Är fett en vätska?

Nyligen på Discovery visades glastillverkning och där sa dom som vissa av er säger att glas inte är fast form utan flytande om än jävligt långsamt. Dom borde ju fått uppgifterna från glasbruket dom filmade från och glabruket borde ju veta.

Är det någon som verkligen vet med belägg och inte gissar/tror?

Shit vad många svar! Men jag vet inte om det har klarnat...
Jag ändrar min fråga lite:

Är fett ett flytande ämne?

Det har med mitt jobb att göra...

.

Fett är inte ett "ämne" utan tre olika "ämnen" hopsatta
- Additiver
-thickening agent (som skapar "svampstrukturen")
-Basolja

dvs, det är flytande, men "svamp"strukturen gör den semi-flytande konsistens.

I fettvärlden är det "non-solid" och "solid" lubrication

Dvs, "non solid" - fett typ i patron etc för lager mm.
"Solid lubrication" använding av metaller som koppar etc för att minska friktion.

Så, i min värld är det "non solid" och då flytande.

Hoppas att det gav svar nog.

.

varför är det så viktigt :va ja det är en vätska, oljeprodukters flyktighet kallas viskositet och står på de flesta förpackningar.

Om du letar fett som är bra så kan du testa fettet genom att lägga en klick på ett hårt underlag och slå till klicken med en hammare sen mäter du vilken diameter klick får efter slaget,,,,,,,,, låter simpelt men funkar

varför är det så viktigt :va ja det är en vätska, oljeprodukters flyktighet kallas viskositet och står på de flesta förpackningar.

Viskositet på fett är inte fettets, utan oljans (som fettet innehåller)
Dvs, inte samma sak med viskositet på olja som fett. Funkar annorlunda pga fettet har "svampstrukturen".

Men rutorna på mitt landställe var väldigt mycket tjockare i botten (byggt i början av 1800-talet). Det gällde alla rutor som jag kittade om i alla fall, skiljde säkert 1-1,5mm på alla glasen från toppen till botten :näsblod

Jepp, och det är helt riktigt att glas FORMFÖRÄNDRAS med tiden, men det flyter inte.

.

Kolla NLGI-talet.
NLGI 2 är vanligt hårdhet/styvhet på ordinärt smörjfett.
Sedan finns det ju ner til NLGI 000 som du kan hälla ur tuben...

Frågan bör nog ställas till luftfartsverket kanske...svårt att svara på.
Har hört att t om snus kan tas som "flytande"...:)

Om du letar fett som är bra så kan du testa fettet genom att lägga en klick på ett hårt underlag och slå till klicken med en hammare sen mäter du vilken diameter klick får efter slaget,,,,,,,,, låter simpelt men funkar

Nej jag letar inte fett! :)

Jag jobbar med miljörätt och vi diskuterar produkter som används för "sprutning, sprejning, spridning eller annan behandling av flytande eller gasformiga ämnen". Frågan är alltså om tex. en fettspruta är en sån produkt.

.

.

Jag jobbar med miljörätt och vi diskuterar produkter som används för "sprutning, sprejning, spridning eller annan behandling av flytande eller gasformiga ämnen". Frågan är alltså om tex. en fettspruta är en sån produkt.

.

.

Det däremot håller jag inte med om (sprutning, sprejning, spridning). Fettspruta används ju för att applicera fett i ett slutet smörjsystem med hjälp av nippel.

Jmf med en sprayburk för att applicera smörjmedel på andra smörjställen, typ 5-56

I så fall kan du enl. mig släppa det.

Jepp, och det är helt riktigt att glas FORMFÖRÄNDRAS med tiden, men det flyter inte.

Har gått som glasmästar lärling i nästan 2 år på 2 olika ställen.Den förklaring jag har fått är att glas är ett levande material som när det sitter i ett fönster tex "rinner" sakta ner hela tiden och därför är rutorna tjockare i botten.
obs.kan ta 100 tals år.så börja inte plocka ut era rutor föt att kolla så det stämmer:)

Har för mig att glas (iaf gammalt) kan "rinna". Tror min gamle fysiklärare yrrade nått om det....

Helt OT ang orginal tråden. Men men...

Vetenskaplig förklaring av Glas som vätska eller fast

I korthet:
- Glas kan betraktas som en Stabil Vätska ( :hihi ). För även om molekylerna ligger huller om buller, förändras strukturen i glaset praktiskt taget inte

- Beräkningar visar att det skulle ta miljoner år, innan man överhuvudtaget skulle kunna mäta en utflytning av glaset. Det är därför en myt att glas flyter ut långsamt så att det med tiden blir tjockast nedtill.

Det står en massa mer dravel i länken om man vill fördjupa sig lite.

Ursäkta för trådkapningen.
:hej

Fett består af en "tvål" ofta metall tvål. Denna tvål kan liknas vid en tvättsvamp. Om man klämmer ihop "tvättsvampen", lägger ner den i olja och sedan släpper så suger den upp olja och vips så har man ett fett. Olika metalltvålar ger olika typer av fett.

Ett fett förbrukas genom att skit utifrån fastnar i tvålen och oljan sakta blöder in i lagret. Det är därför "fettet" i ett gammalt lager är mycket stelt och måste bytas ut (oljan-smörjmedlet är förbrukat).

NLGI talet är ett mått på fettets "hårdhet". Det tas fram genom att man släpper en kon med spetsen först ner i fettet från en viss höjd. Hur djupt konen tränger ner i fettet ger NLGI talet.

Med moderna avancerade fetter är NLGI talet i princip meningslöst.

Frågan bör nog ställas till luftfartsverket kanske...svårt att svara på.
Har hört att t om snus kan tas som "flytande"...:)

Snus sand spannmål osv är INTE vätskor även om de "flyter"
Bulkvaror kallas det, och de hanteras ofta som flytande.

Sen huruvida man ska fråga luftfartsverket om definitioner inom fysikens område låter jag vara osagt.
En fast vara blir ju inte en vätska bara för att LFV tycker det...
Lika lite som man ska fråga ett mackbiträde om om olika oljors egenskaper osv osv. Jag menar ingen skulle ju drömma om att fråga barnarbetarna på Bauhaus hur man bygger ett hus :hihi

Last edited:
Är en kaviartub en spruta ?

(Kalles skulle nog ha testat mjukost i en fettspruta)

Skämt å sido det ni kallar fettspruta heter hävstångspump för fett på fackspråk. En fettsprutning är något helt annat.

Edit: http://www.alentec.com/

Last edited:
*/ ?>
Back