Är mc-hälsningen på väg att hälsa hem!

rasmussen

Guest
När jag tog kortet nu i somras så hejjade jag på alla. Men slutade snabbt med att hejja på customåkare för dom hejjar aldrig tillbaka...

Som igår, mötte totalt 5 st kråmhojar och ingen hejjade tillbaka.

Jag förstår varför dom inte hejjar tillbaka..har du försökt hälsa när du kör en skottkärra? :tungan
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Varför bry sig om huruvida personen du hälsar på hälsar tillbaka?

Varför skulle man sluta hälsa bara för att vissa inte hälsar tillbaka?
Är ju ungefär samma sak som att säga att man inte tänker källsortera bara för att grannen inte gör det...

Jag hälsar på alla oavsett om de är sporthojar, poliser eller väst-gäng. Rätt ofta kan man gissa sig till innan att personen inte kommer hälsa tillbaka men vad spelar det för roll. Om den hojåkare som i normala fall inte hälsar på de han möter en dag får 10 hälsningar så kan det nog bli så att han i slutet av dagen börjar hälsa han med.

Att hälsa eller inte kan ju tyckas vara en bagatell men jag tycker det gör helahojåkar-upplevelsen trevligare.

/Wille
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Varför skulle man sluta hälsa bara för att vissa inte hälsar tillbaka?
Är ju ungefär samma sak som att säga att man inte tänker källsortera bara för att grannen inte gör det...

Jag hälsar på alla oavsett om de är sporthojar, poliser eller väst-gäng. Rätt ofta kan man gissa sig till innan att personen inte kommer hälsa tillbaka men vad spelar det för roll. Om den hojåkare som i normala fall inte hälsar på de han möter en dag får 10 hälsningar så kan det nog bli så att han i slutet av dagen börjar hälsa han med.

Att hälsa eller inte kan ju tyckas vara en bagatell men jag tycker det gör helahojåkar-upplevelsen trevligare.

/Wille

Kan inte annat än instämma. :)
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Var ute och körde idag. Träffade några sportisar och några glidare. Och alla hälsade:skrämd. riktigt trevligt:D
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Införskaffade en brummis för ett tag sedan & förvånande nog så har varenda sportis hälsat :tummenupp däremot så har inte så många glidare hälsat :ajjabajja Men visst det var ju en del finfolk ( hd ) Är det bara jag som svär både det ena & de andra efter att hälsat när man inte ens fått en antydan till hälsning tillbakz?

Brukar hejja på alla, även glidare och guldvingar, såvida jag inte sitter konstigt på hojjen eller är mitt i en tvär kurva och mycket trafik. De flesta hejjar tillbaka, men det händer att man ändå möter sporthojjar som inte hälsar tillbaka :S

Dom fula guldvingarna hejjar dock aldrig tillbaka.. töntar

Hälsar du på guldvingar? Själv så hälsar jag på alla motorcyklar! Har även av misstag råkat hälsa på nån vespa :)

I min värld så är en rullande husvagn med dragkrok,stereo, fåtölj & gps inte en hoj. Nånstans får man ju dra gränsen :D :tungan
 
Last edited:

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Jag hälsar alltid. Visst händer det att en del inte hälsar tillbaks. De kanske inte har tid eller kan släppa några fingrar från styret medan de kör:confused:.

Jag kom på mig själv senast jag var ute och körde och som vanligt mötte en bil på min sida av vägen i en högerkurva, att jag med en hand på styret (höger) tydligt hann ge honom fingret med vänster hand. Så visst fasiken borde man även kunna hinna med att hälsa på en raksträcka:D
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Jag som nybliven mc förare (fick kortet 8/9) uppskattar verkligen gemenskapen mellan mc förare. Alltid lika uppskattat o få en hälsning tillbaka. En stolt känsla på något sätt att få vara en av "dom". Hoppas verkligen detta fortsätter oavsett hojtyp.
Skön känsla att oavsett vilken stad du dyker upp i så upp med handen och en hälsning tillbaka.
Vilken annan grupp har denna sorts gemenskap? Inte bilförarna, cyklisterna eller dom som rör sig med fötterna. Låt oss hålla i traditionen:tummenupp
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Jag som nybliven mc förare (fick kortet 8/9) uppskattar verkligen gemenskapen mellan mc förare. Alltid lika uppskattat o få en hälsning tillbaka. En stolt känsla på något sätt att få vara en av "dom". Hoppas verkligen detta fortsätter oavsett hojtyp.
Skön känsla att oavsett vilken stad du dyker upp i så upp med handen och en hälsning tillbaka.
Vilken annan grupp har denna sorts gemenskap? Inte bilförarna, cyklisterna eller dom som rör sig med fötterna. Låt oss hålla i traditionen:tummenupp

Husbilsförarana hälsar oxå på varandra :tummenupp :D
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Klart vi ska hälsa!

Har en liten teori om vilka som inte hälsar tillbaka.

Jag köpte en ny bil precis när modellen kommit.
90% av dem som hade fått en de närmaste månaderna var killar/tjejer i 20-40årsåldern.
90% av alla man hälsade på som man mötte hälsade glatt tillbaka.
Kom man in på en parkeringsplats och såg en stå på en ruta, parkerade man gärna brevid om möjligt.
Det fans liksom en outtalad gemenskap oss emellan.
Naturligtvis föll detta lika snabbt som antalet bilar av denna modell levererades, och något som steg lika snabbt var medelåldern på ägarna.

Tror att en stor anledning till att inte Goldwing-förare och många customåkare inte hälsar är helt enkelt att de är gamla och osäkra. Släpper inte gärna styret om det inte är ett måste, typ byta radiokanal.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hälsar på de jag kan om inte trafik situationen säger annat. Brukar nicka annars om man står i kö med kopplingen i och inte kan dra ut handen.

Vi har ju samma intresse. Eller? :va
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Även jag försökar alltid hälsa. Tycker dock att jag blivit hälsad tillbaka från custom folket med.
Någon gång hälsas det inte och det har väl sina randiga skäl och orsaker gissar jag.
Det stora flertalet brukar ju dock hälsa ivf där jag brukar köra.
 

moddlaren

Guest
TJO

var ute här i Dalsland o drog av ca 25 mil på krokiga småvägar med min yamaha 250wr motard och har nog mött ett hundratal hojar på alla kringelikrokar över kroppefjäll.

ALLA har hälsat oavsett modell på hoj ålder på förare eller körstil, Men det är ju klart dom flesta här nere på landsbyggden är ju PLÖJ boys samt kusiner:D:D.

Men vilket helt underbart väder det har varit denna helgen för hoj åkning..

mvh
 

sCaz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
Hälsar alltid å måste säga att custom å hd åkarna brukar vara bra på att hälsa :)

Jag en vacker dag för inte så länge sen:
Endurohoj, joggingdojjor, crossbyxor, hoojdtröja över överkroppsskydd, färgglad ryggsäck och färgglada googles..

Vad jag möter samma dag:
Stenhård gubbe med grått skägg och customhoj som hälsar så glatt.

Hälsar jag tillbaka? Nej min hjärna försöker febril bearbeta vad fan som hände :-D Trevliga änna de där!
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hälsar alltid glatt på allt och alla, det hör ju till tycker jag :)

Något jag dock inte begriper är när jag är ute och kör med min Repsol Honda så hälsar typ 99% tillbaks på en. Men när jag kör ut med Cagiva V-Raptorn så är det väldigt få som hälsar tillbaks. Är italienska hojar så hatade eller vad är det frågan om???
 

Linda A

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR1000rr
Jag hälsar alltid...ibland sitter reflexen i även när jag möter en mc när jag själv kör bil o handen varit på väg att flyga upp hahaha......så möter ni nån som hälsar från bil så kan det vara jag.....:)
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Jag hälsar alltid...ibland sitter reflexen i även när jag möter en mc när jag själv kör bil o handen varit på väg att flyga upp hahaha......så möter ni nån som hälsar från bil så kan det vara jag.....:)

Skulle jag har kört customhoj så hade jag i alla fall skämts för den bristfälliga hälsandet kring likasinnade.

Det andra dock som vissa även gör är att det lyfter lite på fingrarna som en hälsning. När man väl ser det är det för sent och hälsa tillbaka tyvärr.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top