än 0.6l landsvägskörning är bara korkat.

Drar bilen mindre -> mindre utsläpp = bättre för miljön.

Dock är det korkat att höja bensinen med 25öre eftersom det inte ger någon effekt mer än att folk får nån hundring mindre i plånboken per månad.

Ju mer dom höjer ju större motor köper jag, höjer de igen så gasar jag mer. Klimatförändringar är ändå bara skitproppaganda från massa muppar.

Så när soppan kostar 30kr/l så köper du en Hummer som drar tre liter milen och drar alltid till varvstopp? Vilken rebell du är.

Då blir det nog aktuellt att sälja rettan och börja käka nudlar..

Last edited:
Jag tycker man ska dubbla skatten istället så alla ni fattiglappar som inte har råd med sås får åka kommunalt = ni ger fan i högerfilen & jag kommer fortare fram. Länge leva jag! :arsele

Jag smiter alltid från macken när jag har tankat så mig kvittar det. Fast jag önskar att det vore billigare med fejk-regskyltar, det börjar bli dyrt nu :(

Så när soppan kostar 30kr/l så köper du en Hummer som drar tre liter milen och drar alltid till varvstopp? Vilken rebell du är.

Då blir det nog aktuellt att sälja rettan och börja käka nudlar..

Rettorna får va kvar, har ialf råd att skriva Hummer på sidan med biltemafärg på min skrothög till bil.

Jag smiter alltid från macken när jag har tankat så mig kvittar det. Fast jag önskar att det vore billigare med fejk-regskyltar, det börjar bli dyrt nu :(

Man kan skruva av grannens under natten, det gör jag. Gratis! :D

Bensinen är för dyr för att slösas på effektsnåla bilar. Minst en rak sexa, helst en V12 :yoparty

Det var tamigfan bland det dummaste jag hört på hela året. Å med tanken på att 9 av 10 är helt dumma ihuvudet och säger korkade saker i parti och mminut så har du en speciell liten stjärna i min himmel.

åååja, jag kan mycket väl tänka mej dröser och åter drivor av uttalanden som är MER korkade. Du får i alla fall motivera ditt påhopp tycker jag. Stämmer det inte?

Miljöpåverkan: aspa-fucking-lutely även om man inte tror på växthuseffekten så har vi ju räliga NOx-föreningar, svavel, kolmonoxider, oförbrända kolväten och PAH. Som ger cancer och diverse andra göttigheter.

högt pris öppnar för andra marknader: biogas, etanol och alla möjliga påfund har vunnit en jäkla mark på sistone. även utanför miljömuppskretsar. de är långt ifrån de optimala lösningarna, men det får folk att tänka om tänka nytt.

importen: Norge åsidosatt så är ju inte t.ex. saudiarabien en demokratiskt föregångsnation. Dessutom rent nationalekonomiskt; sverige blöder helt brutala summor i import av merparten av den energi vi förbrukar.

och sen kostade det cirkus 1-1,40 euro för soppan i östeuropa (ukraina borträknat där fick man en liter för 0,5 e) som tidigare talare instämmer i och jag gissar att gazprom är tämligen förnöjda med det...

Last edited:
och sen kostade det cirkus 1-1,40 euro för soppan i östeuropa (ukraina borträknat där fick man en liter för 0,5 e) som tidigare talare instämmer i och jag gissar att gazprom är tämligen förnöjda med det...

Är ju bosatt i Ungern och här kostar soppan 299 forint/L vilket är 11,70 kr/L tänk dig det med en medelinkomst som ligger på strax under 1/8 av den svenska...

Arbetarklassen kör inte direkt bil i onödan om man säger så.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8