Är fett en vätska?

Vad många hobbyvetare det finns här. Här kommer ännu en... :tungan

Det finns ju olika teorier om huruvida alla material har en viskositet eller inte. En del säger att alla material är vätskor med hög viskositet (generellt högre än 10^12 Pa*s)

Jag har studerat polymerkemi och är av åsikten att alla material flyter mer eller mindre, detta på grund av att INGA kemiska bindningar är helt fasta, utan de kan rubbas, och gör detta, hela tiden. Detta är ju särskilt påtagligt för polymerer, men gäller även för andra material. Därmed säger jag inte att till exempel sten är en vätska, men den "flyter".

Vad gäller fett så anser jag den inte som en vätska, eftersom den i RT tar upp skjuvspänningar. Den uppför sig elastiskt vid (mycket) små belastningar. Jag skulle nog säga att den uppför sig viskoelastiskt, precis som en polymer. om detta beror på den förut nämnda "svampformen" är möjligt. Men en vätska är det inte.

Jaja, tillförde ju inte så mycket. Men jag har inget att göra... :)

Är en kaviartub en spruta ?

(Kalles skulle nog ha testat mjukost i en fettspruta)

Skämt å sido det ni kallar fettspruta heter hävstångspump för fett på fackspråk. En fettsprutning är något helt annat.

Helt korrekt,

Hur nu Lurch får en hävstångspump till en spruta är en annan femma.
Hur är din (Lurch) tolkning och vad baseras den på?

Vad många hobbyvetare det finns här. Här kommer ännu en... :tungan

Det finns ju olika teorier om huruvida alla material har en viskositet eller inte. En del säger att alla material är vätskor med hög viskositet (generellt högre än 10^12 Pa*s)

Jag har studerat polymerkemi och är av åsikten att alla material flyter mer eller mindre, detta på grund av att INGA kemiska bindningar är helt fasta, utan de kan rubbas, och gör detta, hela tiden. Detta är ju särskilt påtagligt för polymerer, men gäller även för andra material. Därmed säger jag inte att till exempel sten är en vätska, men den "flyter".

Vad gäller fett så anser jag den inte som en vätska, eftersom den i RT tar upp skjuvspänningar. Den uppför sig elastiskt vid (mycket) små belastningar. Jag skulle nog säga att den uppför sig viskoelastiskt, precis som en polymer. om detta beror på den förut nämnda "svampformen" är möjligt. Men en vätska är det inte.

Jaja, tillförde ju inte så mycket. Men jag har inget att göra... :)

Herre jäkla, det här ämnet dissekeras i beståndsdelar verkligen:D :tummenupp

Last edited:
Haha! D-vligt bra sagt! (men nej glas är inte en vätska)

Lite definitioner från Fakta-Fanny:

Definition på vätska, amorft ämne och glas:

Gränsdragningen mellan vätska och o-ordnad fast ämne är
inte alltid helt lätt, Men:

- En vätska har per definition inte en mätbar skjuvmodul (”shear
modulus”) (sånt mäter man hos oljor bl.a)
- Skjuv betyder ’vridningskraft’
- Gränsvärde: vätska har skjuvviskositet mindre än 1014.6
poise.

- Amorft ämne: oordnat fast ämne (kristallstrukturen är oregelbunden)
- Glas har grundtillståndet för ett amorft ämne
- Glastemperaturen: temperaturen där ett material vid nerkylning
övergår från vätska till glas

Att säga att glas är vätskor är fel (gamla kyrkfönster flyter inte!)

glas är aldrig och blir aldrig helt inert, någonsin.

att kalla det vätska är fel eftersom glasmassan har härdat, men den slutar aldrig att påverkas av gravitationen/lufttryck mm.

prova att hälla ut en sträng med sirap i snön i vinter, ta sedan denna tapp och
ställ den på högkant nånstans utomhus ett tag, basen är plötsligt tjockare än toppen..
samma sak händer med allt glas, fast myycket långsammare.

blandningarna i gamla glasrutor var inte särskilt jämn eller ens bra, därför rör de sig, ändrar sig lätt med åren.

gamla kyrkfönster är oftast gjorda av mosaik, som är brutet av större rutor.
varje del i mosaiken Blir tjockare i botten än i toppen efter x antal år.

moderna rutor har lite bättre kvalitet, så de flyter inte lika lätt, men händer ändå, tar bara lite längre tid..

/f.d glasbruksarbetare

vad är definitionen av vätska egentligen?

nåt som flyter vid normal temperatur?

isåfall skulle vatten inte vara en vätska nästan halva året här i sverige då :)

om det är allt som någonsin kan flyta, normal temperatur/lufttryck eller inte, ja då skulle de flesta substanser människan känner till vara en vätska.

man kan nog bara kalla nåt en vätska just då det flyter, annars finns det oftast andra benämningar, sten, glas, järn, glass vätskor vid olika förhållanden.

har för lite o göra tror jag..

Edit: illustrerad vetenskap är inte direkt några höjdare på det där med fakta.

en som pensionerade sig vid 84- års ålder vid bruket kollade faktiskt detta på de rutor han hade tillverkat och själv satt upp när han var 13.

han hade inte satt dom i någon speciell orientering som Il. Vet. skriver.
samtliga rutor hade en förskjutning i tjocklek, tunnast i toppen, tjockast i botten, alla 240 stycken.

så alltså skedde på 71 år det som il. vet. skriver skulle ta miljontals år.

men iofs, ingen större chock att il.vet ofta inte vet vad de skriver om.

Last edited:
Om vi nu skall gå djupare så kan faktiskt fett "ta upp" ganska stora skjuvspänningar. Om man
försöker trycka fett genom ett rör eller slang ca 15 m 1/4 (6,35 mm) så kan det behövas ett tryckfall på 100-250 bar innan det börjar röra sig alls. Vilket tryckfall som behövs beror på fettet (men har mycket lite med NLGI talet att göra). Dessutom separerar gärna oljan från "tvålen" om fettet utsätts för tryckfall.

Jag har inte påstått att det är en spruta, jag påstår att den sprutar. :rolleyes:

.

Åter då till min fråga, sprutar en kaviar tub ?

Last edited:
Man kan spruta fett men då använder man oftast ett ganska "tunt" fett som man pumpar med en tryckluftsdriven pump in i ett doseringsblock. På varje utlopp från doseringsblocket sätter man ett munstycke som förutom fett matas med tryckluft.

Till detta har man sedan någon form av automatik som med jämna mellanrum skickar ut en bestämd mängd fett som med hjälp av tryckluften sprutas på stället som skall smörjas.

Typiska aplikationer

Valsverk, Sågverk, Pappersbruk, Kulsinterverk, Betongverk, Gruvindustri, .....

Med en hävstångspump fyller man fettkoppar, lager, packboxar, gångjärn, ... med fett.

Edit: illustrerad vetenskap är inte direkt några höjdare på det där med fakta.

en som pensionerade sig vid 84- års ålder vid bruket kollade faktiskt detta på de rutor han hade tillverkat och själv satt upp när han var 13.

han hade inte satt dom i någon speciell orientering som Il. Vet. skriver.
samtliga rutor hade en förskjutning i tjocklek, tunnast i toppen, tjockast i botten, alla 240 stycken.

så alltså skedde på 71 år det som il. vet. skriver skulle ta miljontals år.

men iofs, ingen större chock att il.vet ofta inte vet vad de skriver om.

Även om de inte håller "Sience" nivå så är ganska säker på att Iv. har bättre koll än SH på sådant.

71 år är rätt långtid att komma i håg vad man gjorde den dagen...
Och det är inte precis vetenskapligt dokumenterad metod:
"jaudu, när jag var 13 gjorde jag minsann såhär..." :rolleyes:

Du får ursäkta: men det är ungefär lika kvaitetsäkrat som "polarens polare etc" historier. ;)

:hej

I de flesta fall är det nog så. Jag funderar vidare... Tack för alla synpunkter!

.

Det behöver du inte (egentligen) Du vet vad som är rätt, men det märks att du är väldigt sugen att klassa det hela som att fettet sprutar ut.
antingen är du skyddsombud eller så är du ute efter nåt annat juridiskt eller politiskt.
Kläm ur dig (spruta ur dig! :)) vad det är istället! :jäs

Nu har jag inte letat efter nån definition på ordet spruta, men såvitt jag tolkar ordet så avses att:

"från ett munstycke/rör/dysa utkasta en vätska eller halvhomogen sörja med en sådan hastighet att denna LÄMNAR munstycket och far iväg fritt av den rörelseenergi den fått i munstycket"

Ja nåt sånt. Dvs om något bara väller ut (som fett) eller droppar/rinner så sprutar det alltså inte.
Jämför med en trädgårdsslang: Fullt tryck så sprutar det. Vrid ner kranen så det bara RINNER ut ur munstycket... sprutar det då? Nej, det rinner. Vrid av mer och det droppar, vilket inte heller kan anses kunna kallas spruta.

Det behöver du inte (egentligen) Du vet vad som är rätt, men det märks att du är väldigt sugen att klassa det hela som att fettet sprutar ut.
antingen är du skyddsombud eller så är du ute efter nåt annat juridiskt eller politiskt.
Kläm ur dig (spruta ur dig! :)) vad det är istället! :jäs

Nu har jag inte letat efter nån definition på ordet spruta, men såvitt jag tolkar ordet så avses att:

"från ett munstycke/rör/dysa utkasta en vätska eller halvhomogen sörja med en sådan hastighet att denna LÄMNAR munstycket och far iväg fritt av den rörelseenergi den fått i munstycket"

Ja nåt sånt. Dvs om något bara väller ut (som fett) eller droppar/rinner så sprutar det alltså inte.
Jämför med en trädgårdsslang: Fullt tryck så sprutar det. Vrid ner kranen så det bara RINNER ut ur munstycket... sprutar det då? Nej, det rinner. Vrid av mer och det droppar, vilket inte heller kan anses kunna kallas spruta.

Vad kan man säga att fettet som kommer ur en fettspruta gör då? Rinner gör det väl ändå inte? :)

.

Vad kan man säga att fettet som kommer ur en fettspruta gör då? Rinner gör det väl ändå inte? :)

.

Väller ?

Dessutom är ju en hävstångspump i stort sätt alltid utrustad med en 3 eller 4-klorskoppling för att passa på en fettnippel. Allstså kommer fettet inte synas när man använder pumpen så huruvida det sprutar eller inte är ju betydelselöst ur tex skyddsynpunkt.

Last edited:
Några spridda meningar:

Fett kan ta upp skjuvkrafter. Jag har varit med och konstruerat reometrar till bl a fett. Faktiskt även till glas, fast då i smält form. Temp är direkt proportionell mot viskositeten på det smälta glaset, iaf inom det temp-intervall som är aktuellt vid tillverkningen. Stelnat glas är amorft, det vill säga det saknar ett kristallgitter som låser atomerna till varandra. Ämnet har därför rörelsefrihet mellan atomerna och kan ändra form över tiden.

Som flera sagt är fett en olja förtjockad med tvålämne + vissa additiver som man vill ha av olika anledningar. Jag har deltagit i konstruktionen av fettdoserare för större axellager som stänger fettillförseln mha minnesmetall när det blir varmt. Den helt dominerande orsaken till lageröverhettning är att det finns för mycket fett i lagret. Därför stänger man fettillförseln när det blir för varmt. Vid alla beräkningar har vi betraktat fettet som en vätska istället för en generell fluid. Ovan nämnda fettdoserare säljs av SKF.

Om det är en miljökonsekvensutredning du gör så torde det huvudsakligen vara aerosoler som du behöver oroa dig för. De är betydligt mer harmfulla än andra former av olika vätskor. Fett kan INTE bilda aerosoler annat än vid mycket höga temperaturer så du kan nog lugnt utesluta fett som en skadlig vätska, även om den uppför sig som en högviskös sådan.

Last edited:
Fett kan ta upp skjuvkrafter.

Exakt!
Och därför är det ingen vätska.
pUnGt :D

Spana min definition av vid vilken skjuvkraft man delar upp vätska kontra fast ämne längre ned. För såklart kan alla vätskor överföra skjuvkrafter om man bara mäter tillräckligt noggrannt.
Men som sagt, det finns ett gränsvärde, och det gäller.

Misstänkte oxå att Lurch är ute efter miljöfarliga prylar, men ville att han själv skulle svara på vad han fiskade efter :)

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back