Är ni medlem i LO, men ingen socialdemokrat?

Är du med i LO och stödjer du socialdemokraterna?

• Antal röstningar
    0

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Nu när valet hägrar hade det varit intressant att se hur många som är medlemmar i LO, men som inte röstar på sossarna, trots allt så är det ju faktiskt så att en viss del av fackavgiften går till sossarna och deras valkampanj. Sen kan man fråga sig hur många som vet om detta, de som inte stödjer sossarna borde ju i så fall ringa eller maila sitt fackförbund och begära pengar tillbaks för saker som de inte vill vara med och stödja, eller bara föra väsen! :yoparty

Lite upprörande är det faktiskt att LO stödjer Socialdemokraterna med bidragspengar från medlemmarna när det uppenbarligen är så att inte alla stödjer partiet. Ingen kan inbilla mig att LO någonsin kommer att sluta att stödja Socialdemokraterna. De har ju en rätt lång historia tillsammans. Som ordförande i LO har man automatiskt en plats i Socialdemokraternas partistyrelse. Så har det varit ända sedan partiet bildades.

Man borde bryta LOs dominans om de inte kan frigöra sig från Socialdemokraterna. Det skiljer sig inte så mycket mellan de två politiska blocken idag. Samhället förändras och LO borde nog ta sig en funderare på hur de kan vara trovärdiga även i framtiden. Deras förtroende har ju naggats en hel del under senare år. Att Vaja Lundby Wedin fortfarande sitter kvar är märkligt. Hennes förtroende är ju nästan lika kört i botten som Mona Sahlin. Kanske ska vi vara tacksamma för att det är på det viset?

Lite upprörande är det faktiskt att LO stödjer Socialdemokraterna med bidragspengar från medlemmarna när det uppenbarligen är så att inte alla stödjer partiet. Ingen kan inbilla mig att LO någonsin kommer att sluta att stödja Socialdemokraterna. De har ju en rätt lång historia tillsammans. Som ordförande i LO har man automatiskt en plats i Socialdemokraternas partistyrelse. Så har det varit ända sedan partiet bildades.

Man borde bryta LOs dominans om de inte kan frigöra sig från Socialdemokraterna. Det skiljer sig inte så mycket mellan de två politiska blocken idag. Samhället förändras och LO borde nog ta sig en funderare på hur de kan vara trovärdiga även i framtiden. Deras förtroende har ju naggats en hel del under senare år. Att Vaja Lundby Wedin fortfarande sitter kvar är märkligt. Hennes förtroende är ju nästan lika kört i botten som Mona Sahlin. Kanske ska vi vara tacksamma för att det är på det viset?

Fackföreningar har väl ingen trovärdighet alls som politisk aktör. De borde hålla sig till att tillvarata medlemmarnas rätt gentemot arbetgivarna och inte lägga sig i allehanda frågor som ligger utanför förhållandet arbetstagare-arbetsgivare.:fakta

LO:s stöd till socialdemokratin visar tydligt hur lite respekt man har för sina medlemmar.

Själv är jag för övrigt med i SACO. Stöder jag moderaterna då?:va

Problemet är väl just att Socialdemokraterna och LO har så pass lång historia tillsammans. LO har alltid varit politiskt bundet till Socialdemokraterna. De flesta fackföreningar är väl LOs förlängda arm? Socialdemokraterna bildades för mer än 100 år sedan och de har varit i regeringsställning större delen av 1900 talet. Att bryta den kedjan gör man nog inte helt enkelt.

Det är bra om folk visar missnöje att LO bidrar med pengar till Socialdemokraterna. I synnerhet idag när väljarna rört sig mer åt höger.

Fackföreningar har väl ingen trovärdighet alls som politisk aktör. De borde hålla sig till att tillvarata medlemmarnas rätt gentemot arbetgivarna och inte lägga sig i allehanda frågor som ligger utanför förhållandet arbetstagare-arbetsgivare.:fakta

LO:s stöd till socialdemokratin visar tydligt hur lite respekt man har för sina medlemmar.

Själv är jag för övrigt med i SACO. Stöder jag moderaterna då?:va

Problemet är väl just att Socialdemokraterna och LO har så pass lång historia tillsammans. LO har alltid varit politiskt bundet till Socialdemokraterna. De flesta fackföreningar är väl LOs förlängda arm? Socialdemokraterna bildades för mer än 100 år sedan och de har varit i regeringsställning större delen av 1900 talet. Att bryta den kedjan gör man nog inte helt enkelt.

Det är bra om folk visar missnöje att LO bidrar med pengar till Socialdemokraterna. I synnerhet idag när väljarna rört sig mer åt höger.

Om inte LO slutar med partistödet - vilket de knappast kommer att göra - borde det bildas alternativa fackföreningar som är politiskt oberoende.

Jaja, man får väl vara tacksam för att kollektivanslutningen är ett minne blott. Alltid nåt.:)

Jag förstår inte varför man vill vara med i ett LO-fackförbund men inte stödja röd politik?

Faktum är att det till och med är SAP som har bildat LO

Last edited:
Om inte LO slutar med partistödet - vilket de knappast kommer att göra - borde det bildas alternativa fackföreningar som är politiskt oberoende.

Jaja, man får väl vara tacksam för att kollektivanslutningen är ett minne blott. Alltid nåt.:)

Är egentligen inte begreppet fackföreningar rätt starkt förknippat med arbetarrörelsen och socialdemokratin? En politisk obunden fackförening hade nog automatiskt blivit motsatsen till LO politiskt. Det vill säga den hade dragit mer åt höger. Vi har väl haft politiskt obundna medier som i själva verket dragit åt höger. Det är nog i så fall bättre att köra med öppna kort och låta medlemmarna få styra sina medlemspengar till det fackförbund som stödjer deras värderingar närmast. Man skulle också kunde lagstifta om att förbjuda fackföreningar att stödja enskilda partier ekonomiskt.

Frågan är om man inte borde avskaffa partistöden också när man ändå är igång. Låt medlemmarna själva stå för finansieringen. Kanske hade folks intresse för partipolitiken ökat med tiden när de ser några partier gå under. Samtidigt skulle man kunna ändra på reglerna för bidrag så att enskilda personer dra av partibidrag i deklarationen.

Om jag inte missminner mig helt så finns det väl nått försäkringsbolag som är hårt knutna till S.

Har säkert helt fel.

Är egentligen inte begreppet fackföreningar rätt starkt förknippat med arbetarrörelsen och socialdemokratin? En politisk obunden fackförening hade nog automatiskt blivit motsatsen till LO politiskt. Det vill säga den hade dragit mer åt höger. Vi har väl haft politiskt obundna medier som i själva verket dragit åt höger. Det är nog i så fall bättre att köra med öppna kort och låta medlemmarna få styra sina medlemspengar till det fackförbund som stödjer deras värderingar närmast. Man skulle också kunde lagstifta om att förbjuda fackföreningar att stödja enskilda partier ekonomiskt.

Frågan är om man inte borde avskaffa partistöden också när man ändå är igång. Låt medlemmarna själva stå för finansieringen. Kanske hade folks intresse för partipolitiken ökat med tiden när de ser några partier gå under. Samtidigt skulle man kunna ändra på reglerna för bidrag så att enskilda personer dra av partibidrag i deklarationen.

Visst är fackföreningar historiskt ett sossepåfund. Jag tycker dock inte att det skulle behöva vara så nu i modern tid. Förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare har utvecklats en hel del sedan fackföreningarnas och arbetarrörelsens barndom. Det finns poänger med fackföreningar, kopplingen till Rörelsen gör mig dock bara förbannad. Jag hade varit mer positivt inställd till LO-förbunden om man kunde vara säker på att de inte löpte sossarnas ärenden i tid och otid. Dags att lösa upp banden då det inte finns någon saklig anledning till den kopplingen längre. Kan heller inte se varför ett fack frikopplat från sossarna per automatik skulle gå borgarnas ärenden. Det är medlemmarnas sak att se till att föreningen agerar för medlemmarnas bästa, helst då endast i förhåålande till arbetsgivaren, annars blir det lätt politiskt.

Om jag inte missminner mig helt så finns det väl nått försäkringsbolag som är hårt knutna till S.

Har säkert helt fel.

Hm, lågbudget-Vanja var ordförande sist jag stämde dem.:mad:

Ja så var det ja. Men det kan väl inte vara nån här som har sin hoj försäkrad där:va ideologon måste väl vara starkare än kronor och ören.

Det är väl frågan om vems kronor och ören. Folksam är inte särskilt sparsamma.
Idag lyckades jag göra en massa otäcka repor i min bil med vagnskadegaranti.:4skrika Har således ägnat halva dagen åt att prata med verkstäder och försäkringsbolag.
Det som skall fixas på min stackars bil är en avkörd backspegel samt lite repor på framskärmen. Hos lackfixaren fick jag höra följande sedelärande historia om Folksams sätt att hantera försäkringskollektivets pengar.
Folksam kräver att hela reparationen skall utföras hos en verkstad, alltså såväl lackjobb som andra reparationer. Okej, men den auktoriserade verkstan lackar om hela skärmen när det räcker med en liten och billigare spotrepair. Spelar ingen roll. Citat Folksams handläggare: "Vi skiter i vad det kostar, bara vi får in självrisken."
Med den inställningen till kundernas premiepengar skall fan vara försäkrad där. Inte är det mina pengar de sparar om de nu sparar något...:mad:

Det är väl frågan om vems kronor och ören. Folksam är inte särskilt sparsamma.
Idag lyckades jag göra en massa otäcka repor i min bil med vagnskadegaranti.:4skrika Har således ägnat halva dagen åt att prata med verkstäder och försäkringsbolag.
Det som skall fixas på min stackars bil är en avkörd backspegel samt lite repor på framskärmen. Hos lackfixaren fick jag höra följande sedelärande historia om Folksams sätt att hantera försäkringskollektivets pengar.
Folksam kräver att hela reparationen skall utföras hos en verkstad, alltså såväl lackjobb som andra reparationer. Okej, men den auktoriserade verkstan lackar om hela skärmen när det räcker med en liten och billigare spotrepair. Spelar ingen roll. Citat Folksams handläggare: "Vi skiter i vad det kostar, bara vi får in självrisken."
Med den inställningen till kundernas premiepengar skall fan vara försäkrad där. Inte är det mina pengar de sparar om de nu sparar något...:mad:

Såja nu börjar borgerlighetens sanna jag visa sig:tungan

"Frågan är om man inte borde avskaffa partistöden också när man ändå är igång. Låt medlemmarna själva stå för finansieringen."

Öhh, ok... Det är samma sak som att säga att är du född och uppvuxen i underklass så ska vi som har pengar nog att styra landet se till att du aldrig någonsin kommer få den utbildningen som krävs för att få ett riktigt bra jobb. Trots allt behöver vi ROT och RUT människor så vi ser gärna att även städarmorsans ungar också måste ta det jobbet när de växer upp.

Det där är inte påhitt. Det är sådan politik alliansblocket vill föra.

Det är min fasta övertygelse att samhällsekonomin mår bra av en human politik som även hjälper den gula blend rökande singelmamman med bidrag! Tillväxt kommer av en ekonomiskt stark och bred mellanklass som får bra betalt för sina arbeten och sedan spenderar dem. Det är också min fasta övertygelse att vi inte får den ekonomiskt starka medelklassen med den politik som förs idag.

Själv tjänar jag ett par tusen mer i netto varje månad på grund av moderatpolitik. Även efter höjningar av A-kassa, fackavgift och försäkringspremier har jag mycket mer pengar än vad jag är van vid att spendera varje månad. Jag är dessutom inte i behov av bidrag eller dyr långvarig sjukvård. Så om jag nu hade råkat vara en kille vars egna behov var det enda som gällde så hade jag nog röstat på moderaterna jag också.

Men! Det är min förbannade plikt som medmänniska att tänka på till exempel de barn som växer upp med en morsa som röker ett paket Gula Blend om dagen. Barn som antagligen inte skulle kunna gå i en vettig skola eller få sjukvård när det behövs i ett för blått politiskt Sverige.

Därför röstade jag på Socialdemokraterna i de två senaste valen och därför kommer jag göra det även i år!

Tänkte mer på om LO förbunden finns kvar med koppling till Socialdemokraterna så bör ju politiskt obundna fackförbund dra mer åt höger per automatik. Behöver givetvis inte bli så, men risken finns. Allra helst ser jag i likhet med dig att man måste frigöra LO- förbunden från Socialdemokraterna. Att de håller sig utanför politiken. I realiteten kommer ju förbunden att hålla på med lobbying på hög nivå för att påverka sittande regeringar att gå deras vägar. Risken finns ju då att de outtalat stödjer den regering som är beredd att verkställa en politik som gynnar deras sätt att se på arbetsmarknaden. Tyvärr är jag allt för cynisk för att se hur man ska kunna klippa banden helt och hållet från politiken.

Medlemmar som vi vet är rätt så lata när det väl kommer till kritan. Om nu LO- medlemmarna är så missnöjda med att LO stödjer Socialdemokraterna hur kommer det sig att man inte höjer rösten mer än vad man gjort?

Visst är fackföreningar historiskt ett sossepåfund. Jag tycker dock inte att det skulle behöva vara så nu i modern tid. Förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare har utvecklats en hel del sedan fackföreningarnas och arbetarrörelsens barndom. Det finns poänger med fackföreningar, kopplingen till Rörelsen gör mig dock bara förbannad. Jag hade varit mer positivt inställd till LO-förbunden om man kunde vara säker på att de inte löpte sossarnas ärenden i tid och otid. Dags att lösa upp banden då det inte finns någon saklig anledning till den kopplingen längre. Kan heller inte se varför ett fack frikopplat från sossarna per automatik skulle gå borgarnas ärenden. Det är medlemmarnas sak att se till att föreningen agerar för medlemmarnas bästa, helst då endast i förhåålande till arbetsgivaren, annars blir det lätt politiskt.

Med så trogna väljare som dig behöver inte Socialdemokraterna oroa sig i synnerhet om du och resten av väljarna går med som medlem. Skulle nog oroa mig mer för andra partier. Vi pratar om partistöd inte stöd till enskilda individer, men det missade du nog i all iver.

Ärligt talat tycker jag inte att Alliansens politik skiljer sig nämnvärt från Socialdemokraterna, Vänstern och Miljöpartiet mer än på några avgörande punkter som i sig inte påverkar välfärden nämnvärt. Båda blocken driver ungefär samma välfärdspolitik. Vi väljare kräver det nämligen. Alliansen hade inte vunnit föregående val om de inte gått mer till vänster i skalan och Socialdemokraterna hade antagligen inte vunnit de två senaste valen om de bedrivit traditionell socialdemokratiskt politik. De har gått åt höger. Nu med Mona bakom ratten vet jag inte riktigt var de är på väg. Frågan är om de vet det själva?

Därför röstade jag på Socialdemokraterna i de två senaste valen och därför kommer jag göra det även i år!

Last edited:
Jag är nyfiken på vilka fem som "Är med i LO och stödjer sossarna". Min ignorelista behöver lite påfyllning.

Men! Det är min förbannade plikt som medmänniska att tänka på till exempel de barn som växer upp med en morsa som röker ett paket Gula Blend om dagen. Barn som antagligen inte skulle kunna gå i en vettig skola eller få sjukvård när det behövs i ett för blått politiskt Sverige.

Menar du att vissa barn inte får skolgång och vård på samma villkor som andra barn i Alliansens Sverige? Har du ett enda sakligt grundat skäl som stöder en sådan tes?

Problemet dessa barn har är väl snarare att morsan lägger pengar på Gula Blend som istället kunde ha satsats på barnens bästa. Och då spelar det ingen roll om ciggen betalas med bidragspengar eller om morsan jobbat ihop till dem själv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT