Är Harley Davidson slut inom kort?

Jo... fast jag har inte blivit diagnostiserad... ännu

Du kanske är nåt på spåren där? Att sälja hojar som byggsats med ritning. Det krävs säkert inte ens rabatt för att en och annan knickedick skulle köpa hojen som byggsats.

Men vägverket kanske inte gillar ideen.

De verkar ju älska idén. Sen tidigt 2000 tal väller det ju in usla kineshojar/fyrhjulingar som måste skruvas ihop, under tiden skickar importören in CoC dokumenten och får en plåt och reghandling, och därmed ett OK att köra runt i två år innan besiktning krävs.
 
Jag gillar tanken bakom biker(custom)kulturen (icke att förväxla med 1%). Att köra sitt eget "race" även om det skiljer sig från normen.

Jag gör mitt bästa för att försöka tänka fritt samt att inte gå på all marknadsföring man blir bombad med. Efter några mc-träffar blev jag ganska less på fixeringen att alla borde köra överprisade HD trots att det finns andra bättre och billigare motorcyklar utan felbyggda motorer :D HD har flera fina hojar men de är för dyra samt dras med en orimlig märkesfixering i vissa miljöer. Det var ju på grund av att HD var billiga som bikers köpte de "back in the days". Hoppas att de överlever och börjar sälja billiga hojar igen.
 
Jag gillar tanken bakom biker(custom)kulturen (icke att förväxla med 1%). Att köra sitt eget "race" även om det skiljer sig från normen.

Jag gör mitt bästa för att försöka tänka fritt samt att inte gå på all marknadsföring man blir bombad med. Efter några mc-träffar blev jag ganska less på fixeringen att alla borde köra överprisade HD trots att det finns andra bättre och billigare motorcyklar utan felbyggda motorer :D HD har flera fina hojar men de är för dyra samt dras med en orimlig märkesfixering i vissa miljöer. Det var ju på grund av att HD var billiga som bikers köpte de "back in the days". Hoppas att de överlever och börjar sälja billiga hojar igen.

ja man kan hoppas att dom blir billigare.

men anledningen till att folk köpte dom som du säger - back in the days - och var så billiga då var för det fanns ett överskott efter andra världskriget...framförallt gamla militärhojar då som folk köpte skitbilligt och körde med.
 
Well, de försöker ju trots allt förnya sig. Vilken av de andra etablerade motorcykeltullverkarna har lanserat en elmotorcykel för gatbruk?

De senaste modellerna med street fighter, adventure-hoj etc, tyder väl på att de också är medvetna om problematiken. Att de precis i dagarna fått en ny permanent VD (han var tillförordnad tidigare) med förändringsambitioner tyder väl också på att något kan hända. Stora problemet tror jag är de konservativa återförsäljarna i hemlandet som helst vill fortsätta sälja fulldressers med hela tillbehörskatalogen eftersom det är dem de tjänar mest pengar på.
Baggers.. bara ordet gör att jag gott tycker harley kan få gå i konkurs. Och gärna hålla sig borta 30 år åtminstone.
 
Jag tycker HD misslyckas med att hänga med i vad folk önskar sig. Kolla bara på den nya offroadtourern, där snackar vi Kjellkåpa...ni kommer väl ihåg kjellkåpan? Hur kan en sådan styggelse passera styrelsens nålsöga? Man får vara blind för att säga att den är snygg. Eller så är det som kejsarens nya kläder, ingen vågar säga som det är...kejsaren är naken...
Det är typ samma stuk som på deras Road King. Skulle tro att dom anser att designen är Amerikansk, och alla som inte gillar den är opatriotiska
 
Baggers är ju the shit. Mina sporthojs åkande vänner hatar alltid på min ”Bagger” ända tills dom vill förvara sin dricka eller annat skrot i mina väskor!
 
IMG_0330.jpg

Nu har jag då gjort vad jag kan för att hålla motorbolaget på fötter! :yoparty:banana
 
Jag tror ju inte HD försvinner oavsett ev konkurs. Varumärket är fortfarande för mycket värt.
 
Det var ju faktiskt en poäng med dem... otroligt nog.


Buy quality, cry once

Håller med.
Funderar dock alldeles för mycket på varför han måste ha solglasögon på sig :va
Kanske måste puckarna svetsas dit?
Eller är hojen nyvaxad, så att lysrören skapar obehag?
Kan han vara svårt bakfull?
Eller är jag bara oerhört bitter över att jag inte kan göra tomtebloss med min hoj?
 
Tillgången i Sverige styrs helt av generalagenten (som även har Aprilia)och har inget med HD i USA att göra och att de säljer slut har bara med att göra hur många de tar in vilket inte alltid innebär att de säljer mkt.
Tittar du på hur de probike sköter övriga delar som service och reservdelar lämnar de väldigt mkt att önska.

Koncernen var generalagent för BMW men blev av med det vilket säger en del.

Nej, Probike var återförsäljare på 3 ställen: Stockholm Nord och Stockholm Syd, samt Malmö.
Därtill auktoriserade för service på dessa tre ställen av generalagenten BMW Motorrad.

Vidare har jag för mig att kopplingen till BMW fanns där redan innan banden till HD knöts hårdare...?

Hursomhelst blev situationen ohållbar. Skulle tro att Probike fick ett ultimatum att separera märkena mer för att kunna ge den service och köpupplevelse BMW anser att deras kunder önskar.
Förmodligen betydde det krav på separat showroom med egen adress och ingång, egen personal och troligen (minst) dedikerade mekar på egna arbetsstationer.

...alltså minimala synergieffekter att dansa vidare efter BMWs pipa, och säkert lite gammalt groll i botten också som låg och luktade.

Vi skall ha klart för oss att det är fan inte billigt att vara ett auktoriserat serviceställe för något märke, och speciellt inte BMW.
 
Jag gillar tanken bakom biker(custom)kulturen (icke att förväxla med 1%). Att köra sitt eget "race" även om det skiljer sig från normen.

Jag gör mitt bästa för att försöka tänka fritt samt att inte gå på all marknadsföring man blir bombad med. Efter några mc-träffar blev jag ganska less på fixeringen att alla borde köra överprisade HD trots att det finns andra bättre och billigare motorcyklar utan felbyggda motorer :D HD har flera fina hojar men de är för dyra samt dras med en orimlig märkesfixering i vissa miljöer. Det var ju på grund av att HD var billiga som bikers köpte de "back in the days". Hoppas att de överlever och börjar sälja billiga hojar igen.

Det där med märkesfixering.... undrar om det bara gäller HD-folket?:va
 
Hursomhelst blev situationen ohållbar. Skulle tro att Probike fick ett ultimatum att separera märkena mer för att kunna ge den service och köpupplevelse BMW anser att deras kunder önskar.
Förmodligen betydde det krav på separat showroom med egen adress och ingång, egen personal och troligen (minst) dedikerade mekar på egna arbetsstationer.

...alltså minimala synergieffekter att dansa vidare efter BMWs pipa, och säkert lite gammalt groll i botten också som låg och luktade.
Dom misskötte sig ganska grovt mot BMW och deras kunder. Jag hade ett garantiärende där för något år sedan som dom skötte rent uselt. Dom skulle ge mig en ny backspegelkåpa, men det tog åtskilliga månader, trots att jag ringde, åkte dit osv. Dom lyckades tom tappa bort paketet, få tag i en trasig del osv. När jag pratade med BMW Sverige så sa dom i princip rakt ut att dom var missnöjda med Probike och deras hantering.

Att Probikes säljare stod och berättade för mig att min K1300S var tung och dålig gjorde väl inte direkt att dom steg i kurs heller :dummer
 
Nej, Probike var återförsäljare på 3 ställen: Stockholm Nord och Stockholm Syd, samt Malmö.
Därtill auktoriserade för service på dessa tre ställen av generalagenten BMW Motorrad.

Vidare har jag för mig att kopplingen till BMW fanns där redan innan banden till HD knöts hårdare...?

Hursomhelst blev situationen ohållbar. Skulle tro att Probike fick ett ultimatum att separera märkena mer för att kunna ge den service och köpupplevelse BMW anser att deras kunder önskar.
Förmodligen betydde det krav på separat showroom med egen adress och ingång, egen personal och troligen (minst) dedikerade mekar på egna arbetsstationer.

...alltså minimala synergieffekter att dansa vidare efter BMWs pipa, och säkert lite gammalt groll i botten också som låg och luktade.

Vi skall ha klart för oss att det är fan inte billigt att vara ett auktoriserat serviceställe för något märke, och speciellt inte BMW.

Infon jag fick om bmw var från en ägare till en av de större mc-butikerna i Sverige men han kan ju ha brett på extra.

Dock fanns kopplingen till bmw inte innan HD då samma privatperson har ägt de rättigheterna i närmare 20år och äger hela probike-koncernen.
 
Infon jag fick om bmw var från en ägare till en av de större mc-butikerna i Sverige men han kan ju ha brett på extra.

Dock fanns kopplingen till bmw inte innan HD då samma privatperson har ägt de rättigheterna i närmare 20år och äger hela probike-koncernen.


Ja, jag satte frågetecken på just den sista biten för jag är dåligt inläst på HD rent allmänt, och visst; Probike straffade verkligen ut sig genom att inte leverera i nivå med vad BMW och deras kunder förväntar sig.


Betraktelse: är det inte lite poesi i det att pensionärshojen #1 representeras av PRO-bike...?
 
Ja, jag satte frågetecken på just den sista biten för jag är dåligt inläst på HD rent allmänt, och visst; Probike straffade verkligen ut sig genom att inte leverera i nivå med vad BMW och deras kunder förväntar sig.


Betraktelse: är det inte lite poesi i det att pensionärshojen #1 representeras av PRO-bike...?

Tror nästan samarbetet med bmw var dömt på förhand då samma kille jag pratade med sa att probikes verkstäder använde samma arbetssätt som dom gjorde för 20år sen....
Återigen kan det så klart tas med en nypa salt då han pratade om en konkurrent.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top