Är Harley en hoj?

War-psycho skrev:
2312487 1, Som sagt.... väldans massa "diskussion" om HD, på det här sporthojsforumet.

.....

HD har fastnat i ett gammalt koncept (gör kanske ett försök med Buell att vara sportiga igen). Hade det här forumet funnits för 50 år sedan hade vi alla kanske drömt om HD sportster istället för CBR, R1 eller GSX-R (eller nåt). Skribenten menar väl att HD inte hängt med i utveckligen. De har inga cyklar i supersportsegmentet eller cyklar som kan mäta sig prestandamässigt med våra sportcyklar. Varför?
Känns mer som en önskan att HD gör nåt nytt och spännande än att dissa märket.

(Min tolkning av vad den artikeln handlar om.)

Oddjob skrev:
2312493 Igår såg jag en chopper med en luftkyld radfyra :D

Edit: iförrigår var det :tungan
Just kitbyggda choppers på ffa Hondas första generations 750 och i viss mån 500 var hur vanliga som helst på slutet av 70-talet.
Det fanns hur mycket bolt-on grejor som helst att köpa.
De flesta har väl skramlat i bitar nu men man ser en och annan överlevare.
De som är kvar borde K-märkas :)

Kippen skrev:
2318119 Hade det här forumet funnits för 50 år sedan hade vi alla kanske drömt om HD sportster istället för CBR, R1 eller GSX-R (eller nåt).
Kan inte påstå att jag drömmer om en gixxer, eller annan dussinhoj heller för den delen. Hade jag velat haft en japan hade jag köpt en japan. :fatta!

arnold kör en vattenkyld radfyra i T2 :yoparty
och det är väl något som ska påminna om glidare..

Oddjob skrev:
2312493 Igår såg jag en chopper med en luftkyld radfyra :D

Edit: iförrigår var det :tungan

General E skrev:
2318816
Droopfy skrev:
2318329 arnold kör en vattenkyld radfyra i T2 :yoparty
och det är väl något som ska påminna om glidare..
Det var en HD fatboy, V-tvin på 1340cc.
Just det...

I ettan kör han en Kawa 1000 (Z el. GPZ), luftkyld radfyra, ej customstukad.

I tvåan en luftkyld HD V-tvin. (Precis som Generalen säger. :tummenupp)

Så var det med det.

Jag tycker inte att det snackas mycket Harley här på Sporthoj, men jag har kanske missat något?

Jag tycker inte att det är konstigt att man som sporthojsförare dissar Harley, det är bara naturligt. Jämför en sporthoj med en Harley och se vad man får för pengarna. Med tanke på hur mycket högre standarden är på en sporthoj för cirka 130'000kr så borde inte en Harley kosta mer än 80'000kr. Priserna som de begär för de hojarna är helt sjuka med tanke på vad du får. Dock kan man ju inte skylla på H-D, det är köparna som är dumma och betalar de hutlösa priserna. H-D bara tackar och tar emot.

Däremot blir det smått pinsamt när Harley-förare dissar sporthojar. Hur kan man dissa en hoj som kostar 2/3-delar av en Harley men är bättre på allt (utom möjligen komfort). Att många Harley-åkare anser att sporthojar "inte är riktiga motorcyklar" tyder bara på okunnighet och osäkerhet.

Fred00 skrev:
2319413Jämför en sporthoj med en Harley och se vad man får för pengarna. Med tanke på hur mycket högre standarden är på en sporthoj för cirka 130'000kr så borde inte en Harley kosta mer än 80'000kr.
Hahaha... :rofl

Det kan inte bero på att det handlar om helt olika typer av motorcyklar då?

"Högre standarden på en sporthoj..." Hahaha :lol

Jo, det måste väl vara så att HD försöker bygga sporthojar, men inte riktigt lyckas, eller vaddå?

Jämför du gamla glidar-jänkare med Toyota Supror också?
Eller varför inte jämföra "standarden" i en Scania, med standarden i en BMW när du ändå håller på. Scanian är ju minst tre gånger så dyr som BMW'n, men ändå har den sämre "standard". :hihi

Med tanke på hur växellådorna håller på sporthojarna, så tycker jag inte man kan gnälla på HD's kvalitet heller.
Så länge dom är oskruvade så håller dom iallafall för det dom är byggda för.
Hur många trådar hittar man inte här om sönderkörda växellådor på sporthojarna?
(Observera att vi snackar oskruvade cyklar här nu.)

Nä, jämföra "standarden" mellan sporthojar & HD är verkligen som att jämföra äpplen å päron tycker jag.
Man köper inte ett äpple om man vill ha päronsmak.
Lika lite som man köper en HD för att bli snabbast på Mantorp.
Man köper ingen R1'a om man vill tuffa runt på låga varv heller.

Last edited:
As Americans, we live in the greatest country, the greatest country in the entire world. We, as Americans, are driven to be the first in everything. It's our nature. We're not slackers. We take second best to no one. It's a national point of pride. No one can beat our military, our pride, our technology, our determinedness, or our ingenuity. There is nothing in the world, no problem, no tragedy, no foe too great that America cannot triumph over them.

Slutade läsa efter det stycket. Jävla själfgoda jänkare

Thoraby skrev:
2319578 Slutade läsa efter det stycket. Jävla själfgoda jänkare
Instämmer helt... Hycklarlandet nummer 1. :)

There is nothing in the world, no problem, no tragedy, no foe too great that America cannot triumph over them.
Åfan... är det därför era barn skjuter varandra i skolorna, och förbrukar mer olja än Asien, Europa & Afrika tillsammans, och står för 35% av hela världens utsläpp? :tomten

Last edited:
Kan mycket väl tänka mig en glidare. Har kört många mil med farsans drifter, mm.
Sen tror jag iofs inte att det blir en HD, men det är inte omöjligt. Är sugen på en XB12S också, men den är lite för dyr för min plånbok just nu.

Jag hälsar iaf på ALLA hojar... Det var det jag ville ha sagt egentligen :)

War-psycho skrev:
2319566 Hahaha... :rofl

Det kan inte bero på att det handlar om helt olika typer av motorcyklar då?

"Högre standarden på en sporthoj..." Hahaha :lol

Jo, det måste väl vara så att HD försöker bygga sporthojar, men inte riktigt lyckas, eller vaddå?

Jämför du gamla glidar-jänkare med Toyota Supror också?
Eller varför inte jämföra "standarden" i en Scania, med standarden i en BMW när du ändå håller på. Scanian är ju minst tre gånger så dyr som BMW'n, men ändå har den sämre "standard". :hihi

Med tanke på hur växellådorna håller på sporthojarna, så tycker jag inte man kan gnälla på HD's kvalitet heller.
Så länge dom är oskruvade så håller dom iallafall för det dom är byggda för.
Hur många trådar hittar man inte här om sönderkörda växellådor på sporthojarna?
(Observera att vi snackar oskruvade cyklar här nu.)

Nä, jämföra "standarden" mellan sporthojar & HD är verkligen som att jämföra äpplen å päron tycker jag.
Man köper inte ett äpple om man vill ha päronsmak.
Lika lite som man köper en HD för att bli snabbast på Mantorp.
Man köper ingen R1'a om man vill tuffa runt på låga varv heller.
Du verkar ha missat min poäng helt. Jag pratar om prisvärdhet. Jag menar inte att en H-D ska vara lika snabb som en sporthoj på bana eller att den ska vara lika tekniskt avancerad. Vad jag menar är att den inte borde kosta så mycket som den gör med tanke på vad du får.

Och nej, jag jämför inte en gammal glidarjänkare med en Toyota Supra. En gammal glidarjänkare är just gammal, och jag pratar om fordon som går att köpa nya idag. Om en glidarjänkare hade funnits idag så nog fan hade jag tyckt att det var sjukt om den kostade lika mycket som en ny Ferrari (en H-D kostar i många fall ungefär som en Ducati 999 eller mer).

Din liknelse med Scanian är ju också sällsamt dum. Jag har inga problem att förstå varför en Scania är tre gånger så dyr som en BMW. Jag har däremot svårt att förstå att en H-D är 50% dyrare än en sporthoj. Harleyn har billigare komponenter och är inte på något sätt tekniskt avancerad, varken i chassi eller motor. Utvecklingskostnaderna lär inte heller vara speciellt höga, eftersom TC88-motorn driver väldigt många modeller. Som sagt, Harleys är verkligen inte prisvärda, och jag ser inget konstigt i om folk dissar dem på grund av det.

Fred00 skrev:
2319834...Jag har däremot svårt att förstå att en H-D är 50% dyrare än en sporthoj. Harleyn har billigare komponenter och är inte på något sätt tekniskt avancerad, varken i chassi eller motor....
Jojo, jag förstod nog vad du menade. :)
Men varför envisas du med att jämföra HD med sporthojar?
Är det inte bättre att byta ut "sporthoj" mot "japanska märken" istället?
Då blir det en bättre jämförelse, istället för att försöka två helt olika typer av motorcykel.

De japanska customhojarna (HD-kopior) kostar lika mycket som sportcyklarna.
Är deras "standard" lika bra som sporthojarnas? Nä knappast.

Då är det som sagt bättre att jämföra HD, med de japanska kopiorna.
Man ser bättre skillnaden i pris, när man jämför saker i samma kategori.

Då ser man att man pröjsar ungefär 50% mer för en HD, än en motsvarande japan.
Är detta försvarbart, nä det tycker jag inte.
50% pålägg bara för varumärket känns inte rätt.

Själv skulle jag aldrig köpa en ny HD. Skulle jag vilja ha en "orginalcustom" så skulle jag välja en japan.

Last edited:
War-psycho skrev:
2319884 Jojo, men varför envisas du med att jämföra HD med sporthojar?
Är det inte bättre att byta ut "sporthoj" mot "japanska märken" istället?
Då blir det en bättre jämförelse, istället för att försöka två helt olika typer av motorcykel.

De japanska customhojarna (HD-kopior) kostar lika mycket som sportcyklarna.
Är deras "standard" lika bra som sporthojarnas? Nä knappast.

Då är det som sagt bättre att jämföra HD, med de japanska kopiorna.
Man ser bättre skillnaden i pris, när man jämför saker i samma kategori.

Då ser man att man pröjsar ungefär 50% mer för en HD, än en motsvarande japan.
Är detta försvarbart, nä det tycker jag inte.
50% pålägg bara för varumärket känns inte rätt.

Själv skulle jag aldrig köpa en ny HD. Skulle jag vilja ha en "orginalcustom" så skulle jag välja en japan.
Sant, det är inte försvarbart att en japansk "storglidare" kostar lika mycket som exempelvis en R1:a heller. H-D är snäppet värre dock. Jag tycker att H-D mycket väl kan ta ut lite extra för att de är "originalet", mystiken (om man nu anser att den existerar) och allt det där, men det finns ju gränser. En VTX 1800 kostar 130'000kr, en Fatboy ligger på 200'000kr...

Förövrigt anser jag att H-D gör de snyggaste glidarna, men priset i sig gör att jag aldrig skulle köpa en ny, oavsett hur mycket pengar jag hade. En ren principsak.

har aldrig varit speciellt förtjust i just märket HD.. Det är ungefär som Jagga eller Ferarri .. Same shit but diffrent

Däremot känslan att få glida, köra touring.. det går inte av för hackor :Bugar

Fred00 skrev:
2319925 Sant, det är inte försvarbart att en japansk "storglidare" kostar lika mycket som exempelvis en R1:a heller. H-D är snäppet värre dock. Jag tycker att H-D mycket väl kan ta ut lite extra för att de är "originalet", mystiken (om man nu anser att den existerar) och allt det där, men det finns ju gränser. En VTX 1800 kostar 130'000kr, en Fatboy ligger på 200'000kr...

Förövrigt anser jag att H-D gör de snyggaste glidarna, men priset i sig gör att jag aldrig skulle köpa en ny, oavsett hur mycket pengar jag hade. En ren principsak.
Jo, nu snackar vi samma språk. :)

Fast jag är inte så förtjust i vanliga glidare.
Jag gillar chopperbygge, och min bild av hjur en sån ska se ut är stelbensram, lång teleskopgaffel, bildäck bak, fet tank och en gammal shovelmotor i ramen.

Nämen titta, det är ju just en sån jag har ju. :skrämd

:squid

får nog uppdatera mig och kolla filmerna igen...
hade bums för mig att han körde en sketen kawa 600:a i tvåan... men det kanske var en fatboy... = TRAMS :pannkyss

War-psycho skrev:
2319301 Just det...

I ettan kör han en Kawa 1000 (Z el. GPZ), luftkyld radfyra, ej customstukad.

I tvåan en luftkyld HD V-tvin. (Precis som Generalen säger. :tummenupp)

Så var det med det.

Efterssom jag just bytt från flera år på S-hoj till H-D så kan jag svara lite på frågan.

Bekvämt? Japp.

Kurvmaskin? Icke!

Tappar skruvar? Dagligen.

Lika självmordsbenäget som S-hoj? Nope inte en chans.

Kontentan för mig,glidare på gatan o en banhoj nästa år blir nog min blandning tror jag.

Blondie skrev:
2320295 Efterssom jag just bytt från flera år på S-hoj till H-D så kan jag svara lite på frågan.

Bekvämt? Japp.

Kurvmaskin? Icke!

Tappar skruvar? Dagligen.

Lika självmordsbenäget som S-hoj? Nope inte en chans.

Kontentan för mig,glidare på gatan o en banhoj nästa år blir nog min blandning tror jag.
I second that... :tummenupp

Förutom det där: "bekvämt", med stelbensram på min chopper blir den inte mer bekväm än sporthojen. :D

Hmm... Byta ut Sukan mot en banhoj kanske ?
(Tål att tänka på.)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...