Är elektroniskt styrd fjädring värt pengarna?

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Spekulerar på en Kawasaki Versys 1100. Enda skillnaden mellan S och SE tycks vara fjädringen, är det värt 20000?

För mig är svaret nej. Mest för att jag sällan behöver ändra för att det ska köras med extra vikt en lång tid och i övrigt pular jag bara med fjädringen för att ställa in den för mig och sen låter jag den vara. Men det är bara jag, vad är skälet för dig att betala extra för att få det på hojen?

Jag har haft elektronisk fjädring på min förra H2-SX och har det nu på min Versys1000. Jag gillar det och ska troligtvis köpa en ny nästa år och då blir det igen.
Om man ska köra med packning eller skjuts är en del av det. Men den största skillnaden är att den ska anpassa sig efter körförhållanden. Vet inte om jag skulle märka någon skillnad men har aldrig haft några problem med fjädringen när kört. Speciellt med H2-SX så blev det ganska inspirerande körning ibland.

Sen om det är värt pengarna är en annan sak. Jag brukar tänka att det är en engångs summa så lika bra när man ändå bränner så mycket pengar.

Hur många gånger har man inte köpt dyra avgassystem bara för att det är fränt....

Gillar det, ffa för att jag kan variera hårdheten efter väg och körning. Reser då och då med hojen och då kan jag justera förspänningen med ett knapptryck efter packning.

När jag dessutom uppgraderade från BMW:s original till Wilbers så blev det riktigt bra.

Men nu använder jag min hoj mycket och till många olika typer av körstil, hade jag haft en hoj som alltid gjorde samma jobb, så är det absolut inget måste.

Men jag hade ju noll problem med att spendera 15-20000 på avgas och tailtidy förr. Skulle hellre lagt de pengarna på fjädringen idag, om jag var tvungen att välja.

Gillar det, ffa för att jag kan variera hårdheten efter väg och körning. Reser då och då med hojen och då kan jag justera förspänningen med ett knapptryck efter packning.

När jag dessutom uppgraderade från BMW:s original till Wilbers så blev det riktigt bra.

Men nu använder jag min hoj mycket och till många olika typer av körstil, hade jag haft en hoj som alltid gjorde samma jobb, så är det absolut inget måste.

Men jag hade ju noll problem med att spendera 15-20000 på avgas och tailtidy förr. Skulle hellre lagt de pengarna på fjädringen idag, om jag var tvungen att välja.
Det där justera förspänningen med en knapptryckning lät bra. För mig innebär det att jag i princip kan justera nedåtlutningen på ½-ljuset (och helljuset) så jag slipper ha som standard onödigt lågt ställt ½-ljus för klara körning med passagerare och packning.
Vilken Wilbersmodell har du ?
(Jag vet jag ska ha en version av modellen avsedd för GSX1300R)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år