Är hållbarheten på 625 och 660 överskattad?

De LC4-motorer jag kollat i och som gått en bit har sett ut nästan som nya, bortsett från att t.ex. kopplingslagret kan ha gått eller att spelet i vevpartiet börjat bli lite på marginalen. De flesta bitarna håller alltså mycket länge och det som slits är diverse lager och efter 2-3 tusen mil kan det även vara läge att se över kolv/kolvringar samt kopplingslamellerna. Men det är en slitstark motor trots en del problem.
 
Det gör de. 560 har de förstärk ramlagren på, bytt typ till kullager om jag förstått det rätt.

Innebär det att om jag nu köper mig en 525:a(som jag tänkt) så kan jag när jag bytar lagren, sätta i dom från 560:in ? :)
 
Intressant tråd då jag är lite inne på att köpa en 660 eller 625. Har väl också fått intrycket att dom inte är de mest slitstarka motorer. Min dr 650 har ju t ex gått nästan 5000 mil utan några som helst problem. Kanske ska man vänta tills dom sätter in 690 motorn i något snyggare.
 
Jag har en bekant som kört över 5000 mil med sin 640 utan renovering.:tummenupp
 
Det har jag funderat över många gånger. Samma sak gäller de förbannade glödlamporna till baklyktan. Varför inte bara montera diodlampa direkt från fabrik och slippa en massa klagomål? Kan inte kosta många kronor.

För att det är dyrare med diodlampa och de flesta ger ingen skyltbelysning!! Sen kan folk kanske ta sig en funderare på vilka liv deras hojar lever. Av de motarder jag har sett så har deras bakhjul sett en del mera asfalt än det som sitter fram och sen ligger folk och ger cyklarna rätt bra i allmänhet också. Så det är inte helt oväntat att det blir högre slitage på grejerna!
 
Last edited:
Tänkte också på hur hojen används.
I vintras köpte jag en -04 625 SXC, nu har jag kört ca 130 mil och av dom är nog de flesta på full gas eller hård broms, är det en raksträcka så försöker man åka bakhjul, kort sagt, motorn får gå ganska hårt hela tiden.
Jämför jag det med det liv min förra hoj (Cagiva V-Raptor) hade så hade Cagivan ett lugnt liv. Visst drog jag ur den också men inte var dett samma attack och 100% effektuttag hela tiden.

Det blir nog att plocka isar vid 150 timmar och se hur allt mår om jag fortsätter köra på samma sätt hela tiden.
 
Varför ska sådana här trådar uppkomma när jag funderar på att köpa mig en 625:a! :mad: Nu blir jag så jäklar osäker igen! :gnissla
 
*GAH*

samma här, har i ca ett års tid varit inställd på 660/625/640, men nu känns det nästan säkrast att vara "mesig" och plocka hem en säker (Yamaha) XT 660 X istället...
 
Tänkte också på hur hojen används.
I vintras köpte jag en -04 625 SXC, nu har jag kört ca 130 mil och av dom är nog de flesta på full gas eller hård broms, är det en raksträcka så försöker man åka bakhjul, kort sagt, motorn får gå ganska hårt hela tiden.
Jämför jag det med det liv min förra hoj (Cagiva V-Raptor) hade så hade Cagivan ett lugnt liv. Visst drog jag ur den också men inte var dett samma attack och 100% effektuttag hela tiden.

Det blir nog att plocka isar vid 150 timmar och se hur allt mår om jag fortsätter köra på samma sätt hela tiden.

Det är nog inte endast dom som kör ktm 625/660 som kör på det sättet.
 
Jaså, är det olagligt? :confused:
Varför sitter det diodbaklysen på en hel massa nya hoj- och bilmodeller som standard då?

Sorry, fram är det inte lagligt ännu, samt att de flesta diodlampor som säljs är helröda och inte ger någon vit skyltbelysning, dom är olagliga.
 
2875454 Sorry, fram är det inte lagligt ännu, samt att de flesta diodlampor som säljs är helröda och inte ger någon vit skyltbelysning, dom är olagliga.
Trodde dem vill ha diod i bak? Fram går lampan inte sönder men bak skakar den sönder hela tiden.

Finns diod att köpa till bromsljuset för det är det som går sönder hela tiden, sen så är skyltbelysningen en annan lampa på 625/660.

2875408 Varför ska sådana här trådar uppkomma när jag funderar på att köpa mig en 625:a! :mad: Nu blir jag så jäklar osäker igen! :gnissla
Köp, det är lätt värt det även om du kanske har otur och "måste" ( :rolleyes: ) renovera efter 600 mil.

Jag litar nog på Ljunghusen som jag vet har erfarenhet av att plocka sönder motorer och renovera, mao den ska klara minst 2500 mil innan man behöver renovera.

Du kan ju annars köra med halverad service och byta olja var 250e mil istället för var 500e så har du iaf en olja i motorn som inte rinner som vatten.
 
Last edited:


Köp, det är lätt värt det även om du kanske har otur och "måste" ( :rolleyes: ) renovera efter 600 mil.

Jag litar nog på Ljunghusen som jag vet har erfarenhet av att plocka sönder motorer och renovera, mao den ska klara minst 2500 mil innan man behöver renovera.

Du kan ju annars köra med halverad service och byta olja var 250e mil istället för var 500e så har du iaf en olja i motorn som inte rinner som vatten.

Är ju inte så mekvan av mig så det känns ju lite trist att motorn går så kort. Men, men...man kanske lär sig ändå. En X660R är ändå ganska pålitlig, men kanske lite tung ändå. Blir förvirrad, vet inte vad jag ska hojen till. Är ju sugen på en lätt offroad men det kanske är bekvämt med en lite mer landsvägsbaserad hoj. Ligger fortfarande och velar mellan dessa två... Bara om man hade råd med 2-3 hojar så skulle jag blir nöjd.:4skrika
 
2875543 Är ju inte så mekvan av mig så det känns ju lite trist att motorn går så kort. Men, men...man kanske lär sig ändå. En X660R är ändå ganska pålitlig, men kanske lite tung ändå. Blir förvirrad, vet inte vad jag ska hojen till. Är ju sugen på en lätt offroad men det kanske är bekvämt med en lite mer landsvägsbaserad hoj. Ligger fortfarande och velar mellan dessa två... Bara om man hade råd med 2-3 hojar så skulle jag blir nöjd.:4skrika
Köp 625, yamahan väger ju bly.
 
Är ju inte så mekvan av mig så det känns ju lite trist att motorn går så kort. Men, men...man kanske lär sig ändå. En X660R är ändå ganska pålitlig, men kanske lite tung ändå. Blir förvirrad, vet inte vad jag ska hojen till. Är ju sugen på en lätt offroad men det kanske är bekvämt med en lite mer landsvägsbaserad hoj. Ligger fortfarande och velar mellan dessa två... Bara om man hade råd med 2-3 hojar så skulle jag blir nöjd.:4skrika

Kolla Honda XR 650 annars. Den motorn är ju känd för att hålla väldigt bra och är dessutom lite mera race än xt660.
 
Men ge er nu, LC4'an är ju fullständigt skottsäker. Sköter man bara servicen så bara går och går dom. Jag har kört två stycken förbi 1500 nu utan några som helst problem.

Visst finns det undantag från denna regel men det finns det för alla långlivade modeller. Kan det inte vara så att väldigt många av dom som hänger här på Motardforumet och som åker gata gör det på en LC4'a ? Jämför detta med antalet som åker DR/XR etc. Klart som sjutton att det då finns fler LC4-folk det rasat för eller som hört att det rasat för kusinens fasters sysslings svågers lillebror.

Skulle man göra någon form av undersökning som mappar antalet fel per gatmil på en stånka för dom olika motormodellerna så vågar jag sätta min högra backspegel på att LC4'an står sig stark (om inte starkast).

Vad gäller RFS'en och ramlager så har alldeles för många levererats från fabrik med för litet spel (detta gäller alltså även 560'n) och det är det som gjort att det rasar. När jag rev min i vintras så upptäckte jag att jag kört 40h med 0.0 (noll,noll) i spel. Hur i h-e det hållt får någon gärna förklara men numer så har jag i alla fall schimsat om en aaaaning.

.
 
Lite OT kanske, men jag måste fråga.

Vibrerar 625 och 660 lika mycket som 640? Jag prövade en hoj med LC4 motorn och den vibrerade grymt mycket.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top