Är Era husdjur dyra i drift?

EBS skrev:
2196125 Det är ALDRIG hundens fel. Det är en hund, ett djur... Ägaren av hunden har 100%igt ansvar för hunden. En hund är fortfarande bara en hund. Sen kan ägaren tycka att hunden beter sig illa, men det är fortfarande ägarens ansvar och en hund gör inte fel. Det lever på instikt.

Starstriker har aldrig varit nån direkt förspråkare för dessa hundar så jag har VÄLDIGT svårt att tro att han lägger upp historien precis som det var.

Visst formas hunden av hur omgivningen ser ut och beter sig. Sen är det FAKTA att vissa hundar har olika stabila psyken. Vissa tiltar lättare och vissa har svårare att tilta. Nu råkar det vara så att de hundar som har samlingsnamnet kamphundar tiltar lättare än andra (varför läser vi oftare att dessa hundar oprovocerat går till angrepp? enbart mediernas bild? mer oansvariga ägare som inte håller dem kopplade(personligen tror jag att kamphundar hålls procentuellt mer kopplade än andra hundar)).

FreddaAbborre skrev:
2197319 Visst formas hunden av hur omgivningen ser ut och beter sig. Sen är det FAKTA att vissa hundar har olika stabila psyken. Vissa tiltar lättare och vissa har svårare att tilta. Nu råkar det vara så att de hundar som har samlingsnamnet kamphundar tiltar lättare än andra (varför läser vi oftare att dessa hundar oprovocerat går till angrepp? enbart mediernas bild? mer oansvariga ägare som inte håller dem kopplade(personligen tror jag att kamphundar hålls procentuellt mer kopplade än andra hundar)).

Var ifrån har du fått att kamphundar "tiltar" lättare än andra? Min tanke är att de måste vara stabila i psyket, eftersom de som "tiltar" har tagits ur avel just för att de inte var att lita på gentemot människor.... Man kunde inte ha en kamphund som helt plötsligt bet domaren... Jag håller med om att det är idiotiskt att ha kvar en hund som gör utfall mot människor, oavsett om den är rädd eller agresiv (oftast samma sak). Pratade med en kille igår som har en Chinese crested (nakenhund) och han berättade att hans hund hade bitit en "kärring" i benet. Han bara garvade och sa: -Det gick tom. hål så jag fick betala en spruta...
Hade min hund gjort utfall mot en människa hade jag gett henne en spruta direkt, oavsett om människan har skinnställ, går konstigt eller är full. Min hund är farligare än en Chinese crested och biter både hårdare och håller fast längre, men hur mycket roll spelar det egentligen? Gör hunden tydliga utfall så mår den inte bra av att leva oavsett vilken ras och hur stor skada den gör!

/Carin

Last edited:
watson skrev:
2197370 Var ifrån har du fått att kamphundar "tiltar" lättare än andra? Min tanke är att de måste vara stabila i psyket, eftersom de som "tiltar" har tagits ur avel just för att de inte var att lita på gentemot människor.... Man kunde inte ha en kamphund som helt plötsligt bet domaren i piten... Jag håller med om att det är idiotiskt att ha kvar en hund som gör utfall mot människor, oavsett om den är rädd eller agresiv (oftast samma sak). Pratade med en kille igår som har en Chinese crested (nakenhund) och han berättade att hans hund hade bitit en "kärring" i benet. Han bara garvade och sa: -Det gick tom. hål så jag fick betala en spruta...
Hade min hund gjort utfall mot en människa hade jag gett henne en spruta direkt, oavsett om människan har skinnställ, går konstigt eller är full. Min hund är farligare än en Chinese crested och biter både hårdare och håller fast längre, men hur mycket roll spelar det egentligen? Gör hunden tydliga utfall så mår den inte bra av att leva oavsett vilken ras och hur stor skada den gör!

/Carin

Hört bla på ett radioprogram där någon hundkunnig tjej utryckte sig ganska liknande som jag gjorde.
(tror dock att två fightandes hundar har annat att koncentrera sig på än domarens pitt...)

FreddaAbborre skrev:
2197393 Hört bla på ett radioprogram där någon hundkunnig tjej utryckte sig ganska liknande som jag gjorde.
(tror dock att två fightandes hundar har annat att koncentrera sig på än domarens pitt...)

Nu var du rolig....
Det sägs mycket dumt i radio, men som sagt... Jag vet inte hur det är med kamphundar generellt, men jag kan ju grunda mina tankar i argument... Att du har hört ett radioprogram tycker inte jag är så hållbart.... Att vara hundkunnig är inte samma sak som att ha koll på en viss sorts hundar. Jag anser mej som hundkunnig, men jag har inte koll på alla raser, eller rasgrupper. Det finns fördomar även inom hundvärlden. Där är det nästan värre än här... fast starsriker kanske har hund....

/Carin

Syrran ringde för någon månad sedan och sa att Farsans lille gullegris kommit ut på vägen och blivit påkörd. Föraren smet. Varför, det är hundägarens plikt att hålla uppsyn på hunden, att hon smet är farsans fel så de kunde ju sagt till i alla fall. Nu bar det sig så pass väl att en granne såg det. (Bor på landet där grannarna känner varandra :) ) och bar hem henne.
Första summan jag hörde var 13 000kr. Det var bara första dygnet.
2 brutna framben och lite skavd hud är numera uppe i 49 000kr. Hon fick ta av gipset på de sista benet nu i morse och haltar lite än men det ser ut att bli bra.

Rätt mycket pengar att lägga ut. Syrran sammanfattade det rätt bra
"Det är kärlek det"
Och visst är det en go liten en, men 49 000kr är mycket pengar.

boostofta skrev:
2197417 Syrran ringde för någon månad sedan och sa att Farsans lille gullegris kommit ut på vägen och blivit påkörd. Föraren smet. Varför, det är hundägarens plikt att hålla uppsyn på hunden, att hon smet är farsans fel så de kunde ju sagt till i alla fall. Nu bar det sig så pass väl att en granne såg det. (Bor på landet där grannarna känner varandra :) ) och bar hem henne.
Första summan jag hörde var 13 000kr. Det var bara första dygnet.
2 brutna framben och lite skavd hud är numera uppe i 49 000kr. Hon fick ta av gipset på de sista benet nu i morse och haltar lite än men det ser ut att bli bra.

Rätt mycket pengar att lägga ut. Syrran sammanfattade det rätt bra
"Det är kärlek det"
Och visst är det en go liten en, men 49 000kr är mycket pengar.

FÖRSÄKRING!! Kanske blir lite dyrare varje månad, men när något sådant händer så är den ovärderlig.
Att köra på en hund går fö på trafikförsäkringen... så om ni hittar smitaren, så blir det billigt...

/Carin

Kan bara hålla med på allt det som Watson skrivit. Kom med lite konkreta fakta istället för nått en "hundkännare" sagt i radio. Jag gissar att "hundkännaren" va från nån brukshundklubb.

watson skrev:
2197433 FÖRSÄKRING!! Kanske blir lite dyrare varje månad, men när något sådant händer så är den ovärderlig.
Att köra på en hund går fö på trafikförsäkringen... så om ni hittar smitaren, så blir det billigt...

/Carin
Nja de sa upp alla sånna försäkringar för några år sedan (ok jag börjar bli gammal säkert mer än 10 år sedan) vi hade då totalt 17 hästar och har alltid haft 3 hundar. Premien på detta betalar ca en så här stor skada per år. Så det är inte aktuellt. Syrran som bara har en hund har den försäkrad och det kommer jag oxå att ha den dagen jag flyttar till landet igen och skaffar egen jycke.
Sen är de faktiskt så illa att även om vi hade haft försäkring hade vi ändå fått betala 21 000kr själv :huvet . Eftersom Cimmi var under ett år när skadan skedde.

Försäkring är inte aktuellt här alltså. Hittat smitaren hade varit önskvärt, jäkla pucko.

watson skrev:
2197403 Nu var du rolig....
Det sägs mycket dumt i radio, men som sagt... Jag vet inte hur det är med kamphundar generellt, men jag kan ju grunda mina tankar i argument... Att du har hört ett radioprogram tycker inte jag är så hållbart.... Att vara hundkunnig är inte samma sak som att ha koll på en viss sorts hundar. Jag anser mej som hundkunnig, men jag har inte koll på alla raser, eller rasgrupper. Det finns fördomar även inom hundvärlden. Där är det nästan värre än här... fast starsriker kanske har hund....

/Carin

Hon i radion var inkallad som expert gällande en diskussion om kamphundar. Visst, hon var emot dem, men ändå tar man inte in någon till en seriös diskussion utan kött på benen.

Hittade lite info på en hemsida om kamphundar. Dessa har en synvinkel där det är ägaren som är farlig, men inte hunden. Det är min HUVUDSAKLIGA åsikt också, dessvärre går det inte att bortse från faktumet att vissa hundraser (de som populärt kallas kamphundar) är avlade för hundkamper. De gör dem aggressivare till psyket.

"Aggressiva hundar - Att hundar blir aggressiva kan ha flera olika orsaker. En kan vara att den behandlas illa, varvid nästan alla hundar, oavsett ras, kan bli aggressiva. En annan orsak är planmässig avel på hundar som i sin nedärvda mentala profil uppvisar rädsla och benägenhet till hotbeteende. En tredje att man kombinerar hundraser där den ena tillkommit för att inta en reserverad hållning till människor och den andra skapats för att gå till angrepp mot andra djur."

Att använda ordet tiltar är väl kanske fel, men gick efter vad jag hört på radion.
Om man däremot utgår från att vissa hundar är enormt lättprovocerade (tex att man går emot dem, råkar vända sig om eller något annat, anser jag dem inte stabila i psyket, kan till och med nästan gå så långt att säga att de tiltar).

En Grammostola Rosea.
Har kostat hitills i mat ungefär 100kr, max. Har haft den i 1,5år.
Sen kostar elen lite till värmeplattan också.

sEiKo skrev:
2197630 En Grammostola Rosea.
Har kostat hitills i mat ungefär 100kr, max. Har haft den i 1,5år.
Sen kostar elen lite till värmeplattan också.
:skrämd Har du en sån???

R1 racer skrev:
2191716 Är Era husdjur dyra i drift?

Min "söta" lilla sköldis (Alligatorsnapper) kommer nog med tiden äta mig ur huset.
I helgen blev det en 15 cm bäcköring på gourmet menyn och visst klapp den hela fisken fast i bitar då :hihi

Annars 1-2 kycklingungar eller 1-2 vuxna möss a 5 kr/st ca var 4-5 dag.
Givetviss får sköldis lite diverse kött,fisk rens som blir över.

Hm trots allt fäster man sig vid denna mossbeklädda varelse som jag haft några år och har många år kvar att leva samt växa till sig mot 60-70 cm.

Skulle jag någonsin göra av med den så blir det nog någon park eller nånstans där jag får möjlighet att se den trivas.
Skalt man kan bli så fäst vid djur trots varjegång man ska ner o rengöra osv är en risk för att bli några fingrar fattigare.

hehe förlåt men fy fan vad äklig den va...
hehehe
men spindlar e ju faktiskt värre..

varför har man husdjur man inte kan ta upp och klappa?

FreddaAbborre skrev:
2197616 Hon i radion var inkallad som expert gällande en diskussion om kamphundar. Visst, hon var emot dem, men ändå tar man inte in någon till en seriös diskussion utan kött på benen.

Jo det gör man faktiskt. Det är ju tom så att man låter helt inkompetenta människor hålla hundkurser på tv och det kan faktiskt gå så illa i svensk tv att man tar in en komentator till en F1 sändning som tror att Schumacher är ett yrke... Bara för att det är en "seriös diskussion" betyder det inte att det är sanningar det samtalas om....

FreddaAbborre skrev:
2197616
"Aggressiva hundar - Att hundar blir aggressiva kan ha flera olika orsaker. En kan vara att den behandlas illa, varvid nästan alla hundar, oavsett ras, kan bli aggressiva. En annan orsak är planmässig avel på hundar som i sin nedärvda mentala profil uppvisar rädsla och benägenhet till hotbeteende. En tredje att man kombinerar hundraser där den ena tillkommit för att inta en reserverad hållning till människor och den andra skapats för att gå till angrepp mot andra djur."

Nu är det ju så att den serösa aveln av dessa hundraser "som så populärt kallas kamphundar" inte har avlat på en instabil nedärvd mental profil på många många år. Snarare så att man har avlat på starkt psyke, vacker kropp (enligt rasstandard) och friska hundar. Dessa kamphundar används mest som sällskapshundar, men deras största "användningsområde" är utställning. Jag förstår inte hur svensken som har så mycket tyckande om kamphundar har missat att på en normal utställning i england är ca 400 kamphundar anmälda. Det är Showdogs man avlar i Sverige! Showdogs som ska kunna konkurera med Engelska hundar.... En agresiv, människofientlig hund som "tiltar" skulle ALDRIG klara av den pressen!!

FreddaAbborre skrev:
2197616
Att använda ordet tiltar är väl kanske fel, men gick efter vad jag hört på radion.
Om man däremot utgår från att vissa hundar är enormt lättprovocerade (tex att man går emot dem, råkar vända sig om eller något annat, anser jag dem inte stabila i psyket, kan till och med nästan gå så långt att säga att de tiltar).

Ja.. Vissa hundar är väldigt lättprovocerade, men dit hör inte kamphundarna generellt. Du kan läsa ovan varför....

/Carin

Har två inomhuskatter som kostar ca 400:- mat/månad och 100:- kattsand/månad så ungefär 500:- allt som allt.

EBS skrev:
2191863 Jag vill inte göra det här till nån ny kamphunds-tråd. Men tror knappast en Golden, Schäffer eller liknande hade gjort nått annorlunda på något sätt. Det va knappast för att det va en bull-hund som han hoppade på dig.

Troligtvis ville den bara hälsa alternativt så blev den rädd för att du såg annourlunda ut i skinnställ, jag säger inte att en hund ska springa fram och hoppa på första bästa människa för att den vill hälsa. Det va väldigt oansvarigt av ägaren att ha hunden lös och inte tillräcklig koll på den, men att slå till hunden med hjälmen gör knappast att den kommer att bli lugn mot dig sen. Om du skulle gå fram till nån och fråga efter vägen och den slog till dig, vad skulle du göra då?

Årets inlägg! :yoparty

Jag undrar vad hunden ville fråga om? :hihi

Jag ska gå fram till en Apa nästa gång jag e på zoo och fråga nåt. Undrar om den vet vägen till sköldpaddorna...

Om det är en gallerbur.. trä in en penna genom gallret och in i hjulet när man ska sova.. Då blir det tyst:D

exiteme skrev:
2192616 Peter o jag sitter och skrattar hysteriskt så vi gråter!! Felicia 9 år, har fått köpa en guldhamster idag, (efter månaders tjat). Hamsterhjulet gnisslar, så det låter som en skock gäss som tjattrar hela tiden. Bara ljudet är skrattframkallande och precis hörde vi Felicia muttra åt hamstern: "Nu räcker det...!!"
Finns det inga ljudlösa hamsterhjul??? Stackars Felicia. Lär bli många sömnlösa timmar.. :lol

Guldhamster
Mat: ca: 20kr
Spån: 20kr
Valium och öronproppar till Felicia: ?

Kamphunds trådar har ju en tendens att spåra ur...
Personligen har jag en liten vit fluffig sak som blir skrämd av en fluga...
Om ni vill ha en tråd att diskuttera hundar i bör ni göra det lite snällt..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT