Är jag rökt, eller har jag en chans?

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Är du med i SMC? isåfall har du rätt till 15 minuters telefontid med en advokat, dom har garanterat bättre koll på vad som gäller än de svar du kan få här.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Förstår din irritation, jag tycker personligen det låter lite väl "demonstrativt" från deras sida.

Du har ju kört för fort! Du är själv medveten om det så varför belasta vårt rättssystem och kosta oss en massa skattepengar?! Det är precis sådant här beteende som gör att det är för hög belastning på våra domstolar.

Sluta upp med sådant hör trams och stå ditt kast, ta ansvar för dina handlingar!
 

jetson

Guest
Förstår din irritation, jag tycker personligen det låter lite väl "demonstrativt" från deras sida.

Du har ju kört för fort! Du är själv medveten om det så varför belasta vårt rättssystem och kosta oss en massa skattepengar?! Det är precis sådant här beteende som gör att det är för hög belastning på våra domstolar.

Sluta upp med sådant hör trams och stå ditt kast, ta ansvar för dina handlingar!

På motorväg. Folket är rätt tydliga med att hastighetsskyltarna är helt fel.

Nja, en prutt på allmän plats är fan ett värre brott. Ge fan i att trakassera medborgarna som bara är på väg hem från jobbet.


Edit, antar att du var ironisk :D
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Jag tycker ju som så att man ska stå för det man gjort.... är man inte villig att bli av med lappen kör inte för fort, sen tycker man att man blir orättvist behandlad ska man givetvis inte nöja sig med situationen. Poliser som jag träffat på är i regel ganska neutrala och bemöter mig på den nivå som jag bemöter dem vilket jag anser vara helt korrekt, tjafsar jag så tjafsar dem liksom och det blir ingen glad av!

Det är ju inte det det handlar om. Ska jag punga upp med 2.800:- så vill jag se svart på vitt att det är mig det har klockat, och det ska väl i rimlighetens namn inte vara så svårt med tanke på utrustningen de har i bilarna? När de nekar mig det börjar jag fundera om allt gått rätt till. Jag har kört för fort, JA! Men jag vet inte med hur mycket och det är DÄRFÖR jag vill se deras mätning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...bilen toppar typ 140 så jag tycker själv att det låter alldeles för högt om det är ett snitt.

Snackar du vad du sett på mätaren nu? För om den går 140 på mätaren så lär ju verklig fart vara marginellt över 130 km/h.

Och dom klockat dig för 132.9 km/h, samt att det påstås vara 3 km/h rabatt på det så skulle du alltså ha kört 135.9 km/h? dvs snabbare än vad bilen går?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förstår din irritation, jag tycker personligen det låter lite väl "demonstrativt" från deras sida.

Du har ju kört för fort! Du är själv medveten om det så varför belasta vårt rättssystem och kosta oss en massa skattepengar?! Det är precis sådant här beteende som gör att det är för hög belastning på våra domstolar.

Sluta upp med sådant hör trams och stå ditt kast, ta ansvar för dina handlingar!

Det är ju du och ditt sätt att resonera som är ett hot mot rättssäkerheten, inte Smagatusks linje. För övrigt kan alla åka dit för pilotbil med lite kreativ klockning från deras sida, hur lagligt man än kör. Upp till dennes/deras humör för stunden och jag har aldrig träffat en polis som bryr sig om vad som är "rätt" i de här situationerna, bara vad som går...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Förstår din irritation, jag tycker personligen det låter lite väl "demonstrativt" från deras sida.

Du har ju kört för fort! Du är själv medveten om det så varför belasta vårt rättssystem och kosta oss en massa skattepengar?! Det är precis sådant här beteende som gör att det är för hög belastning på våra domstolar.

Sluta upp med sådant hör trams och stå ditt kast, ta ansvar för dina handlingar!

Sicket dravel, är man osäker har man rätt till prövning.

En mycket fundamental funktion i en demokrati.

Poliser är inte jurister eller ens särskilt kompetenta.
 

Smagatusk

Guest
Snackar du vad du sett på mätaren nu? För om den går 140 på mätaren så lär ju verklig fart vara marginellt över 130 km/h.

Och dom klockat dig för 132.9 km/h, samt att det påstås vara 3 km/h rabatt på det så skulle du alltså ha kört 135.9 km/h? dvs snabbare än vad bilen går?

Den gör 140 enligt gps:en. Men jag var tillbaka på samma plats idag och från det stället jag körde om dem tills jag svängde av är det runt 600 meter. Och då har jag släppt gasen i samma ögonblick jag lade mig framför dem (eftersom jag såg att det var en civilare). Från mätplatsen och hem till mig är det 6 kilometer (tar cirka 7 minuter att köra) som de låg efter mig utan att försöka stoppa mig.

Varför följa mig ända hem? Jag fattar inget...:3freak
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför följa mig ända hem? Jag fattar inget...:3freak

För att dom egentligen inte hade något på dig men du visade upp ett beteende i trafiken som dom inte gillade och dom räknade med att du var en sån som skulle göra nåt annat olagligt som dom skulle kunna sätta dit dig för.

Och till sist drog dom sin rövare i hopp om att du bara skulle skriva under. Dels ville dom fylla sin kvot för att kunna komma hem till middagen och dels var du uppenbarligen en enprocentare som ska sättas dit även om bevismaterialet måste fingeras.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Orkar inte dra den igen men jag var helt övertygad om att jag hade en pundare som snott en vit, sunkig V70 efter mig. Aldrig varit med om någon som avsiktligt utsatt folk för risk på det sättet. Låg mindre än metern bakom, ryckte och provocerade.

Jag körde lagligt, gott om tid, mors bil då min var på verkstad och hon skulle på begravning så det var hur lugnt som helst. Väg 19 södergående, han kastar sig ut i full karriär från Njurakrysset och håller på att smälla med norrgående fordon. Han som blåste förbi mig i warpspeed precis innan brydde han sig inte om. Lagens tjänare lyckades enligt egen utsago pressa upp mig mot ca 115 km/h, vilket jag betvivlar eftersom det var vad min glädjemätare visade. Han backar av och tänder ljusshowen efter korsningen Tydinge. Han låg för nära för att jag skulle kunna se något nedanför huven, såg inte in i bilen heller.

Trots körningen var han så märkligt seg, lågmäld och simmig så jag håller inte för otroligt att han gick på nåt. Jag hade inte tid att dividera så han fick vinna på WO.
 

Smagatusk

Guest
Orkar inte dra den igen men jag var helt övertygad om att jag hade en pundare som snott en vit, sunkig V70 efter mig. Aldrig varit med om någon som avsiktligt utsatt folk för risk på det sättet. Låg mindre än metern bakom, ryckte och provocerade.

Jag körde lagligt, gott om tid, mors bil då min var på verkstad och hon skulle på begravning så det var hur lugnt som helst. Väg 19 södergående, han kastar sig ut i full karriär från Njurakrysset och håller på att smälla med norrgående fordon. Han som blåste förbi mig i warpspeed precis innan brydde han sig inte om. Lagens tjänare lyckades enligt egen utsago pressa upp mig mot ca 115 km/h, vilket jag betvivlar eftersom det var vad min glädjemätare visade. Han backar av och tänder ljusshowen efter korsningen Tydinge. Han låg för nära för att jag skulle kunna se något nedanför huven, såg inte in i bilen heller.

Trots körningen var han så märkligt seg, lågmäld och simmig så jag håller inte för otroligt att han gick på nåt. Jag hade inte tid att dividera så han fick vinna på WO.

När jag låg bakom civilaren (på behörigt avstånd), så låg han uppe i arslet på framförande bilar också. Ungefär som att han hade bråttom och ville "pressa" undan bilar. Det kan ju aldrig vara tillåtet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När jag låg bakom civilaren (på behörigt avstånd), så låg han uppe i arslet på framförande bilar också. Ungefär som att han hade bråttom och ville "pressa" undan bilar. Det kan ju aldrig vara tillåtet.

Vems ord tror du gäller? Det beteendet skapar sysselsättning...
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Det är ju inte det det handlar om. Ska jag punga upp med 2.800:- så vill jag se svart på vitt att det är mig det har klockat, och det ska väl i rimlighetens namn inte vara så svårt med tanke på utrustningen de har i bilarna? När de nekar mig det börjar jag fundera om allt gått rätt till. Jag har kört för fort, JA! Men jag vet inte med hur mycket och det är DÄRFÖR jag vill se deras mätning.

Jo det är väl inte mer än rätt, tänkte mer på annat folk som bara drygar och nekar och sedan åker dit i rätten på mer än de skulle fått om de hade varit hövliga vid polisen från början... Poliser är människor de också och som människa skulle inte jag ta en massa obefogad skit utan att ge skit tillbaka!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som yrkesperson i den positionen är det tveklöst så att man skall göra rätt för bibehålla allmänhetens respekt.
Akterforskande trålare skapar inget förtroende.
 

Smagatusk

Guest
Jo det är väl inte mer än rätt, tänkte mer på annat folk som bara drygar och nekar och sedan åker dit i rätten på mer än de skulle fått om de hade varit hövliga vid polisen från början... Poliser är människor de också och som människa skulle inte jag ta en massa obefogad skit utan att ge skit tillbaka!

Kan man inte ta obefogad skit som polis är man nog inte rätt för jobbet. Tycker att som polis ska man föregå med gott exempel och vara "the bigger person".

Till och med jag som bara är en sketen installatör tar en massa skit som inte jag har framkallat. Utan att brusa upp och försöka ge igen.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Jo det är väl inte mer än rätt, tänkte mer på annat folk som bara drygar och nekar och sedan åker dit i rätten på mer än de skulle fått om de hade varit hövliga vid polisen från början... Poliser är människor de också och som människa skulle inte jag ta en massa obefogad skit utan att ge skit tillbaka!

Har du hört talas om många som för ett trafikbrott fått högre böter efter en tingsrättsförhandling än vad som ursprungligen skrevs ut på plats? Jag har då aldrig hört talas om någon!

Däremot vill en hel del dryga trafikpoliser inbilla folk att så är fallet och helt felaktigt hota med rättegångskostnader!

Jag vill hävda att det är bra att det prövas en hel del ärenden i rätten då trafikpolisen har lite av ett "telefonförsäljarbeteende", dvs dom har mål att uppnå i form av antal lagförda fartsyndare och därför tummas det lite väl hårt ibland på kvaliteten på bevisningen.

edit:
Bara för att man nekar behöver man inte vara dryg eller otrevlig mot polisen ifråga, såvida han/hon inte förtjänar det genom att själv ha en taskig attityd...
 
Last edited:

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Kan man inte ta obefogad skit som polis är man nog inte rätt för jobbet. Tycker att som polis ska man föregå med gott exempel och vara "the bigger person".

Till och med jag som bara är en sketen installatör tar en massa skit som inte jag har framkallat. Utan att brusa upp och försöka ge igen.

Kan man ju tycka, nu är jag heller inte polis ;) måste mogna till lite då! Det är inte alltid frågan om att ge igen heller, kanske en från början varning blir till böter om polisen anser personen i fråga vara ologisk/aggressiv/oförstående om fel osv vilket jag anser befogat. Jag är kort sagt av åsikten att mucka bråka och käfta inte fungerar mot vanliga personer, inte heller poliser. (inget riktat mot dig nu haha)
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Har du hört talas om många som för ett trafikbrott fått högre böter efter en tingsrättsförhandling än vad som ursprungligen skrevs ut på plats? Jag har då aldrig hört talas om någon!

Däremot vill en hel del dryga trafikpoliser inbilla folk att så är fallet och helt felaktigt hota med rättegångskostnader!

Jag vill hävda att det är bra att det prövas en hel del ärenden i rätten då trafikpolisen har lite av ett "telefonförsäljarbeteende", dvs dom har mål att uppnå i form av antal lagförda fartsyndare och därför tummas det lite väl hårt ibland på kvaliteten på bevisningen.

edit:
Bara för att man nekar behöver man inte vara dryg eller otrevlig mot polisen ifråga, såvida han/hon inte förtjänar det genom att själv ha en taskig attityd...

Jag har varit med om personer som taggar till innan de fått böter för att de vet om felet och enligt mig i grunden är besvikna på att de har blivit tagna. Då man som utomstående sett det hela och polisen som från början skulle rätta till genom en varning och information blir till böter och irritation hos bägge parter! Kort sagt vinner väl ingen på att mista sitt lugn och vräka ur sig det ena och andra. Poliser gör också fel men i min erfarenhet så är det ju inte polisen som förvärrar saker och ting, men allt är relativt och jag kanske har haft turen att se den kvoten av duktiga poliser som enligt många inte vet existerar?
 

Smagatusk

Guest
Kan man ju tycka, nu är jag heller inte polis ;) måste mogna till lite då! Det är inte alltid frågan om att ge igen heller, kanske en från början varning blir till böter om polisen anser personen i fråga vara ologisk/aggressiv/oförstående om fel osv vilket jag anser befogat. Jag är kort sagt av åsikten att mucka bråka och käfta inte fungerar mot vanliga personer, inte heller poliser. (inget riktat mot dig nu haha)


Jag har lärt mig från unga dagar att det är knappt lönt att käfta emot polisen. Numera väljer jag mina tillfällen, och detta var ett sådant.

Som Honken ovan skrev vill jag tro att det ligger mycket i vad han skriver. De har en kvot att fylla och greppar kanske efter halmstrån om de har varit lata en dag med mycket korvätande. Detta hände trots allt 15.49 en eftermiddag. ;)

Jag har bestämt för mig att polisen fick kritik för ett par år sedan, för att ställa sig på strategiskt utvalda ställen där det sällan förekom rattonykterhet, just av den anledningen att de inte ville skriva den byråkratin som det medföljde. Men antalet utförda nykterhetskontroller gagnade dem hos deras överhuvuden som var nöjda och belåtna och hade fina siffror att visa.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Sockan, OM en polis har bevis, tex en korrekt mätning av din hastighet, så begår han/hon tjänstefel genom att ge dig en eftergift, dvs bara en varning.
Drar du din eventuella fortkörning till tinget så kostar det inget extra, det är nämligen din rättighet som fri medborgare i ett demokratiskt land. Om polisens ord alltid väger tyngst och aldrig ifrågasätts så har vi snart en polisstat utan dess like.
Jag själv anser många gånger att hastighetsgränserna är direkt felaktiga och agerar därefter, därmed inte sagt att jag frivilligt går in och anmäler mig på stationen tillsammans med filmen från min senaste bombrepa, utan jag håller mig i möjligaste mån undan.
Kommer det sen till kritan så vill jag veta att allt gått rätt till, är polisen utbildad för instrumentet? Är den kalibrerad med rätt intervall osv...
Självklart behövs en viss trafikövervakning, men JAG anser att den ska bedrivas på annat sätt och med andra mål än idag.
Själv är jag alltid artig och uppmärksam om jag blir stoppad, sen ifrågasätter jag ALLT!
Senast så hamnade vi i en jättetrevlig diskussion om hojar då dom båda åkte hoj, sen nekade jag iaf och dom såg lite snopna ut.
Det visade sig senare att dom gjort ett fel vid mätningen och gissa om jag sparade 2.400 kr....

Fredrik:D
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top