Är hållbarheten på 625 och 660 överskattad?

Hummm det där kan man ju fundera över faktsikt.

Någon som köpt en KTM 660 eller 625 och sen lykast få en unge? Bara undrar :D

Jag har inne på min tredje LC4 och om allt går som planerat så går jag omkring i depån i juli med en liten kille i orange sparkdräkt och KTM napp :)

Hummm det där kan man ju fundera över faktsikt. Någon som köpt en KTM 660 eller 625 och sen lykast få en unge? Bara undrar :D

Jorå, har kört LC4-hojar i sju år nu och är inne på knodd nr 2 (och det är en jäkla fart på nr 1). Jag tror att det mest skakar om de små liven så att mixen blir bättre :D

Seriöst är jag skadad lr är det bara jag som inte störs det minsta/tkr inte dom vibrerar i närheten av vad folk säger.

Jag hade en 625a 04a (nerdrevad) förra året o åkte turer på ca 30 mil med kanske 1 fikastopp i realativt högt tempo 100-170.

Jag hade inte det minsta problem med vibrationer lr hård sadel/dålig komfort.
Hade utan problem kunnat köra det dubbla utan att tycka vibrationerna skulle vara nämnvärt jobbiga.
För att sedan dagen efter köra lika mkt igen utan att tycka det vart spec. jobbigt.

Det överlägset jobbigaste enligt mig är fartvinden.

Så jag blir alltid lika chockad när jag läser om folk som tkr det vibrerar så händer domnar bort lr så hård sadel så dom får träningsverk i dagar i rumpan efteråt etc etc etc.

Fast iofs jag är 19 o inte 40-50....
:D

Jag är nog lika skadad som du då. Visst ser man att plasten skakar när man står still men så fort drar iväg så märks det ingenting. Det jag har haft problem med det är att sadeln är för hård och för smal för min breda röv - dock först efter 25 mil, smärre träsmak men inga bestående men (träningsvärk o sånt).
Och jag har bara kört 350 mil med stånka så det är inte det att jag blivit immun under årens lopp... :hihi

Jag har dock aldrig hört om nån LC4 som har rasat efter normal användning och hyggligt välskött efter serviceintervallerna.

Närmar mig 2000 mil nu o än har det inte rasat..... Oljebyte efter 150-200 mil o varannan gång ventilkoll/justering. Tvättar ur luftfilter varannan/var tredje gång o drar en massa bultar som envisas med att vibrera loss :tummenupp . Drar ingen olja o går helt underbart !!:) Förstår inte var ni fått sånt skitsnack ifrån ??.. Kom med konkreta exempel istället för "Min svågers fasters bror hade en kompis som....."...:näsblod
Jag har inte hört om ngn 625/660/640 som rasat i min umgängeskrets..............

Lite känsligt diskussionsämne kanske?:hihi
Jag betvivlar inte att de kan gå långt! Men toleranserna på fabriken verkar inte vara de noggrannaste kanske? Se bara på 525.ans axialspel.
Ofta verkar det vara de som körs hårt som busmaskiner. Inga frekventa jobbpendlingar och touring osv.

Seriöst, vem fan skulle köpa en touringbuss(LC4) om det inte vore för att de sägs hålla samt att de har rena sporthojsintervaller på servicen? Ska man vara tvungen att serva var 100mil skulle man ju lätt köpa husa eller om man vore rik en aprilia men definitift inte nåt tungt touringlok...

Bara att hoppas att skiten håller till vintern så man kan plocka ner den och se om det är dags att byta eller om de faktiskt är hållbara :tummenupp

Närmar mig 2000 mil nu o än har det inte rasat..... Oljebyte efter 150-200 mil o varannan gång ventilkoll/justering. Tvättar ur luftfilter varannan/var tredje gång o drar en massa bultar som envisas med att vibrera loss :tummenupp . Drar ingen olja o går helt underbart !!:) Förstår inte var ni fått sånt skitsnack ifrån ??.. Kom med konkreta exempel istället för "Min svågers fasters bror hade en kompis som....."...:näsblod
Jag har inte hört om ngn 625/660/640 som rasat i min umgängeskrets..............

Loctite. Den blå (tror det är nr 642). :tummenupp
Fixar dina lösa skruvar. Kostar inte så många kronor.

Busaberg är väll konkret, hans rasade efter 650 mil, om jag förstår hans inlägg rätt.
Fast, det kan ju varit ett måndags ex.
Finns ju till och med XR650 som rasat... :tungan

Busaberg är väll konkret, hans rasade efter 650 mil, om jag förstår hans inlägg rätt.
Fast, det kan ju varit ett måndags ex.
Finns ju till och med XR650 som rasat... :tungan

Som du säger...kan kanske vara ett måndagsex ?? Men då har vi alltså 1 hoj som rasat av alla SH:s KTM-fantaster ??... Borde gå att skaka fram en Suzuki , en Yamaha , en Honda , 5 Huskvarna o 10 Husaberg som oxå har rasat.... Är det dålig kvalité då oxå ??...
:rolleyes: :tungan

Lite känsligt diskussionsämne kanske?:hihi
Jag betvivlar inte att de kan gå långt! Men toleranserna på fabriken verkar inte vara de noggrannaste kanske? Se bara på 525.ans axialspel.
Ofta verkar det vara de som körs hårt som busmaskiner. Inga frekventa jobbpendlingar och touring osv.

Men hallå ? Pratar vi inte LC4 längre ?? Nyss påstår du att LC4-motorerna i stort sett såldes med renoveringsbehov o att 525:an var bättre... Nu är istället 525:an usel ? Eller OXÅ kanske man ska skriva...:rolleyes:

Nä du Bubbe.... Tror du får ha lite mer kött på benen innan du kommer med ett sånt påstående härinne bland SH:s KTM-bubbar:D

Som du säger...kan kanske vara ett måndagsex ?? Men då har vi alltså 1 hoj som rasat av alla SH:s KTM-fantaster ??... Borde gå att skaka fram en Suzuki , en Yamaha , en Honda , 5 Huskvarna o 10 Husaberg som oxå har rasat.... Är det dålig kvalité då oxå ??...

Såhär skriver PLM i första inlägget...
Börjar fundera lite då den enda LC4 i bekantskapskretsen som inte rasat är min gamla 625 som jag tog ut ny och sålde tidigt.
Jag tror hållbarheten är överskattad. max 600mil sedan bör den helrenoveras är min uppfattning! Undantaget 640 som har snällare effektutveckling.
525 verkar hålla bättre, vad är era erfarenheter

Nu sägs det ju inget om hur stor bekantskapskrets han har, hehe, men det är ju tydligen tillräckligt underlag för att starta en tråd.
Ni som kör LC4 får ju inte tro att era maskiner är outslitliga - alla motortyper rasar (vad det nu betyder) ibland. Trots att cyklarna är lite större, lite tyngre så är det fortfarande en rätt liten motor med rätt mkt effekt.

Jag har rasat 2 lc4 motorer hittills. Hållbarheten är en aning överskattade i mitt tycke. Man ska inte tro att dom är outslitliga som håller hur länge som helst.

Teorin är att de flesta som äger LC4 kör ganska lugnt och använder dom mest för jobbpendlingar, lite stadstouringar, småbus ibland typ. Men om man börjar väl använda dom på "riktigt" så håller dom inte så bra. Jag räknar med att min 660 kan rasa när som helst...

Men hallå ? Pratar vi inte LC4 längre ?? Nyss påstår du att LC4-motorerna i stort sett såldes med renoveringsbehov o att 525:an var bättre... Nu är istället 525:an usel ? Eller OXÅ kanske man ska skriva...:rolleyes:

Nä du Bubbe.... Tror du får ha lite mer kött på benen innan du kommer med ett sånt påstående härinne bland SH:s KTM-bubbar:D

Tror nog jag har lite mer kött på benen än dig! Känner inte för och lista alla fall jag känner till, men tillräckligt många för att jag ska bli skeptisk till kvaliteten.
Du får gärna tro att den har kvalitet som en Honda pan european, jag ställde frågan för att se om det var fler som hade liknande upplevelser, men tydligen är de flesta LC4 på sporthoj skottsäkra.

Tror nog jag har lite mer kött på benen än dig! Känner inte för och lista alla fall jag känner till, men tillräckligt många för att jag ska bli skeptisk till kvaliteten.
Du får gärna tro att den har kvalitet som en Honda pan european, jag ställde frågan för att se om det var fler som hade liknande upplevelser, men tydligen är de flesta LC4 på sporthoj skottsäkra.

Min kommer då aaaldrig att rasa, har jag bestämt :)

/Fisköraren

För det första, varför tjaffsa om något som du i slutändan ändå bara ser ur din egna synvinkel? Och om LC4-motorn/KTM-hojjar i allmänhet är så otroligt värdelös(a) så behöver du inte äga eller befatta dig med den typen av hoj. Ingen har med våld tvingat dig att köpa eller äga en 640 t.ex. Seså sälj din 525a på direkten och köp dig en crf istället så vi kan få ett slut på denna tråd och så alla kan bli glada och lyckliga :) :)

Last edited:
För det första, varför tjaffsa om något som du i slutändan ändå bara ser ur din egna synvinkel? ... glada och lyckliga :) :)
Tycker att det är en klart befogad tråd.

När jag letade motard i vintras så var alla inlägg om LC4ans hållbaret det som avgjorde valet av båge. Bra att veta om det är en felaktig bild att den motorn är mer hållbar än de lättare hojarnas motorer eller inte.

Något som är extra intressant är hur KTM har tänkt att man ska köra med hojen för att följa deras serviceintervaller. De jämnställer t.ex. 500mil med en enda tävling... Jag känner många som inte kör överdrivet annorlunda på bana och gata. Antar att det till och med finns fler såna personer som kör typ 660 eller 625 jämfört med de som kör t.ex. 640/XT660/Xr650 vilket kan påverka hållbarheten lite också. (Sen kan det ju också vara att de som köpt en 625/660 är mer entusiastiska kring sina hojar och därför servar dem mer och nogrannare?)

Men jag har inte kollat i min motor än så jag har ingen aning om vilket skick den är i, sen vet jag ju inte heller hur de tidigare ägarna har misshandlat henne heller... :näsblod

Tycker att det är en klart befogad tråd.

När jag letade motard i vintras så var alla inlägg om LC4ans hållbaret det som avgjorde valet av båge. Bra att veta om det är en felaktig bild att den motorn är mer hållbar än de lättare hojarnas motorer eller inte.

Jag tycker absolut det är en befogad tråd. Har en hoj en brist så ska det belysas och inte sopas under mattan.

Jag hade aldrig tidiare hört talas om att -någon- LC4 överhuvudtaget hade rasat och var i tron att LC4an var lika stryktålig eller bättre än en XR, fast KTM lyckats bättre med att krama ut någon exta pålle.

Det som hade varigt väldigt intressant var om man hade hittat en gemensam faktor på de hojar som rasat. T.ex att de körts hårt, eller mycket på bana, eller bara varvats så in i H vid varje körning, eller om de levde på ett hjul etc etc.
På så sätt skulle bristen enklare gå att identifiera.
Lite som en TL motor, kör normalt och motorn håller i "evigheter" - övervarva och skiten rasar...

:hej

Last edited:
För det första, varför tjaffsa om något som du i slutändan ändå bara ser ur din egna synvinkel? Och om LC4-motorn/KTM-hojjar i allmänhet är så otroligt värdelös(a) så behöver du inte äga eller befatta dig med den typen av hoj. Ingen har med våld tvingat dig att köpa eller äga en 640 t.ex. Seså sälj din 525a på direkten och köp dig en crf istället så vi kan få ett slut på denna tråd och så alla kan bli glada och lyckliga :) :)

Som jag ser ur min synvinkel? Har jag någonstans sagt att motorn är värdelös?
Tycker nog du borde kamma dig lite!

För det första, varför tjaffsa om något som du i slutändan ändå bara ser ur din egna synvinkel?

Hur hans inställning till problem med motorn är ger honom väl inget förbud att starta en tråd och fråga vad andra anser om saken?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra