Är hållbarheten på 625 och 660 överskattad?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Börjar fundera lite då den enda LC4 i bekantskapskretsen som inte rasat är min gamla 625 som jag tog ut ny och sålde tidigt.
Jag tror hållbarheten är överskattad. max 600mil sedan bör den helrenoveras är min uppfattning! Undantaget 640 som har snällare effektutveckling.
525 verkar hålla bättre, vad är era erfarenheter?
 
om en 640 kan gå 10 000 mil utan motorrenovering varför skulle 660 behöva renoveras var 600mil då? är i princip samma motor
 
Jag tror inte en 640 går 10000mil i normala fall. Jag tycker motorkvaliteten verkar väldigt racklig på LC4. Ramlagren är tex väldigt små.
 
kör du väldigt hårt går den nog sönder, men kör man lite lugnare e d nog snarare 2000mil än 600mil som gäller innan renovering.
 
Jaha då är det snart motorrenovering alltså. :rolleyes:

Rasar min på 600 mil så köper jag aldrig en ktm igen, den saken är säker.
 
Börjar fundera lite då den enda LC4 i bekantskapskretsen som inte rasat är min gamla 625 som jag tog ut ny och sålde tidigt.
Jag tror hållbarheten är överskattad. max 600mil sedan bör den helrenoveras är min uppfattning! Undantaget 640 som har snällare effektutveckling.
525 verkar hålla bättre, vad är era erfarenheter?

Ok men effektuttaget är ju snarlika mellan 640/625 då det bara skiljer sig mellan förgasaren & avgassystemet!

Min 625 har gått väl ca 650mil nu en -04 så vi får se!
 
Inte världens stabilaste konstruktion (halvracklig smörjning och som nån nämnde är ramlagrena lite klena, blandannat) men dom håller rätt bra med tanke på effektuttaget. En bekant fick byta kopplingskorg (i stål!) 2 gånger innan han renoverade motorn

En 525-motor går CA 150 motionstimmar endurokörning sen är ramlagrena rätt slut.. En Lc4 går definitivt längre än så, om nån nu skulle köra en i skogen
 
Min 660 hade gått nära 1000 mil när jag sålde den och den gick hur bra som helst.
 
Börjar fundera lite då den enda LC4 i bekantskapskretsen som inte rasat är min gamla 625 som jag tog ut ny och sålde tidigt.
Jag tror hållbarheten är överskattad. max 600mil sedan bör den helrenoveras är min uppfattning! Undantaget 640 som har snällare effektutveckling.
525 verkar hålla bättre, vad är era erfarenheter?
Nja,riktigt så dålig är den inte.Jag behövde inte riva förrän efter 650 mil:D

Jag tror inte en 640 går 10000mil i normala fall. Jag tycker motorkvaliteten verkar väldigt racklig på LC4. Ramlagren är tex väldigt små.
Det är ännu klenare ramlager på RFS-motorn.
 
Last edited:
:va Nu går nog mina framköp åt nått annat håll än motard. Om det skulle va så här :huvet
 
:va Nu går nog mina framköp åt nått annat håll än motard. Om det skulle va så här :huvet

Äh tycker jag defenitivt inte du ska göra. Visst, vissa maskiner får leva ett hårt liv och så finns det väl måndagsex som det är strul med. Det finns väl på de flesta modeller och märken och inte bara gällande motard/offroad maskiner. Rent generellt verkar lc4:an hålla ihop mycket bra ändå trots ganska högt effektuttag. Med tanke på hur många det finns, så hör man ju sällan om några riktiga ras eller större renoveringar. Min har gått 1300 mil nu och känns väldigt frisk och pigg trots milen :) Köp säger jag! Tänk vad många renoveringar du har råd att göra när du får så låg försäkringspremie :tungan
 
Last edited:
640 har snällare effektutveckling än 625 och 660 pga vacuumförgasaren, vilket inte sliter lika mkt trots liknande effekter.
Jag tycker att var och varannan LC4 som brukas som busmaskin rasar titt som tätt, kanske har jag och de jag känner otur?
Tjejjens 640 har inte rasat än men jag sitter bara och väntar på det. :rolleyes:
 
W00t, hört talats om 1 ras på 625/660.
Tkr dom är rätt skottsäkra med tanke på effekt/vikt hojjarna ligger på.

När jag sålde min 625a hade den gått ca 700 mil o kändes som ny.
Tvekar inte en sekund på den går 3 000+ utan någon som helst renovering.
 
Om nu ramlagerna är klena på både LC4 och RFS motorn, varför gör KTM inget åt det?

Det har jag funderat över många gånger. Samma sak gäller de förbannade glödlamporna till baklyktan. Varför inte bara montera diodlampa direkt från fabrik och slippa en massa klagomål? Kan inte kosta många kronor.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top