Är mitt vevlager kass?????!!!!1

Långa farbron skrev:
2226080 Hade det varit ett vevlager så hade det tystnat under belastning (om det inte var tokslut) och dessutom hörts i alla varvtal.

det hörs absolut inte i alla varvtal,inget alls under tomgång eller tomgas,känns/hörs mellan 3000-6000varv under körning (fast hastighet 90Km/h t.ex) MEN det försvinner under belastning.

Behövs inte mycket gas eller motorbroms alls för att ljudet ska försvinna..

tänkte att jag skulle kolla mitt drivpaket men har ingen tid just nu så fler ideer hade varit kanon ifall det visar sig att inte vara det som är problemet.

Tacksam för ytterligare svar

/JaDeM

lyfter tråden lite bara...

bara lyfter fram min tråd lite i hopp om fler svar från alla kunniga där ute.

/En som är tacksam

Börjar bli dags att fråga vad du ska göra med svaren.
Om det är vevstakslagret vad gör du då ?
Och annars ?

Jag menar att det kanske i båda fallen blir samma sak att göra, antingen avvakta och se om det blir värre
eller börja riva för att fixa felet, vad det än är. Och isf spelar ev. rätt svar ingen roll.

Hursomhelst, det är svårt bedöma ljud över nätet och är du inte hemma på sånt själv, så låt nån som är van lyssna på den.

Synd att börja riva om den låter som dom brukar. Vid början av varje långtur tycker jag alltid att bilen el. hojen
har fått en massa konstiga ljud för sig.
/u

min maskin knackar på tomgång men det försvinner vid belastning.
en SV650 S -01 som strax har gått 1800 mil å ska in på service snarast.

låter som om det kommer från bakre delen på motorn/innanför kopplingskåpan.
vet att de har en svag punkt i skramlande kamkedjesträckare men det borde väl inte låta där då?

nån som har en idé?

Hade det nu varit ett vevlager så torde det bli värre så fort du kör.
Värre å värre alltså och det för ett jävla liv...
Det är ju inte så att du kan tuffa runt med ett trasigt vevlager nån längre sträcka!

Om du nu raskt vill kolla om det är vevlagret så kan du lossa oljepluggen och släppa ur en skvätt olja eller rent av all olja i en burk.
Hittar du "guldfärgade" flagor där i så betyder det inte att du blivit rik!
Utan att 3ans vevlager kilat vidare.

Om så är fallet så är det bara å dela motorn med 4a alternativ i sikte.

1. Köp en ny vev och lager hos hondahandlarn! (jävlars så dyrt det blir)
2. Köp en beg vev och nya lager (troligen så hittar du ingen vev för dom är oftast paj)
3. Renovera din vev hos en motorforma. rekomenderar Pelganders i Örebro. 3000:- + moms sist jag frågade + nytt lager (kostsamt även det)
4. Köp en beg motor och byt. (Hur bra är den beggade snurran då? )

Annars så låt någon med (som en bekant brukar kalla det) motoröra lyssna på rasslet innan du skrider till verket.
Kan bespara dig en del slantar eller göra dig deprimerad för att faktum framkommit!

Lycka till!

ulf_lundin skrev:
2228416 Börjar bli dags att fråga vad du ska göra med svaren.
Om det är vevstakslagret vad gör du då ?
Och annars ?

Jag menar att det kanske i båda fallen blir samma sak att göra, antingen avvakta och se om det blir värre
eller börja riva för att fixa felet, vad det än är. Och isf spelar ev. rätt svar ingen roll.

Hursomhelst, det är svårt bedöma ljud över nätet och är du inte hemma på sånt själv, så låt nån som är van lyssna på den.

Synd att börja riva om den låter som dom brukar. Vid början av varje långtur tycker jag alltid att bilen el. hojen
har fått en massa konstiga ljud för sig.
/u

tanken är vel mest att det är säsong nu och är inte precis sugen på och stå still med hojen.Lite som du skriver att jag vill ju inte riva i onödan,,
,
Men jag ska ta ditt råd och köra med den till en firma och höra vad dom säger,,hoppas på nåt småfel eller att jag bara är nojig som vanligt.....

Tack för alla svar.Återkommer när jag fått svar på vad som är felet,kan vara nyttigt för någon annan kanske......

MvH/JaDeM

Kamikaze kid skrev:
2228440 Hade det nu varit ett vevlager så torde det bli värre så fort du kör.
Värre å värre alltså och det för ett jävla liv...
Det är ju inte så att du kan tuffa runt med ett trasigt vevlager nån längre sträcka!

Om du nu raskt vill kolla om det är vevlagret så kan du lossa oljepluggen och släppa ur en skvätt olja eller rent av all olja i en burk.
Hittar du "guldfärgade" flagor där i så betyder det inte att du blivit rik!
Utan att 3ans vevlager kilat vidare.

Om så är fallet så är det bara å dela motorn med 4a alternativ i sikte.

1. Köp en ny vev och lager hos hondahandlarn! (jävlars så dyrt det blir)
2. Köp en beg vev och nya lager (troligen så hittar du ingen vev för dom är oftast paj)
3. Renovera din vev hos en motorforma. rekomenderar Pelganders i Örebro. 3000:- + moms sist jag frågade + nytt lager (kostsamt även det)
4. Köp en beg motor och byt. (Hur bra är den beggade snurran då? )

Annars så låt någon med (som en bekant brukar kalla det) motoröra lyssna på rasslet innan du skrider till verket.
Kan bespara dig en del slantar eller göra dig deprimerad för att faktum framkommit!

Lycka till!

Tackar för det..

Ska skrida till verket genast med oljetestet,,,och för F_N låt mig inte finna guldfärgade flagor i oljan....kan iofs säga att jag kört ca:50 mil med detta prob.smart!? inte smart!? Ja det får vi se...

tackar iallafall för ett mycket bra svar....

MvH/JaDeM

JaDeM skrev:
2228455

Tackar för det..

Ska skrida till verket genast med oljetestet,,,och för F_N låt mig inte finna guldfärgade flagor i oljan....kan iofs säga att jag kört ca:50 mil med detta prob.smart!? inte smart!? Ja det får vi se...

tackar iallafall för ett mycket bra svar....

MvH/JaDeM

Håller tummarna att du inget hittar!
50 mil ska du inte kunna komma med trasigt vevlager...

Vart i sverige bor du?

Rev lite i hojen i jakt på fel...

Tja igen.....

Tömde hojen på olja idag och där fanns inget spår av några metaller.
plockade av och kollade mina drev men hann inte med kedjen,,dreven såg fina ut.

plockade även av och kollade kamkedjan och kopplingen.

kamkedjan såg bra ut och det är ju automatisk spännare och den såg också fin ut vad jag vet iaf...

men kopplingen därimot var något skumt med tror jag...

lossade bultarna o plockade bort fjädrar o tryckplattan tittade på lamellerna som såg nya ut,kopplingskorg innre och yttre var jättefina,,inga märken eller nåt.

men sen kommer vi till frågan.... yttrekopplingskorgen kunde jag med handkraft snurra på ca:2-3mm fram och tillbax och det lät ett skrapande ljud då jag gjorde det,Kan det stämma att det ska gå och göra så..och låta så?

MvH/JaDeM

JaDeM skrev:
2228952
men sen kommer vi till frågan.... yttrekopplingskorgen kunde jag med handkraft snurra på ca:2-3mm fram och tillbax och det lät ett skrapande ljud då jag gjorde det,Kan det stämma att det ska gå och göra så..och låta så?

MvH/JaDeM

Trevligt att det inte glittrade i oljan.
Men att du kan röra den yttre delen på kopplingskorgen känns lite udda.
Den ska ligga i spänn mot vevaxeldrevet.

Du menar alltså själva trumman?

Kamikaze kid skrev:
2229199 Trevligt att det inte glittrade i oljan.
Men att du kan röra den yttre delen på kopplingskorgen känns lite udda.
Den ska ligga i spänn mot vevaxeldrevet.

Du menar alltså själva trumman?

Alltså jag kan inte röra hela korgen med drevet på baksidan utan det känns som den ger med sig i fjädrarna som sitter bak i yttrekopplingskorgen

Mecka ihop hojen igen och byt kedja, den är förmodligen sliten och olika lång beroende på hur du snurrar hjulet, har haft samma problem och samma huvudbry.

JaDeM skrev:
2229285 Alltså jag kan inte röra hela korgen med drevet på baksidan utan det känns som den ger med sig i fjädrarna som sitter bak i yttrekopplingskorgen
Det är ryckutjämnare. Men borde palla mer än lite handkraft (iaf min handkraft....), ska väl tåla motorns vrid uppväxlat
med primärutväxlingen vevaxel/koppling och lite till. Men jag vågar inte svära på det där.
Men om det är därifrån oljudet kommer så borde det försvinna med jämnt ax eller motorbroms eftersom
belastningen på kopplingen då är åt samma håll. Samma sak om du står stilla m växel i och låter kopplingen dra lite.
Stämmer det med eller går det emot vad du sett och hört ?
EDIT: verkar iaf stämma med dina iakttagelser såg jag. Kanske värt att gå vidare med den iden då.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2229673 Det är ryckutjämnare. Men borde palla mer än lite handkraft (iaf min handkraft....), ska väl tåla motorns vrid uppväxlat
med primärutväxlingen vevaxel/koppling och lite till. Men jag vågar inte svära på det där.
Men om det är därifrån oljudet kommer så borde det försvinna med jämnt ax eller motorbroms eftersom
belastningen på kopplingen då är åt samma håll. Samma sak om du står stilla m växel i och låter kopplingen dra lite.
Stämmer det med eller går det emot vad du sett och hört ?
EDIT: verkar iaf stämma med dina iakttagelser såg jag. Kanske värt att gå vidare med den iden då.
/u

ja det tänker jag göra....bara väntar och ser om jag får ett defenitivt svar på ifall man ska kunda vrida på den med handkraft eller ej, Och det är ju inte bara det heller kom jag på nu,,,när jag vridit Korgen 2-3 mm åt höger så stannar den där,,,,sen kan jag vrida tillbax den igen så stannar den där.....den flexar inte precis utan det verkar finnas så pass med utrymme för o vrida skiten

Men en ny kedja e på g nu så får vi se..

MvH/JaDeM

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!