Tillgången i Sverige styrs helt av generalagenten (som även har Aprilia)och har inget med HD i USA att göra och att de säljer slut har bara med att göra hur många de tar in vilket inte alltid innebär att de säljer mkt.
Tittar du på hur de probike sköter övriga delar som service och reservdelar lämnar de väldigt mkt att önska.
Koncernen var generalagent för BMW men blev av med det vilket säger en del.
Nej, Probike var återförsäljare på 3 ställen: Stockholm Nord och Stockholm Syd, samt Malmö.
Därtill auktoriserade för service på dessa tre ställen av generalagenten BMW Motorrad.
Vidare har jag för mig att kopplingen till BMW fanns där redan innan banden till HD knöts hårdare...?
Hursomhelst blev situationen ohållbar. Skulle tro att Probike fick ett ultimatum att separera märkena mer för att kunna ge den service och köpupplevelse BMW anser att deras kunder önskar.
Förmodligen betydde det krav på separat showroom med egen adress och ingång, egen personal och troligen (minst) dedikerade mekar på egna arbetsstationer.
...alltså minimala synergieffekter att dansa vidare efter BMWs pipa, och säkert lite gammalt groll i botten också som låg och luktade.
Vi skall ha klart för oss att det är fan inte billigt att vara ett auktoriserat serviceställe för något märke, och speciellt inte BMW.