Är hojen värd Irdium tändstift?

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Dags att byta tändstift och satsade därför på ett gäng NGK Irdium IX stift. Var något dyrare än de vanliga men valet föll på dessa efter lite kort läsning av propagandan som NGK har på sin hemsida. Det kan ju inte bli sämre iaf, tänkte jag. Tror jag gav dryga 12 euro stycket.

Har inte skruvat in dem ännu, men någon kanske kan bidra med lite erfarenheter? Är det verkligen någon märkbar skillnad jämfört med vanliga stift eller har jag lurat mig själv? :) har en känsla av att jag troligen varken kommer att märka av någon lägre bensinförbrukning eller bättre acc.. :rolleyes:

Nej där är ingen märkbar skillnad i en standardcykel förutom att de håller lite längre.

Nähä, där ser man. :) Men den längre livslängden är kanske inte fy skam den heller. :rolleyes:

Nej där är ingen märkbar skillnad i en standardcykel förutom att de håller lite längre.
I vilken typ av cykel får man då märkbar skillnad? Och framför allt varför?

Enligt rykten så ser dom fortfarande nya ut efter 5-6000 mil - undra hur länge dom håller.
Bågar med irdiumstift har bytesintervall på 4500 mil nått.

Mina har rullat 3700 mil varav dom sista 1800 riktigt elakt.
För magert,för fett osv.
Dom e som tagna ur kartong.

I vilken typ av cykel får man då märkbar skillnad? Och framför allt varför?

Iridiumstift har två fördelar över vanliga stift
* De är betydligt hårdare i materialet så förbränning och gnisthopp sliter inte lika hårt på dem vilket gör att kanterna håls spetsiga (det är det som ger en bra gnista) längre. Jag har aldrig sett ett utslitet iridiumstift i en MC applikation utan man byter det i så fall endast pga tillverkarens serviceintervall.

* Iridiumstift leder ström bättre vilket innebär att det krävs mindre energi för att få fart på gnistan, dessutom kan man använda mindre elektroder vilket förbättrar gnista/bränsleblandning kontakten och därmed förbränningsförloppet.
Iridium ger därmed fördelar i de miljöer där det är svårt att få gnistan att hoppa = hög komp och mycket soppa= turbo samt i motorer med väldigh högt varvtal.

Förutom turbomotorer så finns där en poäng i racingapplikationer där man letar efter den där sista halva hästkraften och man nästan tycker sig höra att det misständer när man närmar sig varvtalstoppet men i de flesta fall är monteringen endast för att fabrikanten specar det (och anledningen till att de specar det är troligen bara försäljningstrick i stil med vår motor är så avancerad att den bara kan gå på specialstift)

Men det är väl onödigt att byta ut dom enligt service intervallet om dom ser ut som nya eller - finns det något annat slitage än elektroderna?

Iridiumstift har två fördelar över vanliga stift
* De är betydligt hårdare i materialet så förbränning och gnisthopp sliter inte lika hårt på dem vilket gör att kanterna håls spetsiga (det är det som ger en bra gnista) längre. Jag har aldrig sett ett utslitet iridiumstift i en MC applikation utan man byter det i så fall endast pga tillverkarens serviceintervall.

* Iridiumstift leder ström bättre vilket innebär att det krävs mindre energi för att få fart på gnistan, dessutom kan man använda mindre elektroder vilket förbättrar gnista/bränsleblandning kontakten och därmed förbränningsförloppet.
Iridium ger därmed fördelar i de miljöer där det är svårt att få gnistan att hoppa = hög komp och mycket soppa= turbo samt i motorer med väldigh högt varvtal.

Förutom turbomotorer så finns där en poäng i racingapplikationer där man letar efter den där sista halva hästkraften och man nästan tycker sig höra att det misständer när man närmar sig varvtalstoppet men i de flesta fall är monteringen endast för att fabrikanten specar det (och anledningen till att de specar det är troligen bara försäljningstrick i stil med vår motor är så avancerad att den bara kan gå på specialstift)

Men det är väl onödigt att byta ut dom enligt service intervallet om dom ser ut som nya eller - finns det något annat slitage än elektroderna?

Inte för gatbruk men materialutmattning i keramik-kroppen förekommer pga värmeväxlingar och vibrationer. Detta gör att kroppen ibland spontant spricker. För racebruk byter jag därför stiften trots att de ser nya ut på elektroden.

Man kan nog köra dubbelt så långt än rekomnderat utan problem.

Hondahandahandlaren ville ha 450 spänn stiftet...ja stack därifrån som en raket - dricker hellre bärs o jagar parningsugna honor för stålarna.

Man lär nog hitta dom för 100 till 200 spänn stiftet i nån bilaffär.

Man kan nog köra dubbelt så långt än rekomnderat utan problem.

Hondahandahandlaren ville ha 450 spänn stiftet...ja stack därifrån som en raket - dricker hellre bärs o jagar parningsugna honor för stålarna.

Man lär nog hitta dom för 100 till 200 spänn stiftet i nån bilaffär.

NGK iridiumstift går att handla för 35kr stycket från USA......

Dyra specialstift speciellt utvecklade för just din motorcykel, precis...:rolleyes:

Ett nja på den frågan, jag har varit med om att isolatorfoten spruckit och försvunnit. I och för sig på en Fåård cosworth med mycket hästar, troliga orsaken var en inte helt optimal mappning.(Fåården höll mirakulöst nog för stifthaveriet, bitarna/pulvret som blev av stiftet passerade turbon obemärkt, inget syntes senare i förbränningsrummet vid demontering, men den gick naturligtvis på tre.) Med tanke på de höga litereffekter dagens sporthojar presterar har nog inte stiften en helt behaglig tillvaro.

Jag skulle nog välja att byta enl intervall.

finns det några nackdelar med dessa stift?

Köpte sånna stift till min lätt trimmade bil och den gick som en påse skit, fick byta tbx till dom gamla. så dom passar väl inte alla motorer, varför den gick så dåligt vet jag inte men de var rätt stift jag köpte iaf.

Bytte till nya ngk iridiumstift vid min 2400mil-service. Dom gamla stiften såg helt ok ut men när dom var så billiga i staterna så why not. Aldrig i hela helvetet att jag skulle köpt till det pris hondahandlaren ville ha.

Iaf.. själv köpte jag mina 4 från daveknowsdeals på ebay men det var 1.5år sedan. Billigare än sverige, kanske dock inte billigast i staterna men jag fick dom snabbt iaf.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna