Är Era husdjur dyra i drift?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Är Era husdjur dyra i drift?

Min "söta" lilla sköldis (Alligatorsnapper) kommer nog med tiden äta mig ur huset.
I helgen blev det en 15 cm bäcköring på gourmet menyn och visst klapp den hela fisken fast i bitar då :hihi

Annars 1-2 kycklingungar eller 1-2 vuxna möss a 5 kr/st ca var 4-5 dag.
Givetviss får sköldis lite diverse kött,fisk rens som blir över.

Hm trots allt fäster man sig vid denna mossbeklädda varelse som jag haft några år och har många år kvar att leva samt växa till sig mot 60-70 cm.

Skulle jag någonsin göra av med den så blir det nog någon park eller nånstans där jag får möjlighet att se den trivas.
Skalt man kan bli så fäst vid djur trots varjegång man ska ner o rengöra osv är en risk för att bli några fingrar fattigare.

Bifogat

• Sköldisen.jpg
    Sköldisen.jpg
    85 KB · Visningar: 312
Last edited:
Jasså du, en sådan där fräckis. Har haft mycket ormar, ödlor och sköldpaddor genom åren men just nu så har vi bara fiskar.
Luktar inte dom där ganska mycket? Har för mig att jag hört det någonstans men det kanske inte stämmer. Våra vattensköldpaddor luktade rätt illa IAF...

Hinkas skrev:
2191725 Jasså du, en sådan där fräckis. Har haft mycket ormar, ödlor och sköldpaddor genom åren men just nu så har vi bara fiskar.
Luktar inte dom där ganska mycket? Har för mig att jag hört det någonstans men det kanske inte stämmer. Våra vattensköldpaddor luktade rätt illa IAF...

Oxå haft vanliga vattensköldpaddor,de är en sanitärolägenhet :hihi
Stirrar omkring o skiter ner överallt.

Denna är dock väldigt tacksam och lugn av sej,simmar inte alls direkt utan kryper mest lungt på botten.När det vankas mat får den dock lite mer fart och kan ta några raska simtag.
Vanlig reningspump med ett litet kolfilter i funkar ypperligt att hålla rent o klart vatten.
Räcker rengöra pumpen 1 gång i veckan ca,byter vatten gör jag varannan månad ca och då är det inte direkt skitigt i sej.

Mina djur är lite olika dyra i drift.

Kaninerna (2st) går på kanske 200kr/månad
Hunden ungefär 500kr/månad om vi inte går på kurs eller nåt sånt
Hästen, hehe, där åker det iväg en hel del. Går på runt 5000kr/månad om man inte tränar eller likande.
Nu kanske inte hästen var sånt djur som efterfrågades här men det räknas faktiskt till husdjuren. ;)

Mina två katter kostar kanske totalt 300/månad. Värt varenda öre. Vaninnigt roliga djur!

På tal om djur så blev jag överfallen av en pitbulliknande hund igår när jag skulle gå från hojjen. Hunden var ute och gick (utan koppel) med sin husse (40 bast typ) när den fick syn på mig fem meter bort. Den FLÖG verkligen på mig. Tackling i sidan typ. Hann klippa till den med hjälmen som jag hade i handen innan hans husse fick tag i honom. Det var knappt att hans husse kunde hålla fast honom. Jag hade inte gjort NÅGONTING. Fifan. Det var jävligt läskigt. Jag hade inte haft en chans i världen om inte husse fått tag i honom. :död

Husse blev såååå förvånad och sa att "han är så snäll så". MY ASS.

Nej. De där hundarna ska skjutas på fläcken. PUNGT. Spelar ingen roll vad ni säger om att det har med uppfostran, gener eller inte att göra. De där hundarna är opålitliga och FARLIGA.

Mina gulliga husdjur är inte dyra i drift och tur är det för det finns många av dom i huset.
husdjur.jpg

Last edited:
Starstriker skrev:
2191823 Mina två katter kostar kanske totalt 300/månad. Värt varenda öre. Vaninnigt roliga djur!

På tal om djur så blev jag överfallen av en pitbulliknande hund igår när jag skulle gå från hojjen. Hunden var ute och gick (utan koppel) med sin husse (40 bast typ) när den fick syn på mig fem meter bort. Den FLÖG verkligen på mig. Tackling i sidan typ. Hann klippa till den med hjälmen som jag hade i handen innan hans husse fick tag i honom. Det var knappt att hans husse kunde hålla fast honom. Jag hade inte gjort NÅGONTING. Fifan. Det var jävligt läskigt. Jag hade inte haft en chans i världen om inte husse fått tag i honom. :död

Husse blev såååå förvånad och sa att "han är så snäll så". MY ASS.

Nej. De där hundarna ska skjutas på fläcken. PUNGT. Spelar ingen roll vad ni säger om att det har med uppfostran, gener eller inte att göra. De där hundarna är opålitliga och FARLIGA.

Jag vill inte göra det här till nån ny kamphunds-tråd. Men tror knappast en Golden, Schäffer eller liknande hade gjort nått annorlunda på något sätt. Det va knappast för att det va en bull-hund som han hoppade på dig.

Troligtvis ville den bara hälsa alternativt så blev den rädd för att du såg annourlunda ut i skinnställ, jag säger inte att en hund ska springa fram och hoppa på första bästa människa för att den vill hälsa. Det va väldigt oansvarigt av ägaren att ha hunden lös och inte tillräcklig koll på den, men att slå till hunden med hjälmen gör knappast att den kommer att bli lugn mot dig sen. Om du skulle gå fram till nån och fråga efter vägen och den slog till dig, vad skulle du göra då?

Hästen kostar mellan 3500-4000kr/månad, tävlingshäst så han är rätt dyr i försäkring + lägger mkt pengar på träning. Det finns stunder när jag undrar vad fan jag håller på med, lägger ner grymt mkt pengar, tid och energi på hästeriet. Frågan är om jag skulle klara mig utan det.

Kanin och marsvin: Nån hundring kanske. Har haft smådjur sen jag var liten och eftersom jag inte vill att en ska vara själv har det blivit att jag skaffat en ny kompis när det ena dör, vet inte riktigt hur jag ska få stopp på det hela, nu förtiden är det mest min kära mor som får sköta dom små liven. Hon blev inte alls glad när jag flyttade iväg ett år och hon fick ta hand om dom på heltid. :gnissla

Två stora hundar: Ca 700kr, gammelhunden går på medicin som kostar en del. Dock är det mina föräldrar som står för deras kostnad.

Hunden kostar ca 250 kr i månaden i mat. Sen försäkring 250.. Så ca 500 kr..

Råttorna lever på mat rester. Så det som kostar där är spån. Men det får jag gratis.

Var värre när man hade tigerpyton, boa Och leguan. Då låg matkostnaden mkt högre.. Men får se..
Nån till orm blir det nog framöver iaf..

Min 7 månader gamla kattunge (Monza) kostar mig ca 500kr/månad. Då köper jag finmat till honom rätt så ofta och fin kattsand som inte luktar apa..

Han är en riktig alfahanne, förstfödd givetsvis :2cool

Jag drog till den med hjälmen i ren reflex, och det var tur kan jag lova dig, för annars hade den förmodligen suttit fast kring min arm sen.

Det där var definitivt inte en hund som ville leka. Det kan jag lova dig. Hunden kom rusande i full karriär med blottade tänder och sikte på en arm ben eller strupe. Den hoppade inte upp på mig lite med framtassarna som en glad hund gör för att hälsa utan den FLÖG på mig så att jag nästan tappade balansen. Oprovocerat. Kanske blev den rädd för att jag såg skum ut i MC-ställ, men det kvittar. Såna hundar ska inte få vistas bland folk. Säg vad du vill.

Edit: För övrigt borde hundägare med sk. kamphundar hålla EXTRA mycket koll på sina hundar för att inte spä på dessa rasers dåliga rykte. Nu har de iaf skaffat sig en till fiende. Tänk om jag varit ett barn och inte 195 cm lång i MC-ställ med en hjälm som vapen? Hur hade det då slutat om hunden blivit "rädd" ?

EBS skrev:
2191863 Jag vill inte göra det här till nån ny kamphunds-tråd. Men tror knappast en Golden, Schäffer eller liknande hade gjort nått annorlunda på något sätt. Det va knappast för att det va en bull-hund som han hoppade på dig.

Troligtvis ville den bara hälsa alternativt så blev den rädd för att du såg annourlunda ut i skinnställ, jag säger inte att en hund ska springa fram och hoppa på första bästa människa för att den vill hälsa. Det va väldigt oansvarigt av ägaren att ha hunden lös och inte tillräcklig koll på den, men att slå till hunden med hjälmen gör knappast att den kommer att bli lugn mot dig sen. Om du skulle gå fram till nån och fråga efter vägen och den slog till dig, vad skulle du göra då?

Last edited:
Rash skrev:
2191919 Min 7 månader gamla kattunge (Monza) kostar mig ca 500kr/månad. Då köper jag finmat till honom rätt så ofta och fin kattsand som inte luktar apa..

Han är en riktig alfahanne, förstfödd givetsvis :2cool

Det låter som att du har en väldigt bortskämd kisse... :hihi

Två Labradorer (hanar) och en katt (hane) kostar typ 350 kr/mån med mat, försäkring, vetrinär osv.

Starstriker skrev:
2191929 Jag drog till den med hjälmen i ren reflex, och det var tur kan jag lova dig, för annars hade den förmodligen suttit fast kring min arm sen.

Det där var definitivt inte en hund som ville leka. Det kan jag lova dig. Hunden kom rusande i full karriär med blottade tänder och sikte på en arm ben eller strupe. Den hoppade inte upp på mig lite med framtassarna som en glad hund gör för att hälsa utan den FLÖG på mig så att jag nästan tappade balansen. Oprovocerat. Kanske blev den rädd för att jag såg skum ut i MC-ställ, men det kvittar. Såna hundar ska inte få vistas bland folk. Säg vad du vill.

Edit: För övrigt borde hundägare med sk. kamphundar hålla EXTRA mycket koll på sina hundar för att inte spä på dessa rasers dåliga rykte. Nu har de iaf skaffat sig en till fiende. Tänk om jag varit ett barn och inte 195 cm lång i MC-ställ med en hjälm som vapen? Hur hade det då slutat om hunden blivit "rädd" ?

BRA gjort, synd att du inte slog ihjäl äcklet....

Mina husdjur är självgående, de äter vad som bjuds på golvet och kommer fram och kelar när de vill. På deras villkor. Lite som en katt faktiskt.

Blir väl en 5 år ungefär, men är duktiga på att utöka familjen.

200px-Silberfischchen.jpg

Min sambos hundar blir knäppa när jag tar på mig MC kläderna, speciellt om jag har hjälmen på mig och visiret nerfällt.
Men dom småskäller lite och håller sig på avstånd, dom går inte till attack.

Hundar som anfaller saker dom inte känner igen eller som dom blir rädda för ska utan undantag avlivas, nästa gång kanske dom blir rädd för en unge som har klätt ut sig.

Hundar med dåligt psyke, oavsett ras är farliga.
En bullterrier med bra psyke är en otroligt rolig, snäll och trevlig hund.

morlock skrev:
2191975 Mina husdjur är självgående, de äter vad som bjuds på golvet och kommer fram och kelar när de vill. På deras villkor. Lite som en katt faktiskt.

Blir väl en 5 år ungefär, men är duktiga på att utöka familjen.

200px-Silberfischchen.jpg

Jaha..nu kommer inte jag kunna sova inatt :skrämd Tack :4skrika

EBS skrev:
2191863 Jag vill inte göra det här till nån ny kamphunds-tråd. Men tror knappast en Golden, Schäffer eller liknande hade gjort nått annorlunda på något sätt. Det va knappast för att det va en bull-hund som han hoppade på dig.

De enda hundar som fräser åt än är ju pitbulls, rottisar och sånna... de är ingen slump, inse det

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025