Är If inte som dom ska?!

Ringde också if först,då ville de inte försäkra min husa sm 650 pga. att det
var en off road. de frågade även varför jag hade köpt en sådan hoj.
jag bad kärring jävlen att dra åt helvete och hon skulle skita i varför
jag hade köpt just en sådan hoj! sen ringde jag Länsför. fick en helför. för 4800 hel år. Hörde av en kompis att han hade sin husa hos if, jag ringde igen
och då var det inga problem, helförs. för 1320kr helår. Hoppas bara
att försäkringen gäller om det skulle hända något!!! :confused:

Busaberg skrev:
Men du får iallafall ta en helförsäkring om du vill.När jag ringde IF och frågade på 625:an lät det så här -KTM 625,vad är det för sorts hoj?
-Ja det är en offroad.....
-Tyvärr,vi tecknar bara trafikförsäkring på såna.Det blir så mycket skador på cyklar som körs i skogen.....Helt otroligt.Ett helt plastkit till den kostar väl ungefär som två blinkersar till en kåpcykel.Säljaren måste väl ha fått en blackout och blandat ihop med enduro eller nåt? :huvet

Ja, och dessutom gäller ju inte försäkringen för en enduro när man tävlar... så försäkringen borde ju inte kosta dom någonting! Chansen att krascha på allmänväg med en enduro är typ noll...

Tack för lite siffror c9h13no3, det är alltid kul att se lite jämförelser mellan olika bolag från verkligheten!

triple skrev:
Tack för lite siffror c9h13no3, det är alltid kul att se lite jämförelser mellan olika bolag från verkligheten!

Hoppades att någon skulle kunna tycka att dom var intressanta. Det där med försäkring verkar ju vara ett allmänt frågetecken för dom flesta.

Är det inte dags för han plus-gubben med soptunnan att göra något åt det här? Fattar inte att det får vara så.
Fast man har ju ganska bra timpeng när man ringer runt i alla fall. Man kan ju alltid glädje sig åt det :tungan

Bil sport o mc Försäkrar inte sporthojar som e nyare än 97

Om jag byter hoj så lär det bli IF. Hamnar runt 1700-1800:-/mån i helförsäkring på alla hojar jag kollat upp(Hayabusa, Fireblade -01, R1 -01, GSXR750 -02, ZX9R -01).

Betalar nu 3114:- hel/hel på Susab, men det lär ju ändras...

Tycker att det låter som om försäkringsbolagen inte vet vad dom pratar om.
"Vi försäkrar inte KTM för dom körs i skogen och då blir det för höga skador?"
Med en självrisk på 6000:- så vill det allt till att man vurpar riktigt ordentligt för att man skall utnytja alla dom pengarna :fakta Sedan att man kan bo inne i centrala Göteborg och betala 4000:- för en hoj bara för att denna är klassad som mellan klassare och man har mellan klass kort (vilket antagligen betyder att man inte har någon direkt erfarenhet av mc körning) är ju också vansinne :huvet Tänk att en kille på 35 år som har alla sina körkorts burna år skadefria och bor på samma ställe får en förs på 20000:- Sedan att hojen till 99% går med full effekt i bägge fallen det verkar det som om ingen tänker på :va

c9h13no3 skrev:
Hoppades att någon skulle kunna tycka att dom var intressanta. Det där med försäkring verkar ju vara ett allmänt frågetecken för dom flesta.

Förutom att det är mycket pengar känner jag igen mig helt å fullt från min lilla rundringning förra året. Kille/25, sthlm, b-kort 8år, a-kort på g när jag ringde..
Honda CB 600 Hornet.. priserna låg däromkring och uppåt...Därför är det skönt att kunna helförsäklra Monstret(750) för 13000..(betalar 80 spänn i garage under vintern, tusingen per månad när den är påställd.)

Det jag däremot ska påminna DIG om är att de flesta bolagen nuförtiden bara försäkrar neligt URSPRUNGSEFFEKT... så du lär nog få svårt att försäkra din lilla R-hoj särskillt billigt... Köp en Twin istället!

[Edit 1] - Glömde säga att If var det billigaste bolaget för mig vid båda tillfällena!

Bifogat

• Two-Big-Jugs-998-Red.jpg
    Two-Big-Jugs-998-Red.jpg
    11.8 KB · Visningar: 56
Last edited:
If skulle ha 33000:- per år hel/hel för min R1:a -99:a och jag är 29 år och bor i Nybro.
Länsförsäkringar däremot skulle ha 8500:- per år hel/hel gissa vilka jag valde..??

Alltså If överlägset dyrast......

I år, efter årsförfallodagen vill If "bara" ha 14.000:- hel/helår avställningsbar av mig.
Självrisk 6000:-
Förra året var det 18.000:- Har alltså sjunkit drygt 20%.
Så i år kan jag räkna med att komma undan med ca 6-7000:- i försäkring för hela året, om jag bara ställer av då jag inte har tid att köra.

Inte illa.......

//Anders.

korvgubbe skrev:
Det jag däremot ska påminna DIG om är att de flesta bolagen nuförtiden bara försäkrar neligt URSPRUNGSEFFEKT... så du lär nog få svårt att försäkra din lilla R-hoj särskillt billigt... Köp en Twin istället!

Jo, också hört det. Jag tänkte faktiskt, kalla mig mes, mer på att jag inte får köra en som inte är strypt. Känns som att man kanske ändå bör ta det lite lugnt i början. Man är ju inte direkt Gud på mc-körning än på ett tag. Skulle fler tänka så tror jag dessutom att försäkringarna i framtiden kan bli billigare för oss som är yngre...

Fast det känns lite som att skära av sitt ena ben att strypa en sån hoj... :(

IF = 2655 Svenska rikstaler per år.
Givetvis helförsäkring.

Och ja, ja har råd att tanka i slutet av varje månad :hihi

(Men OK, den är kanske inte världens snabbaste, men jag är inte så duktig att åka heller )

för mig var if det klart billigaste bolaget..... på halvförs,kommer inte ihåg hur det var med hel men dom var nog billigast där med..

6600kr helf/helår
3336kr half/helår

Trygghansa på min R1á 98á 110kv, jag 31år körkort 3år.... :tummenupp

IF - helföräkring helår 16000:-
halförsäkring helår 9290:-

Last edited:
Holy Rider skrev:
:va Så du menar att om cykeln är importerad så blir det billigare ?
Du kan inte PM:a ditt regnummer så man kolla själv.
Är det billigare så är det läge och hämta hoj hos tysken.

Skulle gissa på att cykeln var strypt i tyskland och sen tabbade sej någon vid regbesiktningen. Helt plötsligt ligger kanske en R6:a i klass 5 ostrypt.

Inte helt ovanligt

Dez skrev:
Varför inte ta och slå en pling till bilsport&MC?

Eftersom du har mellankort och hojen är mellanklassreggad (väl?) kommer de gå efter den strypta effekten och den går då rakt in i klass 2!

Jag pröjsade 4000:- hel/hel för min -96:a som mellanklassreggad i centrala GBG så du borde hamna ungefär där också.

Kul att nån uppmärksammade det.

Följ DEZ råd om du är lite intelligent.

//Fredda

Back