Är ni medlem i LO, men ingen socialdemokrat?

Är du med i LO och stödjer du socialdemokraterna?

• Antal röstningar
    0
Hållundan: Regeringes nya riktlinjer till försäkringskassan som tvingar ut cancerpatienter på arbetsmarknaden?

Valmers: Nej, det är en fin tanke av henne men jag tror hon förstår att det finns ett fåtal som tyvärr går på bidrag för att de kan och inte för att de behöver.

De kommer däremot få sitt rättmätiga straff i nästa liv när Marx och Engels dömer dem till 10.000 års straffarbete. :D

Kanske ska förtydliga att jag skämtar och att jag inte är kommunist ;)

Min far bor granne med en familj, kärringen i huset har varit sjukskriven i många år för värk i rygg, axlar m.m, för ca 6 mån sedan blev hon nollad i F-kassan. Nu kommer det fina i kråksången.. numera arbetar hon heltid på ett äldreboende o det går SÅ bra som hon själv uttrycker det! detta är bara ett exempel, hur många likadana till som det finns vågar man knappt tänka på, o det är vi som betalar! Alltså antingen är Fredrik gud som kan hela de sjuka eller så är det kanske så att när plånboken gapar tom så kanske man kan jobba lite i alla fall....
Det är en omänsklig jakt på arbetslösa och sjuka! :måna :åly :miljöflata

Hållundan: Regeringes nya riktlinjer till försäkringskassan som tvingar ut cancerpatienter på arbetsmarknaden?
Självklart är alla cancerpatienter helt ovilliga att jobba, och alla cancerformer kräver 100% sjukpenning. Det är har den store allsmäktige såsseguden bestämt.

Ibland undrar jag hur dum en såsse egentligen kan bli.

Last edited:
...och dessa uppgifter kommer raka vägen från Partiets tabloid genom gråtvalser från denna typen av varelser?:

Bifogat

• Image3.jpg
    Image3.jpg
    26.4 KB · Visningar: 38
Ja visst, jag känner också ett par stycken som tack vare ett väldigt starkt socialt skyddsnät har klarat sig undan arbete ett antal år på grund av diverse hittapåsmärtor som tack vare alliansens politik nu är ute på arbetsmarknaden. Detta tycker jag naturligtvis är jättebra! Men jag kan inte blunda för de människor som på grund av samma politik har fått det mycket svårare.

Menar ni på fullt allvar att samtliga som har blivit nollade i försäkringskassan efter att de nya reglerna trädde i kraft förtjänade det så är ni mer cyniska än vad jag trodde.

Last edited:
Bidrar man inte till välfärden får man väl rätta mun efter matsäck! Ingen villa, ingen bil, ingen 50" led tv som varenda jävel tycks ha (utom jag), o 2v i Thailand är faktiskt inget måste...
Burre, en fråga: kommer det att bli fler eller färre sjukskrivna om ersättningen höjs?

Last edited:
Bidrar man inte till välfärden får man väl rätta mun efter matsäck! Ingen villa, ingen bil, ingen 50" led tv som varenda jävel tycks ha (utom jag), o 2v i Thailand är faktiskt inget måste...
Burre, en fråga: kommer det att bli fler eller färre sjukskrivna om ersättningen höjs?

Jag tror tyvärr att det kommer bli fler sjukskrivna om ersättningen höjs och tanken gör mig riktigt förbannad. Jag har faktiskt inget bra svar på hur man ska motverka detta.

Nu blir det en rejäl dos självbelåtenhet tyvärr och de får ni ha överseende med. Själv fick jag chansen att bli sjukskriven i minst ett halvår efter en liten olycka för ett par år sedan. Två veckor efter stod jag på jobbet igen eftersom jag kände att jag kunde jobba utan större problem. Varför? Ja, dels för att jag tycker att kan man bidra så gör man det och kanske mest för att jag trivs riktigt bra på mitt jobb och blir bara uttråkad av att gå hemma.

Vad jag inte begriper och verkligen avskyr hos sjukbidragsfuskare är att de verkar tycka att det är ok att leva på andra. Men återigen, att sådana människor kan fuska till sig pengar är ett nödvändigt ont för att folk som verkligen behöver hjälp och pengar ska få det.

Vad jag inte begriper och verkligen avskyr hos sjukbidragsfuskare är att de verkar tycka att det är ok att leva på andra. Men återigen, att sådana människor kan fuska till sig pengar är ett nödvändigt ont för att folk som verkligen behöver hjälp och pengar ska få det.
Nä, det är ej acceptabelt att det finns människor som är som bölder på andra bara för att de kan. Att som du drar upp de värsta exemplen tyder ju bara på att du har gått på klagolistan som de rödgröna försöker att få till att det finns så många som det är synd om. Att du sen drar alla cancersjuka över en kant tycker jag är ofantligt dåligt. Hur stor andel av de cancersjuka tror du det är som är drabbade? Ta fram fakta innan du börjar häva ur dig saker.
När jag sliter vill jag inte betala för någons latmask, jag betalar gärna för skolgång, sjukvård barnomsorg etc etc men inte för att folk har vant sig vid att kunna stämpla och sen jobba svart vid sidan om eller ännu värre vara sjukskriven och hemmafru istället för att jobba.
Och det gör ont att ändra på ett folks beteende att lära sig att man ska inte utnyttja andra människor.

Det förstår naturligtvis jag också att det är en försvinnande liten del cancersjuka som har blivit berörda. Som jag skrev innan så tycker inte heller jag om tanken på att betala för lata idioter. Du däremot generaliserar ju mycket mer än mig. Du får det att låta som om den största delen bidragstagare egentligen är arbetsföra. Vilket om du tänker efter är skitsnack.

Jag vet att dina exempel existerar men jag är ganska säker på att det inte är så omfattande som du vill få det att låta. Och som jag sa tidigare så anser jag att dessa människor är ett nödvändigt ont, en kostnad vi får ta, för att människor som är i behov av hjälp ska få det.

Nu ska jag luncha och sen skruva motorcykel. Jag kommer tillbaks ikväll och skriver mer!

Att återinföra förmögenhetsskatten visar verkligen hur snett Socialdemokraterna tänker. De som drabbas hårdast när den återinförs är de som har sitt kapital bundet i fast egendom och saknar lån. Personer med fritt kapital kommer att trolla bort den med hjälp av sina ekonomiska rådgivare. De verkligt förmögna personerna i landet har inte betalt en krona i förmögenhetsskatt på väldigt lång tid med Socialdemokraternas goda tycke.

Att återinföra förmögenhetsskatten visar verkligen hur snett Socialdemokraterna tänker. De som drabbas hårdast när den återinförs är de som har sitt kapital bundet i fast egendom och saknar lån. Personer med fritt kapital kommer att trolla bort den med hjälp av sina ekonomiska rådgivare. De verkligt förmögna personerna i landet har inte betalt en krona i förmögenhetsskatt på väldigt lång tid med Socialdemokraternas goda tycke.

Det är ju klassisk socialdemokratisk retorik. Vi tar bara från de rika. I själva verket är det gamla Agda 82, som sitter i en gammal fiskestuga på Marstrand, som varit i familjens ägo i 200 år, som får gå ifrån hus och hem på grund av löjligt höga taxeringsvärden i de kustnära samhällena.

Dety märkliga är att det finns så många människor som inte genomskådar snacket om rika och höginkomsttagare. En höginkomsttagare i Månas och Ålys värld tjänar ju inte mer än 25 000 kr/mån.

Precis, pensionärerna är en grupp som kommer att drabbas när förmögenhetsskatten återinförs.

Fastighetsskatten kommer också att återkomma i annan form än idag om Socialdemokraterna kommer till makten igen. Som bekant ska det motsvara 75% av marknadsvärdet. Har villaägarna inte fått en upptaxering hemskickad kommer det nog inom kort oberoende av valutgång.

Just fastighetsskatten var väl ett av skälen till att Socialdemokraterna förlorade förra valet. Den var mest påtaglig ute i stugorna.

Många hör nog slagord som "rika", "Höginkomsttagare" och missar att det faktiskt är dem själva de talar om.

Med tanke på hur folk har lånat under senare år undrar jag vad som finns kvar att beskatta? Bankerna äger ju i princip allt. Socialdemokraterna har säkert en fiffig lösning på problemet.

Det är ju klassisk socialdemokratisk retorik. Vi tar bara från de rika. I själva verket är det gamla Agda 82, som sitter i en gammal fiskestuga på Marstrand, som varit i familjens ägo i 200 år, som får gå ifrån hus och hem på grund av löjligt höga taxeringsvärden i de kustnära samhällena.

Dety märkliga är att det finns så många människor som inte genomskådar snacket om rika och höginkomsttagare. En höginkomsttagare i Månas och Ålys värld tjänar ju inte mer än 25 000 kr/mån.

Med tanke på hur folk har lånat under senare år undrar jag vad som finns kvar att beskatta? Bankerna äger ju i princip allt. Socialdemokraterna har säkert en fiffig lösning på problemet.

Det fina med fastigheter är ju, att kan man inte förmögenhetsbeskatta dem på grund av att de är belånade upp över skorstenen, så kan man i alla fall ta ut fastighetsskatt. Den kommer man aldrig undan, hur mycket lån man än har. :banana Och fastighetsskatten lär återkomma i någon ny - och mer betungande - variant vid en rödgrön valseger.:(

Förmögenheten lär ju vara i princip negativ hos många hushåll. Med räntorna på väg upp och ingen väg att återbetala utan att sälja av sin egendom lär folk få det rätt svårt att betala en återinförd fastighetsskatt. Snacka om att sitta i rävsaxen.

Sedan är det ju bara villaägarna som dragit nytta av alliansens villaskatt. Övriga typer av fastigheter har ju varit beskattade precis som tidigare år.

Skulle inte förvåna mig om Socialdemokraterna inför avdrag a la 80- tal och låter eventuell inflation ta hand om resten. Ligger nog nära till hands att Alliansen också kommer att nyttja inflationsvapnet för att få ner skulderna. Bankerna kommer då att vilja ha kompensation i form av högre räntor.

Det fina med fastigheter är ju, att kan man inte förmögenhetsbeskatta dem på grund av att de är belånade upp över skorstenen, så kan man i alla fall ta ut fastighetsskatt. Den kommer man aldrig undan, hur mycket lån man än har. :banana Och fastighetsskatten lär återkomma i någon ny - och mer betungande - variant vid en rödgrön valseger.:(

Förmögenheten lär ju vara i princip negativ hos många hushåll. Med räntorna på väg upp och ingen väg att återbetala utan att sälja av sin egendom lär folk få det rätt svårt att betala en återinförd fastighetsskatt. Snacka om att sitta i rävsaxen.

Sedan är det ju bara villaägarna som dragit nytta av alliansens villaskatt. Övriga typer av fastigheter har ju varit beskattade precis som tidigare år.

Skulle inte förvåna mig om Socialdemokraterna inför avdrag a la 80- tal och låter eventuell inflation ta hand om resten. Ligger nog nära till hands att Alliansen också kommer att nyttja inflationsvapnet för att få ner skulderna. Bankerna kommer då att vilja ha kompensation i form av högre räntor.

Den förändrade fastighetstaxeringen gäller väl alla fastigheter. ELler har jag missat något. :va Grejen är väl att det i stort sett bara är villaägarna som direkt märker den. Bor man i hyresrätt måste ju värden sänka hyran för att man skall få del i detta, vilket kanske inte är så troligt. På sikt kanske det medför att hyrorna inte går upp framdeles lika mycket som de annars skulle gjort och att kompensation på det sättet går till hyresgästerna. Det är väl dock tveksamt om hyresvärdarna är beredda att dela vinsten...

Modellen med stora avdrag samt att inflationen tar hand om resten, tror jag inget parti är intresserat av att få åter. Det låter som ett ypperligt sätt att spä på en låne- och bostadsbubbla, eftersom det innebär att kostnaden för lån är låg eller till och med obefintlig beroende på hur hög inflationen är. Ingen bra idé.

Hyresfastigheter omfattades inte av sänkningen. Det gäller nog även kommersiella fastigheter och bostadsrättsföreningar också. Det skulle kosta Alliansen alldeles för mycket pengar att sätta en platt skatt rakt av. Tanken slog mig precis att om det blir ombildningar av hyresfastigheter till bostadsrätter borde det slå rätt snett på taxeringsvärdena. Värderingen på en hyresfastighet baseras ju på intäkterna. När en fastighet ombildas brukar de säljas till ett högre pris än marknadsvärdet. Således borde ju hyresgäster i attraktiva områden drabbas extra hårt framöver när taxeringsvärdena höjs på deras fastigheter.

Jag tror att du har rätt i att en sänkning av skatten på hyresrätter troligtvis skulle få en rätt liten effekt för hyresgästerna. Skulle troligen gå på ett ut sett över ett par år. Man skulle då inte längre kunna säga att hyresvärdarna tog del av vinsten. Skulle säkert finnas massor med andra argument för höjningen. Ökade räntor, renoveringar etc.

Angående lån, avdrag och inflation hoppas jag att du har rätt. Det största misstaget man gjorde under 80- talet var att man släppte valutaregleringen fri efter att man byggt upp en intern bostadsbubbla i landet. Märkligt att ingen förutsåg det som skulle hända?

Den förändrade fastighetstaxeringen gäller väl alla fastigheter. ELler har jag missat något. :va Grejen är väl att det i stort sett bara är villaägarna som direkt märker den. Bor man i hyresrätt måste ju värden sänka hyran för att man skall få del i detta, vilket kanske inte är så troligt. På sikt kanske det medför att hyrorna inte går upp framdeles lika mycket som de annars skulle gjort och att kompensation på det sättet går till hyresgästerna. Det är väl dock tveksamt om hyresvärdarna är beredda att dela vinsten...

Modellen med stora avdrag samt att inflationen tar hand om resten, tror jag inget parti är intresserat av att få åter. Det låter som ett ypperligt sätt att spä på en låne- och bostadsbubbla, eftersom det innebär att kostnaden för lån är låg eller till och med obefintlig beroende på hur hög inflationen är. Ingen bra idé.

Hyresfastigheter omfattades inte av sänkningen. Det gäller nog även kommersiella fastigheter och bostadsrättsföreningar också. Det skulle kosta Alliansen alldeles för mycket pengar att sätta en platt skatt rakt av. Tanken slog mig precis att om det blir ombildningar av hyresfastigheter till bostadsrätter borde det slå rätt snett på taxeringsvärdena. Värderingen på en hyresfastighet baseras ju på intäkterna. När en fastighet ombildas brukar de säljas till ett högre pris än marknadsvärdet. Således borde ju hyresgäster i attraktiva områden drabbas extra hårt framöver när taxeringsvärdena höjs på deras fastigheter.

Jag tror att du har rätt i att en sänkning av skatten på hyresrätter troligtvis skulle få en rätt liten effekt för hyresgästerna. Skulle troligen gå på ett ut sett över ett par år. Man skulle då inte längre kunna säga att hyresvärdarna tog del av vinsten. Skulle säkert finnas massor med andra argument för höjningen. Ökade räntor, renoveringar etc.

Angående lån, avdrag och inflation hoppas jag att du har rätt. Det största misstaget man gjorde under 80- talet var att man släppte valutaregleringen fri efter att man byggt upp en intern bostadsbubbla i landet. Märkligt att ingen förutsåg det som skulle hända?

Åfan, hade ingen aning om att omläggningen från skatt till avgift bara gällde vissa fastigheter.:näsblod

Det förstår naturligtvis jag också att det är en försvinnande liten del cancersjuka som har blivit berörda. Som jag skrev innan så tycker inte heller jag om tanken på att betala för lata idioter. Du däremot generaliserar ju mycket mer än mig. Du får det att låta som om den största delen bidragstagare egentligen är arbetsföra. Vilket om du tänker efter är skitsnack.

Jag vet att dina exempel existerar men jag är ganska säker på att det inte är så omfattande som du vill få det att låta. Och som jag sa tidigare så anser jag att dessa människor är ett nödvändigt ont, en kostnad vi får ta, för att människor som är i behov av hjälp ska få det.

Nu ska jag luncha och sen skruva motorcykel. Jag kommer tillbaks ikväll och skriver mer!

Det nya svåra / hårda Sverige du pratar om. Har du några konkreta exempel på det? Då menar jag inte det aftonbladet skriver utan hur många cancersjuka känner du till som tvingas jobba fast de, i princip, redan är döda?

Hur många nya uteliggare har du sett i Östersund?

Hur många som är riktigt sjuka, på andra sätt än Cancer, känner du till som blivit av med sin sjukpenning?

Hur många som behöver vård, bidrag, sjukpenning eller någon hjälp på något sätt över huvudtaget, men som inte får det nu sen 2006, känner du till?

Det nya svåra / hårda Sverige du pratar om. Har du några konkreta exempel på det? Då menar jag inte det aftonbladet skriver utan hur många cancersjuka känner du till som tvingas jobba fast de, i princip, redan är döda?

Hur många som är riktigt sjuka, på andra sätt än Cancer, känner du till som blivit av med sin sjukpenning?

Hur många som behöver vård, bidrag, sjukpenning eller någon hjälp på något sätt över huvudtaget, men som inte får det nu sen 2006, känner du till?

Tyvärr inför din sosse politik känner jag bara en, min fader som ligger inne just nu på sjukhus för skelettinflamation i sitt enda kvarvarande ben, Åh jag glömde visst att berätta att han är förtidare (det gillar ju sossarna att berätta att dom inte får någon vård alls för) denna man som jobbat isen 50-talet utan att klaga får nu en mycket bra vård av växjö lasarett.
och kommer med allt att med all säkerhet att åtnjuta en trevlig ålderdom.
Älskar dig far:)

Jag känner ingen som tvingas jobba fast de är i princip döda.

Jag känner till ett flertal uteliggare i Östersund, den mest kända just nu är nog en äldre karl som cyklar runt i militäruniform och är redigt otrevlig mot folk och bölade i lokalpressen för bara något år sedan om hur synd det var om honom...

Jag känner bara till en person som inte bör arbeta men har blivit tvingad till det efter 2006.

Eftersom att jag bara känner till en person så betyder det alltså att resten är bluff?

Och ska vi fortsätta på det spåret att vi måste ha någon sorts personlig anknytning till vad vi nu än tycker är fel så blir det väldigt lite vi kan ha åsikter om.

Det där med att skärpa reglerna för att få folk tillbaka i arbete slog lite olyckligt i vissa fall. Det har ju alliansen erkänt och vidtagit åtgärder för att förhindra att det ska upprepas. Ändrar man reformer blir de sällan perfekta från början. Finns alltid de som kommer i kläm. Socialdemokraternas reformer när de var i regeringsställning hade också slog också olyckligt ibland. Den stora skillnaden är att medan Socialdemokraterna går i gamla fotspår där vi vet hur det blir försöker Alliansen bryta ny mark. Det är precis det som behövs i vårt land efter så många år av enkelspårig poltik.

Återfår Socialdemokraterna, Vänstern och Miljöpartiet makten i kommande valet visar svenska folket att de är trygghetsnarkomaner. Precis som de som går till MacDonalds när de kommer till ett okänt land där de dömt ut deras matkultur på förhand utan att egentligen veta något om den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT